Kufry :
Dnes už mám 3 kufry a a velký tankbag a je to pořád málo (jezdím s manželkou, která je schopna vyplnit své 3 kufry a mé 2) .
V letošní sezóně přibyde i válec na zadní sedlo. Ale doposud jsem měl hodně věcí na převlečení... a dost zbytečně. Na převlečení na motorku de facto stačí druhé náhradní prádlo (používám termoprádlo včetně ponožek).Do deště je samozřejmě nutné mít nepromok, který se dá natáhnout na motorkářské hadry. Nepromok doporučuji jednodílný (kombinézu), blbě se do ní sice leze. ale je to 100% krytí (pozn, je třeba ho obléci dříve, než zmoknete). Další oblečení už se může týkat "civilní" části, pořád přece na motorce nejste. No a kdyby chybělo tričko, tak si ho můžete dokoupit cestou, což platí i o všem ostatním.
Civil:
V motorkážských hadrech a botách se dá dost těžko pohybovat.
Kvůli malému místu v kufrech doporučuji lehké plátěné kalhoty (pokud nejedete do Asie nebo na sever), 2 trička a boty. Pořádné boty, žádné páskové sandály, přece se v Alpách budete chtít někam podívat - ne? K civilu patří i nepromokavá bunda (dnes jsou k dostání takové, že nepromoknou a po složení zabírají minimum místa). Na chození po okolí, kde se ubytujete, budete potřebovat nějaký batoh. Dají se použít tankbagy, které mají i popruhy pro nosení na zádech. Já ale vozím malý batoh a vyplácí se to, jak na norách tak i pro nákupy atd. Musí se do něho vejít věci na převlečení (termoprádlo + nepromokacá bunda, termoska, sváča atd. ..)
Hygiena:
Tato část by se neměla podceňovat (muži a ženy zvlášť). Motorka není pohodlným vehiclem pro cestování a zvláště vedro dá zabrat. Po dvou dnech strávených v termoprádlu si už každý od vás odsedne . Takže je nutné s sebou mít nejlépe tekuté mýdlo pro praní (dá se sehnat v e-shopech na netu, které prodávají armádní vybavení). Termoprádlo velmi rychle schne a tak pořád máte čisté náhradní oblečení. O holení a kartáčku na zuby se rozepisovat nebudu.
Jídlo :
Já osobně spím a snídám v penzionech. Proto zde zcela vynechávám potřeby na spaní. Obědy a večeře si také obvykle dávám v hospodách. Ale svačiny si kupuji v obchodech, vedle chleba a nějaké pomazánky jde hlavně o ovoce. Nezapomínejte na vitamíny, když budete na cestách déle jak 2-3 týdny.V této sezóně rozšiřuji své vybavení o plynový vařič a termohrnek + dobrou (těsnící) termosku. Není totiž nad to zastavit někde na nádherném místě, udělat si kafe nebo čaj. Návratnost investice do plynového vařiče je velmi rychlá, teplé nápoje na horách stojí cca 3,5-4,2 EUR. Takové přestávky lze chápat i jako bezpečnostní, dlouhé jízdy dost unaví. Nezbytná termoska zajišťuje už od rána teplý nápoj, vozím čaj i kafe. Byť nesladím, tak na motorce ano. Také s sebou vozím 0,5 litru varnou konvici. Původně jsem chtěl ponorný vařič (spirály vyrábí ETA), nakonec jsem vzal malou konvici (také ETA), kam se vejde zabalený cukr, kafe a čaj. Mít s sebou pitnou vodu cca 2 litry na den (minimálně), to považuji za samozřejmost.
Elektro:
Všechny nabíječky samozřejmě s sebou. Je dobré být nezávislý na 220V, proto na motorce bez zásuvek 12V bych dnes nikam nejel. Mobil musí být vždy nabitý.
Foto:
Dokumentace z vašich cest budu cennou vzpomínkou. Osobně od teleobjektivů, stativu apod. neustupuji i kdyby to bylo na úkor např. nějakého oblečení.
Mapy :
Bez map ani ránu a to jezdím dle GPS. Mapy sháním v zahraničí na netu v zemích, kam jedu. Nejlepší jsou mapy 1:150 nebo 250.Jedině tak opravdu zjistíte, jak se co jmenuje (jsou tam plné názvy tj. bez zkratek). Pro vnímavé je dobré mít s sebou busolu nebo kompas kvůli zorientování map.
Finance:
Doporučuji mít rozměněné peníze, největší bankovky by měly být cca 50-ky. V řadě zemí s velkými bankovkami malý nákup neuděláte - jak typické např. pro Francii. Hotovost je třeba do kempů a penzionů, ne všude mají čtečky karet. Benzín plaťet kartami. Bankovní karty "otvírají dveře" téměř všude v západní Evropě.
Jak se domluvit?
Nejlépe je samozřejmě znát němčinu nebo angličtinu. Francie je oříšek, ale každý lékárník tam angicky umí. Lékárny jsou ve Francii na každém rohu, tak jsem si z nich udělal informační místa . Naučte se základní výrazy v dané řeči na téma jídla a ubytování, viděl jsem borce s kartičkami, kde měl vše napsané.
Lékárna - léky:
Nechte si předepsat u lékaře širokospektrání antibiotika, něco proti průjmům a samozřejmě acylpirin (proti horečkám) a analgetika kvůli bolestem (např. zuby, hlava atd.). Náplasti a obvazy jsou samozřejmostí.
Nezbytné znalosti :
Není problém si před cestou zjistit, jaké pojištění je třeba, jaká telefonní čísla má odtahovka, záchranka a policie. Také je dobré mít číslo na naší ambasádu v dané zemi (diplomatické zastoupení) pro případ, že se skutečně dostanete do nesnází.Jo a také znalosti o nutnosti dálničních známek vám mohou ušetřit dost peněz. Tyto informace jsou přehledně uvedené na serveru UAMK.cz.
Safra, safra - to jsem se nějak rozepsal. Samozřejmě z toho vyplývá, že jezdím po silnicích a v civilizovaném světě. Také rád se projdu po okolí, jenom nejezdím, zajímám se o historii a hrady, rozhledny a lanovky atd. mi rozšíří znalosti o místech, kde jsem.
Enduristi by své potřeby velmi silně rozšířili (Albánie, Ukrajina a jim podobné státy si asi vyžadují větší zázemí).
Je jasné, že každému vyhovuje něco jiného, existuje na netu řada návodů na to, jaké vybavení vozit s sebou.
Tak přeji hodně kilometrů bez nehod a řadu krásných zážitků.
.... OM
Naposledy editováno 08.02.2009 14:54:20
Kufry :
Dnes už mám 3 kufry a a velký tankbag a je to pořád málo (jezdím s manželkou, která je schopna vyplnit své 3 kufry a mé 2) .
V letošní sezóně přibyde i válec na zadní sedlo. Ale doposud jsem měl hodně věcí na převlečení... a dost zbytečně. Na převlečení na motorku de facto stačí druhé náhradní prádlo (používám termoprádlo včetně ponožek).Do deště je samozřejmě nutné mít nepromok, který se dá natáhnout na motorkářské hadry. Nepromok doporučuji jednodílný (kombinézu), blbě se do ní sice leze. ale je to 100% krytí (pozn, je třeba ho obléci dříve, než zmoknete). Další oblečení už se může týkat "civilní" části, pořád přece na motorce nejste. No a kdyby chybělo tričko, tak si ho můžete dokoupit cestou, což platí i o všem ostatním.
VĚTŠINOU JEZDÍM SÁM, NIKDY JSEM S SEBOU NEMĚL ŽENSKOU BYTOST NA VÍCE NEŽ TÝDEN. MÁM VELKÝ TANKVAK ROZDĚLATELNÝ NA 2 KUSY A BRAŠNY PŘES SEDLO.
VĚTŠINOU VEZMU JEN TANKVAK. MENŠÍ KUS NA NÁDRŽ - DOKLADY, NEPROMOK, DRUHÉ (ZIMNĚJŠÍ A GORETEXOVÉ) RUKAVICE, FOŤÁK (KDYŽ BERU ZRCADLOVKU, MUSÍM ROZDĚLAT OBJEKTIV OD TĚLA).
VE VĚTŠÍ ČÁSTI TANKVAKU (PŘIDĚLÁM NA SEDLO ZA SEBE) JSOU TENISKY, DŽÍNY, MIKINA. TRIKA, BOXERKY A PONOŽKY PODLE DÉLKY CESTY. KOSMETICKÉ MINIMUM SE ZÁKLADNÍMI TABLETAMI (PARALEN, IBUPROFEN, ANALERGIN) A MALÝ RUČNÍK.
