GP Kataru – Di Giannantonio vyhrál svůj první závod MotoGP™, Masia slaví titulu mistra světa Moto3™

Třetím a závěrečným dnem katarské Grand Prix byla neděle, den závodu. Na okruhu v poušti vyhrál závod Moto3™ Jaume Masia (Honda), jenž si zároveň zajistil titul mistra světa. V závodu Moto2™ slavil třetí vítězství v řadě Fermín Aldeguer (Boscoscuro). Čech Filip Salač (Kalex) kvůli poruše do závodu neodstartoval. V královské kubatuře MotoGP™ slavil první vítězství v hlavním závodě Fabio Di Giannantonio (Ducati), druhý skončil Francesco Bagnaia (Ducati), jemuž k zisku titulu stačí už jen malý krok. Rozhodne poslední závodní víkend sezony 2023, který je už příští týden ve španělské Valencii.

Kapitoly článku

MotoGP™ - ZÁVOD

Do hlavního závodu královské kubatury na 22 kol startoval z první řady Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) a Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP). Z druhé řady vyrazil Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), Jorge Martin (Prima Pramac Racing) a Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Třetí řada a Marc Márquez (Repsol Honda Team), Maverick Viňales (Aprilia Racing) a Raul Fernandez (CryptoDATA RNF MotoGP Team).

Aleix Espargaró (Aprilia Racing) měl po nehodě ve sprintu drobnou zlomeninu v lýtkové kosti. Každopádně startoval šestnáctý, jelikož měl penalizaci z druhého volného tréninku za nesportovní chování vůči jednomu ze soupeřů, jímž byl Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP Team). Espargaró jako vždy hodně gestikuloval rukama, ale tentokrát dal Italovi i ránu rukou do helmy, což bylo vyhodnoceno jako nepřijatelné a agresivní chování. Espargaó přišel nejen o šest pozic na startu, ale také dostal pokutu 10 000 euro. Penalizaci ztráty tří pozic na startu dostal Iker Lecuona (LCR Honda) za omezení soupeře pomalou jízdou v závodní stopě.

Do závodu nestartoval Miguel Oliveira (CryptoDATA RNF MotoGP Team), který má po nehodě z prvního kola sobotním sprintu zlomenou pravou lopatku, což je komplikace, která mu neumožnila dokončit závod v Kataru, mimo hru bude i ve Valencii a chybět bude také v předsezonním testování.

Výborně odstartoval Francesco Bagnaia, který se dostal na první pozici. Jeho rival v boji o titul Jorge Martin měl naopak problematický start, jelikož jeho zadní kolo šlo do smyku a Španěl měl co dělat, aby Ducati udržel v přímém směru, což znamenalo propad na osmé místo. Druhý jel Luca Marini, třetí byl Fabio Di Giannantonio, čtvrtý jel Alex Márquez, pátý Marc Márquez, šestý byl Brad Binder a sedmý Johann Zarco. V souboji o titul hraje roli jakákoliv maličkost a problém u startu byl pro Martina s ohledem na vývoj závodu zcela zásadní. Ve třetím kole měla první skupina šest jezdců, sedmý Martin ztrácel na posledního z nich něco přes jednu sekundu.

V nájezdu do pátého kola Jorge Martin předjel Marca Márqueze a dostal se na šestou pozici odkud ztrácel na pátého Jihoafričana Bindera 1,2 sekundy. První Francesco Bagnaia postupně navyšoval náskok, který byl v tu chvíli na šesti desetinách. Na druhé místo se posunul Fabio Di Giannantonio, třetí jel Brad Binder, čtvrtý Alex Márquez a pátý Luca Marini. Po pěti úvodních kolech ztrácel šestý Jorge Martin 1,4 sekundy na pátého Mariniho. Takový vývoj závodu hrál do karet Bagnaiovi, protože tím rostly jeho šance na obhajobu titulu mistra světa. V závodu nepokračoval Iker Lecuona (LCR Honda) a v sedmém kole zajel do boxů Aleix Espargaró.

V desátém kole závodu vedl Francesco Bagnaia náskokem jen dvou desetin na krajana Fabia Di Giannantonia. Vedoucí skupinu uzavírala dvojice Brad Binder a Alex Márquez. Prvního a čtvrtého dělila necelá jedna sekunda. Luca Marini už s prvními krok neudržel a ztrácel něco přes jednu sekundu, šestý Jorge Martin ztrácel čím dál tím víc a od Mariniho ho dělily tři sekundy. Navíc na něho neustále útočil Maverick Viňales, který byl rychlejší a Martina hnal na hranu limitu. V jedenáctém kole Martina předjel jak Viňales, tak Márquez, takže nyní byl Martin osmý a za sebou měl továrního jezdce Yamahy Fabia Quartarara. Martin viditelně ztrácel, a to znamenalo jediné, má nějaký problém. Samozřejmě každá ztráta pozice, nahrávala prvnímu Bagnaiovi.

Do druhé poloviny závodu najel první Francesco Bagnaia s náskokem čtyř desetin na druhého Fabia Di Giannantonia. Sekundu za Italem byl Brad Binder, osm desetin ztrácel na pódium čtvrtý Alex Márquez, který měl na zadním kole Itala Mariniho. Přes dvě sekundy ztrácel na Top5 šestý Maverick Viňales, sedmý jel Fabio Quartararo, osmý Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) a devátý byl Jorge Martin. Za Martinem jel jeho týmový kolega Johann Zarco, který ale nespěchal a Španělovi kryl záda. V patnáctém kole držel krok s vedoucím Bagnaiou pouze Di Giannantonio.

Pět kol před koncem závodu jela na špici závodního pole MotoGP™ dvojice Francesco Bagnaia a Fabio Di Giannantonio. Oba dělily desetiny a jezdec Gresiniho týmu hledal místo, kde by továrního jezdce Ducati předjel a závod vyhrál. Na třetí pozici se posunul Luca Marini, čtvrtý byl Maverick Viňales, jemuž na pódium chybělo něco přes jednu sekundu. Alex Márquez byl pátý, Brad Binder šestý. Jorge Martin jel desátý, jelikož se před něho dostal Enea Bastianini. Zarco zůstával za Martinem a neměl v plánu ho předjet. V devatenáctém kole se Di Giannantonio dostal do vedení a když oba jezdci najížděli do dvacátého kola, Bagnaia byl dlouhý na brzdy a po výjezdu mimo trať okamžitě ztrácel na vedení tři sekundy. Tisíciny od katastrofy ... Italův náskok na ostatní byl ale tak vysoký, že Marini neměl šanci jeho chyby využít a na druhou pozici ztrácel dvě sekundy. Když Di Giannantonio najel do poslledního kola, jeho náskok na druhého měl hodnotu 3,3 sekundy. Druhý byl Bagnaia, třetí jel Marini a jen půl sekundy za Italem jel Viňales.

První vítězství v kariéře jezdce třídy MotoGP™ si v Kataru připsal na konto Fabio Di Giannantonio, jenž předvedl bezchybný výkon a po zásluze si dojel pro pětadvacet bodů. Druhý v cíli byl Francesco Bagnaia, který může být rád, protože jeho náskok ve vedení šampionátu je nyní na 21 bodech. Na třetí pozici závod dokončil Luca Marini, který šestnáct bodů získal, když Mavericka Viňalese porazil rozdílem jen šestnácti tisícin. Jorge Martin projel cílem desátý a nebyl z toho pochopitelně nadšený. O titulu mistra světa se rozhodne za týden ve Valencii, ale nejblíž má nyní k titulu Francesco Bagnaia.

GP Kataru, MotoGP™ – ZÁVOD (22kol)
26°C, dráha suchá, 28°C, vlhkost: 59%
1. #49 Fabio DI GIANNANTONIO Gresini Racing MotoGP™ Ducati 41:43.654
2. #1 Francesco BAGNAIA Ducati Lenovo Team Ducati +2.734
3. #10 Luca MARINI Mooney VR46 Racing Team Ducati +4.408
4. #12 Maverick VIÑALES Aprilia Racing Aprilia +4.488
5. #33 Brad BINDER Red Bull KTM Factory Racing KTM +7.246
6. #73 Alex MARQUEZ Gresini Racing MotoGP™ Ducati +7.620
7. #20 Fabio QUARTARARO Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha +7.828
8. #23 Enea BASTIANINI Ducati Lenovo Team Ducati +8.239
9. #43 Jack MILLER Red Bull KTM Factory Racing KTM +11.509
10. #89 Jorge MARTIN Prima Pramac Racing Ducati +14.819
11. #93 Marc MARQUEZ Repsol Honda Team Honda +14.964
12. #5 Johann ZARCO Prima Pramac Racing Ducati +17.431
13. #72 Marco BEZZECCHI Mooney VR46 Racing Team Ducati +17.807
14. #36 Joan MIR Repsol Honda Team Honda +18.673
15. #37 Augusto FERNANDEZ GASGAS Factory Racing Tech3 KTM +21.455
16. #21 Franco MORBIDELLI Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha +21.474
17. #25 Raul FERNANDEZ CryptoDATA RNF MotoGP™ Team Aprilia +22.142
18. #44 Pol ESPARGARO GASGAS Factory Racing Tech3 KTM +27.194
19. #30 Takaaki NAKAGAMI LCR Honda Honda +27.740
           
Závod nedokončil/neklasifikován:      
  #41 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Aprilia  
  #27 Iker LECUONA LCR Honda Honda  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist