Změna pravidel pro GP 2005

Pro příští sezónu Grand Prix vznikla další úprava sportovních a technických pravidel.

Dne 14. prosince 2004 se ve španělské Barceloně sešli pánové Carmelo Ezpeleta (Dorna Sports), Claude Danis (FIM), Sito Pons (IRTA) a Takanao Tsubouchi (MSMA), jenž doplnil i pan Paul Butler coby sekretář setkání. Účelem a nakonec i výsledkem setkání byla změna některých pravidel silničního motocyklového závodění na úrovni Mistrovství Světa – Grand Prix. Od roku 2005 tedy vchází v platnost několik novinek, z nichž Vás nyní seznámím s nejdůležitějšími změnami.
SPORTOVNÍ PRAVIDLA
Jak bylo již dříve rozhodnuto, vstupuje od příští sezóny v platnost maximální věk jezdců ve třídě 125 ccm, kde bude moci nyní závodit jezdec pouze do věku 28. let. Nově se však v článku 1.11 mění doba změny jednotlivých jezdců při samotném závodu. Ve třídách 125 a 250 ccm se nyní může vyměnit nahlášený jezdec až do 17:00 hodiny prvního tréninkového dne. Ve třídě MotoGP i nadále platí výměna nahlášeného jezdce maximálně do 12:00 hodin druhého dne tréninků a kvalifikací.
Od příští sezóny přichází v platnost také zcela nový časový plán průběhu dne. U třídy 125 ccm zůstává stejný čas tréninků i kvalifikací, změna je v zahájení Warm Upu, do kterého budou nyní jezdci nejslabší třídy startovat v 8:45 hodin. Stejná změna je i u třídy 250 ccm, tedy tréninky i kvalifikace zůstávají beze změny, zatímco do Warm Upu se jezdci vydají již v 9:15 hodin. Ve třídě MotoGP vedle změny startu Warm Upu (9:45) přichází i jedna z důležitých změn – pouze jedna kvalifikace, která bude v sobotu od 14:00 hodin a potrvá jednu hodinu. Páteční hodinová kvalifikace se nyní mění na druhý volný trénink (ze tří). Změny jsou také ve startech jednotlivých závodů dvoutaktních kategorií. Třída 125 ccm bude nyní startovat již v 11:00 hodin, dvěstěpadesátky ve 12:15 hodin. Třída MotoGP i nadále statuje ve 14:00 hodin.
Několik změn je i v článku 1:18, který pojednává o postupu při startování motocyklů a s tím souvisejících problémů. Patrně jako odezva na problémovou situaci z letošní sezóny MotoGP bylo v několika odstavcích doplněno či pozměněno několik slov, vše však vede k jedinému – pokud jezdci zhasne motor a on musí motor opět nastartovat či dokonce vyměnit motocykl, musí tak činit pouze na boxové komunikaci.
Důležitá změna pro rok 2005 přichází v článku 1.20.2 – Závod MotoGP, kde se nyní hned v úvodu praví, že samotný závod nebude přerušený z důvodu změny klimatických podmínek. Pokud si bude jezdec přát vyměnit pneumatiky nebo učinit úpravu na motocyklu, musí zajet během závodu do boxů a tam vše učinit bez samotného přerušení probíhajícího závodu.
Změny jsou i v článku 1.21, kde je nyní přesně specifikováno, že žádný jezdec nesmí na svém motocyklu vozit druhou osobu, nebo se nechat vozit druhým jezdcem na jiném motocyklu (výjimka je po ukončení závodu).
Změny a doplnění v článku 1.30 přesně specifikuje nejen počet lidí v týmu pracujících pro jednotlivé jezdce, ale i pohyb těchto lidí po boxové komunikaci. Maximální počet lidí v týmu na jednoho jezdce, kteří se mohou pohybovat po boxové komunikaci, je od roku 2005 šest lidí u tříd 125 a 250 ccm, osm pak u třídy MotoGP. Přímo u boxové zdi pak můžou stát vždy pouze tři lidé z týmu na jednoho jezdce v každé třídě. Pohyb osob týmu po boxové komunikaci je povolený pouze při tréninku, kvalifikaci nebo závodu jezdce, ke kterému tyto osoby patří.
TECHNICKÁ PRAVIDLA
Celkově rekonstruovaný byl odstavec týkající se palivových nádrží, kde je nyní přesně specifikovaný materiál, ze kterého je nádrž vyrobená i postup homologace nádrže, včetně postupu v případě, že se palivová nádrž liší od nádrže schválenou FIM. Je zde uvedeno, že teplota benzínu se nesmí lišit od teploty vzduchu o více jak 15 stupňů. Je zakázané používat jakékoliv zařízení na snížení teploty paliva. Již dříve bylo rozhodnuto, že od příští sezóny se změní maximální objem palivové nádrže pro třídu MotoGP, kde se tato hodnota snížila o dva litry na současných 22 litrů.

Kompletní úpravu pravidel, stejně jako i ostatní řády, naleznete na serveru FIM: www.fim.ch

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist