Neni to ale lehka otazka, protoze uz na zacatku narazime na definici terminu.
Tim je treba zacit, protoze “kompresor” je take soucasti “turba”. Turbo=TurboCharger =turbinokompresor.
Kompresory samotne se deli na ruzne skupiny a podskupiny v nasi materstine je hlavni rozdeleni asi na kompresory(pumpy) a dmychadla, podle toho jestli pracuji s konecnym objemem plynu v cyklu, nebo ne. V automobilove praxi se setkas s oznacenim specifickych typu jako impeller – radialni konstrukce, stejny setrvacny princip jako u TC, pak screw types, scroll types (napr. popularni G Lader pro VW G40,G60 Corrado ....) a nebo treba roots.
Podobne u TC, muzes najit systemy, ktere podstatne eliminuji jejich prirozena negativa (hlavne transient), napr two stage, nebo axialni turbiny aj.
Kazde ma sva specifika, pozitiva a negativa.
Nejvetsi pozitivum TC je ucinnost, negativum je transient (zpozdeni na pridani zejmena z nizkych otacek, neboli lag, ve spojeni se surgem nazyvane take turboefekt).
Dalsi vyhoda obecne vyssi plnici tlaky, diky otackam. Nevyhoda je slozitejsi zastavba, vysoke teploty, vibrace a tedy vysoke naroky na vsechny materialy.
TC opravdu klade vyfukovym plynum odpor a tento zpetny tlak musi byt postihnuty v rizeni spalovani. Neznamena ale automaticky snizeni vykonu, jen dalsi aspekt k vyreseni pri naladeni.
Supercharger presne naopak, pozitivum je jeho dynamika, jelikoz je mechanicky pripojeny ke klikove hrideli, velke negativum ucinnost. Snadna zastavba, oproti TC. Take relativne snadne naladeni na motor (takrka linearni fce plneni na rpm je vyhoda). Dalsi pozitivum muze byt spolehlivost, funguje totiz na nizsich otackach (radove ctvrtina oproti TC), cimz naopak ale ztraci v plnicich tlacich.
Naposledy editováno 01.11.2010 15:19:29
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) a co turbo?
1 reakcí na tento příspěvek a co turbo?
Zase na druhou stranu pokud je TD vhodně zvoleno a vůbec na moto kdy plnící tlaky nedosahují ani zdaleka toho co v autech, je lag minimální.
Jinak ALS se vstřikováním benzínu do výfuku a vůbec celá myšlenka spalování ve výfuku je dle mne neproveditelná kvůli teplotám, které by valily do turba. Už tak jsou teploty spalin u zážehových motorů vysoké, navíc spaliny díky tomu, že nekonají žádnou práci na pístu tak jsou o to teplejší.
K tomu kompresoru: Ať už se jedná o objemový nebo odstředivý typ, tak jejich vliv na účinnost motoru není zase tak tragická. Je totiž potřeba si uvědomit fakt, že energie potřebná na jejich provoz od klikové hřídele se částečně vrací přes píst při sání (píst nic nesaje, tedy nekoná negativní práci, ale naopak je tlačen a koná kladnou práci). Při plně otevřené škrtící klapce bude mít o málo menší účinnost jako TC. Bohužel na půl plynu to bude žrát jako tank
Agathon> ALS samozdrejmne proveditelny je, ale zivotnost turba je radove pak ve stovkach km - podle zatizeni.
Fugo jak dopadla tvoje brambora? mas ji jeste?
edit: abych teda jeste prihodil neco k prvnimu prispevku, tak nejlepsi je pouzit strikacku a vyhodit karbce, pak na relativne nizkej tlak 0,2-0,4b se da dostat k 200-220hp podle sikovnosti naladeni (a kondice motoru), ktery je nasledne asi tak 10x jednodusi nez pri karburatorech.
Od karburatoru bych byt vama upustil, jelikoz to smyslplne naladit neni zas tak jednoduchy, kor pokud nemas nejaky vetsi zkusenosti
Naposledy editováno 01.11.2010 18:13:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) a co turbo?
WHTRDR>t_freedom> proc ma kompresor podle tebe mensi zivotnost?
Dawe02 to tady pěkně rozdělil...ale já měl na mysli spíš kompresor(ne dmychydla) ...samo, že můžeš dmychadlo podobný hnaný turbíně na turbo dmychadle napojit na pohon - potom tam moc rozdílu není - ba naopak, není tak tepelně namáhaný.
Pokud jde o kompresor/vývěvu (tedy jak my strojaři říkáme "dva piškoty" - tedy dle Dawea02 to co "pracuje s konecnym objemem plynu v cyklu" ...pístový asi vyřadíme, ne?ty jsou nám k ničemu dávaj tlak ale ne moc objemu) není to životnost konečná - resp. životností jsem spíš myslel náklady na udržbu. Už z podstaty konstrukce je to trochu náročnejší zařízení takže to běžně 80.000km jako dmychadlo bez repase neudělá.
Napadá mě? ... napojujou se tyhle externí kompresory/dmychadla na tlakový mazání? Neb turbodmychadlo plave v oleji, kterej ho i zároveň chladí, jinak by nemělo šanci.
t_freedom>Dawe02 to tady pěkně rozdělil...ale já měl na mysli spíš kompresor(ne dmychydla) ...samo, že můžeš dmychadlo podobný hnaný turbíně na turbo dmychadle napojit na pohon - potom tam moc rozdílu není - ba naopak, není tak tepelně namáhaný.
Pokud jde o kompresor/vývěvu (tedy jak my strojaři říkáme "dva piškoty" - tedy dle Dawea02 to co "pracuje s konecnym objemem plynu v cyklu" ...pístový asi vyřadíme, ne?ty jsou nám k ničemu dávaj tlak ale ne moc objemu) není to životnost konečná - resp. životností jsem spíš myslel náklady na udržbu. Už z podstaty konstrukce je to trochu náročnejší zařízení takže to běžně 80.000km jako dmychadlo bez repase neudělá.
Napadá mě? ... napojujou se tyhle externí kompresory/dmychadla na tlakový mazání? Neb turbodmychadlo plave v oleji, kterej ho i zároveň chladí, jinak by nemělo šanci.
on ten "blower" (kompresor jako u turba jen hnanej prevodovkou od kliky) zas ma prevodovku s velkym prevodovym pomerem.. tzn to bude taky docela draha a choulostiva soucastka...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Poděkování Suzuki GSX-R 600, Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 25 | 2.5.2024 v 19:18 Krovak |
Gipro z Hayabusa Suzuki GSX-R 600, Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 5 | 5.1.2024 v 23:47 RTSbike |
Čištění vany Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 26 | 13.12.2023 v 05:01 RTSbike |
Rozbor benzínu Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 3 | 19.11.2023 v 22:24 RTSbike |
Únik oleje Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 9 | 16.10.2023 v 20:13 RTSbike |