1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
sharkis>Já si myslim že problém je v tom, že drtivá většina lidí tady neví, jak turbo vlastně funguje Abych se přiznal, taky to nevim úplně do detailu, vim jen základní princip Ale připadá mi, že tak nějak všeobecně panuje názor, že se sežene turbo, namontuje se na motor a může se jezdit
v poho, nikdo neví všechno, ale měl by to brát v úvahu...
jinak základ je prostý, pro ty co to neví a bojí se zeptat: výfukové plyny jsou přivedeny na radiální turbínu kde odevzdají část své energie (roztočí ji, lidově řečeno), na stejném hřídeli se nachází radiální kompresor který stlačuje vzduch a žene ho do sání. Potíž je asi tak ve dvou věcech. Za prvé ta společná hřídel (nutná aby to mělo vůbec nějaké přijatelné rozměry). Výfukové plyny co se ženou z válce mají poněkud jiné tlaky a rychlosti než plyny které se naopak snažíme do válce dostat. A tak vhodné otáčky pro turbínu a otáčky pro kompresor nejsou úplně tytéž. Navíc množství zpracovávaných plynů je také proměnlivé. Prostě hledá se kompromis a i ten je ideální v určitých otáčkcáh, nad nima a pod nima ta účinnost klesá. Proto se dělají turbodmychladla s naklápěcíma lopatkama. To je ale už vyšší dívčí, to by bylo na román
No a za druhé vše má nějakou hmotnost, potažmo energii a ta se nezmění okamžitě. Důsledkem je známý "turboefekt", ale na tomto poli už se udělalo hodně práce a dnes už není podstatným problémem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
Dawe02>Ono to zase takova veda neni, ale bez zakladnich znalosti no chance.
ale vůbec to není věda, ale není to téma co vyřeší fórum nebo pokec u piva
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
Ejs>ale vůbec to není věda, ale není to téma co vyřeší fórum nebo pokec u piva
To by ses divil jak se daji kompresorove mapy kreslit na tacek od piva
Co je tahle cara u toho Starobrno?...Vole to je ta surge lina!!
Dawe02>To by ses divil jak se daji kompresorove mapy kreslit na tacek od piva
Co je tahle cara u toho Starobrno?...Vole to je ta surge lina!!
ale jo, když se baví dva co maj trochu páru o co go
mám jednoho klienta co mi nosí podklady na účtenkách z hospody. no dělám pro něj už deset let tak už jsem si zvykl. nejlepší kousky mám schovaný
Dawe02>To by ses divil jak se daji kompresorove mapy kreslit na tacek od piva
Co je tahle cara u toho Starobrno?...Vole to je ta surge lina!!
no cece kdyz se nahodou sejdu v hospode s podobne postizenym a zacnou se na tacky od piva kreslit podobny veci, ostatni stamgasti se zacnou divne tvarit:)
1 reakcí na tento příspěvek turbo v motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
MickXX>EFR racing dvácu tam sice nemají ale když jim písneš třeba něco vymyslí a udělají ti dobrou cenu
to je trochu z ruky, u sousedu najdes kupu takovejch firem:
www.mab-power.de/startseite.html
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
Ejs>v poho, nikdo neví všechno, ale měl by to brát v úvahu...
jinak základ je prostý, pro ty co to neví a bojí se zeptat: výfukové plyny jsou přivedeny na radiální turbínu kde odevzdají část své energie (roztočí ji, lidově řečeno), na stejném hřídeli se nachází radiální kompresor který stlačuje vzduch a žene ho do sání. Potíž je asi tak ve dvou věcech. Za prvé ta společná hřídel (nutná aby to mělo vůbec nějaké přijatelné rozměry). Výfukové plyny co se ženou z válce mají poněkud jiné tlaky a rychlosti než plyny které se naopak snažíme do válce dostat. A tak vhodné otáčky pro turbínu a otáčky pro kompresor nejsou úplně tytéž. Navíc množství zpracovávaných plynů je také proměnlivé. Prostě hledá se kompromis a i ten je ideální v určitých otáčkcáh, nad nima a pod nima ta účinnost klesá. Proto se dělají turbodmychladla s naklápěcíma lopatkama. To je ale už vyšší dívčí, to by bylo na román
No a za druhé vše má nějakou hmotnost, potažmo energii a ta se nezmění okamžitě. Důsledkem je známý "turboefekt", ale na tomto poli už se udělalo hodně práce a dnes už není podstatným problémem
Jo a jeste...o tom turboefektu..Uz se udelalo ze turboefekt neni znat? Zatim sem nejel autem kde by ta prodleva nebyla..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
Woko_O>no zas takovej roman by to nebyl.. potazmo a rychle: Naklapením lopatek dochazi k regulaci toceni turbiny aby nedoslo k pretoceni.Pokud potrebujeme vysoky tlak potrebujeme aby rychle proudily vyfukove plyny na turbinu.Toho dosahneme tak ze zuzime prumer pro privod vyf. plynu na turbinu natocenim lopatek.Pokud naopak potrebujeme otacky snizit,lopatky se otevrou do vodorovne polohy a vyuziva se prumeru celeho potrubi pro privod vyf.plynu na turbinu.Jedna z regulaci.Dale se vyuziva takzvana podtlakova regulace bypasem. Ale je mi jasny ze tobe to rikat nemusim..To bylo jen potazmo pro ostatni...
Jo a jeste...o tom turboefektu..Uz se udelalo ze turboefekt neni znat? Zatim sem nejel autem kde by ta prodleva nebyla..
dík za doplnění, chtěl jsem jen ty základy aby se v tom neznalí neztráceli.
no, turboefekt byl minimalizován, znát samože je, ale už to v podstatě neobtěžuje. odstranit ho zcela asi tak úplně nejde z principu věci, to se zřejmě shodneme
Woko_O>no zas takovej roman by to nebyl.. potazmo a rychle: Naklapením lopatek dochazi k regulaci toceni turbiny aby nedoslo k pretoceni.Pokud potrebujeme vysoky tlak potrebujeme aby rychle proudily vyfukove plyny na turbinu.Toho dosahneme tak ze zuzime prumer pro privod vyf. plynu na turbinu natocenim lopatek.Pokud naopak potrebujeme otacky snizit,lopatky se otevrou do vodorovne polohy a vyuziva se prumeru celeho potrubi pro privod vyf.plynu na turbinu.Jedna z regulaci.Dale se vyuziva takzvana podtlakova regulace bypasem. Ale je mi jasny ze tobe to rikat nemusim..To bylo jen potazmo pro ostatni...
Jo a jeste...o tom turboefektu..Uz se udelalo ze turboefekt neni znat? Zatim sem nejel autem kde by ta prodleva nebyla..
Mas v tom romanu nepresnosti. Predne VNT je nastroj jak udrzet otacky pri variabilnim flow, ne naopak. Jaksi jsi prohodil rizenou a ridici velicinu te myslenky.
Bypass neni spravny termin pro to co jsi zjevne myslel. To je wastegate. Bypass se uziva hlavne pri multistage konfiguracich TC.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
Ejs>dík za doplnění, chtěl jsem jen ty základy aby se v tom neznalí neztráceli.
no, turboefekt byl minimalizován, znát samože je, ale už to v podstatě neobtěžuje. odstranit ho zcela asi tak úplně nejde z principu věci, to se zřejmě shodneme
Dawe02:absloutne nevim o cem mluvis.. zas nejakej mgea borec nejsem...ale myslel sem regulaci pomoci regulacniho ventilu plniciho tlaku,kde je obtokovy regulacni ventil (tzv.bypass) a nastavitelna geometrie rozvadecich lopatek turbiny..pasivni a aktivni regulace...
assassin:nevim co jsou multistage systemy..
Woko_O>na tom se shodneme,proto se ptam..
Dawe02:absloutne nevim o cem mluvis.. zas nejakej mgea borec nejsem...ale myslel sem regulaci pomoci regulacniho ventilu plniciho tlaku,kde je obtokovy regulacni ventil (tzv.bypass) a nastavitelna geometrie rozvadecich lopatek turbiny..pasivni a aktivni regulace...
assassin:nevim co jsou multistage systemy..
nojo, tak už to bude taky pomalu 10 let co jsem navrhoval nějaký přeplňování a tak bych na to musel mrknout abych se zas mohl hádat do posledního detailu. Řekl bych, že naklápěcí lopaty vznikly právě proto aby řešily turboefekt, no a vlastně přechodový stavy všeobecně (to každopádně).
Ale tak doufám, že jsem už dostatečně vyjevili, že splašit nějaký turbodmychadlo na vrakáči a nějak ho nabastlit na mašinu je prostě nesmyl s šancí na úspěch asi jako výhra v loterii (ale i to se občas stane )
Zvýšení výkonu motoru cca max 30% což je kolik? 15koní*1.3=19.5koníků No nevím jestli stojí za to vrazit cca 15 tyček do něčeho takovýho, když to půjde do kytek za 500-1000 km.
Multistage systémy jak popisuje Assassin by to ani neuvezlo. Jsou to dvě turba seriově zapojený.
P.S. Nicméně klobouk dolů před nima
Naposledy editováno 08.06.2010 22:04:47
Woko_O>no zas takovej roman by to nebyl.. potazmo a rychle: Naklapením lopatek dochazi k regulaci toceni turbiny aby nedoslo k pretoceni.Pokud potrebujeme vysoky tlak potrebujeme aby rychle proudily vyfukove plyny na turbinu.Toho dosahneme tak ze zuzime prumer pro privod vyf. plynu na turbinu natocenim lopatek.Pokud naopak potrebujeme otacky snizit,lopatky se otevrou do vodorovne polohy a vyuziva se prumeru celeho potrubi pro privod vyf.plynu na turbinu.Jedna z regulaci.Dale se vyuziva takzvana podtlakova regulace bypasem. Ale je mi jasny ze tobe to rikat nemusim..To bylo jen potazmo pro ostatni...
Jo a jeste...o tom turboefektu..Uz se udelalo ze turboefekt neni znat? Zatim sem nejel autem kde by ta prodleva nebyla..
Hlavně VNT (či VGT) se v benzínové verzi vůbec nedělají z důvodu vysokých teplot a špatného mazání mechanismu. Tedy zatím, protože nějaké pokusy se dělají, ale to je trošku na jiném principu a jsou s tím i tak problémy. Takže pokud na benzínový motor chci turbo tak wastegate nebo freefloat (bez regulace).
Jinak cesty pro eliminaci turboefektu tady jsou. Většinou tomu hodně pomůže malé turbo, kterému stačí k nasycení mnohem menší průtok (zbytek se bohužel wastegatí pryč), takže se roztáčí v mnohem nižších otáčkách, navíc má menší moment setrvačnosti, takže samotné roztočení je rychlejší. Pro závodníky tu existuje Anti Lag System.
1 reakcí na tento příspěvek turbo v motorce
Zkouší se přitáčení turba elektromotorem, nebo zmíněné Twinstage systémy. Ty odstraňují znatelně turboefekt.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) turbo v motorce
Dawe02>Dřík> Momentalne nejlepsi reseni pro snizeni transientu u single stage se jevi dvojita kompresorova kola (jako SST-xx) s axialni turbinou apod.
Jo s axiálkou si tu hrají kluci taky, ale zatím jsou tam mouchy :o) Navíc není zrovna přehnaně účinná při těch velikostech. To je i důvod proč se neuchytila v autech. SST není nic moc, resp, se zatím téměř nepoužívá.
Hele kde děláš?
Naposledy editováno 09.06.2010 11:56:28