Zveřejněno: 31.01.2022 17:29,Kategorie: Dumka,Zhlédnuto: 543x,Komentářů: 0x,Hodnocení: 5.00 od 1 uživatelů
Tak proč je na úvodní fotce Fantic? Fantic si totiž někdy před rokem vyměnil pár podpisů s Yamahou a pořídil od nich továrnu Motori Minarelli. A taky proto, že v tom prvním Caballeru, a nejenom v něm, šlapaly motory od Minarelliho.
Takhle to v roce 1951 vypadalo:
Jak je z transparentu patrné, sedmdesátiny by měly slavit továrny dvě. Tehdy se dali dohromady Vittorio Minarelli a Franco Morini a začali s výrobou motorů pro jiné značky. Protože odbyt samotných motorů byl nestálý, kompletní motorky F.B.M. na sebe nenechaly dlouho čekat. Ovšem soužití dvou kohoutů na jednom hnojišti s sebou vždy přináší komplikace, cesty obou budoucích velikánů se po pěti letech rozešly. Franco Morini si založil svoje, a později i on vyráběl motory pro Fantic. Vittorio Minarelli zůstal a Fabbrica Bolognese Motocicli se přeměnila na FB Minarelli. Domenou byly mopedy, skútry a motory ke všemu maloobjemovému, pár ukázek z inzerátů. Dvoukvalt na způsob Stadionu:
Čtyřkvalt, který se dodával i do Caballera:
Něco ze sedmdesátek s pedálama:
V osmdesátých a devadesátých letech přišly na mopedy prodejní krize, ale u Minarelli se z toho vyhrabali tím, že sestrojili a hromadně vyráběli snad nejúspěšnější padesátku, AM6 (tj šestikvalt) a její klony s menším počtem rychlostí, tady v zachovalé Jawě Dandy:
Když Vittorio Minarelli vyráběl v sedmdesátých letech čtvrt milionu motorů ročně a a k tomu nějaké ty mopedy (a pak i skútry), rozhodl se na stará kolena utratit prachy na závodech. A aby to nebyly vyhozené peníze, najal si Jörga Möllera. Ten stál za úspěchy padesátek Van Veen Kreidler a cílem obou nebylo nic menšího, než tituly mistrů světa ve třídě 125ccm, a to hned. Za tímto účelem stvořili tohle:
Řadový dvouválec s kotoučovými šoupátky a perfektně tvarované výfuky dovolujicí točit 14.000rpm, největší výkon 33kW/13.600rpm. Na chlup stejné obrázky si pamatuju ze slovenského časopisu Stop a teď už vím, odkud to přetiskli (pdf ke stažení z pěkných stránek , kde je takových věcí víc)
Motocykly Minarelli dominovaly v MS v sezónách 1978 -1979 -1980 -1981. Pak se ale stalo, že Vittorio umřel. Aby závodní tým mohl pokračovat, vše přešlo pod značku Garelli a Nieto dál vyhrával na přejmenované mašině na tituly. Syn Giorgio pak podepsal v roce 1990 partnerství s Yamahou, která chtěla v Evropě vyrábět motory pro lokální modely motorek a skútrů. Japonský kapitál nakonec firmu ovládl zcela, než nastal loňský obrat ke kapitálu italskému. Tak ať jim to vydrží.
Jak se Vám líbil tento článek?