S ŽENSKOU BYTOSTÍ, NEBO POKUD CHCI VÉZT VÍCE PIVA, VEZMU TAŠKY PŘES SEDLO. VEJDU SE DO JEDNÉ NEROZŠÍŘENÉ, ŽENA SPOTŘEBUJE DRUHOU, VĚTŠINOU ROZŠÍŘENOU.
NEPROMOK JEDNODÍLNÝ ŠUSŤÁK - RELATIVNĚ SKLADNÝ A 5 SEZON BEZ PROBLÉMU
Civil:
V motorkážských hadrech a botách se dá dost těžko pohybovat.
Kvůli malému místu v kufrech doporučuji lehké plátěné kalhoty (pokud nejedete do Asie nebo na sever), 2 trička a boty. Pořádné boty, žádné páskové sandály, přece se v Alpách budete chtít někam podívat - ne? K civilu patří i nepromokavá bunda (dnes jsou k dostání takové, že nepromoknou a po složení zabírají minimum místa). Na chození po okolí, kde se ubytujete, budete potřebovat nějaký batoh. Dají se použít tankbagy, které mají i popruhy pro nosení na zádech. Já ale vozím malý batoh a vyplácí se to, jak na norách tak i pro nákupy atd. Musí se do něho vejít věci na převlečení (termoprádlo + nepromokacá bunda, termoska, sváča atd. ..)
PLÁNUJÍ-LI SE I NĚJAKÉ PĚŠÍ VÝLETY, BERU - K TOMU, CO JSEM NAPSAL VÝŠE - ŠUSŤÁKOVOU BUNDU. MALÝ BATOH A BEJSBOLKA JSOU TAKY DOBRÝ, ALE VĚTŠINOU JE ZAPOMENU DOMA.
Hygiena:
Tato část by se neměla podceňovat (muži a ženy zvlášť). Motorka není pohodlným vehiclem pro cestování a zvláště vedro dá zabrat. Po dvou dnech strávených v termoprádlu si už každý od vás odsedne . Takže je nutné s sebou mít nejlépe tekuté mýdlo pro praní (dá se sehnat v e-shopech na netu, které prodávají armádní vybavení). Termoprádlo velmi rychle schne a tak pořád máte čisté náhradní oblečení. O holení a kartáčku na zuby se rozepisovat nebudu.
POD KOMBI POUŽÍVÁM ČISTOU BAVLNU...PO DVOU/TŘECH DNECH SE JI SLUŠÍ VYMÁCHAT V UMYVADLE ZA POMOCI SPRCHOVÉHO GELU (ŽENY BY TÁHLI PRACÍ PRÁŠEK, ALE... )
Jídlo :
Já osobně spím a snídám v penzionech. Proto zde zcela vynechávám potřeby na spaní. Obědy a večeře si také obvykle dávám v hospodách. Ale svačiny si kupuji v obchodech, vedle chleba a nějaké pomazánky jde hlavně o ovoce. Nezapomínejte na vitamíny, když budete na cestách déle jak 2-3 týdny.V této sezóně rozšiřuji své vybavení o plynový vařič a termohrnek + dobrou (těsnící) termosku. Není totiž nad to zastavit někde na nádherném místě, udělat si kafe nebo čaj. Návratnost investice do plynového vařiče je velmi rychlá, teplé nápoje na horách stojí cca 3,5-4,2 EUR. Takové přestávky lze chápat i jako bezpečnostní, dlouhé jízdy dost unaví. Nezbytná termoska zajišťuje už od rána teplý nápoj, vozím čaj i kafe. Byť nesladím, tak na motorce ano. Také s sebou vozím 0,5 litru varnou konvici. Původně jsem chtěl ponorný vařič (spirály vyrábí ETA), nakonec jsem vzal malou konvici (také ETA), kam se vejde zabalený cukr, kafe a čaj.
SPÍM VĚTŠINOU V PENZIONECH A MÁM SVÉ OBLÍBENÉ V RAKOUSKU, NA SLOVENSKU, V ITÁLII...NĚKDY TÁHNU JAKO ZÁLOHU SPACÁK A MALOU SKLADNOU NAFUKOVAČKU (KDYŽ SPOLUCESTUJÍCÍ VYHROŽUJÍ STANEM). JÍDLO ŘEŠÍM PO RESTAURACÍCH A BENZINKÁCH. OBČAS VLEZU DO OBCHODU
Elektro:
Všechny nabíječky samozřejmě s sebou. Je dobré být nezávislý na 220V, proto na motorce bez zásuvek 12V bych dnes nikam nejel. Mobil musí být vždy nabitý.
SPOLÉHÁM NA 220 V, NA MOTORCE MÁM ZÁSUVKU JEN KVŮLI NAVI...ALE VĚTŠINOU MÁM ZÁLOHU MOBILU V PODOBĚ SLUŽEBNÍHO MOBILU
Foto:
Dokumentace z vašich cest budu cennou vzpomínkou. Osobně od teleobjektivů, stativu apod. neustupuji i kdyby to bylo na úkor např. nějakého oblečení.
TELÁKY A STATIV? UFFF, BYCH NEMĚL KAM DÁT. BUĎ VEZU MALÝ FOŤÁK S ROZSAHEM 28-280, NEBO ZRCADLO S "UNIVERZÁLNÍM" 24-105 (CROP 1,6)
Mapy :
Bez map ani ránu a to jezdím dle GPS. Mapy sháním v zahraničí na netu v zemích, kam jedu. Nejlepší jsou mapy 1:150 nebo 250.Jedině tak opravdu zjistíte, jak se co jmenuje (jsou tam plné názvy tj. bez zkratek). Pro vnímavé je dobré mít s sebou busolu nebo kompas kvůli zorientování map.
MAPY...JEDNOU JSME MĚLI PROBLÉMY S NAVIGACEMI, ALE MAPY MAJÍ NA KAŽDÉ BENZINCE. DO RUMUNSKA CHCI SLUŠNOU MAPU, PÁČ CHCEME JEZDIT OFF. KOUPÍM NA MÍSTĚ.
Finance:
Doporučuji mít rozměněné peníze, největší bankovky by měly být cca 50-ky. V řadě zemí s velkými bankovkami malý nákup neuděláte - jak typické např. pro Francii. Hotovost je třeba do kempů a penzionů, ne všude mají čtečky karet. Benzín plaťet kartami. Bankovní karty "otvírají dveře" téměř všude v západní Evropě.
VĚTŠINOU PLATÍM KARTOU (MÁM DVĚ OD RŮZNÝCH BANK), ALE JSEM ZVYKLÝ MÍT I CCA 50 EURO V KAPSE. NE JAKO JEDINOU BANKOVKU. V DOKLADECH MÁM STÁLE "NOUZI" 200 KČ A 10 EURO (ČASTO ZAPOMENU PENÍZE DOMA I V PRAZE)
VE FRANCII JSME KDYSI MĚLI 4 DNY PROBLÉM ROZMĚNIT 500 EUROVOU BANKOVKU
Jak se domluvit?
Nejlépe je samozřejmě znát němčinu nebo angličtinu. Francie je oříšek, ale každý lékárník tam angicky umí. Lékárny jsou ve Francii na každém rohu, tak jsem si z nich udělal informační místa . Naučte se základní výrazy v dané řeči na téma jídla a ubytování, viděl jsem borce s kartičkami, kde měl vše napsané.
S TÍMHLE SOUHLASÍM, V PAŘÍŽI JSEM POPRVÉ NARAZIL, LÉKÁRNY MĚ NENAPADLY. ALE ONI JSOU FRANCOUZI CELKOVĚ JINÍ.
Lékárna - léky:
Nechte si předepsat u lékaře širokospektrání antibiotika, něco proti průjmům a samozřejmě acylpirin (proti horečkám) a analgetika kvůli bolestem (např. zuby, hlava atd.). Náplasti a obvazy jsou samozřejmostí.
JAK JSEM PSAL VÝŠE...ANTIBIOTIKA NETAHÁM (KRÁTKODOBĚ TO ZVLÁDNE BRUFEN), NÁPLASTI MI OBČAS CHYBÍ, OBVAZY JSOU V LÉKÁRNIČCE
Nezbytné znalosti :
Není problém si před cestou zjistit, jaké pojištění je třeba, jaká telefonní čísla má odtahovka, záchranka a policie. Také je dobré mít číslo na naší ambasádu v dané zemi (diplomatické zastoupení) pro případ, že se skutečně dostanete do nesnází.
POJIŠTĚNÍ LÉČEBNÝCH NÁKLADŮ BERU JAKO SAMOZŘEJMOST, ZBYTEK NEŘEŠÍM. LZE ZAVOLAT NA ČESKÉHO OPERÁTORA, KTERÝ TO 24/7 ZJISTÍ. I KDYŽ S TOU SANITKOU JSEM SE TEĎ ZARAZIL (112 BERU JAKO UNIVERZÁLNÍ)...ALE VE FRANCII NEBO ITÁLII VĚŘÍM, ŽE BY MI NEROZUMĚLI
Safra, safra - to jsem se nějak rozepsal. Samozřejmě z toho vyplývá, že jezdím po silnicích a v civilizovaném světě. Také rád se projdu po okolí, jenom nejezdím, zajímám se o historii a hrady, rozhledny a lanovky atd. mi rozšíří znalosti o místech, kde jsem.
