![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:
1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.
Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.
2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.
Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tongue.png)
Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.
Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.
Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):
15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.
U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.
Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
![](http://www.bezpecnyinternet.cz/templates/images/box_info_war.png)
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Díky všem za Vaše komentáře a názory!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/cool.png)
EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang
Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky
Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
PijanST>hele, když to bude ze začátku silný, bude to budit respekt a budeš jezdit jako šnek, ale postupem času si zvykneš... věř mi. Nejvíc se naučíš na okruhu
Aha, takze myslis, ze bych mel jit rovnou napr. do naplno otevrene verze te CB 500?
Ok, diky, zkusim teda zacit uz na te petistovce, ted nezbyva nez setrit a setrit, abych si nejakou mohl poridit, vypada to ale spis az na pristi sezonu, idkyz uvidime
Jak tedy poznám že je to ABSOLUTNĚ správně?
Nechci jí spálit.Kde je ta hranice kde má správně zabírat?
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
včul mudruj
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/wink.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
sharkis>Myslím si, že po sundání aopravdu důkladném umytí ze všech stran by měla být, ale jak říkám, nemám vlastní zkušenost, jen hádám
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Na devítce jsem měl opravu udělanou knotem, a na dálnici asi ve 180 mi spadnul dovnitř (znova knot+sprej, dojel jsem na tom ještě asi 450 km dom),ale pořád to trochu utíkalo, takže jsem jezdil od kompresoru ke kompresoru, takže i tohle řešení bych bral jako nouzovku. Doma v klidu to sice drželo, ale stejně šla guma pryč, bo v tý rychlosti je prázdná guma nehezký překvápko.
xx-jimmy>Na ten sprej jsem se ptal v pneuservisu a řekli mě aď nat ním ani nepřemýšlím!Zasereš tim vše kam se dostane!
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
Prosimvás, dnesj sem koupil moto a serou mě na tom nějaké věci: Jak / kde / u koho se dají opravit
menší škrábanečky na plastech a chromu
škrábance (velké, asi vybrousit) na výfuku
1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
Chtěl bych koupit laděný výfuk na svůj dvoutakt - Cagiva Planet 125ccm dvuotakt rv. 2000 z důvodu, že ten vejfuk předtím je sedřenej od kluků co předemnou padli :)
Jediná věc čeho se bojím je, že jsem slyšel, že laděný výfuk kazí MOTOR ohledně výdrže motoru. Nechce se mi dělat generálka a výfukem bych se k tomu nechtěl přiblížit...
Bylo mi řečeno od známého, že samotná koncovka zvyšuje spotřebu a kazí motor. Jedině prej se svody.
Laděný výfuk Arrow se svody vyjde na sedmičku. Koukal jsem ještě a našel jsem moto-sharon, tam píšu a bylo mi řečeno úplnej opak: svody mi neudělají, že navíc ještě kazej motor a samotná koncovka nezvyšuje spotřebu ani nekazí motor. Na otázku zvuku mi řekli, že zvuk s jejich koncovkou je bassovej.
Když to někde přečte pozorně a nenapíše mi jako odpověd blbost - budu mu vděčný :)
Field>Ahoj tak další dotaz - nechci zakládat nová témata.
Chtěl bych koupit laděný výfuk na svůj dvoutakt - Cagiva Planet 125ccm dvuotakt rv. 2000 z důvodu, že ten vejfuk předtím je sedřenej od kluků co předemnou padli :)
Jediná věc čeho se bojím je, že jsem slyšel, že laděný výfuk kazí MOTOR ohledně výdrže motoru. Nechce se mi dělat generálka a výfukem bych se k tomu nechtěl přiblížit...
Bylo mi řečeno od známého, že samotná koncovka zvyšuje spotřebu a kazí motor. Jedině prej se svody.
Laděný výfuk Arrow se svody vyjde na sedmičku. Koukal jsem ještě a našel jsem moto-sharon, tam píšu a bylo mi řečeno úplnej opak: svody mi neudělají, že navíc ještě kazej motor a samotná koncovka nezvyšuje spotřebu ani nekazí motor. Na otázku zvuku mi řekli, že zvuk s jejich koncovkou je bassovej.
Když to někde přečte pozorně a nenapíše mi jako odpověd blbost - budu mu vděčný :)
samotná koncovka ti s motorem nic neudělá ani nezvýší výkon a ani spotřebu
Ps. tvůj známej tomu teda hodně rozumí
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)