Desátá GP sezony – Velká cena Rakouska

Po závodech v Británii míří světový šampionát do Rakouska na desátý podnik MS silničních motocyklů 2023 – CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich, který definitivně uzavře první polovinu letošní sezony. O nadcházejícím víkendu budou ve Spielbergu probíhat klání jezdců tříd MotoGP™, Moto2™ a Moto3™, ale také jezdců z doprovodných sérií v podobě světového šampionátu elektromotorek MotoE™ a pohárové série mladých talentů Red Bull Rookies Cupu.

Kapitoly článku

Red Bull Ring – Spielberg (AUT)

Závodní okruh Red Bull Ring leží ve Štýrsku, druhé největší spolkové zemi Rakouska. Původně se okruh postavený v roce 1969 jmenoval Österreichring. V roce 1996 došlo k modernizaci závodního areálu a od roku 2011 je centrem rakouského motosportu pod názvem Red Bull Ring. V roce 2016 závodili ve Štýrsku jezdci seriálu Grand Prix poprvé od roku 1997. Panorama je s okolními vrcholy hor naprosto úžasná a celému závodnímu areálu dominuje, v jeho středu umístěná, osmnáctimetrová plastika Býka.

Letos už podruhé pojede MotoGP™ nové uspořádání trati Red Bull Ringu, které bylo představeno v březnu 2022. Jezdci světového šampionátu nově projíždět dvěma 90stupňovými zatáčkami (Münzer Chicane), které tvoří rychlou dvojitou zatáčku. Tato varianta uspořádání vzešla jako ta nejlepší z celkem patnácti návrhů. Důvodem je rychlost ve druhé zatáčce, jenž se nyní výrazně sníží. Dráha je teď dlouhá 4348 metrů (původně 4318m), tedy o 30metrů delší. Jezdci v jednom kole projedou celkem deseti zatáčkami.

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP – Red Bull Ring – Spielberg (AUT)

Nejrychlejší kolo – Enea Bastianini - Ducati (2022) – 1'28,772
Rekord okruhu – Jorge Martin - Ducati (2022) – 1'29,854
Kvalifikační rekord – Enea Bastianini - Ducati (2022) – 1'28,772
Maximální rychlost – Brad Binder - KTM (2022) – 315,7 Km/h

Délka závodu MotoGP™ - 28 kol (120,9 km)
GP Rakouska – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Bagnaia (Ducati), 2.Quartararo (Yamaha), 3.Miller (KTM)
Pole position – Enea Bastianini (Ducati) – 1'28,772 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jorge Martin (Ducati) – 1'29,854 sekundy

Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení královské kubatury je Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), úřadující mistr světa. Cesta za obhajobou titulu je v případě italského závodníka nastavena dobře, třebaže již zaznamenal hned několik nepovedených závodů. Chybovali ale i jeho soupeři, což je společně s jeho talentem něco, co mu nyní dává výhodu 41 bodů. Bagnaia je letos víc jistější, chybuje, ale ne tolik a pokud je na něho vyvíjen tlak, dokáže mu čelit lépe než loni.

Na druhé pozici je Jorge Martin (Prima Pramac Racing), který byl posledně v Británii rychlý, ale neměl štěstí, takže odjel se čtrnácti body. Přesto mu stále patří druhá pozice, kterou si udržel, a dokonce i navýšil náskok na třetího, který je nyní na 6 bodech. Martin je nyní v polovině sezony a do konce je stále velká spousta bodů, takže v jeho případě motivace být ve hře o titul neslábne, naopak bude s každým dalším úspěchem jen silnější.

Ital Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) v Británii tak dlouho naháněl prvního Bagnaiu, až sám havaroval a z hlavního závodu si neodvezl jediný bod. To je velká ztráta, protože jinak by se posunul na druhou pozici a mohl také snížit ztrátu na vedení v soutěži. Bezzecchi je perfektní jezdec, ale bude muset zapracovat na výsledkové konzistenci, jelikož jen to mu umožní být v listopadu jezdcem, který v posledním závodu ve Valencii bojuje o titul mistra světa.

Čtvrtý Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) ztrácí na vedení 83 bodů, jeho ztráta na třetího je ve výši 36 bodů. U Jihoafričana vidíme výraznější odstup od vedoucí trojice závodníků, třebaže to byl on, kdo v Británii získal třetí místo a umístění na stupních vítězů. První pětici uzavírá Johann Zarco (Prima Pramac Racing), který na týmového kolegu Martina ztrácí spoustu bodů a nevypadá to, že by letos měl zaujmout pozici jezdce, který bude usilovat o titul mistra světa. Třetí místa z hlavních klání závodů ve Francii, Itálii a Německu byla skvělá, bohužel víkendy v Assenu a Silverstonu už tak skvěle nedopadly.

Vítěz zatím posledního závodu sezony v Británii, Aleix Espargaró (Aprilia Racing), je na průběžném šestém místě. Španěl letos vyhrál poprvé a podruhé v řadě stál na stupních vítězů. Rovněž třicet bodů za víkend je prozatím Espargarovo maximum, jehož v letošním roce dosáhl, takže tento trend si rozhodně bude chtít udržet. Stejného počtu bodů 107, jakého dosáhl Alei Espargaró, dosáhl rovněž Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team). Ital tak společně s továrním jezdcem Aprilie ztrácí na pátého Zarca 15 bodů a cílem pro nadcházející podnik v Rakousku bude Espargara porazit a dostat se minimálně na úroveň pátého Francouze.

Australan Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing) je mistrem startů, protože po zhasnutí světel dokáže vystřelit jak z praku, jenže průběh závodu už většinou není o získávání pozic, ale víc o jejich ztrácení. Miller je osmým jezdcem v pořadí průběžného hodnocení a 17 bodů za dvojicí Espargaró, Marini. Vítěz britského sprintu Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP) měl velké ambice i v hlavním závodě, ale ten bohužel nedokončil, protože ho zastavila porucha techniky. Márquez měl hodně špatné víkendy v Texasu, Le Mans a v Mugellu, protože tam nezískal jediný bod. Každopádně u Gresiniho jsou s jeho službami spokojení a Alex Márquez již s týmem prodloužil smlouvu.

První desítku uzavírá Maverick Viňales (Aprilia Racing), jemuž se naposledy v Británii chtělo dopředu, ale na stupně vítězů to přeci jenom nestačilo. Viňales ztrácí na týmového kolegu Aleixe Espargara celkem 33 bodů a ty bude chtít za každou cenu vymazat. Má na to spoustu času, má spoustu času jít i před Espargara, pokud budou jeho výsledky hodnoceny dvojciferným bodovým přídělem.

Jedenáctý Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) působí dojmem jezdce, který na zbytek sezony rezignoval. Francouz tvrdí, že Yamaha potřebuje zapracovat na prototypu s nímž nedokáže bojovat o přední pozice. Bilance v jednotlivých Grand Prix je hrozná pro jezdce jeho kalibru, takže uvidíme, co Quartararo udělá s druhou polovinou sezony. Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) je dvanáctý, jen 6 bodů za týmovým kolegou, a jeho myšlenky teď budou směřovat k jeho další budoucnosti v MotoGP™. Yamaha potvrdila pro rok 2024 Alexe Rinse, takže Morbidelli musí zvážit jiné možnosti, pokud nějaké v královské kubatuře má.

Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team) si v Británii připsal třetí nulu v řadě, a to není nic, co by on nebo u HRC chtěli. Čtrnáctý Alex Rins (LCR Honda Castrol) je stále nejvýše postaveným jezdcem Hondy a to přitom nebodoval od závodu v Jerezu. Situace je víc než zvláštní.

MotoGP™ – MS po GP Velké Británie

1. Francesco BAGNAIA  ITA  214  
2. Jorge MARTIN  SPA  173 (- 41)
3. Marco BEZZECCHI  ITA  167 (- 47)
4. Brad BINDER  RSA  131 (- 83)
5. Johann ZARCO  FRA  122 (- 92)
6. Aleix ESPARGARO  SPA  107 (- 107)
7. Luca MARINI  ITA  107 (- 107)
8. Jack MILLER  AUS  90 (- 124)
9. Alex MARQUEZ  SPA  75 (- 139)
10. Maverick VIÑALES  SPA  74 (- 140)
11. Fabio QUARTARARO  FRA  65 (- 149)
12. Franco MORBIDELLI  ITA  59 (- 155)
13. Augusto FERNANDEZ  SPA  49 (- 165)
14. Alex RINS  SPA  47 (- 167)
15. Miguel OLIVEIRA  POR  40 (- 174)
16. Fabio DI GIANNANTONIO  ITA  37 (- 177)
17. Takaaki NAKAGAMI  JPN  34 (- 180)
18. Enea BASTIANINI  ITA  18 (- 196)
19. Marc MARQUEZ  SPA  15 (- 199)
20. Raul FERNANDEZ  SPA  14 (- 200)
21. Dani PEDROSA  SPA  13 (- 201)
22. Lorenzo SAVADORI  ITA  9 (- 205)
23. Jonas FOLGER  GER  9 (- 205)
24. Michele PIRRO  ITA  5 (- 209)
25. Joan MIR  SPA  5 (- 209)
26. Danilo PETRUCCI  ITA  5 (- 209)
27. Stefan BRADL  GER  5 (- 209)
28. Pol ESPARGARO  SPA  4 (- 210)
29. Iker LECUONA  SPA  0 (- 214)

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist