Ohlasy po testu MotoGP™ ve Valencii

V úterý absolvovali jezdci MotoGP™ ve Valencii oficiální test v rámci přípravy na novou sezonu MS silničních motocyklů 2024. Nejrychlejším jezdcem byl Maverick Viňales (Aprilia), čtvrtým časem zabodoval Marc Márquez (Ducati), který jel poprvé s Desmosedici GP23.

Nejrychleji zajel v testu Maverick Viňales (Aprilia Racing), který byl ve Valencii rychlý už během závěrečného závodního víkendu sezony 2023. V úterý najel celkem 86 kol s maximem na 1’29,253 sekundy. Večer pak celodenní práci komentoval slovy: „Nebylo žádným překvapením, že jsme byli rychlí. Stále držíme rekord v počtu ujetých kol. O víkendu jsme hodně chybovali při výběru zadní pneumatiky. To se dnes potvrdilo, protože na střední směsi jsem dokázal zajet čas 1:29. To jen potvrzuje, že jsme mohli v závodě bojovat s Peccem a Zarcem.“

„Dnes jsme pracovali velmi chytře a snažili se opravdu dobře pochopit směr vývoje pro příští rok. Měli jsme několik různých komponentů, abychom pochopili směr. Jeden z nich nabídl spoustu pozitivních aspektů, což bylo skvělé. Dalšími důležitými věcmi byly blatníky, trochu jiný tvar nádrže a pozice sedadel. To bylo dobré potvrdit, abych se na motorce cítil pohodlněji. Myslím, že jsem udělal krok vpřed, protože se mi na motorce jezdí lépe a lépe využívám pneumatiky, takže dokážu jet přesněji.“

„Další podstatnou věcí bylo zlepšit start,“
pokračoval Viňales a dodal: „Myslím, že je to priorita, a ve srovnání se starty z předchozích víkendů jsme se hodně zlepšili. To je velmi dobré. Systém je stejný, jaký jsme používali, jen distribuce výkonu je úplně jiný, a přitom je v tom obrovský rozdíl. Vždy jsme bojovali s tím, že jakmile sepne spojka, pár metrů po startu to bylo hodně agresivní a těžko zvládnutelné. Zlepšili jsme to, takže se teď startuje snadněji a snadněji zrychluje.“

Podobně jak Maverick Viňales si velmi dobře vedl druhý v pořadí Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), jehož čas na kolo 1’29,281 sekundy byl jen o 0,028 sekundy pomalejší než v případě továrního jezdce Aprilie. „Byl to klasický testovací den,“ uvedl večer Brad Binder. „Ráno jsem začal s naši základní motorkou z víkendu. Vše vypadalo docela dobře. Pak jsme vyzkoušeli nový aerodynamický balíček, který měl určité negativní účinky, které nebyly příliš dobré. Dobré je, že naši technici se teď vrátí k práci a snad zachovají jeho dobré části. Vyzkoušeli jsme také nové výfuky, které trochu změnily křivku točivého momentu. To bylo docela dobré.“

„Celý den jsem jezdil se střední směsí vzadu i vpředu. Až v závěru dne jsme nasadili měkkou zadní pneumatiku, abych znovu zaútočil na časy a zjistil, čeho ještě můžeme dosáhnout. Podařilo se mi zajet jedno rychlé kolo, pak jsem měl ale lehčí pád. Kromě toho bylo vše v pořádku. Ke konci jsem byl docela rychlý, což mě překvapilo, protože jsem celý den jezdil na pneumatikách, které neumožňovaly zajet ty nejlepší čas. Je úžasné, jaký rozdíl udělají měkké pneumatiky. Byla to zcela jiná úroveň. Teď jsem rád, že po druhém místě můžeme zahájit zimní přestávku. Můžeme si nyní odpočinout a kluci se vrátí do továrny. Doufejme, že z toho, co jsme dnes vyzkoušeli, něco získali, abychom v Sepangu podali ještě lepší výkon,“
dodal závěrem Brad Binder.

S třetím časem 1’29,346 sekundy a ztrátou na maximum dne ve výši 0,093 sekundy, test MotoGP™ ve Valencii uzavřel Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team), nejrychlejší jezdec v sedle Ducati Desmosedici GP23. Ital k testu poznamenal: „Na začátku nebylo nastavení pro tuto motorku ideální. Ale naštěstí jsme provedli několik změn a Matteo s týmem mi pak umožnili, aby se mi jezdilo lépe. Motor je jiný než u modelu GP22. Je velmi rychlý. Ale reakce na plyn je v první fázi jiná. Nejsem si jistý, zda je to lepší, na to jsem neměl na motorce dost času. Jedno je ale jisté, je to jiné! Největším problémem nicméně nebyl motor. Musel jsem si zvyknout na charakteristiku, co se týče řazení na brzdách při nájezdu do zatáčky. Měl jsem trochu problém najít potřebnou jistotu při nájezdu do zatáčky, jako tomu bylo u předchozí motorky. Postupně jsem se situaci přizpůsoboval a přišel na spoustu věcí. Spokojený, ale zatím nejsem. Každopádně byl to zatím jen půlden testování s GP23, víc toho kvůli nízké teplotě už stihnout nešlo.“

Španěl Raul Fernandez (Aprilia Test Team) ve Valencii využil služeb testovacího týmu Aprilie, jelikož jeho posádka mu nemohla pomáhat. Důvodem je fakt, že týmu CryptoDATA RNF MotoGP™ teď odebrali licenci pro rok 2024, a pokud by pokračovali s Fernandezem, mohlo by se to brát jako porušení jejich smlouvy prací pro konkurenční tým. Fernandez byl každopádně rychlý a nastavil pátý čas dne 1’29,516 sekundy. „Byl to úžasný den, že? Nevím proč, ale cítím se super dobře,“ uvedl Španěl, který jel poprvé v sedle RS-GP23 s níž absolvoval celkem 64 kol.

„Ráno jsme vyjeli na staré motorce (RS-GP22), takže jsme se okamžitě dostali do tempa a na víkendové časy na kolo. Jakmile jsem ale přesedl na novou motorku, byl jsem stále rychlejší a rychlejší. Nakonec byl čas na kolo o sekundu lepší než při Velké ceně, i když to byl náročný den s celkem silným větrem a nízkými teplotami. Dostali jsme příležitost otestovat novou měkkou přední pneumatiku Michelin. To bylo dobré, protože na střední směsí to nebylo dobré. Třeba Jorge Martin střední směs vyzkoušel a okamžitě havaroval.“

„S naším výkonem jsem spokojený, protože tempo bylo mnohem lepší. Cit s motorkou, a hlavně jistota s předkem motorky, to bylo mnohem lepší. Celkově se na této motorce cítím velmi dobře. Aprilia odvedla s tímto motocyklem dobrou práci. Pro mě jde vývoj správným směrem a víme, co musíme udělat, abychom byli ještě konkurenceschopnější. Myslím, že jsem dnes také nabídl technikům velmi dobrou zpětnou vazbu, aby věděli, kde je třeba přes zimu něco doladit,“
dodal Raul Fernandez.

V týmu Gresini Racing poprvé společně testovali bratři Márquezovi. Pátý nejrychlejší Marc Márquez po přestupu od HRC zatím komentovat novou motorku veřejně nemůže. Nicméně výsledek je to jistě pozitivní. Jeho bratr Alex Márquez, který byl v testu s kolem 1’29,638 sekundy šestý nejrychlejší, k první zkušenosti s GP23 poznamenal: „První jízdu jsem absolvoval na GP22, pak jsem přesedl na GP23. V určitých oblastech je lepší, ale musím ji přizpůsobit svůj styl jízdy. Distribuce výkonu je trošku jiná, někdy plynulejší, pak zase agresivnější.“

„U Ducati je v tomto ohledu mnoho možností nastavení prostřednictvím elektroniky. To mě nijak nestresuje, jen si na to musím zvyknout. Aerodynamika je pro můj cit s předním kolem lepší a pro budoucnost pozitivní. Vypadá to, že aerodynamický balíček GP23 umožňuje větší variabilitu nastavení. Časy na kolo pro mě nebyly hlavním cílem, šlo mi víc o to získat cit s motorkou. Dosáhli jsme toho, co jsme od tohoto testu očekávali. Nebyl to ale nejlepší den na vyvozování závěrů. Máme před sebou ještě spoustu práce v Malajsii a Kataru, až budou lepší podmínky,“
dodal závěrem Alex Márquez.

Nováček Pedro Acosta (GASGAS Factory Racing Tech3) byl s kolem za 1’30,476 sekundy osmnáctý nejrychlejší. Během dne zvládl 70 kol a na prvního ztratil jen 1,223 sekundy. K testu letošní mistr světa Moto2™ poznamenal: „S naším prvním dnem jsem nadmíru spokojený, protože jsme se průběžně zlepšovali a z Valencie odjíždíme s velkým náskokem! V první jízdě jsme na nic nesahali, jen jsme se snažili pochopit, jaké to je sedět na motorce MotoGP™ , jak fungují karbonové kotouče a vůbec všechno ostatní. Pak jsme se snažili zaměřit na přístroje, na brzdy, pak na elektroniku, abych měl jasnou představu o každé oblasti. To nám pomohlo pochopit, jak budeme muset přistupovat k zimnímu období a co musíme udělat, abychom do Malajsie přijeli připraveni a mohli udělat další krok.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist