Jedenáctá GP sezony – Velká cena Katalánska

V této chvíli jsme v samotné polovině letošní sezony. Mistrovství světa silničních motocyklů má před sebou deset Grand Prix a z toho jich je sedm mimoevropských. Na programu jsou nyní dvě Grand Prix těsně po sobě, Velká cena Katalánska a Velká cena San Marina, a pak již následuje cesta do Indie, Japonska, Indonésie, Austrálie, Thajska, Malajsie a Kataru. Závody v Barceloně a Misanu jsou také poslední pro MS elektromotorek FIM Enel MotoE™ World Championship.

Kapitoly článku

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny, a ještě téhož roku přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix.

Po tragické nehodě Luse Saloma (7.8.1991 – 3.6.2016) z druhého tréninku Moto2™ na Velkou cenu Katalánska 2016, došlo na změnu uspořádání dráhy Catalunya. Předchozí varianta tratě měla pět levých a osm pravých zatáček s délkou okruhu 4727 metrů. Nové uspořádání pro rok 2017 bylo s devíti pravými, sedmi levými zatáčkami a celková délka dráhy se zkrátila na 4652 metrů. V roce 2018 bylo znovu vše jinak, celková délka okruhu na 4627 metrů s celkem osmi pravými a šesti levými zatáčkami. Pro sezonu 2021 byla dráha v oblasti desáté zatáčky znovu upravená, což by mělo ještě víc zlepšit bezpečnost okruhu. Délka okruhu je nyní na 4657 metrech, nejdelší rovinka má 1047 metrů.

MotoGP™ – preview

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Nejrychlejší kolo – Aleix Espargaró (2022) – 1'38,742
Rekord okruhu – Johann Zarco (2021) – 1'39,939
Kvalifikační rekord – Aleix Espargaró (2022) – 1'38,742
Maximální rychlost – Jack Miller (2021) – 355.2 Km/h

Délka závodu MotoGP™ – 24 kol (111.0 km)
Velká cena Katalánska – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů - 1.Quartararo (Yamaha), 2.Martin (Ducati), 3.Zarco (Ducati)
Pole position – Aleix Espargaró (Aprilia) – 1'38,742 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'40,186 sekundy

Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení šampionátu je s 251 body Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Italský závodník tovární stáje Ducati si do poloviny sezony vytvořil náskok ve výši 62 bodů, což je solidní číslo a dobrá výchozí pozice pro obhajobu mistrovského titulu. Naposledy v Rakousku Bagnaia zaznamenal letos třetí zlatý double, když vyhrál sprint i hlavní závod v neděli. Jeho jediným cílem pro druhou polovinu sezony bude udržet náskok a dělat vše proto, aby ve Valencii, možná i dříve, mohl oslavit zisk druhého titulu mistra světa královské MotoGP™.

Na druhé pozici průběžného hodnocení je Jorge Martin (Prima Pramac Racing), jemuž se v Rakousku moc nedařilo a díky tomu mělo zkažený závod i pár jeho soupeřů. Martin jde do soubojů opravdu tvrdě a tentokrát měl poměrně štěstí, protože ve sprintu, kde zavinil hromadnou kolizi, obsadil třetí místo a penalizován byl dlouhým kolem až pro hlavní závod rakouské GP. Díky tomu získal alespoň něco a v Barceloně bude chtít ztrátu na vedení snížit.

Třetí je Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team), který měl v Rakousku dobrou rychlost a šanci být mezi hlavními protagonisty obou závodů, jenže sprint pro něho skončil hned v první zatáčce, což byla pro Itala velká rána. Dokázal ale zmobilizovat všechny síly, bolest nebolest, hlavní závod dokončil třetí a je stále ve hře jak o vítězství, tak o druhé místo, na které ztrácí jen 6 bodů. Otázka dalšího vývoje jeho kariéry je více méně jasná, protože byl Valentinem Rossim, šéfem týmu, osloven, aby s týmem pokračoval také v roce 2024, třebaže by mohl mít tovární motorku u Pramac Racingu. Bezzecchi zřejmě Rossimu kývne a zůstane. A tak se nakonec i stalo a Bezzecchi právě dnes prodloužení smlouvy oficiálně oznámil.

Průběžně čtvrtý je Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), který má otázku smlouvy s KTM vyřešenou až do konce roku 2026. To je pro Jihoafričana úžasná věc a Binder teď může v klidu a pohodě pracovat na výkonnosti a sbírat body. To se mu také daří, protože v Rakousku si na konto připsal 29 bodů a na třetího v pořadí mu jich nyní schází 23. Po španělském Jerezu, kde bodoval 32 body za vítězství ve sprintu a druhém místě v hlavním závodě, bylo právě Rakousko jeho letos druhou nejúspěšnější misí.

Pátým jezdcem šampionátu je Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Francouz neměl v Rakousku svůj den, protože získal všeho všudy jen tři body, a to je pro jezdce tovární specifikace Ducati hodně málo. Jeho ztráta na čtvrtého Bindera je na 35 bodech, což je opravdu hodně. Zarco také překvapil tím, že s Pramac Racingem neprodlouží smlouvu, protože má již podepsané dva roky u LCR Hondy. Podle Zarca mu Honda nabídla dvouletou smlouvu, což Ducati ne. Každopádně dle mnohých jeho soupeřů je přechod z vítězného stroje na stroj, který je v současnosti na chvostu pole, poněkud zvláštní.

O pátou pozici v tabulce průběžného hodnocení bude usilovat šestý Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), který na Zarca ztrácí jen 5 bodů, a sedmý Aleix Espargaró (Aprilia Racing), jehož ztráta na Top5 je na 8 bodech. Osmý Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) ztrácí na továrního jezdce Aprilie 21 bodů a těsně za sebou má dvojici uzavírající první desítku Alexe Márqueze (Gresini Racing MotoGP) a Mavericka Viňalese (Aprilia Racing).

Dvojice tovární stáje Yamahy Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) a Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) je na jedenácté a dvanácté pozici průběžného hodnocení s tím, že oba teď dělí jen 8 bodů. Jezdce tohoto týmu jsme vídali mnohem výš, ale taková je nyní situace a rozložení sil. Většina těch, jímž se teď nedaří tvrdí, že strojů Ducati je na startovním roštu až moc, díky čemuž mají Italové spoustu dat a možností zlepšovat výkon.

Nejvýše postaveným jezdcem Hondy je čtrnáctý Alex Rins (LCR Honda Castrol), a to i přesto, že od víkendu v Mugellu nezávodí, což jen dokresluje, jak na tom japonský výrobce je. Rins nebude závodit ani v Barceloně. Stejně jako v posledních dvou závodech na Silverstonu a Red Bull Ringu bude Španěl Iker Lecuona také v Barceloně v pozici náhradního jezdce za zraněného Alexe Rinse. Španěl Rins dělá v rámci rekonvalescence dobré pokroky, nicméně ještě není dostatečně fit k tomu, aby se vrátil do sedla prototypu MotoGP™. Lecuona teď testuje se svým týmem HRC v Aragonii, kde mají dva dny k dispozici týmy WorldSBK a o víkendu znovu přesedlá na prototyp Hondy MotoGP™, aby jel závod před domácím katalánským publikem.

MotoGP™ – MS po GP Rakouska:

1. #1  Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team 251 bodů
2. #89  Jorge Martin SPA Prima Pramac Racing 189
3. #72  Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Racing Team 183
4. #33  Brad Binder RSA Red Bull KTM Factory Racing 160
5. #5  Johann Zarco FRA Prima Pramac Racing 125
6. #10  Luca Marini ITA Mooney VR46 Racing Team 120
7. #41  Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing 117
8. #43  Jack Miller AUS Red Bull KTM Factory Racing 96
9. #73  Alex Marquez SPA Gresini Racing MotoGP 92
10. #12  Maverick Vinales SPA Aprilia Racing 86
11. #20  Fabio Quartararo FRA Monster Energy Yamaha MotoGP 73
12. #21  Franco Morbidelli ITA Monster Energy Yamaha MotoGP 65
13. #37  Augusto Fernandez SPA GASGAS Factory Racing Tech3 51
14. #42  Alex Rins SPA LCR Honda CASTROL 47
15. #88  Miguel Oliveira POR CryptoDATA RNF MotoGP Team 40
16. #49  Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Racing MotoGP 37
17. #30  Takaaki Nakagami JAP LCR Honda IDEMITSU 34
18. #23  Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo Team 24
19. #93  Marc Marquez SPA Repsol Honda Team 19
20. #25  Raul Fernandez SPA CryptoDATA RNF MotoGP Team 14
21. #26  Dani Pedrosa SPA Red Bull KTM Factory Racing 13
22. #32  Lorenzo Savadori ITA Aprilia Racing 9
23. #94  Jonas Folger GER GASGAS Factory Racing Tech3 9
24. #44  Pol Espargaro SPA GASGAS Factory Racing Tech3 8
25. #51  Michele Pirro ITA Aruba.it Racing 5
26. #36  Joan Mir SPA Repsol Honda Team 5
27. #9  Danilo Petrucci ITA Ducati Lenovo Team 5
28. #6 Stefan Bradl GER LCR Honda CASTROL 5
29. #27 Iker Lecuona SPA LCR Honda CASTROL 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist