budu mít douvlitrovej motor s výkonem 100 koní a maximální otáčky 7 000 ot/min. když zachovám výkon a zvednu otáčky na 10 000 bude mi každý rychlostní stupeň táhnout o kus dál - místo abych dal na jedničku 50 tak dám 70. a když to pak zpřevoduju víc do měkka abych dal zase na jedničku 50 tak jí tam vlastně budu mít rychlejc nebo ne? je vůbec reálný u motorů zvyšovat otáčky nebo je to to nejsložitější?
oliskané pětilitrové báwo,nebo jiný podobný stroj koupíš dnes za pár kaček a máš zdravý základ pro tjůning...
2 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon
budu mít douvlitrovej motor s výkonem 100 koní a maximální otáčky 7 000 ot/min. když zachovám výkon a zvednu otáčky na 10 000...
jak chces tuhle operaci provest? Pokud by se ti podarilo udrzet tocivy moment motoru, pak bys pochopitelne zvedl otackami i vykon (nikoliv "zachoval vykon"), ale z mnoha duvodu (rychlejsi priprava paliva, plneni valce, zpozdeni zapaleni -> horsi spalovani; vetsi vykon pro pohon rozvodu; velka stredni pistova rychlost, neuspokojeni vetsich pozadavku na chlazeni atd. atd.) ti po dosazeni urcitych otacek zacne vystupni moment motoru klesat a protoze zacne klesat strmeji nez jaky bude narust otacek, zacne ti padat i vykon.
Bohuzel to nefunguje tak, ze bysis urcil otacky a ono to pak generovalo vetsi vykon, to by pak slo z libovolneho objemu vygenerovat libovolny vykon
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Hele co takhle vrátit se zpátky o pár let a doučit fyziku ... najdi si něco o spalovacích motorech, materiálech(technoligii), mazání atd.
Všechny parametry jsou daný designem motoru - víš co znamená zvednout otáčky o 3t rpm (to je u tvýho příkladu o 30%) - to nemůže napsat svéprávnej člověk.
Dokážeš si vůbec představit co dělá třeba 3 -5kg klika v motoru v 6000 rpm? otáčí se 200x za vteřinu!!! Chápeš vůbec co to vytváří za síly na ložiska, jakej tlak musí být v mazání aby "plavala" v šálách ? Jaký zrychlení má píst mezi horní a spodní úvratí na klikovým mechanismu a že existuje určitá mez do který pracuje olejovej film na stěnách válců ? Tzn. že nadčtvrecovej motor má dost velkej limit v délce kliky(zvihu) a akceleraci pístu(na jednu otáčku motoru jde větší dráhu) - zatímco podčtvercovej s tím takovej problém nemá. Jak chceš zmenit poměr délky zdvihů ku vrtání ? Jinak totiž při hypotetickým zvýšením otáček přejdeš únosnosti všeho - olejovýho filmu, vracení pružin na ventilech, plnění motoru směsí a výplachu...
A to se ještě nebavíme o krouťáku...jak už tu někdo napsal...podívej se na nějaký výkonový křivky z brz a možná pochopíš... všechno jednou končí - život, projíždky, (v pozdějším věku)sex, vztahy...i křivka kroutíčího momentu u spalovacího motoru
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon
(coz je freedome btw skoro o 43% vice, ne o 30%)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Ale to je prostě styl dnešní doby...moc nepřemejšlet, nic složitýho...co je složitý, chce moc času...a toho je málo - a všechno co je složitý se přece nakonec dá nějak shrnout...třeba do "zvýšení otáček ze 7t na 10t rpm". Vidíš a už to zní jednoduše ...uplatníš pravidlo
P = (omega) ...čím víc kroutíš, tím to víc jede.
1 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Např.parametry cbf vs CBR 600:
Kompresní poměr_ 11,6:1_ 12,2 : 1
Max. výkon_ 57 kW (10 500 ot. za min)_ 88,1 kW / 13 500 ot./min.
Max. kroutící moment_ 59 Nm (8250 ot za min)_ 66 Nm / 11 250 ot./min.
2 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
dam teda jinej priklad mam motor z fiatu panda
je to jednolitr dejme tomu ctyrval a ma max 7000 ot/min a vykon 100 koni
pak mam motor z Rjednicky
je to taky jednolitr, dejme tomu ma ctyri valce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
co pojede lip kdyz ta panda vazi 500 kilo a ta R1 taky protoze je pan prekne vyzranej? a budou zprevodovany tak, ze maji sest rychlosti a oba jedou stejne - max otacky - jednicka 70 (panda pri 7000, R1 pri 14 tis) dvojka 120, trojka 180, ctyrka 200 (vic ani jedno z nich jet neumi)
ktery z vyse uvedenych bude mit vetsi zrychleni?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vztah otáček motoru / výkon
Tagy píše: je to ciste teoreticke uvazovani po precteni jednoho clanku vy nejchytrejsi o bohove nekteri z vas placate hrozny sracky a tak sebejiste
dam teda jinej priklad mam motor z fiatu panda
je to jednolitr dejme tomu ctyrval a ma max 7000 ot/min a vykon 100 koni
pak mam motor z Rjednicky
je to taky jednolitr, dejme tomu ma ctyri valce a ma max 14 000ot/min a vykon 100 koni (neverte vsemu co se pise...)
co pojede lip kdyz ta panda vazi 500 kilo a ta R1 taky protoze je pan prekne vyzranej? a budou zprevodovany tak, ze maji sest rychlosti a oba jedou stejne - max otacky - jednicka 70 (panda pri 7000, R1 pri 14 tis) dvojka 120, trojka 180, ctyrka 200 (vic ani jedno z nich jet neumi)
ktery z vyse uvedenych bude mit vetsi zrychleni?
Jediné, co omlouvá tyhle výblitky je to, že jsi z východu...dálného.
Jinak je s tebou docela zabava... jeste porad se domnivas, ze otacky se daj zvysovat pro urcity motor do nekonecna? Jak ti vsichni (vcetne me uz jednou) psali, na technicky strop motoru narazis rychle, typicky ne az pri 40% zvyseni max. otacek.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vztah otáček motoru / výkon
BagoBorec píše: Jediné, co omlouvá tyhle výblitky je to, že jsi z východu...dálného.
Sice se projevuje jako trouba, ale tohle taky nebylo pekne...
Tagy: musis znat prubeh momentu, prevody, priblizne parametry viskozniho treni a pak se da exaktne porovnat co bude pri stejne strategii razeni 'rychlejsi'.
2 reakcí na tento příspěvek vztah otáček motoru / výkon
řečma typu že je potřeba znát viskozni treni a podobny kraviny :D delate si ze me prdel? nakonec zjistim, ze jsem tady z vas uplne nejchytrejsi
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
boze kdyz na hrideli ktera leze z motoru zmerim nejakej vykon tak je mi uplne burt jak to vevnitr tre a jak se to maze a jaky jsou tam pruzinky a ztraty a podobne... a s tim variatorem - za chvili budu mit na brise vyrysovany buchty
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
jediny co je teda jeste znat a neuvedl jsem je krivka vykonu a momentu - tu maji oba stroje stejnou - pro priklad muzeme pouzit vykonovou krivku ze skody fabia 1,2 HTP. vi teda nekdo odpoved? ja se domnivam, ze vozidlo s vetsim poctem otacek ale presto stejnym vykonem bude mit vetsi zrychleni protoze ma sice stejnej vykon jako ten druhej motor ale je mnekceji zprevodovanej - mezi motorem a koly (prevodovka) pletu se?
PS: pri vsi ucte, myslim ze nedorozumneni mezi tebou a ostatnima v tomhle threadu vychazi z toho, ze mas spatnou predstavu o fyzikalnim pozadi motoru - vztahu vykonu k otackam, zrychleni k vykonu/momentu, naprevodovani apod. Muzes zkusit klast jednodussi dotazy a treba si to pak lepe srovnas v hlave.
Naposledy editováno 24.01.2011 22:50:50