Naposledy editováno 11.01.2010 03:21:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
1 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
No jo, ale ony se ty chybičky najdou všude. Bohužel, to je daň. Pan Někdo - Maurice Büla dal opravdu skvělou knížku dohromady. Parádní! Ale k PD, v roce 1961 se při GP Francie 350ky nejely! Na té fotce je ale 350, že jo? A pak mne taky mate toto, vždyť mu bylo teprve 17 v roce 1961, a to na tehdejší dobu mi připadá moc brzo, aby jel GP, když začínal. Ale v mém prvním příspěvku holt platí to ASI... ! Takže MS jel. Ale kdy, zajímavé, snad něco ještě k Petrovým informacím něco najdeme.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
Příliš krátká radost
Leden roku devětašedesát byl studený. Politické události loňského léta způsobily, že život se vracel k normálu jen velice těžce. Sport byl zatlačen do pozadí zájmu veřejnosti.
Proto mohla někomu uniknout drobná zprávička v denním tisku, která říkala, že v Praze došlo k podpisu smlouvy o startech předního britského silničáře, mistra světa z předchozího roku Billa Ivyho v sedle čtyřválcové doutaktní třistapadesátky Jawa. Velkou zásluhu na tomto kontraktu měl iniciátor této akce, František Šťastný.
Tato informace na mě zapůsobila jako úder blesku. Bill Ivy, můj dol a na naší Jawě? Něchtělo se mi té zprávě ani věřit. Netrpělivě jsem čekal na další podrobnosti. Není to jen další z řady novinářských kachen? Nebyla. V březnu byly oznámeny další infrmace o vývoji nového stroje i okolnosti podpisu smlouvy, podle které měl Ivy společně se Šťastným startovat pravidelně ve všech závodech, s výjimkou anglické Turist Trophy na ostrově Man.
Nemohl jsme se dočkat začátku sezóny. Zdálo se mi, že se čas nekonečně vleče. Vůbec jsme nedokázal odhadnout, jaké šance bude mít Jawa v souboji s konkurencí. Mé zbožné přání, aby konečně někdo „vyprášil kožich“ Agostinimu a jeho MV, bylo spíše z oblasti science-fiction. Pravda, vloni v Brně se Franta s touto Jawou předvedl ve velmi dobrém světle, když obsadil třetí místo za Agostinim a Rosnerem. Jenže to byl celkem ojedinělý výsledek, podpořený vynikající Frantovou znalostí domácí tratě i děštivým počasím, které výkonostní rozdíly strojů trochu smazával.
Průběh prvních dvou Velkých cen, na kterých startoval Ivy s Jawou, vzbudil zaslouženoá pozornost. Na španělském okruhu Jarama u Madridu sice ještě Ivy pro poruchu kaburátoru závod nedokončil, ale následující VC NSR na Hockenheimringu přinesla senzaci: Ivy druhý, Šťastný třetí! Holandský Assen po dlouhé době zažil, že musel Agostini někomu běhěm závodu koukat na záda. Ivy ho donutil jet skutečně naplno. V cíli byl Ago sice nakone těsně první, ale všem bylo jasné, jaká mu v Ivym a jeho Jawě vyrostla nečekaně tvrdá konkurence.
Rázem se zvedla obrovská vlna zájmu nejen mezi odborníky, ale i celou sportovní veřejností. Tištěná média se záhy začala předhánět v otiskování článků, fotografií i prognóz. Připomínalo to začátek šedesýtých let, kdy slavili své největší úspěchy Šťastný s Havlem. Jako mávnutím kouzelného proutku se vyrojili odborníci, kteří probírali nejnovější zprávy, výsledky a zaručené tipy, jak to dopadne. Odpověď měla přijít nečekaně brzy...
12. července byla sobota. Jasná obloha bez mráčků věštila nádherný letní den. Teplo, začátek mých posledních školních prázdnin, zkrátka pohoda. Co víc si přát?
Toho dne jsme brzy ráno vyrazili s tátou do lesa k Obůrce na kuřátka. V lese panoval příjemný chládek, náš košík se skutečně plnil. Kolem desáté jsme došli až k výletní restauraci na Obůrce, ale ta byla tou dobou ještě zavřená, tak nám nezbylo, než si koupit limonádu v místním obchodě. Chvíli jsme sledovali kombajny za poli na vsí. Na zpáteční cestě se náš hovor samozřejmě stočil na blížící se Velkou cenu v Brně, která nás za čekala již za týden. A nejen ona. Hned zítra, v nědeli, byla na prgramu Velká cena NDR na Sachsenringu, která byla, světě div se, vysílána přímým přenosem Československé televize. Bylo se zkrátka nač těšit A tak jsme probírali šance našich jezdců, ale hlavně to, jestli Ivy porazí Agostiniho už zítra, nebo až za týden v Brně.
Večer jsme usedli k Televizním novinám. Hasatelka Eva Linhartová se prokousala horou nezáživných příspěvků až ke sportu: „Při tréninku na zítřejší Velkou cenu NDR na okruhu Sachsenrig dnes havaroval tovární jezdec pražské Jawy, Angličan Bill Ivy, a utrpěným zraněním po převozu do nemocnice podlehl. Bylo mu 27 let.“
Šok! Lapám po dechu. Už vím, co znamená rčení: „Ledová ruka mu sevřela srdce.“ To není pravda! To nemůže být pravda. Mozek se zdráhá přijmout to, co slyšeli uši. Mám pocit obrovské nespravedlnosti. Proč právě on? Vždyť to byl můj jezdec.
Nedělní přímý přenos sleduji v tranzu. Přesto dodnes slyším úvodní slova komentátora Luboše Pecháčka: „Vážení sportovní přátelé, obloha pláče nad Sachsenringem.“ Dodnes vidím záběr kamer na vlajky, spuštěné na půl žerdi. Na prázdné místo v první řadě startovního roštu vedle deštěm zkrápěné MV Agusty Giacoma Agostiniho. Dodnes znám zpaměti palcový titulek na poslední stránce pondělního Rudého práva: Tragédie na okruhu Sachsenring.
O dva roky později, při své první návštěvě tehdejší NDR, jsem mimo jiné navštívil i okruh Sachsenring nedaleko Chemnitz. Obešel jsme pěšky celý, tehdy osmikilometrový okruh a položil kytičku lučních květů u plotu v levotočivé zatáčce při vjezdu do Hohenstein-Ernsthallu v místech, kde skončil život jednho z nejlepších jezdců, jaké jsem kdy viděl. Postavou malého, ale srdcem a výkony velikána, Williama Daniela Ivyho. Dodnes pro mě jedna z nejsilnějších, bohužel také nejsmutnějších vzpomínek.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
Jinak starej SAchsenring musel být mazec.Tribuna v cílové zatáčce pro cca 5O OOO lidí
Z lidí ,co tam položili život snad jen Čechoslovák Henro Kurtha.Krásná,ale nebezpečná trat.
1 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
2 reakcí na tento příspěvek Zpátky do minulosti!!!
1. jedna stojí v technickém muzeu v Praze
2. druhá je ve Vídni u prodejce, který zastupoval Jawu v západní Evropě
3. třetí má Tonfa Kružík, replika je to jen částečně, dost je původního
4. čtvrtou udajně koupil nyní Sepp Schlogel, bývalý mechanik Manga a dnes Schrottera
5. pátou jsem viděl na fotce v muzeu kdesi v USA
Vyrobeny byly pokud vím tři.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zpátky do minulosti!!!
fotoman46 píše: argoseg> 6. Jean Francois Baldé má též jednu
nějak se nám rozmnožily a všechny jsou samozřejmě po Ivym i ten zadřený klikový hřídel je uvnitř, ale opravený. Pouze pan Antonín Kružík přiznává,že tá jeho je replika.