Patnáctinásobný mistr světa Giacomo Agostini slaví své 76. narozeniny

Historicky nejúspěšnější jezdec mistrovství světa motocyklových silničních závodů Giacomo Agostini slaví 76. narozeniny. Během své kariéry získal celkem 15 titulů mistra světa, 122krát pak po závodě stanul na tom nejvyšším stupínku. Bodoval také v Isle of Man TT či americké soutěži 200 mil Daytona. Za své úspěchy získal v roce 2003 Řád zásluh o Italskou republiku.

„Byl jsem zrozen proto, abych závodil,“ říká o sobě Giacomo Agostini. Italský jezdec pocházející z velmi dobře situované rodiny z městečka Lovere nedaleko Bergama miloval motorky od malička. Už v útlém věku prohlašoval, že se stane profesionálním závodníkem, zejména jeho otec však z nápadu svého syna příliš nadšený nebyl. Povoloval mu účastnit se pouze menších podniků, protože se bál o Agostiniho zdraví.

To však dnes šestasedmdesátiletého pilota neodradilo. V šestnácti letech se jej známý jeho otce – právník – zeptal, proč je tak smutný. Giacomo Agostini se mu svěřil, že by rád závodil, ale otec mu to nechce povolit. Přislíbil mu tedy, že se za něj u rodičů přimluví. A opravdu se mu podařilo otce Itala přemluvit k podpisu nezbytných formulářů. „Náš rodinný přítel si však tehdy myslel, že chci závodit na kole, ne na motorce,“ prozradil s úsměvem patnáctinásobný šampion pro kanál Euro News.

A tak začala Agostinoho kariéra. V devatenácti letech se zúčastnil svého prvního velkého závodu Trento-Bondone, v němž skončil na druhém místě. V roce 1963 pak získal titul na Morini 175 ccm, když v osmi podnicích skončil na prvním místě a ve zbylých na druhém. O léto později už Giacomo Agostini debutoval v mistrovství světa na stroji do 250 ccm, na němž si v Německu i v Monze dojel pro dvě čtvrtá místa.

V roce 1965 se pak stal továrním jezdcem týmu MV Agusta a kolegou Mika Hailwooda. Účastnil se závodů jak strojů do 350 ccm, tak do 500 ccm. A nutno podotknout, že v obou třídách byl od začátku velmi úspěšný. Zatímco ve slabší kubatuře si připsal na konto tři zlatá a dvě bronzová umístění, v silnější třídě dojížděl pravidelně na druhé pozici. Zvítězit dokázal pouze jedenkrát, a to ve Velké ceně Finska, kde však nejel pozdější mistr Mike Hailwood. Sezónu zakončil dvěma druhými příčkami v celkovém hodnocení.

60. léta: léta rivality mezi Agostinim a Hailwoodem

Když v následujícím roce přešel Mike Hailwood k Hondě, stal se Giacomo Agostini týmovou jedničkou. A právě jeho bývalý stájový kolega se stal jeho největším rivalem. Souboje těchto dvou jezdců byly napěchované napětím a 60. léta jsou v motocyklovém světě dodnes spojována s jejich jmény. Do dějin vešla mimo jiné také jejich bitva na slavné Tourist Trophy, v níž oba piloti bojovali doslova o každý centimetr na trati. O vítězi nakonec rozhodlo až roztržení řetězu na Agostiniho motocyklu.

Zatímco v sezóně 1966 získal Giacomo Agostini titul s náskokem šesti bodů, v roce 1967 musela o šampionovi kvůli stejnému skóre rozhodnout až další kritéria. Nepomohlo však ani srovnání počtu prvních a druhých míst – oba piloti jich měli na svém kontě stejně. Přistoupilo se tak ke porovnání dalších umístění, z nichž vyšel lépe italský jezdec, který se tak podruhé stal mistrem světa.

Právě touto sezónou začala Agostiniho neuvěřitelná série dvanácti titulů v řadě. Mezi roky 1967 až 1973 se stal šestkrát šampionem v kubatuře do 350 ccm, a stejný počet titulů získal také ve třídě do 500 ccm. V letech 1968, 1969 a 1970 platilo, že pokud se Giacomo Agostini postavil na start, neměl žádný z jeho soupeřů šanci. Konkurence se mu začala rýsovat až s příchodem Jarna Saarinena do Yamahy a Phila Reada do MV Agusty. Právě jeho týmový kolega byl totiž tím, kdo přerušil Italovu sérii vyhraných mistrovských titulů. V roce 1973 se anglický pilot Phil Read stal se čtyřmi prvními místy a 84 body šampionem nejsilnější kubatury.

Přestup k Yamaze...

Vítězství Phila Reada Giacomo Agostini vstřebával velmi těžce, čímž docílil pouze velmi napjaté atmosféře v celé stáji. Rozhodl se tak učinit zásadní krok a po několika letech ukončil své působení u MV Agusty a přesunul se k Yamaze. Právě na ní získal v roce 1975 svůj patnáctý, a zároveň poslední titul v kariéře.

„Když jsem začal vyhrávat, říkal jsem si: ‚Možná jsem vážně dobrý.' Nikdy jsem si však nepomyslel, že bych se mohl stát světovým šampionem, a to dokonce patnáctkrát. Jsem za to ale rád. Měl jsem obrovské štěstí," vzpomíná dnes Giacomo Agostini.

Po Italově triumfu se Yamaha rozhodla své působení v mistrovství světa ukončit, a tak se Giacomo Agostini přesunul zpět k MV Agustě. Tak zářných výsledků jako v minulosti však již ve svém soukromém týmu nedosahoval. Jako profesionální motocyklový pilot se naposled představil ve Velké Británii v roce 1977, když svou kariéru zakončil 9. místem v závodě a šestým v celkovém hodnocení.

Stejně jako John Surtees nebo Mike Hailwood se i on rozhodl vyzkoušet závodní stroje Formule 1. V britském šampionátu získal ve svém debutovém roce jedno druhé a dvě bronzová umístění a skončil celkově osmý, v následující sezóně si pak polepšil na 5. místo.

V roce 1982 se vrátil zpět do světa motocyklů, když se stal manažerem týmu Marloboro Yamaha, v němž působil až do sezóny 1990. Před šesti lety byl pak Giacomo Agostini společně s Johnem Surteesem uveden do motocyklové síně slávy. „Velmi si tohoto ocenění vážím, dám si trofej mezi ty ostatní, které jsem získal," uvedl tehdy.

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 2 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist