globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jistit alternátor?
5.2.2009 v 16:36
Dobrý den vespolek.Minulý rok mi na SV zároveň odešla baterka,regulátor i alternátor.Alternátor se mi přesně ve středu hvězdy rozpojil propálil přes bužírku a ochranný lak na kostruJasně,všecno to jsou řešitelné věci,ale jak tomu předejít?Napodlo mě dát na každou fázi klasickou tavnou pojistku.10A plus/minus.Altík bych snad zachránit mohl.Mělo by to smysl?Nevím jestli to ostatní motky nemají.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 16:48 | Nahoru | #1
no myslim ze to prosoupani altiku byla naka vyrobni vada, nestava se to tak casto abych to resil nakejma kouzlama v elktrice.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 16:55 | Nahoru | #2
Těžko říct.Ty fáze byly k sobě spojené jen nějakým dutým nýtkem a strojově zmáčklé.Fakt slabota.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 17:02 | Nahoru | #3
jistit by sel, ale musel by jsi vyresit aby ti vzdy vyhoreli vsechny pojistky najednou, jinak by ti to odkourilo opet vse, takze rikam za to nema smysl

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 17:18 | Nahoru | #4
Možné to je,ale kdyby se na těch zbylých dvou fázích zvyšoval proud nepřepálí se mi ty pojistky dřív než ty samotné fáze?

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 17:23 | Nahoru | #5
reknu ti ze ne, musis je trochu predimenzovat a jako skrat na uzlu ti nezachrani, ten ti oddela regler jen tim ze se dostane na kostru napeti ktere tam nema co delat

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 17:29 | Nahoru | #6
Tak odjistit pojistkama hodně těžko, protože jsou to altíky pracující s permanentním magnetem a regulace je zkratová a tutíž altík jede neustále na plný výkon. Taky se přikláním k výrobní vadě, respektive je možné, že nejdřív odešel regulátor a ten poté zapřičinil zbytek. Pokud se altík ve středu propálil na kostru, tak si nemyslím, že by to byla příčina odkouření regleru, vzhledem tomu jak to funguje si to ani nemusel zaregistrovat jen to třeba nedobíjelo. Osobně si myslim že je to vina regleru.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 17:38 | Nahoru | #7
Dík za názor.Taky si myslím ,že jako první se odporoučel regler.Vím že regulace je zkratová a altík maká pořád napno.Proto bych ty pojistky mírně naddimenzoval,protože mám za to že uzel odešel nějakým nadproudem díky možnému zkratu v regleru a pojistky by tomu mohly zabránit.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 17:40 | Nahoru | #8
jako ten uzel nejni skoro namahanej

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 17:50 | Nahoru | #9
myslím si přesný opak.proudy všech fází se tam přece sbíhají,ikdyž fázově posunuté.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:00 | Nahoru | #10
Ten stator by mel vydrzet trvaly chod na plny vykon. A do zkratu ty civky diky velke impedanci nedaji o moc vetsi proud nez do zateze, takze pojistky by to asi nevyresily. Ten uzel zkus na novym statoru propajet cinem, at ma mensi prechodovy odpor a nema sklon k prehrivani. Spis bych si typnul zavadu, ze se v regulatoru prorazila dioda (to se stava vzacne) a stejnosmerny proud nebrzdeny indukcnosti udelal na statoru s odporem pod 1 ohm sve. Zkusil bych dat pojistku mezi svodovy regulator a baterku. Svodovemu regulatoru by nemelo moc vadit kratkodobe odpojeni zateze, narozdil od klasickeho altiku, treba v aute.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:02 | Nahoru | #11
prave ze v uzlu je napeti ale skoro zadnej proud

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:04 | Nahoru | #12
no já myslím že skrat altecu nevadí...

jinak mě vyhořela elektrika loni , 4 konektory na škvarek, stejnej systém, ale nic neodešlo

Naposledy editováno 05.02.2009 18:05:54

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:06 | Nahoru | #13
kecal jsem,každým drátem teče stejný proud jako samotnou zátěží plus mínus ,takže pro uzel platí to samé,fáze posunuté o 120stupňů

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:09 | Nahoru | #14
no nic nebudu se hadat, at mas rados

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:12 | Nahoru | #15
tos mě dostal,jen se snažím laicky nahlas uvažovat

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:12 | Nahoru | #16
Stator má 4 nebo 6 cívek pro jednu fázi (tj. 12 nebo 18 cíveček). U některých motorů se můžeme setkat s rúzným počtem během vývoje motoru a proto je potřeba dbát na rok výroby a případně si to zkontrolovat abychom nepoužily např 12 cívkový stator dohromady s rotorem který je vyroben na 18 cívek. Cívky jsou spojeny do trojúhelníka přičemž odpor mezi fázemi je tvořen délkou navinutého vodiče a je cca 0,3 Ohmu, odpor jakékoliv fáze vůči kostře musí být nekonečno. Regulátor je zpravidla dohromady s usměrňovačem zalit v hliníkovém boxu s žebry kvůli chlazení. Usměrňovač je tvořen dvěmi diodami pro každou fázi tj. celkem 6 diod.

1 reakcí na tento příspěvek Jistit alternátor?

5.2.2009 v 18:37 | Nahoru | #17

...regulace je zkratová a tutíž altík jede neustále na plný výkon...


Regulace u magneta je sice ztratova, ale neni ten polovodic (tranzistor nejjednoduseji) zapojen spis v serii se zdrojem (misto aby ho na jeho tvrdosti zatezoval, tak aby se napeti ztratilo na vnitrnim odporu) a ubytek na nem je nastaven tak, aby palubni napeti drzelo pozadovanou hodnotu? tudiz, pokud neni palubni okruh zatezovan, neni zatezovano ani vinuti (lec napeti na nem je dle otacek rotoru a skoro vsechno ze ztraci na regulatoru ale nikoliv s proudem, takze bez vykonu).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jistit alternátor?

5.2.2009 v 21:01 | Nahoru | #18
Skalda> Ne není. Nedělá se to z důvodu, že ten altík je spíš tvrdší zdroj proudu než napětí. Výkonová ztráta na něčem jako lineární stabilizátor, by byla ohromná, vinutí altíku by bylo ohroženo mezizávitovým zkratem.
Regulátor jsou 2 diody na každou fázi, ale ještě před nimi je svod přes tyristory. Tyristory řízeny skrz zenerky se od určitého napětí sepnou a zůstanou seplý až do konce půlvlny. Během opačné půlvlny se samy rozepnou. Svod to díky tomu není linearní ale pulzní, díky tomu regulátor netopí tak pekelně. Navíc vnitřní tepelná ztráta je ve zkratované cívce díky menšímu napětí menší, než kdyby stejný proud dávala do zátěže.

(reakce na) Jistit alternátor?

5.2.2009 v 21:26 | Nahoru | #19
Ještě bych doplnil, že protože se většinou jedná o třífázové alternátory s točivým magnetickým polem, výsledné napětí je dané kombinací součtů a rozdílů napětí na jednotlivých cívkách. I proto se nesmějí kombinovat rotory se statory libovolně, ale vždy podle příslušného počtu cívek - jak píše Jurawood. Při nedodržení nefunguje správná kombinace fázových rozdílů a tyristory v regulátoru pak můžou být namáhány přes plánovanou mez. Díky rozdílu napětí na jednotlivých fázích je totiž na výstupu nižší napětí, než jaké lze naměřit na každé cívce samostatně.

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 21:31 | Nahoru | #20
Deadman> dik za odpoved. pri takovem zapojeni se pak skutecne reguluje ztratou i v situaci, kdy uzitny vykon neni zadny. Souhlasim s tebou v tom, ze mnou zminovany linearni regulator by mel ztraty znacne (zhruba pri 5x(otacky na 12V) by to bylo 50V * proud rekneme 10A = 500W). Pak tedy altik jede skutecne na plny vykon, jenom s tim rozdilem, ze ubytek napeti bude na vnitrnim odporu vinuti a o ztratovy vykon se tak s tyristory rozdeli (a na nich bude "jenom" tech ~12V, takze budou topit z mensi casti a nechaji se dat do kovoveho pouzdra pod sedacku). Tu linearni regulaci jsem uz s nekym resil, ale bylo to na nejake male motorce (50-125ccm) s malym magnetem, takze se to asi jeste dalo realizovat takto. Stejne si myslim, ze je oboji prasarna a slusny reseni by bylo az spinany zdroj .

Naposledy editováno 21.04.2010 11:25:59

Jistit alternátor?

5.2.2009 v 21:47 | Nahoru | #21
mam dojem, ze takovy (mnou vyse zminovany) linearni regulator (se ztratovym prvkem v serii s vinutim a zatezi) jsem videl tenkrat u Vape, vcetne schematu vnitrniho zapojeni (mozna se ale mylim a bylo to jinde).

Naposledy editováno 05.02.2009 22:55:33

Jistit alternátor?

6.2.2009 v 00:09 | Nahoru | #22
Skalda> Nemusis mi popisovat indukcni zakony, ja tyhle veci studoval a nejakou regulaci jsem uz udelal. Nicmene svodova linearni regulace neni vhodne reseni a seriova linearni regulace je totalni blbost. Tyristorovou pulzni regulaci jsem delal i do Simsona pro jednu civku s legracnim 20W vykonem. Tyristory jsou levne a pri tomhle vykonu nepotrebuji zadny chladic. Tranzistor v linearnim rezimu by pro 20W potreboval slusny chladic.
Altik na rejzich je opravdu spis zdrojem proudu, jednak na prazdno da desitky voltu a jednak do zateze dava ve velkem rozsahu otacek konstantni proud a tedy i vykon. To diky zamerne velke indukcnosti a rostouci frekvenci.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Budiky Suzuki SV 650 Treable 6 4.5.2024 v 14:43 Mňojo
Barva svíček, bohatost Suzuki SV 650 Rolda89 12 27.3.2024 v 07:43 Rolda89
Suzuki SV 1000 - 299km/h matice na... Suzuki SV 650, Suzuki SV 1000, Suzuki SV 1000S, Suzu... čábe 14 16.10.2023 v 20:06 čábe
2 válec brždění motorem [1, 2] Suzuki SV 650 simon123 45 17.9.2023 v 02:41 eMnatřetí
Výměna pneu - Písek Suzuki SV 650 piknikk 4 29.6.2023 v 12:55 Rebel245


TOPlist