Enduristi by své potřeby velmi silně rozšířili (Albánie, Ukrajina a jim podobné státy si asi vyžadují větší zázemí).
Je jasné, že každému vyhovuje něco jiného, existuje na netu řada návodů na to, jaké vybavení vozit s sebou.
Tak přeji hodně kilometrů bez nehod a řadu krásných zážitků.
1 reakcí na tento příspěvek Nabývání zkušeností ... a co vy ??
OldMan - nic proti tobě ale bereš asi spoustu hovadin které ani nepoužiješ. Ženskou pošli s kamarádkama letadlem k moři a vyraž nalehko. FJR je supr cestovní motorka
... vše je věc názoru, určitě bych si uměl představit střídmější objem zavazadel, ... ale to by bylo proti mému pohodlí a nevidím důvod si znepříjemňovat dovolenou. Notabene mám motorku, která dost uveze a v poslední době se zabývám tím, jak inteligentně všechno pobrat tak, aby to bylo tzv. "po ruce". Takže řeším systém upínání a umístění zavazadel. Například manželka má na své motorce nosič dělaný na míru tak. že je posunut nad zadní sedlo a může se o něj za jízdy opřít. Během dovolené ujedeme cca 5-6 tis. km a to potom jde o to pohodlí.
Je třeba si uvědomit, že něco jiného je vyrazit na týden a něco jiného na 3 týdny. Delší dovolená se vyplatí už kvůli tomu, že například na jih Francie (Carcasone) jedu cca 3 dny (podotýkám turisticky bez honění). Potom týdenní dovolená by ztratila smysl, vyplýtval bych čas jenom na cetu tam a zpět.
Manželku s sebou beru rád, je ťo kliďas a nechybí jí inteligence a pokud ještě na cestách máme společné zájmy, tak vůbec nevadí, že jezdíme pomalu (cestovně kolem 100 a na dálnicích v dovolené max.hranici). S tou manželkou jdu asi tak trochu "proti proudu" - že?
Každý jsme jiný a to platí i o představách o dovolené. Umím si ale představit pohodlnější dovolenou, než jakou nabízí motorka. Já ji mám ale na cestování a vím jistě, že bych si motorku nekoupil, kdybych měl jezdit kolem baráku.
Určitě tomu rozumíš, kdo totiž byl na motorce v Alpách, tak ten ví, o co jde ....
... OM
Naposledy editováno 10.02.2009 08:35:55
Co se týká nepromoků, tak zásadně dvoudílné, jelikož, když chcem někam jít a třeba poprchává tak vršek slouží jako pláštěnky.
No a z civilu vždy stačily džíny a sandály. Když je potřeba lepší obuv, vystačím s motorkářskou kotníkovou, ve které se dá normálně chodit.
Obecně jsme spíš časem zjišťovali, že spoustu věcí nepotřebujem.
Naposledy editováno 11.02.2009 19:24:10
1 reakcí na tento příspěvek Nabývání zkušeností ... a co vy ??
V soucasnosti se soustredim na to, jak zabalit co nejusporneji a nejpohodlneji, tak aby vse bylo po ruce a navrchu-:)
Co se tyka manzelek, plne souhlasim s Old Manem, ale u sebe to nepraktikuji, my spolu s manzelkou jsme denne 8- 10hod. v praci, v kancelari a uz spolu podnikame 19let. Tak, ze nezaskodi, kdyz jsme chvili od sebe.
1 reakcí na tento příspěvek Nabývání zkušeností ... a co vy ??
Beru ještě navíc gumicuky, kterejma se dá přidělat náklad navíc.
Spim prakticky jen po kempech, jídlo si dělám buď sám, nebo nakupuju v supermarketech, většinou se dá i na západ od nás nakoupit za stejný ceny jako tady (dokonce ve vyšší kvalitě). Vždycky mám ssebou zásobu pytlíkovejch jídel, který mi normálně domů nesmí, ale tahat na mašině sklenice s vývarem se mi prostě nějak nechce:) A dobrý sou i müsli a sušený mlíko na snídaně.