TT - Perfect Lap

Jedním z nejsledovanějších parametrů slavného závodu Tourist Trophy na ostrově Man je nepochybně nejvyšší dosažená průměrná rychlost na jedno kolo. Stejně jako v řadě jiných odvětví sice „vítěz bere vše“, ale právě průměr na kolo se vedle statistiky dosažených vítězství na TT velice cení.

S určitými malými obměnami se na současné trati Mountain Course závodí již od roku 1911 a více než 100 let se tak vytváří velice solidní základna pro různá historická měření a statistiky. Dnešní okruh má délku 37,73 míle, což dělá 60,72 km. V tomto článku budou povětšinou uváděny hodnoty v mílích a pro přepočet na nám bližší kilometry lze užít oficiálního koeficintu 1.60935 – a dostanete nepochybně zajímavé údaje.

Jimmy Simpson TrophyZákladní rekordní čas na jedno kolo Mountain Course zajel v roce 1911 F.Phillip časem 44 min 52 sec, to je průměr 50,11 mph. Postupem let byly překonány rychlostní mezníky 60, 70 a 80 mph a vždy se o to postaral jeden jediný muž – Jimmy H. Simpson. Jako pocta tomuto neuvěřitelnému rychlíkovi je dodnes nejrychlejší jezdec na TT každoročně dekorován právě cenou Jimmyho Simpsona. Po překonání devadesátky v roce 1937 (Freddie Frith) už byla na řadě „magická“ hranice 100 mph. Druhá světová válka vše oddálila a muselo se přeci jen ještě nějaký čas počkat. O tento historický zápis se měl postarat až fenomén 50. let - Geoff Duke. Na TT má řadu vítězství i rekordů a zejména jeho zásluhou se rekordní kolo posouvalo k hranici 100 mph. Rok 1955 byl plný velkého očekávání - vždyť ta „zatracená“ stovka už musí jednou padnout. Hned v prvním kole s pevným startem překonal dosavadní rekord, druhým proletěl rychlostí 99,04 mph a všichni přítomní věřili, že teď už to musí přijít. A přišlo! Třetí kolo a je to tam - přesně 100 mph!!! Strhující jízda!

Pak ale asi po 40 minutách (tedy zhruba až po dalších dvou odjetých kolech) přišlo jedno z nejdramatičtějších oznámení v historii TT: "Vedoucí časoměřičů oznamuje, že čas naměřený Geoffu Dukovi v jeho 3. kole je 22 min 39 sec, což odpovídá rychlosti 99,97 mph. Podepsán S.T.Huggett, ředitel závodu." Tato zpráva velice zklamala diváky po celém okruhu, přesto mnozí z nich považují Duka za prvního, alespoň morálního, pokořitele stovky na TT. Nahrává jim i skutečnost, že před jubilejní TT 1967 byla délka Mountain Course nově přeměřena a došlo se k výsledku, že je o 163,5 metru delší než deklarovaných 37,73 míle. Dle nově naměřených hodnot by se Duke se svým časem z roku 1955 přes stovku dostal. Ten však nějaké takovéto dodatečné přepočty rázně odmítl a nakonec bylo přijato obecné stanovisko, že délka trati zůstává neměnná a že nově naměřené hodnoty jsou jen výsledkem užití odlišné metodiky měření.

Bob McIntyre TT 1957

K oficiálnímu překonání „tuny“, jak bývá hranice 100 mph také označována, došlo tedy až v roce 1957. V nejdelším závodě historie TT (Senior na 8 kol, 301,8 mil = 485,8km) ji pokořil vítězný Skot Bob McIntyre na Gileře 500. Jel famózně a během závodu se přes stovku dostal hned několikrát. Hodnota nového rekordu byla 101,12 mph. Pochopitelně sláva veliká a jeden z nejvýznamnějších mezníků celé historie Tourist Trophy.

Na stovku se dlouho čekalo, ale jakmile padla, tak to šlo ráz na ráz a nejrychlejší kolo už nikdy nekleslo pod tuto hranici. Surtees, Hocking, Hailwood, Dunlop, Hislop … a další, posouvali rekordní metu výš a výš. Padly mezníky 110 i 120 mil a při všeobecně oslavné TT 2007, kdy se završilo první století konání Tourist Trophy, překonal John McGuinness další „nepřekonatelnou“ hranici 130 mph.

Kam až to může dojít? Vždyť už to je na hranici technických i lidských možností. Stále to přesto není konečná.

Michael Dunlop TT 2016

Zatím posledním dosud platným rekordním zápisem je loňský rekord Michaela Dunlopa, který v závodě Senior zajel kolo v čase 16min 53,929 sec průměrem 133.962 mph = 215.591 kmh. Celkem dost šílenost, když pomyslíte, že více než 60 km zvládl za necelých 17 minut. To mozek nebere. To asi jako byste někomu říkali: „Kde jseš? V Táboře? Já jsem v Budějovicích, tak na mě počkej, budu tam tak za čtvrt hodinky … .“

Je možné projet Mountain Course ještě rychleji? Je možné ještě někde nalézt rezervy? Je to neuvěřitelné, ale je! Celý okruh je totiž rozdělen do několika sekcí, které jsou samostatně měřeny, a z těchto naměřených hodnot je možné jaksi teoreticky sestavit nejrychleji projeté kolo. Z toho ovšem vyplývá, že se dá takto rychle zajet i fakticky.

1) Start – Glen Helen

Michael Dunlop - 2.kolo Senior 2016 - 4min 09.437 sec

Michael Dunlop - TT 2016/ Bray Hill

První úsek ihned po startu v Douglasu zahrnuje mimo jiné pověstný „sešup“ Bray Hill a následný skok Ago´s Leap, či esíčko Braddan Bridge, kde se jezdcům naskytne pohled jak na plnou tribunu, tak na přilehlý hřbitov. To ale nikoho nijak nezbrzdí. Je tu i známý vingl Ballacraine ve stylu „ … a u hospody se pak musíte dát doprava“. Glen Helen je vždy první bod odkud jsou po startu netrpělivě očekávány první časy a průběžné pořadí jezdců. Zatím tento úsek trati projel nejrychleji Michael Dunlop v loňském závodě Senior.

2) Glen Helen – Ballaugh Bridge

Michael Dunlop - 1. kolo Senior 2016 – 3min 02.142 sec

Michael Dunlop - TT 2016/ Ballaugh

Zde najdeme například 11. milník, který ale není 11. milníkem. Místo s tímto názvem totiž neoznačuje 11 mil od startu závodu, ale oznamuje pocestným, že to mají z tohoto bodu na obě strany ostrova, tedy do Castletownu i do Ramsey, stejně daleko – rovných 11 mil. Vlastní cedule s označením „TT Course 11th miles“ je o pár set yardů jinde. Když jezdci projedou uličkami městečka Kirk Michael, najíždějí na nejslavnější motocyklový skokanský můstek Ballaugh Bridge. Jelikož se předtím jede vcelku svižně přes 150 mph, je nutno nájezd na pověstný můstek dobře vyměřit, jinak bývají skoky dost divoké a mnohdy je nutné zatáčet jaksi ještě ve vzduchu - a to jak víme, moc dobře nejde…

3) Ballaugh Bridge – Ramsey Hairpin

Michael Dunlop - 2. kolo Senior 2016 - 3min 12.475 sec

Michael Dunlop TT 2016

Do třetice, a naposledy, je v tomto úseku nejrychlejší Michael Dunlop. Nějak mu asi ta první půlka okruhu lépe sedí. V této části mimo jiné najdeme nejrychlejší úsek trati, kde ti nejlepší letí až dvoustovkou – ovšem pozor, to je údaj v mílích za hodinu! Brrr… z toho až mrazí, vždyť je to na normální silnici a ne na nějakém okruhu či speciální rekordní dráze. Velice malebným přístavním městečkem se přes May Hill projede k dalšímu ikonickému místu, k vlásence Ramsey Hairpin.

4) Ramsey Hairpin - Bungalow

Steve Plater – 5. kolo Superbike 2009 - 3min 13.557 sec

Steve Plater

Zde se musíme vrátit až do roku 2009. Stále totiž platí, že nejrychleji dokázal tuto část trati projet Steve Plater v předposledním kole závodu Superbike již před osmi lety. Po vlásence následuje výjezd na Gooseneck, což je jakási pomyslná vstupní brána do horské části ostrova I když na ostatních částí tratě září sluníčko, může být pohoří Sneafell zahaleno neprostupnou mlhou. Dříve se v takových podmínkách závodilo, dnes se ale z bezpečnostních důvodů většinou vyčkává na lepší počasí. Dlouhá táhlá zatáčka na 26 míli nese název Joeys, podle dosud nejúspěšnějšího muže na TT Joeye Dunlopa, který má z TT 26 vítězných trofejí. Průjezd kolem Guthrie Memoriál dá vzpomenout na legendu 30. let Jimmyho Guthreiho a odtud nás trať přivádí na Bungalow. Někdejší hotel je již zbouraný, ale i dnes je to turisticky vyhledávané místo, kam vás dopraví stará romantická električka.

5) Bungalow – Cronk ny Mona

Ian Hutchinson - 2. kolo Superstock 2016 - 2min 14.241 sec

Ian Hutchinson

Výčet slavných jmen pokračuje – nejvyšší bod tratě Hailwood Rise, či Duke´s 32nd s několikanásobnou levotočivou zatáčkou, jako oblíbené místo Geoffa Duka. Pak už se začíná sjíždět s hor dolů a táhlým padákem pod plným plynem se přibližuje proslulá zatáčka Creg-ny-Baa. Zde je již od nepaměti stejnojmenná hospůdka a trať se před ní láme ostře doprava. V plné rychlosti si na své přijdou diváci, závodníci, ale třeba též brzdové destičky, neboť jezdci musejí na pár metrech snížit svou rychlost zhruba tak o 100 mil. Vzápětí se ale zase dává „full gass“…

6) Cronk ny Mona – Cíl

Ian Hutchinson - 1. kolo Superstock 2016 - 58.801 sec

Ian Hutchinson

Závěrečný úsek je oproti všem předchozím výrazně kratší a jezdí se v čase pod jednu minutu. Po absolvování více než 60 kilometrů se za tak krátkou dobu toho už sice moc dohnat nedá, ale přesto byl tento úsek svědkem mnoha dramatických událostí. Nejednou zde některému z jezdců došel v samém závěru benzín a s prázdnou nádrží přišel o vítězství či alespoň o dobrý výsledek. Do této části tratě spadá mimo jiné také nejpomalejší zatáčka celého okruhu Governors Bridge. Nedaleko od ní v úseku Nook zde bohužel před lety smrtelně havaroval náš Petr Hlavatka.

„Perfektní kolo“ na Mountain Course Tourist Trophy by se tedy dle výše uvedených údajů dalo projet za 16min 50.653 sec, což činí 134.396 mph = 216.291 kmh.

Pokud se sejdou všechny objektivní i subjektivní pozitivní faktory, tak se můžeme těšit třeba i na ještě rychlejší čas a překování hranice 135 mil. Možná to může být hned v neděli, kdy letošní TT začíná prvním závodem.

Informace o redaktorovi

František Feigl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist