raceczech_listopad





Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky


Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

27.1.2009 v 19:13 | Nahoru | #121
NO KURVA VO ČEM JE ŘEČ - UJEL SEM NA TOM 11 000 A POŘÁD SOU TAM TAKOVÝ TY TUFLÍKY JAK NA NOVEJCH PNEU. HOLT INDICKÁ GUMA JE INDICKÁ GUMA

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

27.1.2009 v 19:37 | Nahoru | #122
marrtinn> opravdu nemám tušení naco tu nadáváš

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

27.1.2009 v 19:41 | Nahoru | #123
sharkis> CO JE ŠPATNÝHO NA TĚCH GUMÁCH . MEJCH

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

27.1.2009 v 21:24 | Nahoru | #124
marrtinn> vim já?

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

27.1.2009 v 21:57 | Nahoru | #125

Gaverick>sharkis: jinak by nebylo špatné se zaměřit pro ty mladší a začínající i na jiná odvětví viz. údržba moto, základní návyky při jízdě na moto atd. mohlo by to tvořit celkem plodný a přínosný celek.



Přimlouvám se za pár slov k základním návykům při jízdě na motocyklu, aby se lidi jako např. já (tzv. nepopsaná tabule) měli na co upnout během prvních vyjížděk Takové to "pořád měj na paměti..." doplňte dle Vašich zkušeností

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

27.1.2009 v 22:05 | Nahoru | #126
Zuuza> pořád měj na paměti, že život i zdraví máš jenom jedno, ostatní najdeš tady na serveru v sekci články

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

27.1.2009 v 22:06 | Nahoru | #127
P.S. najdeš tam opravdu prakticky vše od zazimování až po jednotlivý části motorky

Naposledy editováno 27.01.2009 22:07:06

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 09:22 | Nahoru | #128
2T 125cc a spotřeba 5l??? Tk to možná ty zavřený verze když jezdíš na ševeláka. S otevřenou 125 na nějakejch 30 koní pod 7 litrů nespadneš. 10l na sto je tam hned. Jinak bych začínajícím taky doporučil spíš 4T 125. ojetá 2T 125 se bude akorát furt srát, žere to jak protržený a motoservisy z těch dvoutaktů moc nejsou, vubec nejhorší sou italove, kurevsky předražený díly a sype se to víc jak kdejaká čína. Brácha měl Cagivu mito a byla to noční můra, jeho parťák zas aprilii rs 125 a sotva to koupil, dělal GO za nehorázný prachy a pak ji raděj urychleně prodal dokud to drželo v kupě. Z 2T bych moh doporučit akorát tk Yamahu DT 125 a Kawu KMX 125, ideální moto na naše zdevastované silnice

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 10:30 | Nahoru | #129
Mám dotaz... Jsem vlastník řídičské skupina A18 a za dva roky si budu chtít dělat na skupinu A21, tu závěrečnou. Jak to probíhá? Opakují se zase testy i jízdy? Zaslechl jsem někde, že jen jízdy. Předem děkuji za odpověď

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 12:46 | Nahoru | #130
Eocyte:nechci tě nějak mystifikovat, ale mám za to, že při každém rozšíření řidičského průkazu se dělají jak testy tak jízdy.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 12:55 | Nahoru | #131

Zuuza>Gaverick>sharkis: jinak by nebylo špatné se zaměřit pro ty mladší a začínající i na jiná odvětví viz. údržba moto, základní návyky při jízdě na moto atd. mohlo by to tvořit celkem plodný a přínosný celek.

Přimlouvám se za pár slov k základním návykům při jízdě na motocyklu, aby se lidi jako např. já (tzv. nepopsaná tabule) měli na co upnout během prvních vyjížděk Takové to "pořád měj na paměti..." doplňte dle Vašich zkušeností



Jak říká Sharkis v první řadě si uvědom, že máš moto proto aby jsi si ji užila a né se na ní zabila, pomníčků je dost. Nikdy se s nikým nehoň a jezdi tak aby jsi se cítila pohodlně a bezpečně. Na silnici v provozu se nespoléhej na dodržování pravidel silničního provozu ze starany ostatních a snaž se předvídat. Na jaře a na podzim jezdi obzvláště opatrně, studená silnice, štěrk,listí a podobné radosti jsou na silnici v hojné míře - klouže to. U zbytku co tě zajímá opět forum a nebo když to nenajdeš, vznes konkrétní dotaz a lidičky ti poraděj. Přeji hodně šťastných km.

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 13:26 | Nahoru | #132
konečně něco pro ty,co sa ptajů na furt dokola stejné otázky snad tu najdů odpověd supr nápad

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 13:50 | Nahoru | #133
Eocyte> Rozšíření z A18 na A21 jsem absolvoval vloni a byly to jenom jízdy. Myslím, že se v tomhle směru letos nic nezměnilo.

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 15:37 | Nahoru | #134
Grifindoor> Jj proto nechápu týpky, co chtěji bejt rychlejší už ve dvácách, ty investice zato nestojí

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 15:37 | Nahoru | #135
Eocyte> Ano, opravdu je to JEN jízda, neděláš ani testy, ani technickou část

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 15:38 | Nahoru | #136

Gaverick>Eocyte:nechci tě nějak mystifikovat, ale mám za to, že při každém rozšíření řidičského průkazu se dělají jak testy tak jízdy.



Z A18 na A21 ne, opravdu jen jízdy (pokud zase ti inteligenti nezmění vyhlášku)

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 15:39 | Nahoru | #137
motomaniakGSX-R> Díky díky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 17:16 | Nahoru | #138

sharkis>Gaverick>Eocyte:nechci tě nějak mystifikovat, ale mám za to, že při každém rozšíření řidičského průkazu se dělají jak testy tak jízdy.

Z A18 na A21 ne, opravdu jen jízdy (pokud zase ti inteligenti nezmění vyhlášku)


jojo,jen jízda s komisařem a hotovo

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 17:30 | Nahoru | #139
...a nebo přizabiješ sebe i komisaře a můžeš začít znova

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 17:35 | Nahoru | #140
sharkis> tak to taky určitě jide

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 18:06 | Nahoru | #141
motomaniakGSX-R> tak u nás ve městě už 2 slečny shodily z čízy komisaře jedna to s nim hodila na zadní (údajně městská policistka) a ta druhá na mokrym kruháči (údajně jí zasek přední brzdu páč se bál)

Naposledy editováno 28.01.2009 18:07:08

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 19:09 | Nahoru | #142
motomaniakGSX-R,sharkis: díky, tak jsem si doplnil vzdělání, tohle jsem fakt nevěděl, pořád to měněj kokoti

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 19:10 | Nahoru | #143
sharkis> Ahoj, mel by jsi mozna i do FAQ hodit to že pokud si v 18cti koupim hayabusu tak ze legalni cestou je takřka nemožné přepsat vykon v tp.nebo se pletu?

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 20:15 | Nahoru | #144
Kuchta> pleteš - pokud máš dost peněz a koupíš si novou, tak není problém jí legálně omezit na 25kW, i když bych chtěl vidět magora, co by to udělal

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 20:16 | Nahoru | #145
Gaverick> tohle je už hodně stará "novinka"

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 21:19 | Nahoru | #146
sakra o je dobré že je to bez testů, snad to ještě aspo%n 3 roky vydrží než budu moct dělat rozšíření

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

28.1.2009 v 22:20 | Nahoru | #147
cepix> doufej

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

29.1.2009 v 11:01 | Nahoru | #148
jednoduchy, strucny a uz konecne snad vsem jasny . jen se chci zeptat na Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem. Když přijedu dom (a je horko), vypinam R6 99. chcípákem, protože se mi ješte po zhasnutí motoru točí větrák a ovívá mi motor (po chvilce se samozřejmě vypne). když ale zhasnu motor klíčkem, vypne se absolutne vsechno. tak me to celkem zarazilo, a nevim, čim je to teda lepší vypínat. jinak ale jde o kravinu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

29.1.2009 v 12:14 | Nahoru | #149
carlos38> to je důkazem toho, že chcípák s klíčkem u některých mašin nejsou zapojeny v sérii V tvém případě lepší vypínat chcípákem

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

29.1.2009 v 12:43 | Nahoru | #150
sharkis> ok, to sem presne chtel slyset. diky moc
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.

TOPlist