globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Regulátor napětí - jak na to?
 
11.4.2010 v 20:22
Potřeboval bych sestrojit regulátor napětí, který by z 12V vstupu na motorce udělal regulovatelných řekněme 0-5V.
Účel - na Daytoně mám nastavovaný volnoběh servomotorkem, který má (teda aspoň myslím) ovládaní přiděleným napětím a odhaduju, že v rozsahu 0-5V. No a protože potřebuju na blbnutí PŘESNĚ regulovat volnoběh v rozmezí 1000-6000ot/min, tak bych rád zkusil toto vyřešit elektronicky. Prostě potenciometr na řidítku, kterým budu krmit voltáží toto servo a tím regulovat volnoběh.
Lanky jsem to zkoušel, je to nepřesné.

Jak na to? co potřebuju? nebyl by ochotný to někdo pro mně sestrojit až na to přijde? (musím nejdřív odměřit co do toho skutečně leze..)


1 reakcí na tento příspěvek Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 20:40 | Nahoru | #1
Pokud se jedna o hondy, je treba kontaktovat Bubraka Regulator, to je jeho parketa

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 20:45 | Nahoru | #2
Není od toho někde schema? To servo je nějak ovládané a volnoběžné otáčky budou určitě nastavitelné, tak že bys využil stávající ovládání?

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 20:51 | Nahoru | #3
Nevím jak je to u Triuphu a motorek obecně, ale u aut je škrtící klapka ovládaná krokovým motorem. On se na to jinej motor ani moc nehodí. Takže si zjisti jestli to není náhodou motorek krokovej, pak by jsi ho musel regulat jinak. Nikoliv napětím ale počtem pulzů.

Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 21:12 | Nahoru | #4
Hmm, a tech 0-5 Volt to zaroven napaji ? Pokud ne, tak bys mohl jako první pokus vyzkoušet právě jenom ten potenciometr jako dělič napětí - a z bezpečnostních důvodů před něj dát odpor, aby napětí nikdy nepřelezlo řekněme 6V.

Jak už napsali přede mnou - je velmi diskutabilní zda se motorek opravdu ovládá napětím - já takové servo ještě neviděl, ale může mít na sobě ještě nějakou elektroniku, proč ne...

Mrkni na to raději osciloskopem spíše než voltmetrem. Mechanický voltmetr by taky mohl napovědět, pokud není kmitočet vysoký, tak uvidíš jak sebou ručička cuká...

Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 21:51 | Nahoru | #5
napoj si na to klasicky modelarsky servomotor,plus krabicku ktery se rika servotester..tim muzes ovladat to servo.jednoduchy a funkcni.

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 22:18 | Nahoru | #6
Nebude jednodussi vykuchat ten servomotor?

Tady na strane 29 je napsany, ze se to da vymenit za klasicky mechanicky nastavovani. Mozna by to bylo jednodussi nez nejaky regulatory.

(reakce na) Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 22:30 | Nahoru | #7
RUTAN: Nemůžeš změřit, jak velký proud tím teče? Protože takový regulátor uděláš s trochou štěstí ze dvou součástek - monolitický regulátor 7805, ze kterého ti poleze pevných 5V a za to pověsíš potenciometr jako dělič napětí, kterým budeš snižovat ten pětivoltový výstup až na nulu.

Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 22:44 | Nahoru | #8
Kdybys nebyl tak daleko, tak ti to klidně udělám. I když osobně pochybuju, žese to řídí 0 - 5V

Regulátor napětí - jak na to?

11.4.2010 v 23:29 | Nahoru | #9
Tak sice to mám v autě ale:na ovládání klapky teplého a studeného vzduchu je tam servo a to je ovládané elektronikou.Nastavuje se to potenciometrem.Žádný mikroprocesor ale náký výkonový OZ asi.Jinak bych mrkl bud po nákém regulovatelném zdroji napětí(měl by ale "držet"přesně nastavené napětí,jinak se to bude hýbat)nebo něco podobné s klasickým OZ(musí mít ale výkon.prvek na výstupu).Ta 7805 by se rozladovala myslim(spíš LM 317 ale ten nejde od nuly ).Zkus www.flajzar.cz estli něco nemá.

Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 00:11 | Nahoru | #10
pro poloamaterskou konstrukci bych doporucil LM317 jak pise kolega nade mnou. Je to podobne reseni jako se 7805, ktere doporucil Virago, jen LM317 je optimalizovana pro promenny vystup (do ADJ tece maly proud, apod.)... kdybych zrovna nehonil termin odevzdani diplomky, tak bych ti to klidne zplacal...

(reakce na) Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 02:26 | Nahoru | #11

Creck>Pokud se jedna o hondy, je treba kontaktovat Bubraka Regulator, to je jeho parketa



U Hond je to jednoduchy, tu staci prodat. Ale tady jde o Triumpha a tomu nerozumim.

(reakce na) Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 11:34 | Nahoru | #12

dj_hroch>Není od toho někde schema? To servo je nějak ovládané a volnoběžné otáčky budou určitě nastavitelné, tak že bys využil stávající ovládání?



nene, je to řízené řídící jednotkou bez možnosti nastavení. Já potřebuju na place měnit dle potřeby..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 11:35 | Nahoru | #13

Poggy>Nevím jak je to u Triuphu a motorek obecně, ale u aut je škrtící klapka ovládaná krokovým motorem. On se na to jinej motor ani moc nehodí. Takže si zjisti jestli to není náhodou motorek krokovej, pak by jsi ho musel regulat jinak. Nikoliv napětím ale počtem pulzů.



Joo hele máš pravdu, je to "stepper motor"...takže krokový motor.

(reakce na) Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 17:05 | Nahoru | #14

RUTAN>Joo hele máš pravdu, je to "stepper motor"...takže krokový motor.


Tak to bys musel sestavit nějaký mutlivibrátor co bude tvořit pravoúhlé kmity. Pak ten multivibrátor pouštět tlačítkem na řídítku a až by jsi dosáhl +- požadovaných otáček to tlačítko pustit. Jenže ten krokovej motorem má většinou 3 tyhle pulzní fáze. Návrat do nižších otáček by jsi realizoval změnou pořadí pulzů v jerdnotlivých fázích.
Takže bych se možná na celej ten motorek vykašlal a vyndal ho ven. Místo něj nějak nabastlit mechanický ovládání škrtící klapky a na řidítko si dvěma lankama vyvést ruční plyn. Jako ovládáš plyn klasickej jen s rozdílem, že by se páčka toho ručního plynu nevracela pružinou ale mechanicky pohybem tý páčky na řidítku. Jako ta u sytiče na karburátorech.

Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 17:57 | Nahoru | #15
skoro bych se vsadil, že tam nebude třífázový krokáč, ale jen dvoufázový. Pokud chceš natočení motoru řídit poťákem, tak to chce jednoduchej driver s mikrokontrolérem, změřit max. úhly, zjistit počet kroků na otáčku a max. proud motoru a pak si trochu zaprogramovat. Práce na cca. 3-5 večerů bez mechanické konstrukce, pokud budem znovuvynalézat kolo. Jinak rozumná cesta je spojit se s autorem tohohle: d-pot a požádat ho o úpravu firmwaru, aby se natáčením neřídila rychlost krokování, ale přímo poloha.

Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 18:02 | Nahoru | #16
co to řešit pulzně přes nějaký mikrokontrolér?

Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 19:48 | Nahoru | #17
to by taky slo... nebo jsou i obvody pro pulzni regulaci motoru; z jednoho nahodnyho kliku do myho archivu datasheetu vypadlo napr. tohle:

MC3479 - Stepper Motor Driver (7.2V-16.5V, 350mA)

The MC3479 is designed to drive a two–phase stepper motor in the
bipolar mode. The circuit consists of four input sections, a logic
decoding/sequencing section, two driver–stages for the motor coils, and an
output to indicate the Phase A drive state.

Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 20:16 | Nahoru | #18
hmm...kluci díky, ale ono to zní nějak mega složitě. Nejspíš použiju osvědčenou fintu s krutným lankem na seřízení volnoběhu co mají ostatní motorky...tohle by byla asi pouze jenom frajeřina...
jako největší potíž mi nepřipadá to sestrojit (v mém případě zaplatit někomu, aby to sestrojil:)) ) ale odměřit co do toho leze..

Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 20:21 | Nahoru | #19
Rutan>jak išeš, npavic, tyhle elektro fičury jsou dalši věci, coc se muže(hlavně na street motce) vy...vyparadit
ale zase byla by to fanšmejkrovna, přidavat si na volnoběhu tlačitkem

Regulátor napětí - jak na to?

12.4.2010 v 20:52 | Nahoru | #20
Nehazel bych jeste flintu do zita. Nevim jak presne to ma Triumph ale u nekterych aut je to vyreseno tak ze je tam normalni elektromotorek. Ten se pri pripojeni napeti vysunuje a otocenim polarity zasunuje. Dalsi dva draty sou jen pripojeny k potenciometru a podle odporu se kontroluje poloha. Je to stejny princip jako u modelarskyho serva jen ta ridici cast je schovana nekde jinde ;)

Cili pokud to ma 4 draty je tu urcita moznost ze to pujde
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist