a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
Milagros> i pro Tebe jsem našel racing nastavení... je to pro datum výroby 5/05
předpětí vpředu 5 čárek viditelných
odskok vpředu 4 kliknutí z maxima
komprese vpředu 7 kliknutí z maxima
předpětí vzadu 14mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1,5 otáčky z maxima
komprese vzadu 3,5 otáčky z maxima
Vidlice by měly být v zákrytu s horními brýlemi...
Jen znovu opakuju, že je to nastavení pro konkrétního člověka na konkrétní trať, takže není zaručeno, že Ti to bude přesně takhle vyhovovat.
Naposledy editováno 17.06.2008 15:04:41
Předpětí vpředu 3 viditelné čárky
Přední odskok povolit o 3/4 otáčky z maxima
Přední komprese povolit o 2 otáčky z maxima
Zadní předpětí 9mm závitu viditelného nad matkou
Zadní odskok povolit o 2 a 1/2 otáčky z maxima
Zadní komprese povolit o 2 a 1/2 otáčky z maxima
Pro Pirelli Dragon Evo Supercorsa popustit vidlice tak aby vykukovalo 10mm nad horní brýle.
Nicméně upozorním Tě jako každého, že je to nastavení na určitý okruh pro konkrétního jezdce a pro Tebe to nemusí být to pravé ořechové!
David_900SS>sors>Jakub od X-bikers> ahoj, nějaký typy na S4RS na okruh bys prosím neměl?
do kačírku jsou lepčejší měkčí
bej tebou nacpu tam sériové nastavení to bude nazačátku stačit , a pak uvidíš
pravda, berem s sebou nekoho s vozikem at to pak muzu nalozit ...
jo ja bych zkusil to seriovy, ale nejak nevim, jak nastavit to predpeti vepredu, ma byt dle manualu 19mm, ale odkud kam nevim, idkyz furt ctu nejaky ty chytry rady ..treba kdyz zmerim rozdil mezi stanim v klidu a po zatizeni mnou, je to 31mm, to je k 19mm daleko, ale jak ctu tady nahore, melo by to mit klasicky 35-45mm, tak jsem z toho ponekud zmateny...
edit: teda tech 35-45 chapu od zmereni zvedlyho predku po zmereni se zatizenim jezdcem samozrejme.. ale tech 19mm kde ma byt fakt nevim.. a na zadku to bude horsi, pac na to jsou potreba nejaky spesl klice, takze ted kterej servis vybrat ..volal jsem jednomu nejmenovanemu a "no vite, priznam se, ze tomu moc nerozumim, ale muzeme to zkusit" lol
Naposledy editováno 19.06.2008 14:38:19
každopádně to bude 19mm na vrchu na štelovacím šroubu ne ponor vidlice, navíc tam máš progresivní pružiny a tam když nastavíš 19mm pokes motorky , tak nemusíš mít tlumiče vůbec se to ani nehne
tu je výpis z příručky: (englicky moc neumím , snad si s tím poradíš líp, je dobrý si poznačit jak jsi to měl, většinou je to stejně rozvrtaný takže na nic)
Warning
The shock absorber is filled with gas under pressure
and may cause severe injury if dismantled by untrained
persons.
If you plan to carry a passenger and luggage, adjust the
rear shock absorber spring load to the maximum setting to
improve the handling characteristics of the motorcycle and
to avoid the possibility of ground contact. It may also be
necessary to adjust the rebound damping accordingly.
Front fork adjusters (fig. 25 - fig. 26)
The front forks can be adjusted for both rebound damping
and compression damping.
The settings are adjusted by way of external adjuster
screws:
1) (fig. 25) to adjust rebound damping;
2) (fig. 25) to adjust spring preload;
3) (fig. 26) to adjust compression damping.
Turn the adjuster (1) at the top of each fork leg with a
3 mm Allen wrench to adjust the rebound damping.
To turn the adjuster (3, fig. 26) insert a 3 mm Allen key
through the hole as shown in figure 27. Turn the adjuster
screws (1 and 3) while counting the number of clicks;
each click corresponds top a damping setting. The stiffest
damping setting is obtained with the adjuster turned fully
clockwise fully to the “0” position.
Start from this position and turn the adjuster anti-clockwise
while counting the number of clicks, which correspond to
position 1, 2 and so forth.
E
31
Standard settings:
compression: 12 clicks;
rebound: 10clicks.
Spring preload (fig. 25): 19 mm
To adjust the preload of the spring inside each fork leg, turn
the hexagonal adjuster nut (2) with a 22 mm hex wrench.
Important
Adjust both fork legs to same setting.
Jinak si to necham udelat pres kamose-Ondru Korcaka nebo pres Viktora Nosse
Nicméně znovu opakuji, že předpětí pružiny si každý nastaví jak je mu libo, protože záleží na hmotnosti jezdce nebo posádky a stylu, kterým jezdíš. Nastavením předpětí se vlastně snažíš získat optimální pracovní zdvih pro jízdu. Ostatní vlastnosti se potom ovlivňují pouze nastavením útlumů
Standardní nastavení je většinou na "normočlověka" tzn. váhu cca 80kg...
Standard
Předpětí vpředu 6 viditelných čárek
Odskok vpředu povolit o 1 a 3/4 otáčky z úplně utaženého
Kompresi vpředu povolit o 1 a 1/2 otáčky z plně utaženého
Předpětí vzadu 4 poloha z 9
Odskok vzadu povolit o 2 otáčky z úplně utaženého
Kompresi vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Okruh
Předpětí vpředu 2 viditelné čárky
Odskok vpředu povolit o 3/4 otáčky z úplně utaženého
Kompresi vpředu povolit o 1 otáčku z plně utaženého
Předpětí vzadu 7 poloha z 9
Odskok vzadu povolit o 3/4 otáčky z úplně utaženého
Kompresi vzadu úplně utáhnout
Pneumatiky Pirelli Diablo Corsa nafoukané na 2,1baru vpředu a 2bary vzadu
Na silnici je lepší nafoukat 2,35baru dopředu a 2,7baru dozadu a proti okruhovému nastavení dát zadní předpětí na pátou pozici z devíti a přední předpětí stačí 4 čárky viditelné... Motorka se taky mnohem lépe kontroluje a řídí, když ji nepřetáčíš a řadíš v 8000ot/min...