Autor: Marek Skřipský | Publikováno: 4.2.2009 | Rubrika: Kulturní válka
O zoufalém činu jistého učitele, kterého dva spratci (dámám se omlouvám, ale slušnější výraz s těmito školáky odmítám spojovat) dohnali svým bezohledným chováním k sebevraždě, asi slyšel téměř každý. Původně jsem o souvislostech problému psát nechtěl, už jen kvůli klidu pozůstalých i zemřelého - nicméně to co se stalo, ve mne vyvolalo mnoho asociací, o které bych se s laskavým čtenářem rád podělil.
I proto následující článek nebude monotematický. Rád bych na pozadí tragického příběhu formuloval několik myšlenek ohledně aktuálního stavu výchovy a vzdělávání. Za případné poznámky v diskusi budu velmi vděčný.
Většina měřítek mě stále řadí do „mladé generace“, byť už do její horní poloviny. Komunistické školství jsem prakticky nezažil (listopad 1989 mě zastihl jako prvňáčka) a tak nemohu snad být obviňován z toho, že chci zpět nějaké rudé pořádky, které z žáků dělaly manipulovatelnou masu.
To opravdu nechci, přesto si však myslím, že liberální trendy v českém školství již překročily nejen mez obecné prospěšnosti, ale místy i únosnosti.
Nebyl jsem vzorné dítě, spíše naopak. Už na základní škole mě stíhaly třídní a ředitelské důtky, většinou za nějaké ty klukovské rvačky, vykřikování a tak podobně. V šestnácti jsem se poněkud zklidnil, nicméně ještě předtím jsem se v prvním ročníku gymnázia stihl „zapsat“ trojkou z chování, poté co se nám s kamarády na výletě vymkl z rukou alkoholový dýchánek.
Proti tomu, co čím dál častěji slýchám dnes, si ale připadám jako učiněný andílek.
Často jsme se jako kluci prali, ale naše jednání oproti dnešním „prohřeškům“ v sobě neslo podstatně méně zákeřnosti a zbabělosti. Dnes mám spíše dojem, že dětičky se bojí jít do konfrontace, kde jim hrozí nějaký ten šrám a tak dusí podstatně slabší spolužáky, provokují učitele, kteří „na ně nemůžou“ a obecně se uchylují k podpásovkám. To, co bylo za nás považováno za projev „srabství“ (terminus technicus z let mé povinné školní docházky), dnes část školáků (zdaleka ne všichni), považuje za „rebelství“.
„Seber si to sám, šmejde“ opáčil patnáctiletý spratek na učitelův požadavek, aby si posbíral nepořádek na své lavici. Učitel jej za to – z mého pohledu naprosto oprávněně – profackoval, načež ublížený grázlík uraženě opustil hodinu. Druhý spratek vše nahrál mobilním telefonem a zveřejnil na internetu.
Něco podobného se přirozeně může stát, neboť každé společenství v sobě zahrnuje jistý procentuální počet kreatur, nicméně průběh okolností po zveřejnění nahrávky mě šokoval.
Popotahován byl totiž namísto spratků samotný učitel. Od rodičů zfackovaného školáka chodily stížnosti, učitel byl donucen se omlouvat, škola vyjadřovala lítost nad „pochybením“… a já nevěřil vlastním uším.
Proti učiteli byla téměř vedena mediální kampaň, uražený spratek si hrál na chudinku, která dokonce kvůli „brutalitě“ učitele musela změnit školu a vedení školy se ještě kaje, místo, aby se vší rozhodností hájilo skutečnou oběť, tedy dehonestovaného pedagoga. Vedení, které se za svého kolegu není schopno v podobné situaci postavit a nechá věc dojít až k „řešení provazem“, zasluhuje pohrdání.
Dámy a pánové, osobně si myslím, že pokud nám ještě zůstal rozum, musíme učitelovo „napadení žáka“ vnímat jako v dané situaci naprosto adekvátní čin. Po takové větě považuji za plně přiměřené chytnout spratka pod krkem a vrazit mu pár poctivých facek. Následně by ještě měla být „zbitému školákovi“ napařena neomluvená hodina za svévolné opuštění třídy.
Pojmu – li celou situaci poněkud všeobecněji, pak musím říci, že už se mi zajídá neustálé tlachání o tom, že žák je učiteli partnerem a kamarádem. To platí částečně pro vysokou školu, velmi omezeně to může fungovat ve středoškolském procesu, ale na základní škole něco takového nemá absolutně co dělat. Učitel je především nadřízený – na všech stupních vzdělávání, tedy určitá autorita. Nemusím ho mít rád, ale měl bych v jednání s ním dodržovat určité formální znaky. Tykání a nadávání do šmejdů mezi ně nepatří.
Mimochodem, všimli jste si, že zatímco jméno nešťastného pedagoga bylo ihned uveřejněno většinou médií, jména spratků jsme se nedověděli ? Jsou totiž ještě nezletilí, mají svá práva a zveřejnění jejich jmen by poškodilo jejich citlivé duše. Vítejte ve zvrácené realitě.
Z vlastní zkušenosti vím, že je možné mít k učiteli dobrý vztah a zároveň ho brát jako autoritu. Jen v nejlepším vzpomínám na našeho gymnaziálního zeměpisáře a tělocvikáře, pana profesora Hýžu (zdravím, pokud čtete tyto řádky, pane profesore), se kterým jsem si párkrát zašel po škole i na pivko, ale vždy to pro mě byl maximálně respektovaný „pan profesor“.
Ve školství zkrátka existuje jistá hierarchie, jejíž principy musí být dodržovány a vymáhány, pokud nechceme mít ze školy…. Však víte co.
Ze všech stran se na mě valí názory o nepotřebnosti „biflování“ a naopak „rozvoji osobnosti“ studenta. Tento přístup považuji za sebevražedný, protože produkuje zejména sebevědomé blbce, kteří budou s výrazem odborníka žvatlat pitomosti na úrovni opileckých tirád ze čtvrté cenové.
Pokud chci se svým vyučujícím diskutovat kupříkladu o správnosti či nesprávnosti bombardování nacistického Německa, pak musím mít „nabiflovanou“ strategii spojeneckého letectva, průmyslovou situaci „Třetí říše“ a vědět o základních souvislostech. Tolik vychvalované „vyhledávání informací“ na internetu je naprosto nedostačující.
Sám jsem na gymnáziu často polemizoval s třídním profesorem. Učil nás češtinu v kombinaci s dějepisem a mne historie i literatura vždy velmi zajímala. Pan profesor vzájemnou debatu připouštěl zejména ze dvou důvodů – k problematice jsem měl „nabiflovánu“ solidní informační základnu a své poznámky jsem vyslovoval s veškerou formální slušností a respektem k jeho postavení. Má osobnost tím nijak dotčena nebyla.
V dnešním pojetí totiž „rozvoj žákovy osobnosti“ znamená odbourávání pravidel slušnosti. Spratek s čerstvě nabytým občanským průkazem tedy může učitele celkem bez problémů nazývat šmejdem, ovšem pokud mu pedagog „střihne výchovnou“, vrhají se na celou věc média a nafukují zanedbatelný incident do absurdních rozměrů.
Dětičky jsou vlastně chráněny. Mají svá neporušitelná práva, která jim zaručují rozvoj osobnosti. Chovají – li se jako dva výše zmiňovaní spratci, musíme pro ně mít pochopení, neboť rozvíjejí svou osobnost.
Ministr školství, Ondřej Liška, se nechal slyšet, že se s liberálními trendy ve školství musíme smířit a přizpůsobit jim systém výuky. To mě nepřekvapuje, protože od Strany Zelených se konstantně nedá očekávat nic dobrého. Ovšem když i někdejší stínový ministr školství za ODS doporučoval zrušit vstávání studentů a nahradit ho podáním ruky s pedagogem, domníval jsem se, že obě strany patrně fúzovaly.
Osobně zastávám poměrně pesimistickou teorii, že naše (post)západní společnost si již několik let vychovává do budoucna generace „slabých idiotů“. Generace které – zjednodušeně řečeno – nesportují a nečtou. Obojí je přitom nesmírně důležité. Četba rozšiřuje obzory a vytváří slovní zásobu, sport zvyšuje fyzickou kondici, přičemž zároveň nutí člověka dodržovat určitou disciplínu. I proto jsme byli s bratrem k oběma činnostem vedeni.
Dnes ovšem kolem sebe vidím všudypřítomné tažení proti „biflování“ a proti „přetěžování dětí“. Hloupá tvrzení, že tělocvikář páchá na dítěti násilí když ho učí proti jeho vůli kupříkladu kotoul nazad jsou dnes poměrně častou tezí nejrůznějších „expertů“.
V kombinaci s neustálým vysedáváním před počítači a osvojováním si jakéhosi podivného zkratkovitého jazyka – „PCspeaku“ se nám před očima vytváří neradostný obraz : Fyzicky slabý hlupák se sklony k citové plochosti. Jedná se o nejhorší trojkombinaci ze všech možných
Jedinou výraznou předností takto vychovaných generací pak zůstává nadprůměrná znalost používání IT technologií. Není to poněkud málo ?
Důkazem budiž opticky rostoucí počet rachitických nebo naopak „vyžraných“ puberťáků s kšiltovkami nakřivo, jejichž hovory se točí výhradně okolo konzolí, péespéček a podobných věciček.
Jistě, jedná se o celospolečenský problém, z něhož nemůže být viněno pouze školství. Výrazný vliv sehrává upadající prestiž rodiny jako instituce. Vztáhnu – li opět svou úvahu na případ mrtvého učitele, pak je jistě hodno pozornosti, jak se k celé záležitosti staví rodiny obou spratků.
Nevím, jakou zkušenost prodělal laskavý čtenář, ovšem kdyby moje maličkost doma sdělila, že byla učitelem zpohlavkována za vulgární nadávku, okamžitě by ze strany otce přiletěl pozdrav od horní končetiny.
Ale to je přece dnes nemoderní, co kdyby utrpěla má křehká dětská osobnost, že ?
Abych nekončil negativně – zdaleka netvrdím, že je vše ztraceno. Pouze chci říci, že zavádění nějakých demokratických principů do oblasti výuky a výchovy samo sebe více a více diskredituje a zdá se být cestou špatným směrem.
Možná bychom měli mít na paměti slova Thomase Jeffersona o existenci jisté přirozené hierarchie, zahrnující systém tradičních autorit.
Třeba i proto, aby učitelé těch provazů nepotřebovali víc.
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
Nemyslím si, že je tu řeč o generaci slabých idiotů - je to o pár jedincích, kteří chtějí být vidět a slyšet, ať už mají jakýkoli problém se svým egem nebo s hladinami hormonů
Učitelé by měli mít pravidelné kurzy asertivity a určitě i podporu ze strany vedení. Protože není nic příjemného, když po vás plivou děcka a pak vás ještě slovně zfackuje ředitel. To se ani nedivím, že pak učitelé odcházejí jinam...
tak sem se vykecala a předávám štafetu dál...
Jedna mladá maminka nám říkala, že nedává své 3-leté dítě po obědě spávat, protože nechce. Prý má své práva a když nechce spát, tak ona ho nebude prý nutit. Děcko ve 4 odpoledne nevyspané, protivné jak prdel, ale hlavně že si vyřvalo své právo nespat. Co z něho proboha bude? Co až bude muset psát úkoly a rozhodne se využít ,,svého práva" vykašlat se na ně? No je to dnes s tou výchovou nějak na hlavu...
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
Mládě.Fidži>Se stačí podívat tady. Se nějak dotknete hustokindra a hned jste debilowé, čuráci..., všude W, pyčo, woe... . V hlavě nasráno, kšiltík do stran a velcí machři. No a pak jim dávejte do ruk otevřené 2T 125ccm. Kdo byl na Motocyklu, tak ví, že se tam potulují opravdu ukázkové typy
jj souhlasím s tebou, někteří na tý výstavě byly opravdu suprový, až mi jich bylo i líto... a tady mi stačilo když se hádal medvedhuzzi a tím strejčkem pompem
" Ty krávo vole, čum na to, CBR 1000 RR, to je stroj."
" To jo vole, na to by se balily kundy co."
dál už jsem to neposlouchal protože by mi prasknul močák smíchy
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
Podle mého názoru ten kantor musel mít nějaké problémy už dřív, protože kvůli něčemu takovému si člověk "mašli" jenom tak nehodí. Ale to sem nepatří.
Naprosto nesouhlasím s tím, že "měl právo mu jednu střihnout". Kdepak. Bez ohledu "spratka" se jednalo o profesionální pochybení - já si pamatuji kantory, kteří občas žákovi "jednu střihli" - autoritu jim to nezvedlo ani jinak to k ničemu dobrému nevedlo.
S kázní je to ve škole různé. Hodně záleží na kantorovi, zda má či nemá respekt. Taky jsme měl jednu ruštinářku, u které jsme si naprosto drze posílali v hodině vlaštovky a ještě jsme na to byli "hrdí". Když kantor přirozenou autoritu nemá, fackovat žáky mu, jak už jsem napsal, nepomůže.
Samozřejmě něco zcela jiného je, jak se takových věcí u nás chápou média - ostatně jsme to viděli i na jiných případech jako "šíření pornografie" apod. Moc se mi to nelíbí, ale zas je to prostě jen určitý příznak doby - za mladých let se zas všecko řešilo "po stranické linii" apod.
Že by z dnešních dětí vyrůstali samí pologramotní sralbotkové, to určitě také není pravda. Působím nebo jsem působil na serverech Totem.cz, Literra.cz, Saspi.cz nebo Písmák.cz - takže mohu docela dobře pozorovat, že nám děti a mládež nejen čtou, ale také se zaujetím píší... no, že ne všichni, to se dá jaksi očekávat. Ostatně už za nás napsal jeden můj vrstevník do jakéhosi dotazníku do kolonky "koničky" toto: pivo a heavy-metal...
A ještě na jednu věc bacha - není rozhodně nutné ani správné hned lámat hůl nad nějakým puberťákem, i když třeba řekne učitelce "pičo", páč má pocit, že tím mezi svými vrstveníky zaboduje - puberta je přece jen stav, ze kterého většina lidí nakonec vyroste
rich.puzzle>Podle jeho zařazování sám patřím do inkriminované skupiny. Sice tam sem věkově zařazen, sám ve svém okolí pozoruji tyto trendy, avšak necítím se být tím, čím mě autor podle věku nazývá.
Na druhou stranu s ním musím souhlasit, též se setkávám s rovnými kšilty a sraby, kteří neumí nic vyřešit "přímo", ale jen pomlouvají mimo naši přítomnost.
Naštěstí sem si dokázal udržet svou osobnost a nepodlehnout těmto trendům, sice mám své názory, které říkám nahlas, což socialistická mládež asi nikdy nedělala, ale stále se držím v mezích slušnosti a uznávání autorit, jak přirozených, tak umělých.
souhlasím
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
jetsli někoho zfackuju a použiju násilí jsem stejnej magor jako on
učitelovo myšlenky a jednání nebudu hodnotit, jelikož neznám jeho psych. stav a okolnosti
dle mého byl sám psych. narušen. to video jsem viděl
ostatní hodnocení potomků od kova považuji za hodnocení labilního jedince
znám mnoho dětí a mladejch lidí, kteří jsou normální a hodní
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Generace slabých idiotů
BIG.M>nesouhlasím
jetsli někoho zfackuju a použiju násilí jsem stejnej magor jako on
učitelovo myšlenky a jednání nebudu hodnotit, jelikož neznám jeho psych. stav a okolnosti
dle mého byl sám psych. narušen. to video jsem viděl
ostatní hodnocení potomků od kova považuji za hodnocení labilního jedince
znám mnoho dětí a mladejch lidí, kteří jsou normální a hodní
Počkej, počkej! Ted nevím, zda sis všiml, že ten úvodní článek neí můj. Jen mě zaujal a dal jsem ho do placu k názoru ostatním - když už je tak dlouhá zima.
Pokud je to k mým názorům dál, tak nikde jsem nenapsal, že jsou všichni mladí stejní! Z druhé strany je nepopiratelné, že je takových nevychovaných namachrovaných exotů čím dál tím víc. A na takové je potřeba jinak než na ty co jsou v pohodě. Pokud to nejde po dobrém, musí to jít po zlém! Mně osobně kdyby takový soploš řekl šmejde, tak ji vyfasuje takovou, že bych byl ze školství hned venku. Z druhé strany tu sebevraždu kantora vidím jako blbost. Musel mít už nějaké problémy, zdravý člověk by to zvládl.
Pokud mužeme kohokoliv soudit, tak jsou to jedině ti rodiče, kteří na děcka nemají a čas a mají pocit, že liberalní výchova občas vynahradí dobu kterou odmítají s děckem strávit...Ale to věchno tu bylo, je a bude...
Moje nazory mohou být samozřejme pokřiveny tím, že jsem nerodič
Naposledy editováno 18.03.2009 08:51:45
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Generace slabých idiotů
Repulsion: ...já si pamatuji kantory, kteří občas žákovi "jednu střihli" - autoritu jim to nezvedlo ani jinak to k ničemu dobrému nevedlo.
Na základce jsem měl učitelku, která, když jsme spáchali něco zavrženíhodného, dávala volbu "poznámku, nebo facku?" Většina si při vědomí toho, co je při poznámce čeká doma, vybrala facku - i když to byly řachy, že člověk málem chytnul další o zeď. A za to jsme ji měli rádi a měla náš respekt, protože tou jedinou peckou se minulost smazala a bylo to odbyté jednou provždy.
1100Virago>Repulsion: ...já si pamatuji kantory, kteří občas žákovi "jednu střihli" - autoritu jim to nezvedlo ani jinak to k ničemu dobrému nevedlo.
Na základce jsem měl učitelku, která, když jsme spáchali něco zavrženíhodného, dávala volbu "poznámku, nebo facku?" Většina si při vědomí toho, co je při poznámce čeká doma, vybrala facku - i když to byly řachy, že člověk málem chytnul další o zeď. A za to jsme ji měli rádi a měla náš respekt, protože tou jedinou peckou se minulost smazala a bylo to odbyté jednou provždy.
Jo, to je něco jiného.
1) Ta ženská neztratila kontrolu
2) Dala vám na výběr
Ovšem základ je právě ten bod 1) - pokud se kantor nenechá vytočit a dokáuže si udržet nadhled, tak má skoro vždy vyhráno. Jakmile ztratí nervy, tak prohrál...
1 reakcí na tento příspěvek Generace slabých idiotů
Tady byl v právu kantor, bohužel přebíráme americký model. Ten naposled svou účinnost ukázal ve Winnendenu...
Ano dítě je člověk, ale v žádném případě ne osobnost. Tu by se z něj měla pokusit vysochat ruku v ruce rodina se školou.
podtrhuju a podepisuju
a odbocim - kdyz vidim ty ubozacky, co chodej delat akorat bordel na zapasy - polovina mi prijde ze se rekrutuje z techhle rad, ale rachitacci vychatali strategii, tak jich je masa
kdyz k tomu najdou kamarada typu 120kg a mozek slepice, tak jsou hnedka bratri ...
krize - jit do _ferovky_ opravdovy ferovky, kde by se koukli lidi druhymu do tvare a pred svedky si stali za svym? ani omylem
fakof na to :)
restore>Je to jenom o rodičích.Děcko je jejich otisk.Jako s mladým psem.Když se nedrží zkrátka,vyroste z něj agresivní sebevědomý zmetek.
To s tím psem můžu jen potvrdit. Když mi příjde na prodejnu někdo se psem a s dítětem zároveň, tak ten stupeň výchovy je stejný. Nevychovaný pes-nevychované děcko. A obráceně. Dospělý řekne psovi sedni, ten sedí jak přibitý a dítě s ním slušně počká až rodiče vyřídí,co potřebují.
Je to fakt v dospělých-v rodičích. Ti kantoři jsou v tom většinou nevině. A pokud se náhodou stane děcku ve škole křivda(pokud se to neopakuje), tak se ta taky nezblázní. Je to příprava do života. Ten taky není pořád je férový.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Generace slabých idiotů
z jednoho stareho alba jedne skupiny co nese nazev "Fear is the key" /klicem je strach/ je na tom neco co temhle mladym "gangsta ne na me nemuzes" vazne chybi.....jeden ucitel u nas na ZS takovy byl a dokazal si tim dost zjednat respekt, nevyletel na kazdeho ale co bylo moc to jsme poznali i my a pak vetsinou stacilo kdyz se jen zle podival protoze uz predtim nekomu lekci udelil a jinak to byl vyborny ucitel cestiny a dejepisu a oblibeny a tomu koho profackoval to VZDY patrilo na tom by se dnes i shodli profackovani
cort>My jsme měli na základní škole smůlu na kantorky a ty ve snaze si držet respekt dávali poznámky, důtky za každou pitomost. Navíc fungovalo i "zasednutí" a když byl člověk grázlík, tak to bylo vidět i na prospěchu. Podle mě extrém na nic co by pomohlo formátovat osobnost. Na střední byla převaha učitelů a přišlo i jisté uvědomění si sama sebe jako protihráče v předem stanovených nikdy nevyřčených mantinelech, které tak nějak do nás vštěpili rodiče. Nebyly poznámky, padlo pár výchovný za porušení mantinelů a zůstalo to mezi námi.
Tady byl v právu kantor, bohužel přebíráme americký model. Ten naposled svou účinnost ukázal ve Winnendenu...
Ano dítě je člověk, ale v žádném případě ne osobnost. Tu by se z něj měla pokusit vysochat ruku v ruce rodina se školou.
Jako souhlas. Pravda je, že na základce jsem si dost vytrpěl píčou účou. Prostě se rozhodla držet mě v trojkach a hotovo. Jenom proto, že naši nebyli dost rudý. Beru ta jako jistou křivdu. Ale co. Život neni fér a já se s tý pindy rudý neposeru a dneska se mam určo líp než ona ,,kráva rudá,,.
Nevím, prostě mi přijde že se s dětského kolektivu ztratili ty správný sígři. Vědomě by neublížil, je na něj spoleh ale je to rebel.
tož tak...