Osobnosti paddocku - Marc van der Straten
Text: Tomáš Scherer | Text: speedweek | Foto: wiki, motogp.com, daidegasforum, speedweek | Zveřejněno: 23.11.2022 | Zobrazeno: 2 188x
Dnešní osobností paddocku je hlavní postava projektu motoristického sportu s cílem postavit Belgii do popředí motocyklových závodů. Jistě, řeč není o nikom jiném, než o Marc van der Stratenovi. Tento poněkud excentrický patron, své bohatství mimo jiné využívá i na podporu a výchovu motocyklových talentů. A zároveň ukazuje svůj talent pro nezištnost, protože i přesto jakou hraje ve svém týmu roli, se nikdy nestaví do popředí zájmu médií. Poznejte společně s námi člověka, který bezpochyby udělal ze zkratky VDS s kočkovitou šelmou ve znaku legendární značku v motoristickém sportu.
Rodina van der Straten
Přestože si častokrát Belgičan Marc-Oswald van der Straten-Ponthoz (jak zní jeho plné jméno) vysluhuje tituly tipu „hrabě“ nebo „lord“ motosportu, ve skutečnosti je to příjemný chlapík, a hlavně velký závodní nadšenec obecně. Pochází z rodiny, která v úvodu svého podnikání založila malý řemeslný pivovar Stella Artois, který se postupem let vypracoval na nadnárodní pivovar a následně se přetransformoval na světové impérium. Rodinné kořeny firmy sahají daleko, značku Stella Artois založil již prastarý otec Marc van der Stratena a v rozvoji firmy následně pokračoval i Marcův otec Rudolph. Ten podnikal také s kávou a kávovými plantážemi v Africe.
Rodinné bohatství se vybudovalo postupně a pivovarnická firma se hlavně pod taktovkou Marca proměnila v gigantický nadnárodní pivovar. Ten se nakonec stal největší pivovarnickou společností na světě, sdružující více než 200 značek, zahrnujících například brandy Budweiser, Corona, Jupiler, Stella Artois a Becks. Marc jako podnikatel v pivovarnictví mimořádně zbohatl, což mu dovolilo stát se patronem mnoha závodních motocyklových nadějí.
Marc vypracoval rodinný potravinářský průmysl zaměřený na pivo do silné nadnárodní společnosti
Odkaz rodinného závodního týmu
A jak vlastně mladý Marc van der Straten nabyl svoji vášeň pro motorsport? Závodění měli v rodině. Jeho otec Rudolph, „Rudy“ van der Straten měl velkou vášeň pro automobily, a proto již v šedesátých letech založil závodní tým v Belgii. Už tedy od roku 1964 mohli ti dříve narození vídat znak VDS na technice Mini a Alfa Romeo GTA, později i na technice pro závody Le Mans a podobně. Rudyho syn Marc se tak v podstatě narodil mezi závodní techniku a sledoval toto otcovo dobrodružství. Vášeň pro motory, převodovky, brzdy či odpružení ho nikdy neopustila, a přestože sám závodní vozy nikdy neřídil, závody a krásná auta se staly nedílnou součástí jeho života.
Otec Rudy van der Straten byl díky své práci dobře známá a uznávaná postava ve světě motoristického sportu. Byl to právě on, kdo předal Marcovi smysl pro hodnoty a vštípil kodex cti. Pět let po smrti otce, převzal Marc odkaz týmu, a začal spolupracovat s belgickou sportovní automobilovou značkou Gillet.
Marc tak naplno zahájil své závodní aktivity již v roce 2005, s týmem zvaným Belgian Racing. Po několika letech spolupráce se pro sezónu 2009 tým přejmenoval na Marc VDS. Po dalších vstupech do mnoha automobilových sérií (mistrovství světa FIA GT1, Endurance Series a European Le Mans Series, jakož i Nascar Euro Series či v Rally a Rally Dakar) nastal v roce 2015 pro tým Marc VDS Racing Team významný krok. Právě v tomto období se Marc rozhodl soustředit výhradně na dvoukolový motorsport.
Aktivity v automobilových sériích
Motocyklová historie Marc VDS Racing Team
Začátek jeho práce v jednostopém sportu se datuje na rok 2010 kdy byl oficiálně oznámen vstup značky VDS do nové kategorie motocyklových závodů Grand Prix – Moto2. Marc van der Straten oznámil fúzi s (také Belgičanem) Michaelem Bartholemym jako zkušeným motocyklovým manažerem přicházejícím z Kawasaki Racing MotoGP.
Úvodní roky týmu ve spojení s Michaelem Bartholemym
Scott Redding
V historicky prvním roce Moto2 byli jejich jezdci Scott Redding a Héctor Faubel, jezdící na technice Suter. V dalších následujících letech se tým prezentoval skvělým zázemím pro růst pilotů a zástupy jejich jezdců postupně doplnily jména jako Tito Rabat, Mika Kallio, Franco Morbidelli, Joan Mir a mnoho dalších skvělých jezdců. Rok 2014 byl pro ambiciózní závodní program VDS první ochutnávkou velkého úspěchu ve třídě Moto2, kdy jejich jezdci Tito Rabat a Mika Kallio skončili na 1. a 2. místě v konečném účtování jezdeckého šampionátu. I další roky přinesly výrazné úspěchy a prvenství v celkovém hodnocení jezdců. Signifikantní žlutý panter ve znaku týmu byl zkrátka vidět.
Marc van der Straten & Mika Kallio
Technika pro rok 2011 s typickými barvami týmu
Moto2 2014
Tým se svého času pokoušel i o účast v kategorii Moto3. Zde rozšířili svůj program do nejslabší kategorie, se stroji vyrobenými společností Kalex, poháněnými motory KTM. Jako pilot byl angažován belgický jezdec Livio Loi. Toto rozšíření se sice ukázalo jako výzva, ale s podprůměrnými výsledky. Pro rok 2015 Marc VDS upustil od svého programu Moto3, jelikož jim byla nabídnuta možnost provozovat satelitní motorku Honda v premier class MotoGP. Takovou možnost si nemohl charismatický Marc nechat ujít!
Kapitola MotoGP – sladké vzestupy a hořký pád
Na sezónu 2015 se po roce u Gresini Honda do týmu navrátil jejich bývalý a dlouholetý jezdec Scott Redding. Redding a Marc VDS byli od začátku úspěšní. Kontinuálně finišovali na bodovaných pozicích a v San Marinu dokonce dosáhli na třetí místo na pódiu. Tým skončil v šampionátu posádek na úctyhodném osmém místě, a dokonce výrazně předstihl některé týmy, které pravidelně nasazovaly dva jezdce. Závodní program VDS měl velmi dobře našlápnuto do dalších let. Scott pro následující sezónu ale přešel z Marc VDS MotoGP do stále silnějšího týmu Paolo Campinotiho – Pramac Ducati.
Scott Redding byl pro projekt MotoGP jasná volba týmu
Paolo Campinoti - Osobnosti paddocku
V roce 2016 Marc VDS nasadil dva motocykly, na kterých jezdili Australan Jack Miller a jejich bývalý šampion Moto2 Tito Rabat. Rabat dokázal konzistentně bodovat a zanechával skvělý dojem ze stále celkem nového týmu. Byl to však Jack Miller, který dal formaci Marc VDS poprvé okusit chuť šampaňského z nejvyššího stupínku stupňů vítězů. Velkolepý úspěch pro celý tým zajistil během deštěm promočeného závodu v holandském Assenu. Toto vítězství bylo první, pro tým mimo podporu továrny, za téměř celé desetiletí. Následující rok 2017 byl pro majitele Marca van der Stratena dalším silným rokem. V sestavě pokračovali oba jezdci a díky dalším konzistentním výkonům obou skončil Marc VDS na sedmém místě v hodnocení týmů.
Jack Miller i Tito Rabat byli s týmem v roce 2016 a 2017
Pro rok 2018 byl z jejich Moto2 programu do premier class povýšen Franco Morbidelli společně s další hvězdou Moto2 Thomasem Lüthim. Morbidelli dokázal pravidelně finišovat na bodovaných pozicích, čímž se stal nováčkem roku. Thom Lüthi se v sezóně trápil a nezískal ani jeden bod. Posádka VDS skončila v celkovém hodnocení předposlední. Závažnější však byla vnitřní situace v týmu, kde panovala silná nejistota ohledně budoucnosti. Během sezóny jejich dlouholetý vedoucí posádky Bartholemy opustil závodní program na základě „vzájemné dohody“. Německá média ovšem tvrdila, že tehdejší šéf posádky údajně zpronevěřil některé týmové prostředky. O pravdivosti podivuhodných okolností z nitra organizace VDS se můžeme dnes zřejmě jen domnívat, avšak závěrem je, že Michael Bartholemy byl dodatečně zcela osvobozen z jakéhokoli obvinění ze strany belgického majitele. V důsledku tohoto převratu a potřeby Dorny snížit velikost startovního roštu, bylo seskupení Marc VDS ze třídy MotoGP na konci roku 2018 vyřazeno. Škoda až příliš strmého konce slibného a sympatického týmu.
Franco Morbidelli a Thom Lüthi v posledním roce týmu v MotoGP
Nepřehlédnutelný Marc
Marc Van der Stratena v paddocku rozhodně nepřehlédnete. Trochu výstřední chlápek plnější postavy, s typickým baretem na hlavě. Nikdy se však netlačí do kamer, jako by možná některý očekávali. Marc je svým jedinečným stylem fascinující osobnost. Na první pohled z dálky působí poněkud jako jakýsi monarcha. To lze usoudit díky jeho ušlechtilému rodokmenu, bohatství, jeho výstřednímu životnímu stylu, zálibě ve špercích a vášni pro auta, do kterých už investoval miliony. Na motoristický sport a do kariéry jezdců utrácí také spoustu peněz a zřejmě i kvůli tomu budí tento dojem. První dojem však klame, protože při opakovaném pohledu si povšimnete, že se nikdy nestaví do popředí. Zároveň když ho poznáte hlouběji, setkáte se u něj s hravým chováním poněkud připomínající malé dítě, i když jsou jeho hračky dost drahé.
Nepřehlédnutelný šéf a majitel týmu
Pro svůj motocyklový tým nikdy nehledal sponzory, vypracoval ho od nuly a vše platil převážně z vlastní kapsy. Je možná méně známé, že mu je velmi blízká osoba Scotta Reddinga jehož kariéru dlouhá léta plně financoval a věřil v něj. Byla to pro něj osoba, kterou měl rád natolik, jako kdyby byla součástí rodiny.
A proč vlastně v barvách jeho týmu převládala vždy šedá a bordová, a v logu najdeme kočkovitou šelmu? Kovovou šedou a hlavně bordó barvu používá jednoduše kvůli tomu, protože má rád dobré víno. A konečně, s kočičí hlavou se setkáváme kvůli tomu, protože se Marc narodil v Africe a několik let tam s rodiči i žil. Proto tato symbolika. Jeho závodní program v dnešních dnech soutěží v motocyklovém mistrovství světa Moto2 pod názvem ELF Marc VDS Racing Team, jako jeden z nejsilnějších a nejúspěšnějších v paddocku. V práci týmu prosazuje dobrou náladu a každodenní radost. Do svých řad zaměstnává a chce lidi které má rád. Členy svého týmu dokonce častokrát nazývá „cats family“ což by se dalo volně přeložit jako „rodina kočkovitých šelem“. Marc momentálně žije ve švýcarské Ženevě.
Dlouholetým jezdcem týmu byl Tito Rabat, na fotografii k vidění také Michael Bartholemy
Tým se zapojoval i do programu MotoE
Joan Mir a Franco Morbidelli v týmu VDS
Marc van der Straten a jeho tým s tradicí od roku 2010
Jorge Aspar Martinez - Osobnosti paddocku