globalmoto_kveten





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...


Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

Nastavení tlumičů

27.6.2008 v 09:28 | Nahoru | #241
Jaris65> Zkus tohle nastavení:
Předpětí vpředu 3 čárky viditelné
Odskok vpředu o 8 kliknutí povolit z úplně utaženého
Kompresi vpředu povolit o 10 kliknutí z úplně utaženého
Předpětí vzadu 35mm závitu koukajícího
Odskok vzadu povolit o 14 kliknutí z úplně utaženého
Kompresi vzadu povolit o 10 kliknutí z úplně utaženého
Pro gumy Dunlop D208GP je dobré nastavit přední vidlici v brýlích tak, aby nad vnitřní částí horních brýlí byly vidět tři čárky a zadek nastavit tak, aby nad koncem přepákování bylo vidět 6mm závitu.
Nezapomeň si poznačit, jak máš podvozek nastavený teď, ať se k tomu nastavení můžeš vrátit, kdyby Ti moje doporučení nevyhovovalo.

Nastavení tlumičů

27.6.2008 v 19:41 | Nahoru | #242
Jakub od X-bikers> děkuji vyzkouším to

Nastavení tlumičů

18.7.2008 v 21:33 | Nahoru | #243
zkoušel jste někdo to nastavení na gsxr600 01-03 ? rád bych porovnal pocity z tohoto nastavení?

Jakub od X-bikers: ahoj nemáš ještě jiný nastavení na gsxr 600 k2 než jsi zde psal? psal jsi hned na 1. str na k1. k1 a k2 bude asi stejná ne?

Naposledy editováno 18.07.2008 21:42:43

Nastavení tlumičů

21.7.2008 v 08:54 | Nahoru | #244
MaRRos> Nastavení na K2 bude jiné, už jen proto, že technika jde stále dopředu a i v rámci jednoho modelového roku je použito různých komponentů pro podvozek. Už jsem tu několikrát psal, že ta nastavení, která Vám píšu jsou určena pro konkrétního jezdce a konkrétní trať. Je více než pravděpodobné, že Ti přesně stejné nastavení nebude vyhovovat úplně stoprocentně. Jde spíš o to zjistit, jak se změní vlastnosti podvozku proti Tvému původnímu nastavení a potom musíš zkoušet sám něco naklikat. Každopádně to, co nastavíš na podvozku pro svojí oblíbenou trasu, nemusí o pár kilometrů dál fungovat tak dobře, protože se změní třeba povrch, nebo rytmus zatáček, nebo je prostě jen tepleji... Nejlepší nastavení, které bude jakžtakž fungovat všude si musí každý najít sám a není to otázka hodin nebo dnů. Na to žádná universální rada neexistuje.

Nastavení tlumičů

21.7.2008 v 17:05 | Nahoru | #245
Jakub od X-bikers> jasně já tomu rozumim,že někomu to vyhovovat třeba bude někomu ne. Jen mi přišlo když jsem to zkusil,že s tím se fakt jet nedá... Zadek víc času trávil odskakováním než kopírováním povrchu a na předek jsem se nemohl také spolehnout. a protože tomuhle nerozumím jak bych potřeboval a přál si tak jsem to chtěl s někým porovnat.

jinak co jsem já našel nastavení tak na k1 a pak až k3 tak jsem myslel,že bude k1 a k2 stejný. a ono se nelyší ani moc to nastavení k1 a k3. jako pul otáčky na utlumu nebo odskoku prostě nepoznám... ale díky za snahu

Nastavení tlumičů

23.7.2008 v 08:23 | Nahoru | #246
MaRRos> Taky záleží, kdy jsi naposled měnil tlumičový olej, jak máš nafoukané gumy a jaké jsou značky. Nastavení je na okruh Mallory Park, gumy Pirelli Super Corsa a jezdce Bruce Dunna, který váží necelých 67kg...

Nastavení tlumičů

22.8.2008 v 19:55 | Nahoru | #247
prosim nejaky tipy co muze byt blbe nastaveny, kdyz se guma sjede takto?.. v zatackach se moto dost pohupuje..vymenil jsem predek z 120/60 na standard 120/70 a vsechno je jinak, ale tohle asi bude chyba v zadku (?).. nemuze to byt treba prilis pritahlou pruzinou, cimz se zvysila pracovni vyska zadniho tlumice (ci jak bych to rekl)?..


Nastavení tlumičů

25.8.2008 v 11:03 | Nahoru | #248
sors> Zdar! Výměnou pneu s profilovým číslem 70 jsi zvětšil výšku pneumatiky o cca 1,2cm a je to podobné, jako kdyby jsi zvedl o stejnou vzdálenost brýle na vidlicích. Takže se úplně změní všechny hodnoty odvozené od předku motorky a to se projeví zejména na zadní pneumatice, která je tak o něco více zatěžována. Zřejmě se také motorce nebude chtít tolik překlápět v zatáčkách, jako dříve (s pneu profilového čísla 60). Já bych zkusil popustit předek v brýlích o těch 1,2cm, ale dej pozor, aby při maximálním propružení nemlátily kluzáky do spodních brýlí!!!
Další možností by bylo přitažení útlumu komprese zadního tlumiče, aby se "dorovnalo" to větší zatížení zadku zejména při akceleraci. Pro nějakou lepší radu by to chtělo vědět přesně, co motorka dělá při jednotlivých fázích průjezdu zatáčkou. Pokud budeš cokoliv v nastavení měnit, dělej vždy jen jednu věc, abys měl přehled.

Nastavení tlumičů

27.8.2008 v 12:29 | Nahoru | #249
Jakub od X-bikers> Diky kamo! Ja jsem prave jiz popustil vidle o tri dilky (Ohlins USD), cili tri lezou nahore ven, jezdil s tim na 70 profilu, ale pak si asi zvykl na 60 a 70 uz se mi zdalo nasledne moc, tudiz bud snizim jeste o dilek predek nebo zvednu zadek (je tam na to spesl tycka), ono zase na te 60ce se to sice super skladalo, ale nedrzelo stopu a jelo tak nejak vselijak..

..hodim tam sadu GP D211 a pak zacnu ladit, predek uz je jaks taks, na zadku ty utlumy zatim moc nevim, ale aktualne je spatna trakce zadniho kola pri prudkym pridavani, takze mozna bych mel vic povolit utlum roztahovani zadku, taky to trocha ujizdi na vyjezdu..
..toz prvne gumy a pak se uvidi

..jinak vsem doporucuji stranky www.eagleracing.cz/sites/techinfo-tlumice-obecne.htm ...

Nastavení tlumičů

4.9.2008 v 14:38 | Nahoru | #250
Jakub od X-bikers>
Chtěl bych moc poprosit,jestli bys nenašel nastavení STANDARD a OKRUH pro CBR 954 r.03.Předem moc díky!!

Nastavení tlumičů

5.9.2008 v 10:16 | Nahoru | #251
Mazuty>
Standard:
Předpětí vpředu povolit o 11 otáček z plně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi vpředu povolit také o 2 otáčky z plně utaženého
Předpětí vzadu nastavit na 4 polohu od nejměkčí
Odskok vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi také povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Okruh Cadwell Park
Předpětí vpředu povolit o 9 otáček
Odskok nechat standardní
Kompresi povolit pouze o jednu otáčku z plně utaženého
Předpětí vzadu na 6 pozici od nejměkčího nastavení
Odskok nechat standardní
Kompresi povolit zase jen o jednu otáčku z plně utaženého
Můžeš taky popustit přední brýle o 5mm níž, čímž se zlepší ochota motorky zatáčet a gumy by měly mít 2,2atm vpředu a 2,5atm vzadu...

Nastavení tlumičů

5.9.2008 v 10:37 | Nahoru | #252
Jakub od X-bikers>

Naprosto vyčerpávající!Super!Ještě jednou díky moc..vyzkoušíme uvidíme

A prosím tě náhodou na GSXR 1000 K7 by se dokázalo najít taky?A pak už dám fakt pokoj!:)

Nastavení tlumičů

5.9.2008 v 12:47 | Nahoru | #253
Mazuty> Na K7 bohužel nic nemám, to se ještě drží v tajnosti, protože na nich se ještě jezdí svět...

Nastavení tlumičů

5.9.2008 v 13:35 | Nahoru | #254
Jakub od X-bikers>

...nedá se nic dělat:)I tak díky za snahu

Nastavení tlumičů

13.9.2008 v 02:48 | Nahoru | #255
Jakub od X-bikers> Ahoj, prosim vedel bys jak postelovat ZX10R rv06/07 na okruh? Vazim cca 70kg

Nastavení tlumičů

16.9.2008 v 14:21 | Nahoru | #256

Elvis.>Jakub od X-bikers> Ahoj, prosim vedel bys jak postelovat ZX10R rv06/07 na okruh? Vazim cca 70kg


Zkus tohle:
ZX10R 06
Přední vidlice zarovnané s horními brýlemi.
Předpětí vpředu: 4 čárky viditelné
Odskok vpředu povolit o 8 kliknutí z plně utaženého
Komprese vpředu povolit o 8 kliknutí z plně utaženého
Předpětí vzadu: 17mm viditelného závitu
Odskok vzadu povolit o 2,5 otáčky z plně utaženého
Komprese vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého

Nastavení tlumičů

16.9.2008 v 15:37 | Nahoru | #257
Diky, nevim co to jsou predni vidlice zarovnane s hornimi brylemi, ale zbytek jsem od oka v garazi nastavil podobne a na normal silnici to zatim funguje. Moje nastaveni je zatim:
Predpeti vpredu=11mm (nevim kolik je to carek, 3 nebo 4 myslim)
Odskok a komprese 5/5 od uplneho utazeni, ale je to dost tuhy, tak to planuju malinko povolit o dve otacky dal, tj. 7/7 od uplnyho stazeni

Na zadku jsem pruzinu nechal max. stazenou, jak je to v serii a odskok a utlum oboje na 2 cvaknuti od uplnyho dotazeni. Az na ten tvrdsi predek max. spokojenost Zkusim ho projet na okruhu a kdyz to bude ok necham to byt, kdyz to bude porad tvrdy, dam tam tech 7/7

Jak se rika -kdo si hraje, nezlobi Kazdopadne dik.

Naposledy editováno 16.09.2008 15:39:03

Nastavení tlumičů

16.9.2008 v 16:26 | Nahoru | #258
Elvis.> Vršek trubky přední vidlice, nepočítaje v to zátku se štelovacími "šroubky" by měl být v zákrytu s horní hranou horních brýlí...
Každému jezdci vyhovuje trochu jiné nastavení a hlavně každá trať vyžaduje něco trochu jiného, aby se na ní motorka chovala co nejklidněji. Takže nastavení podvozku nebude nikdy ideální a budeš si s tím pořád hrát. Je to celé o nalezení vhodného kompromisu...

Nastavení tlumičů

16.9.2008 v 16:37 | Nahoru | #259
tak to mam... ani nevim, ze to se nejak meni

Jj... to mas pravdu... Me slo hlavne o to nenastavit to tak, aby to pak delalo nejakou neplechu... ale kdyz to clovek da soumerne, tak je to ok

Jeste jednou dik

Nastavení tlumičů

17.9.2008 v 20:10 | Nahoru | #260
Elvis.> S nastavením jsem si hrál skoro celé léto a jak jsem tak lovil po internetu, tak jsem narazil celkem na tři (řekněme "doporučené")

první - to co ti poslal Jakub

ZX10R 06
Přední vidlice zarovnané s horními brýlemi.
Předpětí vpředu: 4 čárky viditelné
Odskok vpředu povolit o 8 kliknutí z plně utaženého
Komprese vpředu povolit o 8 kliknutí z plně utaženého
Předpětí vzadu: 17mm viditelného závitu
Odskok vzadu povolit o 2,5 otáčky z plně utaženého
Komprese vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého

www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/index.html

druhé - je v uživatelském manuálu (co je k motorce)

ZX10R 06
Přední vidlice zarovnané s horními brýlemi.
Předpětí vpředu: 11m (4čárky viditelné)
Odskok vpředu povolit o 3 kliknutí z plně utaženého
Komprese vpředu povolit o 4 kliknutí z plně utaženého
Předpětí vzadu: 17mm viditelného závitu
Odskok vzadu povolit o 1 1/4 otáčky z plně utaženého
Komprese vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého

Toto se mi zdálo hrozně tvrdé ale jen do té doby, než jsem "ufoukl" gumy na okruh. Pak to najednou bylo "hodně slušné" a v Mostě OK

třetí - podle microfishe (dílen. manuál) ale to bylo neskutečně měkké. Manuál tu je někde na stažení.

Hrozně moc (alespoň dle mě) dělají gumy. Nikdy bych neřekl jak moc se dokáží "podepsat" na vyladění podvozku ....

Nastavení tlumičů

17.9.2008 v 21:17 | Nahoru | #261
Seriovy jsem tam mel a to me prislo prave dost meky... Ted jsem dal zadek na 2 a 2 od uplnyho dotazeni utlum a pruzina max. A predek me prisel na 5 a 5 utlum moc a pruzina na tri carky, tak sem to ted zmenil na 4 carky a 7 a 7 utlum... to by podle me melo byt tak akorat. Uvidime zitra v moste... kdyz by byl ten predek mekej, tak dam jeste 6 a 6... ale co sem to tak zatim zkousel, tak me to prislo tak akorat. Zadek me vyhovuje tvrdej, ale musim se ho jeste naucit cist. Driv jsem to mel podle serie a vzdycky, kdyz sem zatah, se pode mnou motorka zhoupla a clovek vedel jak moc zaira... ted je to citit mnohem min a chce to si davat vic bacha, aby se neutrhla... Takze spis se s tim ted musim szit a pak doladovat

Jinak dik za dalsi poznamky. Kazda rada dobra

Nastavení tlumičů

17.9.2008 v 22:42 | Nahoru | #262
Elvis.> Tak to se ráno v Mostě potkáme :)))

Nastavení tlumičů

17.9.2008 v 22:52 | Nahoru | #263
Jedu tam jeste s jednim CBR600RR rv05 a nejakym bramborakem mozna Tak se ke me hlas:
www.postimage.org/image.php

bila helma AGV, cerno-bila kombi PSI, zelena ninja a prazska SPZ... nemuzes minout

Nastavení tlumičů

18.9.2008 v 19:39 | Nahoru | #264
Rak vsechno je jinak

Podvozek, ktery jsem mel udajne perfektne nastaveny, jsem doma zjistil, ze jsem pri nastavovani prednich vidli uplne zapomnel na spodni utlum, takze jsem mel jen trochu povolenou pruzinu a horni utlum a spodni utlum byl porad tvrdsi po prvnim prenastaveni. Zkusil sem to nasucho zmekcit podle horniho a bylo to moc meky, tak sem pritvrdil vrsek, aby byl podobnejsi vrchnimu utlumu a uvidime co to udela v utery v Brne At zijou domaci kutilove

Seniora jsem v moste bohuzel nepotkal, tak nevim, kde nastala chybka. Kazdopadne az vymyslim nejaky nastaveni, tak ho klidne zverejnim, ale kazdej kdo by ho chtel pouzit, tak jen na vlastni nebezpeci

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

22.12.2008 v 14:23 | Nahoru | #265
Cus Jakube,chtěl jsem se zeptat,mám GSXR K6 a mam tam podvozeko Öhlins vpředu i vzadu. Už jsem si tady stahl nějaký tvý reakce co se tohohle týče,ale zajímalo by mě než něco začnu zkoušet jestli je to nastavení stejný jako u série.A ještě by mě zajímalo jestli maš na tuhle motorku nastavení na mokro třeba na Brno aspoň všeobecně jestli to jde ...DÍK

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

25.12.2008 v 22:56 | Nahoru | #266
ahoj, jeden dotaz - myslite, ze si mam nechat repasovat Ohlinsy v Motomanu Brno (pro me nejblizsi), VM Motors Písek nebo u Halbicha? resp. myslite, ze Motoman to zvladne profesionalne?

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

3.1.2009 v 03:08 | Nahoru | #267
Jakub od X-bikers>

Cau Jakube, nemel bys prosimte okruhove nastaveni na tyhle dve:

GSX-R750 2005
GSX-R750 2007

Dik moc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

5.1.2009 v 15:34 | Nahoru | #268

hanzelka>Cus Jakube,chtěl jsem se zeptat,mám GSXR K6 a mam tam podvozeko Öhlins vpředu i vzadu. Už jsem si tady stahl nějaký tvý reakce co se tohohle týče,ale zajímalo by mě než něco začnu zkoušet jestli je to nastavení stejný jako u série.A ještě by mě zajímalo jestli maš na tuhle motorku nastavení na mokro třeba na Brno aspoň všeobecně jestli to jde ...DÍK


S Öhlinsem se takhle na dálku nebudu pouštět do žádných spekulací. (Navíc jsi nenapsal co přesně od Öhlinsu na motorce máš...)
Na to s ním mám málo zkušeností! Určitě můžeš začít u nastavení "jako u série" ale protože je to o dost přesněji vyráběné, budeš muset určitě klikat, aby ses dostal k nějakému vyhovujícímu nastavení a navíc v manuálu vždy uvádí doporučené nastavení pro daný druh motorky a váhovou kategorii jezdce. Zkusil jsi prohlédnout stránky Ohlinse?

(reakce na) Nastavení tlumičů

5.1.2009 v 15:38 | Nahoru | #269
sors> Já jsem viděl dílnu v Písku a těm bych to svěřil určitě, protože jsou taky jediným oficiálním dovozcem... Na druhou stranu repasi tlumičů jsem vždycky dělal u chlapíka, který dělá motokrosové speciály. Tam se dělají repase po každé sezoně a tak to nutně musí mít "v ruce"...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

5.1.2009 v 15:43 | Nahoru | #270
MAR.C.> Třída 750ccm je bohužel už nějaký rok pro závodní účely defacto nepoužitelná, takže Tě musím zklamat. Nenašel jsem nic ani na webu...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist