CÍl:
projet si zajímavá místa na Kolském poloostrově na východ od Murmansku, podívat se do pohoří Chibin a zajezdit si po břehu Barentsova moře. Když nebude zamrzlé tak se i vykoupat Lesy a jezera Karélie, brody a staré cesty. Zkusil bych i opuštěný trakt cestu tisíce potoků, ale moc si od toho neslibuju, protože už je v celkem dezolátním stavu. Ale to se o staré kolymské trase z Tomtoru říká taky a že se nedá projet sólo na velký motorce. Nakonec se to ale povedlo, sice za 5 dní, trochu zapršelo, ale povedlo.
(Můžou jet i holky na něčem menším, když ujedou denně aspoň 700km po asfaltu a nemají problém zvednout svoji spadlou motorku. Ale určitě to není určené pro silniční motorky typu multistráda, tdm, superadventure, gs1200 a podobně silniční stroje. Kdyby byl podpůrný štáb čurče birče, doprovodný ural na laptích, tak by určitě projeli, ale...)
Varování:
Tam i zpět po vlastní ose, Murmansk cca 3200 km po luxusním asfaltu až od nás. Do samotný Karélie nad Petrozavodskem o tisíc méně, ale tam je to ještě moc civilizovaný. Mimo silnice, jak se to podaří. Vzhledem k té vzdálenosti nepřipadá v úvahu ostré enduro, protože by to byla silniční smrt.
Kdy:
odjezd bych si představoval mezi 16.-30.červencem 2022, doba trvání 3 týdny, bohužel, letos mám fakt málo času, ale možná by se pár dní dalo ještě přidat.
Náročnost:
Rovnou říkám, že to bude docela fyzický náročná akce, protože motorku bude potřeba občas někudy protlačit a vytáhnout. Na severu někdy i prší, je tam hodně vody, kaluže, bláto, potoky a říčky, takže i brodění. V horách zase kamení, prudší výjezdy a může tam i foukat. Ale také nemusí a může být docela horko a vlhko. Takže počítat s komáry-klobouk se síťkou a repelent to stopro řeší. Ve dvou a více to vidím jako celkem pohodovou záležitost, protože ve dvou a více se motorka celkem snadno dostává i přes náročnější překážky. A když je nejhůř, tak se dá vždycky vrátit.
Stanování apod:
spaní zásadně venku, popřípadě u domorodců, když pozvou, vnucovat se nebudeme. Jídlo také venku, beru benzínový vařič, pánvičku a věci k tomu potřebné, takže vám stačí miska a lžíce. Grilovací jehlu na šašlik. Chtělo by to dobrý stan, co nepromokne, teplý spacák, protože noci jsou tam někdy chladné a funkční karymatku.
Stroj:
nejlíp jednoválcový enduro do 160-180 kil včetně úprav i doplňků, pro normální lidi, kdo je jako rambo nebo terminátor může i na 250 kilové motorce Jen pozor na boxery a podobný zázraky, v úzkejch kolejích se chytá za válce a občas se odlamují. Kdyby chtěl někdo mermomocí jet na něčem větším (tenere, afrika, bmw neboxer) a umí trochu jezdit a nebojí se náročný práce, tak klidně, není problém se trochu zapotit, ale musí se s tím předem počítat. Spěchat se nebude, vše se musí řešit na místě, podle přírodních podmínek, dešťů a tak podobně. Osobně si na místě přehodím druhou řetězovou sadu zpřevodovanou fakt do pomala, kvůli pomalýmu ježdění a snížení nezbytnýho spojkování.
Ještě jedna věc, kdyby se chtěl přidat někdo na něčem jako je crf300 která váží komplet 150 kilo a vystačil si s pytlíkem na zadní části sedadla (bude spát pod širákem v oblečení ve kterým jede, s helmou pod hlavou, poveze jen dehydrovanou stravu pro kosmonauty apod.), tak musí počítat s tím, že pojedu pomaleji.
Styl jízdy:
nejedu na dakar, ani na relý, takže žádnej spěch, ale v klidu-. To ale neznamená vyhýbání se zajímavým místům. Na nějaké ježdění ve stupačkách na plnej kotel v brodu zapomeňte a komu dělá problém sestoupit z motorky a kousek popotlačit, tak by se mu tam asi nelíbilo. Jezdím pomalu, před divným místem vyrazím pěšky na průzkum, než abych někde pořád zapadal a trávil hodiny zbytečným vytahováním stroje z bažiny.
Vybavení:
určitě ne al kufry, topkejsy a další nesmysly, co se při spadnutí, nebo opření o strom můžou ulomit. Popřípadě se zdeformují a pak tam pořád zatéká. Ideální jsou pořádný nepromokavý brašny, nebo vaky z materiálu jako vodácký pytle, ale kvalitní. Věci jen nezbytný , ale zase počítat s tím, že se může zmoknout, může být zima i horko a bude se brodit. Něco náhradního na oblečení se hodí. Kempingový židličky a podobné nesmysly nechat doma. Ale hlavně náhradní duše přední i zadní i pro bezdušový kola, můžeme to někde propíchnout, prorazit. Benzín na 250-300 kilometrů mimo silnice. Beru sekerku a malej kladkostroj, až ho dořeším.
Naposledy editováno 01.07.2022 11:47:05
Karélie a celý sever Ruska je krásný, projel jsem si ho teda kamionem a né na motorce, ale i tak jsem si to tam užil. V Murmansku jsem byl týden, tak jsem si jej prošel důkladněji, něco málo tam k vidění je more nezamrzá ani v zimě, teplé Golfské proudy, taky proto to mají jako strategické místo pro ponorkovou základnu, tam se samozřejmě nedostanete, ale ve městě je alespoň památník potopené ponorky Kursk
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
a čas si musíš udělat, sám se neudělá
Naposledy editováno 10.07.2022 10:55:10
(reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
a jídlo ve stolový, nebo restauraci ? žádnej pajzl, ani nic nóbl, to si mi chudáci nemůžeme dovolit, ani jedno
Naposledy editováno 14.07.2022 08:34:02
(reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
Teď ceny konkrétně nevím, prý šel rubl dost nahoru, každopádně obchody jsou furt narvané zbožím, televizi moc nevěř, jídelny a vše funguje při starém, jen prý že začátku války nešli evropské debetní karty (nevím jestli zablokovala unie, nebo Rusko) a nešel evropský internet a massanger(WhatsApp ano). Jak je to teď, nevím přesně, ale můžu zjistit, kluci tam pořád jezdí
Naposledy editováno 14.07.2022 18:05:10
1 reakcí na tento příspěvek Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
já si jídlo většinou dělám, proto ty supermarkety, tam nakupuju téměř vše
ty sis nevybíral peníze v bankomatu ?
(reakce na) Kolskej, Chibiny, Karélie, tajga a tundra v Rusku na enduru ...
Jako nezbytnou podmínku bych viděl drapák typu e09 mt21 a podobně. Ono by to šlo projet i na e07, ale budete se zbytečně trápit a zvýšíte si i riziko uklouznutí či pádu.
Samozřejmě můžete vyrazit i na něčem větším a těžším, s kufry a smeťákem na zadním sedadle. Ve dvou, ve třech, to určitě půjde také, jen je třeba počítat s tím, že některé brody budou opravdu hluboké a v případě, že máte sání níže sedadla, můžete dojít k nasátí vody do motoru. A tuto situaci silně nedoporučuji.
U velkého a těžkého stroje nastanou další problémy při překonávání některých úseku hatí. Občas se vyskytují schody vysoké i půl metru. Samozřejmě se dají překonat po okraji bažiny, ale to bych jednomu v žádném případě nedoporučoval. Stroj se může klidně propadnout až po vršek kola.
Když se vám podaří všechno toto překonat, nespadnete a něco nezničíte, případně se neutopíte tak zbývá největší kaluž, kde si užijete bahenní lázně. Pro tento moment je vhodné mít s sebou menší sekerku abyste si mohli natěžit nějaké dřevo pod kola kdyby nestačilo to co se válí v okolí. Sekerku vůbec považuji za nezbytný nástroj na takovouto cestu.
A také bych přidal i varování. Budete přejíždět plno potůčků a kaluží. Jestliže to není obyčejná mělká kaluž, kde vidíte až na dno a jste si stoprocentně jisti že to dno je tvrdé, tak ten nezajíždějte bez průzkumu. To samé platí pro potoky. Většinou nejsou hluboké, voda je pod kolena, ale dno pokrývají kameny všemožných rozměru. Na první pohled vypadají o ničem, protože nejsou široké a nevzbuzují respekt. Stačí špatně najet, nebo si něčeho nevšimnout, případně to špatně odhadnout a ležíte. V horším případě se motorká sesmekne a karterem bouchnete o kámen. Stačí málo máte v motoru díru. Jestliže bude díra malá a nepoškodíte vnitřnosti stroje stačí mít rychle tvrdnoucí tmel a když se zadaří tak rychle pochytat vytékající olej. Samozřejmě bude smíchaný s vodou ale to nevadí trochu je povaříte a pokračujete dál. Může se stát že olej vyteče, vy nemáte náhradní navíc nemáte ani tmel na zalepení motoru a jste v pytli.
Osobně upřednostňuji tyto zákeřné brody procházet vedle motorky s zařazenou jedničkou a pomalým spojkování. Sice to nevypadá efektně, ale máte jistotu, že motorka nespadne. To samé platí pro hluboké kaluže nebo pro místa kde nevidíte na dno. Usadit stroj někde uprostřed velké kaluže do bláta není také nic příjemného.
Během tohoto úseku je také pár kamenitých výjezdu, ale ty jsou v pohodě. Za celou dobu co jsem na severu tak jsem ani jednou nespadl, ale jezdím opravdu pomalu, každou chvíli sesedám, dělám průzkum a dostatečně odpočívám. Samozřejmě jezdím pod své možnosti a jednička spolu s dvojkou je moje nejoblíbenější rychlost.
Spotřeba motorky se pohybuje mezi osmi a devíti litry na takovéto cestě. Kdybych roštová, tak není problém jet za 10. Po asfaltu při 110, je spotřeba 5 litrů.
První pumpa Revda druhá pumpa Kirovsk. Pro obchody platí to samé. Voda je všude, netřeba se zásobit.
Naposledy editováno 27.08.2022 08:57:07
Pořád jsem přesvědčen o tom, že mnohem výhodnější je jet někam pět dní místo čtyř dnů po trase a potom si 14 dní užívat, než se zbytečně dřít s velkou motorkou při vyprošťování.
Dříve bylo i naopak: rychle tam a nazpátek, ale mimo dobré cesty to bylo utrpení.
Naposledy editováno 27.08.2022 09:17:32
Jel jsem pod Pskovem, z Lotyšska.
Pouze v hotovosti. Zkoušel jsem kartu na několika místech a nic.
Jsou tady dokonce i kopečky, sopky a cesty se přes ně různě klikatí. Hodně cest je ještě po němcích, kteří se snažili dobýt za druhé války Murmansk.
Na fotkách to vypadá jako nic, ale problém je vidět až při bližším ohledání místa. Za sucha projedete všude, bez závažnějších problémů. Ale po dešti se naplní kaluže, bláto rozmokne a docela to klouže. Samotné bláto by ani moc nevadilo, jenže je smíšené s mechem a lišejníkem, který tady všude roste a dohromady to vytvoří neskutečně klouzavou vrstvu. Při pokusu objet tato místa, hlavně v kopci, brzy zjistíte proč nikdo z cesty nesjíždí a všichni projíždí i ta neojohavnější místa. Vše kolem cesty je to porostlé mechem a lišejníkem. Roste v docela silné vrstvě přichycen na kamenech, které nejsou vidět.
Tato vrstva je ve zdejších místech téměř celoročně nacucaná vodou. Chodit se po tom dá v pohodě, bez problémů, ale jakmile sjedete cesty, abyste objeli bahnitý úsek, se zlou se potážete. Zadní kolo začne ihned prokluzovat a když se chytnete zadním kolem v menší, opravdu menší prohlubni, motorka se ani nehne. A to se nebavím o tom, že na motorce sedím a jedu, ale o tom, že vedle motorky stojím a ze všech sil se jí snažím popostrčit dopředu. Po pár marných vysilujících pokusech opět vrátíte na rozbahněný úsek a moříte se na tlačáka, dokavaď se vám nepodaří těch pár desítek metrů vyškrábat na lepší úsek. Kde zase pár metrů popojedete, než zapadnete.
Schválně jsem vyfotil jeden takový kopeček, kde si všichni užívají a je zcela jasně vidět, že z cesty nikdo nesjíždí.
Pak tady máme naopak zcela luxusní úseky, tvrdé kamenité, s mělkými kalužemi kličkujícími mezi sopkami. Zde si to vychutnáváte v opačném slova smyslu a těšíte se na další bahnitý výjezd.
No a poslední jsou brody. Běžné potůčky s vodou po stupačky, s malými kameny, kde netřeba sesedat ze stroje se nepočítají.
Avšak, občas narazíte na říčku, přes kterou musíte projet, jinak se vracíte. Za normálních podmínek, bych to ani brodem nenazval. Ohavný kamení, velký, někdy i silnější proud a nikdo nikde. Takže jako vždy, na průzkum. Sem a tam až překonáte strach a odvážíte se tam "vjet". To znamená, sundat brašny, jít vedle motorky, a pomocí spojky a mocného strkání do motorky se postupně poposouvat mezi velkými balvany. Přes velké se nedá přejet, kličkujete, zapadáte do prohlubní, nebo naopak musíte přehoupnout stroj přes kameny stojící v cestě.
Hlavně je potřeba poříád hlídat, aby motorka nešikovně nesklouzla karterem přímo na šutr a neprorazili jste karter motoru. Lepidlo ssebou samozřejmě vezeme, ale kdyby vyteklo hodně oleje tak co potom. Navíc, jak už jsem psal, komu se chce lepit a pak převařovat olej s vodou.
Je třeba zapomenout na dakar, na čurče birče a další klauny a pomalinku polehounku se sunout vpřed.
Nakonec se podaří a jste venku. Na pokraji sil, až po pás mokrý, přestože je vody jen po kolena. Následuje odpočinek a můžeme poračovat dále. Jeden z takových velehnusných brodů je na poslední fotce. Tam mi to dokonce podráželo i nohy, když jsem to přecházel na zkoušku. Docela jsem se bál a to tam bylo relativně málo vody.
No a poslední možnost, jak se v tundře pohybovat je jízda po vrstevnici sopky. Proč po vrstevnici, protože viz výše. Kluzká vrstva mecholišejníku na kamenech. Zde je potřeba velice pečlivě volit trajektorii pohybu a nevjet někam, kde to vypadá podezřele, protože otočit motorku v takovémto terénu je ukrutná dřina. A to váží motorka po sundání brašen 170 kilo. 250 kilovou afriku, nebo bmw, případně nějaký ten advenčůrer bych tady nechtěl mít ani za zlatý prase.
(motorka má sice jen 156 kilo, ale nosiče, přídavná nádrž, trocha nářadí, duše, láhev s vodou na pití, litr oleje, atd. taky nějaké to kilo přidá a nedají se tak lehce z motorky sundat.
Tedy se pomalu sunete po sopce a doufáte, že se nebudete muset vracet a předpokládaná cesta, kterou jste viděli v mapě, bude existovat. Občas zastavíte, vyrazíte pěšky na průzkum a když se něco nezdá, hledáte vhodnější směr. Někdy přihodíte pár kamenů do větší díry, někdy zase uberete. Výhodnější je trochu popracovat předem, než se pak páčit s motorkou zapadlou v díře mezi kamenama.
Naposledy editováno 08.09.2022 12:46:02
Pro představu, spotřeba na silnici při 100-110 km/h je cca 5-5,5l na 100km.
Jídlo beru na takovouto terénní vložku na 5 dní, voda je všude, takže vodu jen 1lt v láhvi pro případ nouze. Benzínu 21 litrů a telefon v takovýchto místech nefunguje.
A bez drapáků pouze pro masochisty. Případně nesjíždět z dobrý cesty. A dvouválcovej stroj na takovouhle akci nechejte doma. Na něm tam vypustíte duši, drapák nedrapák. Už takhle jsem vypouštěl. Plno míst nejde přejet v sedle stroje, musíte sestoupit, tlačit, nadhazovat zadek, popošoupávat bokem, vytahovat z bláta atp.
A jestli vám někdo nabulíkuje, že na africe, tenéré, nebo advenčůrerovi a ještě s univerzální gumou v pohodě, žádnej problém, tak vězte, že takovej pilot s dobrý cesty nesjel.
Naposledy editováno 08.09.2022 13:03:09
A jestli se příští rok najde někdo, kdo se přidá na superdrsnou expedici na Pereval Djatlova a přejezd Severního Uralu, na nějakým velkým stroji, tak budu jen rád.
Není nad to se přiučit, jak se to správně dělá a jak se má stylově jezdit. Pak bude následovat opuštěná cesta bažinama za nižněvatorskem, kde se opět rád přiučím, jak se to na takovým opravdovým stroji dává. Já teda pojedu zase na malý motorce pro holky, protož jsem amatér.
Hele a kdyby se přidal někdo na bmw boxerovi, tak bych blahem zaplakal. To už by nemělo žádnou chybu.
Náhodou, mě čurč birč lýbý, já to dobrej komik a má vtipný videa, takový praktický, pro cestování po Ruským severu. O tom žádná.
Amoje fotky jsou fotomontáž.
Naposledy editováno 08.09.2022 22:53:11
Opět jsem se dopustil tý chyby, že jsem to nedával na plnej kotel ve stupačkách na trojku a proto pře kameny nepřeletěl.
No a při návratu dolů jsem se trochu ztratil mezi lávovými kameny a málem se zřítil ze srázu nad ledovcem. Opět zasáhli bohové a provedli moji záchranu vnuknutím, kudy se vrátit na cestu.
Naposledy editováno 08.09.2022 23:22:11
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Tak nakonec sev cestou z Komi do AO [1, 2] Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 43 | 5.9.2024 v 12:13 ZdendaZB |
Kterak jsem zničil motorku a málem ... [1, 2] Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 38 | 18.7.2024 v 07:19 ZdendaZB |
Přední duše 21 v zadním kole 140x18 Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 26 | 12.6.2024 v 07:54 ZdendaZB |
Spotřeba novejch husqvarna 701 ktm... [1, 2] KTM 690 Enduro, Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 58 | 6.6.2024 v 09:08 ZdendaZB |
HQ701, KTM690 má smysl nějak dotěsň... KTM 690 Enduro, Husqvarna 701 Enduro | ZdendaZB | 3 | 30.5.2024 v 07:29 ZdendaZB |