CÍl:
projet si zajímavá místa na Kolském poloostrově na východ od Murmansku, podívat se do pohoří Chibin a zajezdit si po břehu Barentsova moře. Když nebude zamrzlé tak se i vykoupat Lesy a jezera Karélie, brody a staré cesty. Zkusil bych i opuštěný trakt cestu tisíce potoků, ale moc si od toho neslibuju, protože už je v celkem dezolátním stavu. Ale to se o staré kolymské trase z Tomtoru říká taky a že se nedá projet sólo na velký motorce. Nakonec se to ale povedlo, sice za 5 dní, trochu zapršelo, ale povedlo.
(Můžou jet i holky na něčem menším, když ujedou denně aspoň 700km po asfaltu a nemají problém zvednout svoji spadlou motorku. Ale určitě to není určené pro silniční motorky typu multistráda, tdm, superadventure, gs1200 a podobně silniční stroje. Kdyby byl podpůrný štáb čurče birče, doprovodný ural na laptích, tak by určitě projeli, ale...)
Varování:
Tam i zpět po vlastní ose, Murmansk cca 3200 km po luxusním asfaltu až od nás. Do samotný Karélie nad Petrozavodskem o tisíc méně, ale tam je to ještě moc civilizovaný. Mimo silnice, jak se to podaří. Vzhledem k té vzdálenosti nepřipadá v úvahu ostré enduro, protože by to byla silniční smrt.
Kdy:
odjezd bych si představoval mezi 16.-30.červencem 2022, doba trvání 3 týdny, bohužel, letos mám fakt málo času, ale možná by se pár dní dalo ještě přidat.
Náročnost:
Rovnou říkám, že to bude docela fyzický náročná akce, protože motorku bude potřeba občas někudy protlačit a vytáhnout. Na severu někdy i prší, je tam hodně vody, kaluže, bláto, potoky a říčky, takže i brodění. V horách zase kamení, prudší výjezdy a může tam i foukat. Ale také nemusí a může být docela horko a vlhko. Takže počítat s komáry-klobouk se síťkou a repelent to stopro řeší. Ve dvou a více to vidím jako celkem pohodovou záležitost, protože ve dvou a více se motorka celkem snadno dostává i přes náročnější překážky. A když je nejhůř, tak se dá vždycky vrátit.
Stanování apod:
spaní zásadně venku, popřípadě u domorodců, když pozvou, vnucovat se nebudeme. Jídlo také venku, beru benzínový vařič, pánvičku a věci k tomu potřebné, takže vám stačí miska a lžíce. Grilovací jehlu na šašlik. Chtělo by to dobrý stan, co nepromokne, teplý spacák, protože noci jsou tam někdy chladné a funkční karymatku.
Stroj:
nejlíp jednoválcový enduro do 160-180 kil včetně úprav i doplňků, pro normální lidi, kdo je jako rambo nebo terminátor může i na 250 kilové motorce Jen pozor na boxery a podobný zázraky, v úzkejch kolejích se chytá za válce a občas se odlamují. Kdyby chtěl někdo mermomocí jet na něčem větším (tenere, afrika, bmw neboxer) a umí trochu jezdit a nebojí se náročný práce, tak klidně, není problém se trochu zapotit, ale musí se s tím předem počítat. Spěchat se nebude, vše se musí řešit na místě, podle přírodních podmínek, dešťů a tak podobně. Osobně si na místě přehodím druhou řetězovou sadu zpřevodovanou fakt do pomala, kvůli pomalýmu ježdění a snížení nezbytnýho spojkování.
Ještě jedna věc, kdyby se chtěl přidat někdo na něčem jako je crf300 která váží komplet 150 kilo a vystačil si s pytlíkem na zadní části sedadla (bude spát pod širákem v oblečení ve kterým jede, s helmou pod hlavou, poveze jen dehydrovanou stravu pro kosmonauty apod.), tak musí počítat s tím, že pojedu pomaleji.
Styl jízdy:
nejedu na dakar, ani na relý, takže žádnej spěch, ale v klidu-. To ale neznamená vyhýbání se zajímavým místům. Na nějaké ježdění ve stupačkách na plnej kotel v brodu zapomeňte a komu dělá problém sestoupit z motorky a kousek popotlačit, tak by se mu tam asi nelíbilo. Jezdím pomalu, před divným místem vyrazím pěšky na průzkum, než abych někde pořád zapadal a trávil hodiny zbytečným vytahováním stroje z bažiny.
Vybavení:
určitě ne al kufry, topkejsy a další nesmysly, co se při spadnutí, nebo opření o strom můžou ulomit. Popřípadě se zdeformují a pak tam pořád zatéká. Ideální jsou pořádný nepromokavý brašny, nebo vaky z materiálu jako vodácký pytle, ale kvalitní. Věci jen nezbytný , ale zase počítat s tím, že se může zmoknout, může být zima i horko a bude se brodit. Něco náhradního na oblečení se hodí. Kempingový židličky a podobné nesmysly nechat doma. Ale hlavně náhradní duše přední i zadní i pro bezdušový kola, můžeme to někde propíchnout, prorazit. Benzín na 250-300 kilometrů mimo silnice. Beru sekerku a malej kladkostroj, až ho dořeším.
Naposledy editováno 01.07.2022 11:47:05
Aha a pod plechem husy se zasekl menší kámen, který chirurgicky odstraňujeme za použití klacku ze sosny.
Všechno je tady takový malý, nízký a zakrslý.
Naposledy editováno 08.09.2022 23:36:44
Místní veleslavný vodopád, k dolní části se na motorce nedá, proto se vydávám nad vodopád po echtovní kamenité cestě do prudkého kopce. Jinak to tady ani nejde.
Stále se mnou jede krabice poslední záchrany od Potápa z Murmanska.
Dnešní dosavadní partyje i na mastodontech, až na tři kamenitý brody a jeden přejezd lávovýho pole, kde bych se teda asi bál.
Naposledy editováno 08.09.2022 23:50:57
Nebejt odbočky kolem atomový hory průsmykem na náhorní plošinu, tak by to byla celkem nuda.
A poté pokračujeme dále na jezero, kam už se jen tak někdo neodváží
Ale to zase jindy, protože přivezli dva vykrmený psy a pár pěknejch ryb. Budeme grilovat.
(to auto je rarita, vyrobeno pár kusů pro záchranu kosmonautů po přistání na povrchu zemském)
(a ta vodní plocha je první serijózní brod)
Naposledy editováno 08.09.2022 23:57:03
Standardně je voda po stupačky a trochu nad, to je pohoda, když nejsou v potoku větší kameny a nemusí se nějak usilovně tlačit.
Pár brodů bylo do poloviny stehen, ale zase bylo tvrdé a písčité dno, takže jsem přetlačoval se sundanými kalhoty a v ťápotách. Takže jsem se moc nenmočil. A 3x jsem zapadl v kaluži na okrajině, když byla uprostřed velká hlubina. Pak také nechyběly kamenité políčka, kde to pěkně skákalo a měl jsem docela strach, abych neprorazil bok motoru, takže hezky pomalinku, polehounku. Následovala první vesnice u železnice a cestou přímo podél vedení až do Kirovska. Cesta taky nic moc. Opět brody, kamení a trochu bláta a prudké výjezdy. Pár jich tam bylo. Asi jsem nejel po gruntovce z vesnice, ale zkratkou.
Nebyla MT21 zbytečná ? Nestačilo vzít E07 nebo dokonce E08 ?
Ale teď se dívám, že jsem část cesty jel po trasách Arktic trofy, takže se zubatá občas i hodila
A kdyby se někdo někdy našel, tak by se dalo projet přímo lesotundrou po druhým břehu Umbozera do Revdy. Takový zajímavý trofy v Chibinách a Lovozerskejch tundrách. Ale to chce aspoň 2 stroje a dva jezdce, protože to už by bylo hodně náročný a zapadavý plus seriózně kamenitý. Současně by se dalo podniknout cosi v Karélii a potom na Severu. 3 tejdny, špuntový gumy, lehčí cestovní motorky (701,690,crf,xt,dr apod. ) a trochu víc zpřevodovaný na "trialový" pasáže, ale vše po vlastní ose a spaní ve stanu.
Naposledy editováno 21.09.2022 09:09:42
Mají zde hned několik různých kostelíků a místního bohatýra bojovníka. Samozřejmě to byl zbožný člověk, jinak to ani onehdá nešlo.
Dochází mí benzín a proto kupuji od místních.
Od poslední pumpy v Umbě a nazpátek to je při mém maršrůtu 370 kilometrů a na to mi nádrže nestačí. Možná jsem měl vzít pár petlahví, ale jaksi jsem to nepovažoval za nutné.
Zatáhlo se a přichází studená deštivá fronta. Teplo nadobro odchází a za dva dny má teplota klesnout na 5°během dne a bude pršet. A lépe již nebude. Proto prchám na jih.
Naposledy editováno 13.10.2022 12:40:30
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
ondrej-ek píše: ZdendaZB> Připomíná mi to "Místo činu", díl 35. "Znásilnění"
Nevím, na co pořád myslíš. Trpíš neodolatelným nutkáním. ale já to chápu...
Mimochodem, potkal jsem tam jednu z tvých manželek. Mám tě pozdravovat a vyřídit ti, že moje služby gigola byly velmi vítány a tvýmu dítěti se prej daří, roste jak z vody a asi po tobě zdědilo pyromanistický sklony
Naposledy editováno 20.10.2022 21:13:51
A jako by toho nebylo málo, silnici kousek přede mnou zatarasí dodávka, vyskočí z ní banditi a chtějí po mně peníze nebo život.
Pak odstřelí kus kály asi kilometr nedaleko, přes silnici prolétně trocha kamení a můžeme poračovat dále.
Postupně pojídám různé konzervy, pohankovou kaši a další proviant, který jsem dostal od domorodců.
Naposledy editováno 24.10.2022 18:38:29
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Do Vorkuty a přes Polární Ural, taj... Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 9 | 12.6.2024 v 11:28 ZdendaZB |
Přední duše 21 v zadním kole 140x18 Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 26 | 12.6.2024 v 07:54 ZdendaZB |
Spotřeba novejch husqvarna 701 ktm... [1, 2] KTM 690 Enduro, Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 58 | 6.6.2024 v 09:08 ZdendaZB |
HQ701, KTM690 má smysl nějak dotěsň... KTM 690 Enduro, Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 3 | 30.5.2024 v 07:29 ZdendaZB |
KTM690, HQ701 - vadí něčemu, že se ... Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 2 | 27.5.2024 v 13:09 ZdendaZB |