Čtrnáctá GP sezony – Velká cena Japonska

Po závodním víkendu MS silničních motocyklů v Indii, je na programu další podnik letošní sezony Velká cena Japonska – Motul Grand Prix of Japan. Na okruhu Mobility Resort Motegi (dříve znám pod názvem Twin Ring Motegi) budou probíhat další boje o body, protože bitvy o titul jsou v jednotlivých třídách vyrovnané a nikdo, kdo chce bojovat o světové prvenství, si nemůže dovolit nějakou větší chybu. Jediným českým zástupcem v MS je Filip Salač, který závodí s týmem Gresini Racing v třídě Moto2™ a před Japonskem je průběžně sedmý.

Kapitoly článku

Mobility Resort Motegi (JAP)

Závodní areál Mobility Resort Motegi (dříve jako Twin Ring Motegi) leží mezi městy Mito a Utsunomiya, přibližně tři hodiny cesty severně od hlavního města Tokia. Areál otevřeli v roce 1997 a jezdci MotoGP tam poprvé přijeli o dva roky později. Závodiště tvoří jednak ovál pro závody automobilů plus dráha, kterou využívají právě motocykly. Okruh má celkem 14 zatáček - 6 zatáček na levou ruku a 8 na pravou. Jeho dráha je dlouhá 4801 metrů, široká je 15 metrů a nejdelší rovinka měří 762 metrů.

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Mobility Resort Motegi (JAP)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo – Yamaha (2015) – 1'43,790
Rekord okruhu – Jack Miller – Ducati (2022) – 1'45,198
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo – Yamaha (2015) – 1'43,790
Maximální rychlost – Enea Bastianini/Francesco Bagnaia – Ducati (2022) – 317,6 Km/h

Délka závodu MotoGP™ - 24kol (115,2 km)
GP Japonska – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů - 1.Miller (Ducati), 2.Binder (KTM), 3.Martin (Ducati)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'55,214 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jack Miller (Ducati) – 1'45,198 sekundy

Italský závodník Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) loni získal titul a stálo hodně nervů všech v boxech továrního týmu, než k tomu došlo. Letošní cesta za obhajobou je podobná. Bagnaia v Argentině a Texasu zaváhal, nicméně pak se výkonově zlepšoval až si vybudoval zajímavý náskok ve vedení průběžného hodnocení. Jenže o ten postupně přišel, když havaroval v Barceloně a teď naposledy v Indii. Bagnaia má nyní výhodu jen 13 bodů a je blízko tomu, aby o vedení přišel. Do konce sezony je stále sedm Grand Prix a pokud nezíská půdu pod nohama hned teď, titul neobhájí.

Španěl Jorge Martin (Prima Pramac Racing) je na koni, protože má za sebou dvě skutečně výborné Grand Prix, díky čemuž se výrazně přiblížil možnosti zaútočit na status lídra průběžného hodnocení. Jezdec týmu Pramac Racing jde tvrdě za svým a může to dokázat, může se stát mistrem světa a Ducati tím ukázat jakou chybu udělali, když si jeho do týmu nevzali a Bastianiniho ano. To je ten správný hnací motor, co Martina žene dopředu, co ho donutí vydat ze sebe maximum až po dojezdu závodu mu nezbydou žádné síly a omdlévá vyčerpáním. Když Martin vyhrál závod v Misanu, kde vlastně vyhrál, co se dalo, řekl: „Vyhrál jsem to na jeho půdě, jeho závod …“ Je jasné, že Martin po Bagnaiovi půjde a udělá vše proto, aby šampionát vyhrál.

Třetím jezdcem v pořadí průběžného hodnocení je Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Ital má neskutečnou smůlu na nezaviněné pády, protože těch si v poslední době užil víc než dost a je zázrak, že zatím ze všech vyvázl bez zranění. Naposledy to byl ve sprintu v Indii jeho týmový kolega Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team), kdo ho torpédoval, takže Bezzecchi neměl šanci bojovat o vítězství. To se mu podařilo až v samotném hlavním klání, které bez problému vyhrál. Ital ztrácí na vedení 44 bodů, což je dost, ale vymazat takovou ztrátu je stále v jeho silách. Uvidíme, kdo nakonec bude o titul bojovat až do konce sezony.

Rovnou stovku bodů ztrácí na první pozici lídra čtvrtý jezdec v pořadí Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Jihoafričanovi se zatím nejvíc vedlo v Jerezu, kde vyhrál sprint a druhý skončil v hlavním klání. Naposledy stál na stupních vítězů v Rakousku, kde zajel v hlavním závodu na druhé místo a od té doby už je to slabší. Celkem 56 bodů je jeho ztráta na čtvrtou pozici a 32 bodů je naopak jeho výhoda na pátého jezdce v pořadí. Binder bude muset pracovat především na tom, aby si čtvrtou pozici v šampionátu udržel a samozřejmě může pomýšlet na to, že by případně mohl využít chyb jezdců před sebou k možnému, ale málo pravděpodobnému, posunu dopředu.

Top5 uzavírá Aleix Espargaró (Aprilia Racing). Španěl v indii zaznamenal nejhorší víkend dosavadní částí sezony, jelikož v něm nezískal jediný bod. Po jednom bodu si odvezl z Argentiny a Německa, což byl do této chvíle nejslabší výsledek, Indie to ale překonala. Okruh s minimální přilnavostí měl papírově sedět právě Aprilii a minimálně Ducati, opak byl ale pravdou. Espargaró byl viditelně nervózní, křičel tam po svých mechanicích, ale nic mu to nebylo platné. Podle Španěl má Aprilia problém s vysokými teplotami. Technický problém, který ho v neděli zastavil, Aprilia intenzivně šetří, ale krátce po závodu technici uvedli, že poruchu motoru můžou vyloučit.

Šestý Johann Zarco (Prima Pramac Racing) je jen 3 body za hranicí první pětky. Francouz má v Japonsku možnost této skutečnosti využít a dostat se dobrým výkonem před Aleixe Espargara. Zarco v posledních závodech zrovna neboduje nějak výrazně, ale nulu měl zatím jedinou v závodě v Nizozemsku. Deset bodů jako Zarco si z Indie odvezl také sedmý Maverick Viňales (Aprilia Racing).

Průběžně osmý Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) bude v Japonsku chybět, protože je nyní po operaci klíční kosti, kterou absolvoval v Itálii. Marini krátce po startu závodu Tissot Sprint MotoGP™ narazil v Indii do svého týmového kolegy Bezzecchiho a pádem si zlomil klíční kost. Marini byl uznán za viníka incidentu a bude muset v závodu, do něhož nastoupí, odjet penalizaci v podobě dvou dlouhých kol. To má být ještě potvrzeno. Jeho místem návratu je Indonésie stejně, jako v případě Enea Bastianiniho (Ducati Lenovo Team), jehož znovu nahradí Michele Pirro.

MotoGP™ – MS po GP Indie:

1.   Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team 292 bodů
2.   Jorge Martin Prima Pramac Racing 279
3.   Marco Bezzecchi Mooney VR46 Racing Team 248
4.   Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 192
5.   Aleix Espargaro Aprilia Racing 160
6.   Johann Zarco Prima Pramac Racing 157
7.   Maverick Viñales Aprilia Racing 138
8.   Luca Marini Mooney VR46 Racing Team 135
9.   Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing 109
10.   Alex Marquez Gresini Racing MotoGP 108
11.   Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP 105
12.   Franco Morbidelli Monster Energy Yamaha MotoGP 77
13.   Miguel Oliveira CryptoDATA RNF MotoGP Team 69
14.   Augusto Fernandez GASGAS Factory Racing Tech3 58
15.   Alex Rins LCR Honda CASTROL 47
16.   Marc Marquez Repsol Honda Team 45
17.   Fabio Di Giannantonio Gresini Racing MotoGP 43
18.   Takaaki Nakagami LCR Honda IDEMITSU 40
19.   Dani Pedrosa Red Bull KTM Factory Racing 32
20.   Raul Fernandez CryptoDATA RNF MotoGP Team 29
21.   Enea Bastianini Ducati Lenovo Team 25
22.   Joan Mir Repsol Honda Team 16
23.   Pol Espargaro GASGAS Factory Racing Tech3 11
24.   Lorenzo Savadori Aprilia Racing 9
25.   Jonas Folger GASGAS Factory Racing Tech3 9
26.  Stefan Bradl LCR Honda CASTROL 6
27.   Michele Pirro Ducati Lenovo Team 5
28.   Danilo Petrucci Ducati Lenovo Team 5
29.  Iker Lecuona LCR Honda CASTROL 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist