paolo_novy paolo_novy Přidat reklamu

Téma: GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka
3.4.2025 v 21:14
Zdravím všechny,
moje GSR 600 vydává zvuk, který mi nepřijde úplně normální, tak se chci zeptat zkušenějších. Moto mám od loňska a dělá to pořád, jen mi to přijde postupně hlasitější (ale je taky možné, že si toho víc všímám).
Je to takové šustění a zní to podobně, jako když by o sebe dřel nestejnoměrně sjetý brzdový kotouč s destičkami a původně jsem myslel, že mi zůstává částečně viset třmen a jedna z destiček tře o kotouč, ale brzdy se nehřály. Po sundání a vyčištění třmenů to nezmizelo, tak jsem to testoval dál a mám podezření na něco v převodovce / spojce, protože:
- při stání na neutrál se to neozývá při jakýchkoli otáčkách
- začne to být slyšet od rozjezdu, tak od 20 kmh
- projevuje se to u všech rychlostí
- při vymáčknutí spojky za jízdy to hned zmizí, po puštění spojky je to zase slyšet
- při vymáčknutí spojky a přidání plynu naprázdno se nic neozývá
- jde to z levé strany, je to dost slyšet když jedu kolem svodidel / dodávky apod., v otevřené krajině jen lehce

Vzal jsem to vylučovací metodou:
- brzdy / kola a jejich ložiska jsem vyloučil, protože při vymáčknutí spojky za jízdy to ztichne
- motor jsem vyloučil, protože na neutrál nebo při vymáčknutí spojky a přidání libovolných otáček nic slyšet není
- zbyla mi spojka / převodovka

Olej jsem dával nový před měsícem (Castrol racing), loni před zimou jsem měnil chladicí kapalinu; olej ani chladicí kapalina tam nemizely ani se nemíchaly, olej by při vypuštění čistý, žádná emulze.

Tato "závada" se nijak neprojevuje - moto startuje okamžitě v jakékoli teplotě (ráno jezdím do práce v od +1 stupně a v pohodě) a táhne v celém spektru otáček.
Jediné, co občas blbne je ukazatel kvaltu - občas nechytne správně neutrál a pak neukazuje nic; stačí hodit 1 nebo 2 a zpět a jede a zobrazí nulu, ale stává se to spíš výjimečně.

Moto mám necelý rok, rok 2010, najeto cca 36.000 (dovoz z DE, tak by to mohlo sedět).

Najde se někdo (ideálně z majitelů GSR600), kdo by potvrdil nebo vyvrátil, zda je to u této moto normální, nebo se tam vážně něco kazí?
A event. navést, co by to mohlo být? Mám stále podezření na spojku / převodovku, ale už mě nenapadá, co dál otestovat...

Zatím stále jezdím, ale nerad bych někde uvíznul...

Předem moc díky za rady / názory.

Naposledy editováno 03.04.2025 21:15:07

GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

3.4.2025 v 21:32 | Nahoru | #1
Prumerny rocni najezd v DE je 6 tisic km, takze 15 leta motorka bude mit nekde mezi 80-120 tisici km. Toliko k najezdu.
Muj tip je opotrebeny retez a retezova kola.

GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

3.4.2025 v 21:48 | Nahoru | #2
O nájezdu si velké iluze nedělám , ale tady k tomu byla vedená i serviska z německého autorizáku Suzuki, takže tam byla šance, že by to mohlo sedět. I když dnes už se padělá kde co...

Každopádně díky za hint, prozkoumám víc sekundární řetěz.
Nicméně není mi jasná jedna věc: proč by ten zvuk mizel při vymáčknutí spojky (řetězovka se přece točí pořád)? Že by tam něco dřelo, jen když je "v záběru"?

Jinak čištěný a mazaný je, každých cca 1.000 km, letos naposled před cca 500 km a dopnutý minulý týden (i když mi přijde, že se dost vytahává, co 1.000-1.500 km jej napínám).

1 reakcí na tento příspěvek GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

3.4.2025 v 22:26 | Nahoru | #3
Vytahany retez a opotrebeneny kola vydavani obcas zajimavy zvuky a samozrejme hlavne v zaberu
Napinat kazdych 1000km znamena, ze se blizi konec zivotnosti. Nema retez na sobe cervenej nebo oranznovej povlak?

1 reakcí na tento příspěvek GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

3.4.2025 v 22:43 | Nahoru | #4
Ahoj, reťaz musí mať vôľu, lebo sa pri preperovaní dopína. Keď je vôľa malá , potom je prešponovaný a dochádza k nadmernému opotrebeniu reťazu, reťazovej sady, ložisiek v kolese, a výstupného ložiska z prevodovky, prílišné napnutie je charakterizovné hlučnosťou. Pri opotrebení výstupného ložiska a zväčšení vôle na ložisko môže dôjsť po zmene vôle v prevodovke. Proste , ľudovo povedané, už možno križuje hriadele v prevodovke. Prešponovanou reťazou môžeš dokurviť celý motor, a keď čítam o tvojom poctivom dopínaní každý týždeň tak ma bolí brucho. Daj to pozrieť niekomu, čo tomu rozumie s prípadnou výmenou celej reťazovky a hlavne nenapínať reťaz, hlavne pamätaj reťaz musí napíšem ti to veľkým písmom MUSÍ MAŤ vôľu , podstatná je tá vôľa a nie napnutie, Reťaz si ľahko skontroluješ aj sám, nesmie mať výkiv do bokov, a musí sedieť na rozete, pevne. Nesmú sa pohybovať články reťaze v rozete. Vrcholom je, keď už články ani nesedia v rozete. Aj také som videl.

Druhá možnosť je opotrebené ložisko pod spojkovým košom. Pri opotrebení a väčšej vôli v tomto ložisko potom hučí primárny prevod z kľuky na spojku. pri stlačení spojky sa ten kôš vycentruje a prevod prestane hučať. Ale to je len môj typ GSR som nerobil.

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

3.4.2025 v 22:58 | Nahoru | #5
Slávek-TDM> Žádný povlak tam není, ani koroze, čistil jsem to teď na jaře. Má to normální "stříbrnou" barvu. Ale nemám tušení, kolik s ním bylo najeto, tak je možné, že už se blíží konec.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

3.4.2025 v 23:09 | Nahoru | #6
krokoš> Díky za upozornění a navedení dál. Asi jsem to špatně popsal - řetěz jsem naposled napínal před týdnem, ale nedělám to každý týden :)
Napínám ho tak, aby měl vůli cca 2 cm (servisní manuál pro GSR říká 2 - 3 cm).
Po cca 1.000 - 1.500 km se uvolní na cca 5-7 cm, tak to zase dopnu na ty 2.
To uvolnění je pak poznat za jízdy, protože to má tendenci cukat při zavření / otevření plynu.

Každopádně zkontroluji, ty výkyvy do boků a jak sedí na rozetě (na zadní to pohledově vypadalo v pořádku, ale projdu to detailněji).
U přední rozety musím nejdřív zjistit, jak se k ní dostat.
A ještě zkusím změřit, zda je rozteč řetězu v toleranci, to mě zatím nenapadlo kontrolovat, ale hodnoty jsem v manuálu našel.

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

4.4.2025 v 07:51 | Nahoru | #7
werewolf13> ten řetěz je očividně po smrti. Nový seřizuj raději na 3cm než na dva, ať má nějakou rezervu.

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

4.4.2025 v 09:11 | Nahoru | #8
werewolf13> ahoj, milor to píše presne, hlavne to o tom nastavení vôle, to s tým cukaním pri otvorení zatvorení plynu , to je normálne , teda je to normálna odozva na tvoj, slušne napísané nevhodný štýl jazdy, teda nevhodný k technike motorky. Ono, parádne znie keď počujem ako cez QS radi na SS dole, ale čo na to prevodovka reťaz , tie nie sú nadšené. Teda pravdu povediac, keď radím dole z 200 km/hod a chcem sa vopchať do nejakej špáry medzi autami, tak nesledujem odozvu prevodov a motoru, sledujem len to, aby som sa nezabil. Pri kontrole raťaze si pozri aj stav lízatka, to je taká plastová sranda okolo kyvky, čo ti práve tlmí rázy od reťaze o kyvku. Pri výmene reťaze, sa mení ,teda malo by sa meniť aj vývodové koliesko, teda ho nemusíš kontrolovať, ale rovno objednať s reťazou. Rozeta sa mení po dvoch reťaziach, ale keby som bol na tvojom mieste, tak sa s tým neseriem a dám to vymeniť celé. Je vhodné dať to do servisu a nesrať sa tým, lebo väčšinou je problém povoliť to vývodové =to malé na motore, presne tú maticu, čo ho drží. Vedia to v servise poriadne dotiahnuť a hlavne zalepiť. S tým povolením je riadny oser. Ja si motorky robím sám, ale čiste len kvôli tomu pôjdem do servisu a to som motorky robil a mám aj rázový uťahovák. Syn to dal teraz robiť v Bratislave na Yamahu XSR 700 a platil , už nepamätám presne 250 €, ale asi bez rozety. Možno komplet. Tak v skratke, zájdi do servisu, povedz, že chceš meniť celú sadu + rozetu, budeš si istý, že máš pokoj, lebo stará, teda opotrebená rozeta ti spoľahlivo zničí nový reťaz do 500 km je v riti zas všetko. Nech skontrolujú a vymenia lízatko, a čo je hlavné vôľu na reťazi 3 cm +. Radšej väčšiu ako menšiu, lebo v servise to vedia dotiahnuť = došponovať, viac ako trebaa zákazníkovi povedia: veď on sa povolí. A sebe v duchu: za rok tu bude zas. . Kolegu s práce sa dokonca majiteľ tu v sevise opýtal pri doťahovaní reťaze, citujem: jazdíte sám, alebo s priateľkou? Keď mi to rozprával kolega v robote, skoro som vyskočil z kože. Hlavne držím palce, nech ti Suzuki slúži.

GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

4.4.2025 v 20:17 | Nahoru | #9
Ahoj,
díky všem za rady, mám tu krátké pokračování.
Řetěz jsem dnes trochu povolil, aby měl vůli ty cca 3 cm, zároveň jsem zkontroloval ještě jednou zadní rozetu a řetěz jako takový, nevidím tam nic divného (zbroušené zuby, zmíněný hnědý povlak na řetězu apod.).
Přeměřil jsem ještě šuplerou délku článků řetězu a je stále pod limitem, takže vytahaný není.
Do stran se taky nehýbe a na rozetě sedí pevně; přidané foto.

Odpoledne jsem to trochu projel (po tom povolení řetězu) a výsledek je:
- Zdá se mi, že se to ztišilo
- Otestoval jsem, že se to opravdu ozývá jen "v záběru", protože jak při vymáčknutí spojky, tak při zavření plynu to přestane (zkoušel jsem to i přes hození na vyšší kvalt, abych kompenzoval zpomalení kvůli zavření plynu). Jak zavřu plyn, slyším jen motor, při otevření se to ozve.

Chci ještě zkontrolovat přední rozetu, ale zítra se k tomu nedostanu, tak uvidím, jaká bude v neděli zima; v nejhorším později příští týden.

Zatím moc díky za rady

GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

4.4.2025 v 21:39 | Nahoru | #10
Ahoj, no, keď sme už pri kontrole tej reťaze, tak už keď chceš byť prefekcionalista, tak motorku daj na hlavný stojan. To, že máš koleso zrovnané je pekné, ale pre dôkladné a presné zoradenie si sadni za koleso a toč s kolesom otáčaj kolesom tak ako počas jazdy, nie naopak. Pri tom otáčaní sleduj ako nabieha reťaz na rozetu a do akej strany sa tlačí reťaz. Ktorá strana reťaze sa dotýka rozety. Potom opatrne nastav koleso tak, aby tá reťaz šla stredom rozety. Ono ten reťaz môže hučať aj pri nábehu reťaze na rozetu bok rozety sa trie o vnútornú časť článku. Toto sa dá jemným nastavením eliminovať a chod sa stíši. To pekne vidno na poslednej fotke ako sa dotýka bok zubu na jednej strane reťaze. Nie je to v strede.

1 reakcí na tento příspěvek GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

4.4.2025 v 22:36 | Nahoru | #11
Ahoj,
díky za hint, jak jsem dneska šteloval ten řetěz, tak jsem si všimnul, že zadní guma vypadá z jedné strany více sjetá, tak jsem ještě dvakrát zkontroloval ty rysky, jestli je kolo rovně, Podívat se, jak zapadá řetěz do rozety mě vůbec nenapadlo.

Poladit to bude docela veselé, protože moto má jen policajta a z prostorových důvodů standardní hlavní stojan nemám, používám miniaturní skládací boční, který se dá pod rolnu na opačné straně a moto se tím ještě víc nakloní.

Zadní kolo je sice nahoře, ale moto je dost našikmo.

Pohraji si s tím buď v neděli, nebo až se zase oteplí a dám vědět.

Zatím moc díky

Naposledy editováno 04.04.2025 22:39:10

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

5.4.2025 v 08:25 | Nahoru | #12
werewolf13> ahoj, no keď to je našikmo, tak sa vyser na to, to , myslím to detailné štelovanie podľa nábehu reťaze na rozetu. Ešte by som doporučil skontrolovať ložiská kyvky. Keďže nemáš hlavný stojan, zavolaj si k tomu pomocníka, pomocníka=mocného kolegu a nie manželku. Pomocník bude istiť motorku, aby nespadla a ty chytíš koleso a nohou sa opreš o rám, to znamená nie o kyvku a budeš šklbať tým kolesom voči rámu a budeš sledovať či sa nehýbe kyvka v nezdravom smere, zdravý smer je hore dole voči rámu , všetko ostatné je fujky fujky. Môže sa totiž stať, že sa hrajkáš s reťazou a kyvka sa hýbe ako chce, viem, lebo som to mal na endure, povolila sa mi jedná strana ( alebo som to slabo dotiahol po montáži motoru) a na Suzuki GS 750 mi rozdrbalo ložisko na ľavej strane, asi ťah od reťaze a korózia v ihlovom ložisku. Stačí vapka a poctivý vapkovač a je to v riti. (presne ložisko plné vody a blata) Tak si to skontroluj. Viem, lezie to zo mňa, ako z chlpatej deky, ale stále ma niečo napadne a keď si spomenul tú ožratú pneu, tak mi to trklo. Ono, tie rysky na kyvke, to tiež nie je sväté písmo. Orientačne to, áno.

1 reakcí na tento příspěvek GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 08:31 | Nahoru | #13
Jednoznačne vymeniť reťazovú sadu. Tá je najviac počuteľná keď ideš medzi domami, kde je užšia cesta, či od zvodidiel. Sám píšeš, že už hnedne /čo koroduje zvnútra/ a rozeta má ošľahané zuby z jednej strany. A ak budeš ešte jazdiť, tu starú očisti, toto je dosť zaprasené. Iste to pomôže, premazanie, správne nastavenie. Často je reťaz počuť aj pri zmačknutí spojky za jazdy, vždy ako prvá odchádza okolo znitovanej časti a sa už nepravidelne točí cez zuby koliesok.

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 08:40 | Nahoru | #14
nevo7> ahoj, zle si to prečítal, on práve napísal, že mu to nehnedne. Vysvetlenie pre werewol13, to hnednutie znamená, že ti vytlačilo mazivo zvnútra reťaze po poruche O, X krúžkov. Poruchu O,X krúžkov spoľahlivo ukáže fakt, že na previse reťaze potom vidno zaseknuté články v polohe ako idú z náhonového kolieska. To už je čas na výmenu.

1 reakcí na tento příspěvek GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 09:36 | Nahoru | #15
krokoš : Čítal som medzi riadkami na rýchlo: "zbroušené zuby, zmíněný hnědý povlak na řetězu". Každopádne, správne vyčistenie /lebo to na foto nie je čisté/, premazanie a našponovanie pomôže. Prípadne, je to spotrebák, čiže výmena reťazovej sady za 4000Kč je bežná spotrebiteľská vec na moto.

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 10:30 | Nahoru | #16
nevo7> jasné, to som mu písal v tých mojich litániách hneď na začiatku. A ešte navrch som ho s tým posielal do servisu, lebo povolenie matice na náhonovom koliesku a podobné moje výplody. No, zas je zima. Strašne duje. Inak by som už sedel na endure.

2 reakcí na tento příspěvek GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 14:26 | Nahoru | #17


Vždyť ta řetězovka je po smrti. Zuby na rozetě každý jinak široký a články řetězu vytahané.

Čím to mažeš a jak? Zasrané to je všude možně, ale válečky suché jak pepř.

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 17:34 | Nahoru | #18
Fueltank> joj, nestraš ho, podľa mňa je to len špinavé. A výmenu všetkého som doporučil v príspevku č.8 aj s výmenou, kontrolou lízatka. A to v servise, kvôli tej debilnej zalepenej matici.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 19:48 | Nahoru | #19
Ahoj,

Fueltank> Kritiku čištění beru; původní majitel tomu moc nedával; při každém čištění je to zas o něco čistší, ale musím to teď na jaře udělat pořádně; nejenom protáhnout kartáčem a pak přes hard, ale i mezi články.
Jinak namazané to je, přesně před týdnem (neplánovaně jsem jel v lijáku, tak jsem to pak promazal). Požívám sprej na řetězy, který je průhledný, takže po zaschnutí na válečcích není vidět.

krokoš> Přece jen zkusím trochu postřelovat to kolo, aby se ta rozeta trefovala doprostřed a zkontroluji dotažení kyvky, minimálně pro krátkodobé ježdění.
S tou výměnou řetězovky asi nakonec v servisu skončím, obávám se, že hobby rázový utahovák co používám na auto to nepovolí.

Už aby se zase oteplilo, dneska se venku dělat nedalo; vítr a dopoledne chvíli i sněžilo...

(reakce na) GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

6.4.2025 v 20:25 | Nahoru | #20
werewolf13> u teba, teda na tvojej motorke nemusíš kontrolovať dotiahnutie kyvky, je to inak riešené. Moje enduro má kyvku špecifickú, nebude tu teraz rozoberať konštrukciu. Kontrolu kyvky musíš vykonať spôsobom, ako som popisoval, dotiahnutím nezistíš ani hovno, musíš skontrolovať vôľu v ložisku, čiže ešte raz, pomocník =chlap drží motorku na stojane aby nespadla, ty chytíš zadné koleso do ruky, nohou sa oprieš o rám a kolesom poriadne šklbeš voči rámu, tým zistíš vôľu v ložisku kolesa a vôľu v ložiskách kyvky. Sleduješ vôľu kyvky voči rámu a kolesa voči kyvke.

To štelovnie nábehu reťaze na rozetu môžeš robiť keď je motorka vo zvislej rovine a zadné koleso vo vzduchu. Nesmie byť šikmo, lebo zistíš kulový. A keď budeš kontrolovať tú kyvku tak rovno skontroluj aj prepákovanie a lízatko.

GSR600 - divný zvuk zleva - převodovka/spojka

15.4.2025 v 21:29 | Nahoru | #21
Ahoj,
po týdnu (kdy v průběhu dvou dní v Brně chvíli i sněžilo) jsem se k tomu opět dostal a všem děkuji za rady. Řetěz to má očividně za sebou, protože při důkladném vyčištění jsem našel několik popraskaných o-kroužků, ze kterých trčí kusy gumy a u pár článků bylo vidět, že se v průvěsu nesrovnají samy, ale byly různě cik cak.

Takže řetězovka půjde na výmenu, jestli i rozety nechám na servisu (nýtovačku nemám a hobby rázovým utahovákem bych přední rozetu stejně nepovolil).
Dám pak vědět, jak to dopadlo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Zarezle srouby u nadrze na brzdovku Suzuki GSR 600 werewolf13 3 Dnes v 04:56 RTSbike
Chcípne při podřazení Suzuki GSR 600 Marek39 6 11.12.2024 v 17:16 assassin
GSR600 po dlhšom státí neštartuje Suzuki GSR 600 tomik1987 2 25.11.2024 v 00:43 werewolf13
Nechytá Suzuki GSR 600 Ypsylon 1 24.8.2024 v 13:14 milor
Nechytá Suzuki GSR 600 Ypsylon 0 24.8.2024 v 10:38 Ypsylon

TOPlist