Téma: vztah otáček motoru / výkon
 
27.11.2010 v 12:04
jak je to s výkonem motoru ve vztahu k otáčkám? dám příklad:

budu mít douvlitrovej motor s výkonem 100 koní a maximální otáčky 7 000 ot/min. když zachovám výkon a zvednu otáčky na 10 000 bude mi každý rychlostní stupeň táhnout o kus dál - místo abych dal na jedničku 50 tak dám 70. a když to pak zpřevoduju víc do měkka abych dal zase na jedničku 50 tak jí tam vlastně budu mít rychlejc nebo ne? je vůbec reálný u motorů zvyšovat otáčky nebo je to to nejsložitější?
Předchozí
1 2 3 4
Následující

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 12:15 | Nahoru | #1
tak obecně - pokud není motor škrcen výrobcem, je vždy naladěn na nej výkon, výkon motoru není dán nikdy maximálními otáčkami, ba naopak při těch úplně max. otáčkách padá výkonová křivka dolů, na výkonu motoru nemají vliv jenom otáčky, ale také kroutící moment, pokud necháš motor jak je a zvýšíš pouze ot. - vyššího výkonu nedosáhneš, nechápu - pokud o tomto nic nevíš, že nad tímto vůbec uvažuješ.....

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 12:16 | Nahoru | #2
nehul to už

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 12:23 | Nahoru | #3
pokud motor není nějak záměrně "seškrcen", tak "jenom" zvýšení otáček bude znamenat ve většině případů výměnu ventilových pružin za silnější, výměnu vaček pro plnění ve vysokých otáčkách, kompletní přenastavení plnění (karburátor/vstřikování), jiný výfuk a mnoho dalšího... A zrovna zvednout otáčky o 3 tisíce, to je celkem hodně, vždyť to je 42% nárůst! Je potřeba si uvědomit, že motor, včetně sání, výfuku, zapalování, plnění atd. je jeden vyvážěný celek... Jak šáhneš na jedno místo, musíš sáhnout i jinam, aby se to zase vyrovnalo... A to se nebavíme o životnosti...

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 12:27 | Nahoru | #4
nelaboruj s motorem.. když chceš mít auto živější, jednoduše sežeň kratší převodovku.. zrychlení je vždy na úkor maximální rychlosti..

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 15:33 | Nahoru | #5
lepší bude když na tu pomstu číny dáš třeba neon nebo rejsing svíčku

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 19:29 | Nahoru | #6
JEbni tam kompresor nebo turbo a 180K nebude problem..... svody hlava spojka atd... eee nezustane kamen na kameni......

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 19:53 | Nahoru | #7
jestli chceš silnější auto,tak si ho kup a nelaboruj tady s otáčkáma.amatérskýma úpravama zvedneš spolehlivě jen spotřebu-zato klidně o 100% i víc,kdežto výkon v řádu %...

oliskané pětilitrové báwo,nebo jiný podobný stroj koupíš dnes za pár kaček a máš zdravý základ pro tjůning...

2 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 19:55 | Nahoru | #8

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 21:05 | Nahoru | #9
mariano> Dobré!!!

vztah otáček motoru / výkon

27.11.2010 v 23:06 | Nahoru | #10

budu mít douvlitrovej motor s výkonem 100 koní a maximální otáčky 7 000 ot/min. když zachovám výkon a zvednu otáčky na 10 000...


jak chces tuhle operaci provest? Pokud by se ti podarilo udrzet tocivy moment motoru, pak bys pochopitelne zvedl otackami i vykon (nikoliv "zachoval vykon"), ale z mnoha duvodu (rychlejsi priprava paliva, plneni valce, zpozdeni zapaleni -> horsi spalovani; vetsi vykon pro pohon rozvodu; velka stredni pistova rychlost, neuspokojeni vetsich pozadavku na chlazeni atd. atd.) ti po dosazeni urcitych otacek zacne vystupni moment motoru klesat a protoze zacne klesat strmeji nez jaky bude narust otacek, zacne ti padat i vykon.

Bohuzel to nefunguje tak, ze bysis urcil otacky a ono to pak generovalo vetsi vykon, to by pak slo z libovolneho objemu vygenerovat libovolny vykon (jen s dostatkem paliva) a ze 7 kRPM na 10, to uz je velkej skok.

vztah otáček motoru / výkon

28.11.2010 v 09:42 | Nahoru | #11
To jsou zajímavý úvahy...prosímtě, nezkoušej je aplikovat dokud nebudeš mít náhradní motor.
Hele co takhle vrátit se zpátky o pár let a doučit fyziku ... najdi si něco o spalovacích motorech, materiálech(technoligii), mazání atd.
Všechny parametry jsou daný designem motoru - víš co znamená zvednout otáčky o 3t rpm (to je u tvýho příkladu o 30%) - to nemůže napsat svéprávnej člověk.
Dokážeš si vůbec představit co dělá třeba 3 -5kg klika v motoru v 6000 rpm? otáčí se 200x za vteřinu!!! Chápeš vůbec co to vytváří za síly na ložiska, jakej tlak musí být v mazání aby "plavala" v šálách ? Jaký zrychlení má píst mezi horní a spodní úvratí na klikovým mechanismu a že existuje určitá mez do který pracuje olejovej film na stěnách válců ? Tzn. že nadčtvrecovej motor má dost velkej limit v délce kliky(zvihu) a akceleraci pístu(na jednu otáčku motoru jde větší dráhu) - zatímco podčtvercovej s tím takovej problém nemá. Jak chceš zmenit poměr délky zdvihů ku vrtání ? Jinak totiž při hypotetickým zvýšením otáček přejdeš únosnosti všeho - olejovýho filmu, vracení pružin na ventilech, plnění motoru směsí a výplachu...
A to se ještě nebavíme o krouťáku...jak už tu někdo napsal...podívej se na nějaký výkonový křivky z brz a možná pochopíš... všechno jednou končí - život, projíždky, (v pozdějším věku)sex, vztahy...i křivka kroutíčího momentu u spalovacího motoru

1 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

28.11.2010 v 09:49 | Nahoru | #12
Sakrys, tady je sranda. Docela by me zajimalo jak se zvedaji otacky ze sedmi na deset
(coz je freedome btw skoro o 43% vice, ne o 30%)

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

28.11.2010 v 11:13 | Nahoru | #13
Dawe02> na tom není nic těžkýho...prostě to pustíš z kopce a přidáš trochu bohatší palivovou mapu ...
Ale to je prostě styl dnešní doby...moc nepřemejšlet, nic složitýho...co je složitý, chce moc času...a toho je málo - a všechno co je složitý se přece nakonec dá nějak shrnout...třeba do "zvýšení otáček ze 7t na 10t rpm". Vidíš a už to zní jednoduše ...uplatníš pravidlo
P = (omega) ...čím víc kroutíš, tím to víc jede.

vztah otáček motoru / výkon

28.11.2010 v 15:05 | Nahoru | #14
no upřímně i ty názory co tu plodí jedinci v příspěvcích poh hlavním dotazem vypovídají že jejich technický vývoj zastagnoval na studiu odborných textů v časopise Motohouse

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

28.11.2010 v 18:24 | Nahoru | #15
mariano> Hodně dobrej článek...sakra furt se mám co učit!!! díky

1 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

2.12.2010 v 13:18 | Nahoru | #16
No s otáčkama (výkonem) se dá hýbat slušně, když se změní komplet rozvody+hlava, upraví klika+vstřikování,atd
Např.parametry cbf vs CBR 600:
Kompresní poměr_ 11,6:1_ 12,2 : 1
Max. výkon_ 57 kW (10 500 ot. za min)_ 88,1 kW / 13 500 ot./min.
Max. kroutící moment_ 59 Nm (8250 ot za min)_ 66 Nm / 11 250 ot./min.

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

2.12.2010 v 13:22 | Nahoru | #17
bledemon> Jenze ten motor byl vyvinut uz s ohledem na tu vyssi specifikaci. Tam se slo o nejakych 20% smerem dolu, ne o 43% nahoru

2 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 19:27 | Nahoru | #18
je to ciste teoreticke uvazovani po precteni jednoho clanku vy nejchytrejsi o bohove nekteri z vas placate hrozny sracky a tak sebejiste

dam teda jinej priklad mam motor z fiatu panda
je to jednolitr dejme tomu ctyrval a ma max 7000 ot/min a vykon 100 koni

pak mam motor z Rjednicky
je to taky jednolitr, dejme tomu ma ctyri valce a ma max 14 000ot/min a vykon 100 koni (neverte vsemu co se pise...)

co pojede lip kdyz ta panda vazi 500 kilo a ta R1 taky protoze je pan prekne vyzranej? a budou zprevodovany tak, ze maji sest rychlosti a oba jedou stejne - max otacky - jednicka 70 (panda pri 7000, R1 pri 14 tis) dvojka 120, trojka 180, ctyrka 200 (vic ani jedno z nich jet neumi)

ktery z vyse uvedenych bude mit vetsi zrychleni?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 19:31 | Nahoru | #19

Tagy píše: je to ciste teoreticke uvazovani po precteni jednoho clanku vy nejchytrejsi o bohove nekteri z vas placate hrozny sracky a tak sebejiste

dam teda jinej priklad mam motor z fiatu panda
je to jednolitr dejme tomu ctyrval a ma max 7000 ot/min a vykon 100 koni

pak mam motor z Rjednicky
je to taky jednolitr, dejme tomu ma ctyri valce a ma max 14 000ot/min a vykon 100 koni (neverte vsemu co se pise...)

co pojede lip kdyz ta panda vazi 500 kilo a ta R1 taky protoze je pan prekne vyzranej? a budou zprevodovany tak, ze maji sest rychlosti a oba jedou stejne - max otacky - jednicka 70 (panda pri 7000, R1 pri 14 tis) dvojka 120, trojka 180, ctyrka 200 (vic ani jedno z nich jet neumi)

ktery z vyse uvedenych bude mit vetsi zrychleni?


Jediné, co omlouvá tyhle výblitky je to, že jsi z východu...dálného.

vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 19:31 | Nahoru | #20
jinak na otazku slozitosti mi nejlepe odpovedel mariano v jeho odkazu - jsou dve varianty - preplnovani (slozita a draha) a pak ta jednodussi - zvysit otacky chytraci

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 19:44 | Nahoru | #21
Tagy> kdyz pominu, ze ten tvuj motor z Pandy ma ustreleny hodnoty (pro zajimavost, na wikipedii jsem nasel: "1.1i 8v, řadový čtyřválec, 40 kW / 54 koní, 88 Nm"), tak je to porad malo informaci k zodpovezeni otazky o vetsim/mensim zrychleni, protoze k tomu bys potreboval krome zprevodovani jeste prubeh vykonu/momentu v zavislosti na otackach (a ne pouze maximalni hodnotu - ta tam neni stale). Jen s max. hodnotou vykonu by to slo vyresit jen pri pouziti techto (maximalnich) otacek jakozto konstantnich - prevod by byl realizovan variatorem... potom by zrychlovalo oboji stejne (pri urychlovani stejne hmotnosti).

Jinak je s tebou docela zabava... jeste porad se domnivas, ze otacky se daj zvysovat pro urcity motor do nekonecna? Jak ti vsichni (vcetne me uz jednou) psali, na technicky strop motoru narazis rychle, typicky ne az pri 40% zvyseni max. otacek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 20:15 | Nahoru | #22

BagoBorec píše: Jediné, co omlouvá tyhle výblitky je to, že jsi z východu...dálného.



Sice se projevuje jako trouba, ale tohle taky nebylo pekne...

Tagy: musis znat prubeh momentu, prevody, priblizne parametry viskozniho treni a pak se da exaktne porovnat co bude pri stejne strategii razeni 'rychlejsi'.

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 21:27 | Nahoru | #23
Dawe02> Nevim no, mě už to přijde jako něco ve smyslu "Porovnejte prosím pomeranč a richochetovou raketu"

2 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 22:40 | Nahoru | #24
skalda: nevím kde jsi se dočetl, o mých "tvrzeních" jak chci zvyšovat otáčky do nekonečna - nemyslím si že to jde a ani nehodlám zvyšovat otáčky u motoru v reálu - jak jsem již psal a tedy znovu pro třetí totálně slepé (skalda a spol) nehodlám v reálu zvyšovat otáčky na žádném motoru.
řečma typu že je potřeba znát viskozni treni a podobny kraviny :D delate si ze me prdel? nakonec zjistim, ze jsem tady z vas uplne nejchytrejsi
boze kdyz na hrideli ktera leze z motoru zmerim nejakej vykon tak je mi uplne burt jak to vevnitr tre a jak se to maze a jaky jsou tam pruzinky a ztraty a podobne... a s tim variatorem - za chvili budu mit na brise vyrysovany buchty

jediny co je teda jeste znat a neuvedl jsem je krivka vykonu a momentu - tu maji oba stroje stejnou - pro priklad muzeme pouzit vykonovou krivku ze skody fabia 1,2 HTP. vi teda nekdo odpoved? ja se domnivam, ze vozidlo s vetsim poctem otacek ale presto stejnym vykonem bude mit vetsi zrychleni protoze ma sice stejnej vykon jako ten druhej motor ale je mnekceji zprevodovanej - mezi motorem a koly (prevodovka) pletu se?

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 22:45 | Nahoru | #25
Tagy> ty jsi beznadejny

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 22:47 | Nahoru | #26
Tagy> pletes, bohuzel prakticky ve vsem. A co je tak vtipnyho na variatoru mi taky celkem neni jasny...

PS: pri vsi ucte, myslim ze nedorozumneni mezi tebou a ostatnima v tomhle threadu vychazi z toho, ze mas spatnou predstavu o fyzikalnim pozadi motoru - vztahu vykonu k otackam, zrychleni k vykonu/momentu, naprevodovani apod. Muzes zkusit klast jednodussi dotazy a treba si to pak lepe srovnas v hlave.

Naposledy editováno 24.01.2011 22:50:50

2 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 22:48 | Nahoru | #27
v cem se pletu? takze motor s vyssim max. otackama bude mit horsi akceleraci?

1 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 22:51 | Nahoru | #28
znamená to - když se podaří nacpat určitý výkon motoru třeba už do 3000ot/min tak bude zrychlovat ještě lépe nebo stejně jako ten, co tam ten výkon natočí až ve 14? tím pádem je to lepší motor protože se mnohonásobně méně opotřebovává...

(reakce na) vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 22:52 | Nahoru | #29
Tagy> vyssi otacky ti vyrobi vyssi vykon, vyssi vykon vyssi moment pri lehcim naprevodovani a tudiz vyssi zrychleni (v okamziku pouziti tech vyssich otacek/vykonu). Problem tveho pristupu je v tom, ze zanedbavas zmenu souvisejicich parametru...

1 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon

24.1.2011 v 22:54 | Nahoru | #30
proc mají teda formule jedna 21 000 ot/min. kdyz ten samej vykon (600 koní) dokážeme vymáčknout už třeba v 15 000 ot/min a tím bude spolehlivější, méně namáhavý?
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist