Téma: Brzdy na lanovce
 
3.11.2021 v 19:15
Tak nám z Ještědu sjela lanovka, ale tak nějak neplánovaně a po trávě namísto po laně.
Jak to tak čtu, třeba tady , u toho verglu asi nebylo to, co má každý výtah, tedy automatická brzda. Klučina v utržené kabince se nejspíš v první vteřině ocitnul ve stavu beztíže a neměl moc šancí se dosápat k ovládání brzdy (to je to červené tlačítko na fotce?, nevím) a předpokládám, že to na něho nakonec hodí, že se v prázdné kabině coural a neseděl s rukou připravenou tu brzdu odjistit.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 06:54 | Nahoru | #31

kerut píše: semik je nadsazka, ale tri roky je na tazny lano docela duchodovej vek..


Už mě předběhnul Dawe02, ale co říká skutečný odborník?

"Na některých lanovkách je lano třeba i dvacet let staré a přitom vyjadřuje minimální ztrátu. Lana mají velmi dlouhou životnost, je ale samozřejmě otázkou, jak se o ně personál stará, jestli lano nepřepíná, jestli bylo mazané, jaká je tam duše.
Než jde lano do prodeje, tak navíc musí projít trhací zkouškou, kdy musí vydržet stonásobně víc, než je povolené zatížení. Já si myslím, že i s ohledem na to, že se dnes lana dělají z nekorodujícího materiálu, jsou ty dva roky naprosto dostačující lhůta. Navíc jsem mluvil s výrobcem toho lana, které prasklo. Je z roku 2018, životnost je deset let."

Pokud mělo lano plánovanou životnost 10 let, tak po třech letech bylo ve třetině životnosti. Takže jako bys posílal do důchodu lidi ve 22 letech

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 08:42 | Nahoru | #32

1100Virago píše: Už mě předběhnul Dawe02, ale co říká skutečný odborník?

"Na některých lanovkách je lano třeba i dvacet let staré a přitom vyjadřuje minimální ztrátu. Lana mají velmi dlouhou životnost, je ale samozřejmě otázkou, jak se o ně personál stará, jestli lano nepřepíná, jestli bylo mazané, jaká je tam duše.
Než jde lano do prodeje, tak navíc musí projít trhací zkouškou, kdy musí vydržet stonásobně víc, než je povolené zatížení. Já si myslím, že i s ohledem na to, že se dnes lana dělají z nekorodujícího materiálu, jsou ty dva roky naprosto dostačující lhůta. Navíc jsem mluvil s výrobcem toho lana, které prasklo. Je z roku 2018, životnost je deset let."

Pokud mělo lano plánovanou životnost 10 let, tak po třech letech bylo ve třetině životnosti. Takže jako bys posílal do důchodu lidi ve 22 letech



...skutečně se ptáš keruta na otázky, týkající se práce a zaměstnání?

S pozdravem,
pijavice na státním cecku

2 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 09:11 | Nahoru | #33
jen malý OT: zařazení tohoto tématu do sekce stuntriding je slušnej černej humor.

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 09:18 | Nahoru | #34

Rick_James píše: cuir> ale ja som pisal o starych vytahoch,ktore maju prekladkovanie jedna ku jednej,takze nemaju zaves lan mimo kabibku,alebo mimo protivahu...
To co ty pises su nove vytahy...
Navyse to pises o dvoch roznych veciach...
Ked vytah akykolvek prekroci max dovolenu rychlost,tak do toho vstupuje obmedzovac rychlosti a ten zaucinkuje na zachytavace..A obmedzovac rychlosi tie maju jak stare tak nove vytahy...
Ja som primarne pisal o zavese kabinky...



myslis tento zpusob zaveseni stareho vytahu z 80tych let? nebo o cem pises? me system ktery jsi popsal neni znam a rad bych zjistil, jestli se neco takoveho skutecne delalo a nebo jsi jen teoretizoval.

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 09:26 | Nahoru | #35
Kohlstein> Sice to vůbec nesouvisí - drážní motory řady 170 (12V 170DR)ve vozech 830 trpěly od začátku a ne v malém množství praskáním klikových hřídelů. Příčina se našla v regulaci paliva na čerpadlech. Byla skokova s tuším 7mi?pevne danými stupni. Po změní na plynulou problém praskání zmizel...

Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 10:34 | Nahoru | #36
Tak nám začínají vyskakovat snímky lan, která vůbec nevypadají "nedotčeně" ... tak si uvařím kávu a počkám jak to dopadne

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 11:42 | Nahoru | #37

sardel píše: jen malý OT: zařazení tohoto tématu do sekce stuntriding je slušnej černej humor.



(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 11:46 | Nahoru | #38
sardel> Ještě se nabízelo Smetiště.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 11:56 | Nahoru | #39
1100Virago> ja bych rekl ze rozsekana kabinka vypovida jasne o tom ze ty a ta brenenska buzna melete hovna, jako obvykle vzdy a vsude, udelej mi radost a chcipni uz konecne na tu neexistujici chripku, ty tvy sracky se fakt nedaj cist ani pod vlivem

3 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:04 | Nahoru | #40
Já zase nechápu, že ta brzda není automatická. Člověk umí chodit po měsíci ale neuměl by vymyslet tuhle jednoduchou brzdu? Napadá mne hned jeden jednoduchý princip a mám ho v palici už od té nehody v Itálii. Jasně se ví rychlost těch kladek co jezdí po zátěžovém laně během pohybu kabinky. Na jednu tu kladku namontovat zařízení na principu odstředivé spojky kde by se aktivovala záchranná brzda po zvýšení otáček dané kladky. Zvýšení otáček kladky = prasklé tažné lano kde se kabina rozjede dolů. Jednoduchá mechanická záležitost za pár korun. Žádná čidla a elektronické kktiny.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:15 | Nahoru | #41
MartasUS> automaticka brzda neni zadnej problem. Hromada lanovek je ma. Tahle ji nemela. Ta italska ji mela, ale nefungovala jak mela, protoze byla vyrazena

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:19 | Nahoru | #42
MartasUS> Nemyslím si, že by projektanti byli blbci, kterým to musí vymyslet až někdo z m.cz. Tipuji, že problém brzdy je její spolehlivost, že se náhodně neaktivuje. Kdyby se totiž aktivovala při jízdě, tak to klidně kabinku sundá z nosných lan a pošle ji na zem. A kde je větší pravděpodobnost, selhání tažného lana nebo odstředivky na kladce?

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:21 | Nahoru | #43

kerut píše: 1100Virago> semik je nadsazka, ale tri roky je na tazny lano docela duchodovej vek..



To si ale myslíš pouze Ty. Nedávno měnili lano na lanovce na Kleť a původní lano bylo staré 35 roků.

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:26 | Nahoru | #44

kerut píše: 1100Virago> ja bych rekl ze rozsekana kabinka vypovida jasne o tom ze ty a ta brenenska buzna melete hovna, jako obvykle vzdy a vsude, udelej mi radost a chcipni uz konecne na tu neexistujici chripku, ty tvy sracky se fakt nedaj cist ani pod vlivem



Ty jsi proste milacek. Hloupoucky, ale roztomily

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:33 | Nahoru | #45
vilemx> no nevim, na vytazich takove bezne jsou, to samy na tech dulnich klecich, tohle simyslim nebude o moznosti selhani brzdy., tam bude jinej duvod..
jinak pro bezpecnost kontrolu a pripadne vymeny by bylo mnohem zajimavejsi kldyby meli klasickej dvoububnovej system a kazda kabina mela vlastni lano, uz jen proto aby pripadne utrzeni jedne automaticky nevystavil nebezpeci druhou kabinu..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:33 | Nahoru | #46

vilemx píše: MartasUS> Nemyslím si, že by projektanti byli blbci, kterým to musí vymyslet až někdo z m.cz. Tipuji, že problém brzdy je její spolehlivost, že se náhodně neaktivuje. Kdyby se totiž aktivovala při jízdě, tak to klidně kabinku sundá z nosných lan a pošle ji na zem. A kde je větší pravděpodobnost, selhání tažného lana nebo odstředivky na kladce?

Není přeci složité nastavit odstředivý mechanismus. Lanovka resp. kladky se točí docela pomalu. Stačilo by to nastavit tak, že např při dvojnásobné rychlosti otáčení kladky to ťukne do brzdy a hotovo. V případě prasknutí lana bych to odhadoval tak na 2 metry kdy by se brzda aktivovala. Kabinka by se asi zhoupla, to je jasný, ale nevěřím, že by se tím poškodilo zátěžové lano. Jestli si viděl ty záběry z Itálie tak ta kabinka se zhoupla skoro do 90ti stupňů a pak letěla dolů.

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:35 | Nahoru | #47

S.h.I.t. píše: MartasUS> automaticka brzda neni zadnej problem. Hromada lanovek je ma. Tahle ji nemela. Ta italska ji mela, ale nefungovala jak mela, protoze byla vyrazena

Jj tady se to asi podcenilo. Resp celkový servis a kontrola. Teď se bude hlídat každá lanovka

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 12:39 | Nahoru | #48

MartasUS píše: Já zase nechápu, že ta brzda není automatická. Člověk umí chodit po měsíci ale neuměl by vymyslet tuhle jednoduchou brzdu? Napadá mne hned jeden jednoduchý princip a mám ho v palici už od té nehody v Itálii. Jasně se ví rychlost těch kladek co jezdí po zátěžovém laně během pohybu kabinky. Na jednu tu kladku namontovat zařízení na principu odstředivé spojky kde by se aktivovala záchranná brzda po zvýšení otáček dané kladky. Zvýšení otáček kladky = prasklé tažné lano kde se kabina rozjede dolů. Jednoduchá mechanická záležitost za pár korun. Žádná čidla a elektronické kktiny.



Na to existuje zátěžový spínač jakéhokoliv lana ať nosného či tažného. V podstatě to má každý vrátek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 13:00 | Nahoru | #49

MartasUS píše: Není přeci složité nastavit odstředivý mechanismus. Lanovka resp. kladky se točí docela pomalu. Stačilo by to nastavit tak, že např při dvojnásobné rychlosti otáčení kladky to ťukne do brzdy a hotovo...



Zrovna u lanovek neni, dle toho pouzivaneho bezp. schematu, rychlostni zpusob vystaveni automaticke kabinove brzdy preferovana varinta a pripousti se pouze v oduvodnenych pripadech, kdy nejde pouzit metodu zalozenou na silove detekci.
Silova je potom zalozena na propadu sily pod polovinu a nebo pod 5kN (cokoliv nastane drive).Zatimco ta rychlostni potom uz pri zvyseni rychlosti o 25% nad max. provozni (nebo dovolenou?) rychlost. Coz z rychlostni dela obtizneji realizovatelnou variantu i vzhledem k dalsim podminkam.
Paradoxne tak muze vyrobce i dnes preferovat rucni brzdu aktivovanou obsluhou kabiny (coz by mela byt stale povolena moznost i pro nove konstruovane lanovky) pred brzdou automatickou. Cimz takove rozhodnuti nijak neobhajuju stejne jako nevhodne umisteni nebo vysku skoro 2.5m v pripade toho vozu na Jestedu.

Naposledy editováno 04.11.2021 13:09:27

Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 13:03 | Nahoru | #50
Jenže tady jde o další problémy - jednak povětrnostní, kdy to musí fungovat i při námraze. Potom nastává otázka, co když brzda falešně sepne, ale tažné lano nepřestane táhnout? Protože vymyslet automatickou brzdu spolehlivě pracující na lanovce v horských podmínkách asi nebude tak jednoduché, svědčí i fakt, že tuhle brzdu Taliáni raději deaktivovali, neb s ní byly problémy. Při přejezdech podpory nebo při poryvech větru navíc kabina různě lítá, nad podporou je snad dokonce chvíli rychlejší než tažné lano. Takže další komplikace pro automatiku.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 13:23 | Nahoru | #51
Dawe02> jj ta ruční se mi zdá hodně debilní system kde v případě prasknutí lana všichni uvnitř musí spadnout na hromadu a koukat jako vrány. Pokud se přeci jen najde člověk typu Jamese Bonda uvnitř a podaří se mu za tu brzdu zatáhnout tak by mne zajímalo jestli bude brzda fungovat kde už kabinka letí docela rychle. V té druhé kabince se ta brzda podařila zatáhnout, ale jak tu už někdo psal tak jejich kabinku stále trochu drželo to tažné lano a asi vlastní váhou toho lana ten propad hodně zpomalilo. U toho nebožáka co žuchnul to musel asi být několikavteřinový fofr

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 13:33 | Nahoru | #52
MartasUS> dej si ho taky do ignorace, debila, a mas klid,.. BTW.. ne vlastni vahou ale trenim v tom hnacim mechanismu nahore, kterym to byt uvolneny lano muselo nejak "protect".. treni dela hodne, cloveka na statice pres hranu bezne zajistis zaprenej o skalu + vlastni vahou (nemelo by se to ale nekdy je to pro rychlej pruzkum mnohem rychlejsi nez pulhodiny vrtat kotvy)

Naposledy editováno 04.11.2021 13:37:09

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 13:53 | Nahoru | #53

MartasUS píše: Dawe02>...Jamese Bonda uvnitř a podaří se mu za tu brzdu zatáhnout tak by mne zajímalo jestli bude brzda fungovat kde už kabinka letí docela rychle.


To je docela dobra pripominka. Pokud si vybavuju dobre, tak pro tento typ lanovky (aerial ropeway) se maji brzdy overovat sice v miste nejvetsiho sklonu,pruvesu a s max. zatizenou kabinou, ale jen na polovicni rychlosti. Jsou tam nejake vyjimky u tech kolejnicovych lanovek jako je Petrinska, tam se myslim brzdy zkousi na max. rychlosti. Zbytek je uz postaveny na koeficientu bezpecnosti vzhledem ke zmerenym vysledkum zkousky.

Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 14:20 | Nahoru | #54
Jak se psalo i v tom mém odkazu v úvodu a jak je patrné z fotek, v té plné kabině stačilo začít brzdit o vteřinu a skončili rozplesknutí na zdi.

2 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 16:05 | Nahoru | #55
Ja se treba bojim jezdit i výtahem. Kolotoče, lanovky, ale i letadla me desi.

Kdyz privru oko, muzu o sobe tvrdit, ze jsem konstruktér-strojar. V oboru se pohybuju uz nakej patek a znam hodne dalších konstruktérů. Takze vim, jací lide to kresli…

… a to neni vse, ti co se učili jeste o neco hur nez ja to pak vyrábí, pak je dalsi stupeň - ti co to montují a na konci řetězce ti co to servisuji

2 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 16:19 | Nahoru | #56
Tvl nestraste...celkem rad jezdim lyzovat...nehlede o bikeparcich...:D
A ano tez mam nejakou predstavu o revizich obecne...

A beztak za to muze Dolinek...:D

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 16:57 | Nahoru | #57
kokonhead> z ty sedacky vetsinou nepadas tak hluboko, a kdyz tak do snehu (navic je to trosku jiny lano nez tohle)

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 23:21 | Nahoru | #58
assassin>

Takze vim, jací lide to kresli…

Kde jsou ty časy, kdy si konstruktér za svoji chybu dokázal sám prohnat kulku hlavou.

(reakce na) Brzdy na lanovce

5.11.2021 v 00:16 | Nahoru | #59
Rick_James> zdar Rick.to SA myslis.postavil som v Prahe desiatky vythaov(Eletec,schindler..)vytah ma zachycovace,ale su ovladane na zaklade "OR".obmedzovac rychlosti.je to zariadenie mimo lan vytahu.okrem nosnych lan,ma vytah,este jedno lanko uchytene na paku zachycovacov, co su vlastne dva kliny ozubene.lanko IDE cez koliecko kalibrovane na riychlost vytahu(así 12 uholniku) a ma por obvode protizuby.po koliesku IDE dalsie ,ktore Ho kopiruje..ked SA pretrhnu lana a zacne volny pad,koliesku uz nestiha kopirovat formu 12 uholniku a zuby SA zaseknu.lanko SA zastavy a vyhodi paku zachycovacov na kabine vytahu a tie SA zaryju do voditka.ked SA pretrhnel ano..pod kotvami lan je spinac,ktory v pripade pretrhnutia ,vypbe bezpecnostny obvod a vytah stoji.zachyvovace SA do toho nemiesaju.ale som uz 17 rokov od toho a nieco

(reakce na) Brzdy na lanovce

5.11.2021 v 08:42 | Nahoru | #60
kokonhead> Na sjezdovkách to je jiný system. Rád to pozoruju ten mechanismus jak funguje dole při nasedání. Jak sedačka přiletí dolu, skočí do takového klínu a ten rozevře tu velkou svěrku, pak to jede pomalinku po druhé koleji než to objede to velké kolo, lidi sednou, ta svěrka zase čapne to tlusté lano a vystřelí to pryč.
Mne osobně dělá blbě horské dráhy a venkovní výtahy. Jako malej sem měl hrůzu z labutí jak to nahoře zaverglovalo (starší ví o čem mluvím ) Jinak letadla a vrtulníky absolutně v pohodě.
e: jinak sem si vzpomněl na to video z Ruska nebo odkud to bylo jak se tam něco posralo a sedačky letěly dolu a jak je to tam rozhazovalo. To bylo docela ostrý

Naposledy editováno 05.11.2021 09:15:03
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist