AMA U. S. Superbike 2006

O víkendu se odehraje také čtvrté kolo americké národní série, podívejme se tedy na její dosavadní průběh.

Již čtvrté kolo absolvuje o tomto víkendu americký profesionální šampionát AMA U. S. Superbike, na kalifornském okruhu Infineon Raceway poblíž Sonomy se tradičně vedle superbiků představí i zástupci ostatních tříd. Podívejme se tedy na dosavadní průběh jednoho z nejkvalitnějších národních šampionátů této planety.
AMA Superbike
Superbikový šampionát má během tří kol odjeto celkem pět závodů. Po zahájení na floridském oválu v Daytoně se jezdci představili na nedávno otevřeném okruhu Barber Motorsports Park u Birminghamu, kde stejně jako později na oválu California Speedway ve Fontaně absolvovali dva závody.
V minulosti jsme viděli nadvládu továrních motocyklů Suzuki GSX-R1000, mezi kterými triumfoval především australský nestor Mat Mladin. Letos je tento šestinásobný superbikový šampión USA opět ve skvělé formě, ovšem po vítězství v Daytoně se musel ve všech zbývajících závodech sklonit nejen před svým týmovým kolegou, texaskou hvězdou a především mladou nadějí Benem Spiesem, ale při druhém závodě v Barberu i před nestárnoucím Miguelem DuHamelem, který narozdíl od dvojice Mladin-Spies vodí motocykl Honda CBR 1000RR. Králem letošní sezóny je tak po pěti závodech obdivovatel Colina Edwardse a jezdec s „odřenými“ lokty Ben Spies, jenž pouze v Daytoně dojel druhý, jinak se radoval ze čtyř vítězství. Prozatím relativně neškodný oproti předchozím rokům je Aaron Yates, třetí z továrních jezdců Suzuki. Jeho čas ovšem zcela jistě přijde a zkušený jezdec si vylepší svou letošní statistiku, kde má prozatím jako nejlepší výsledek zapsanou čtyřku z Barberu a Fontany.
Pódiové umístění v každém z pěti závodů získala továrna Honda, ovšem jedno třetí a jedno druhé místo Kanaďana DuHamela, k tomu tři třetí místa Američana Jake Zemkeho, zcela jistě nesplňují předsezónní plány japonských bossů. Ještě hůře je na tom třetí zástupce japonských velikánů – Kawasaki (továrna Yamaha do této třídy své stroje nenasazuje). Zelené stroje Ninja ZX-10R zde vodí bratrská dvojice Tommy a Roger Lee Haydenové. Mladší Roger Lee se při posledním podniku zranil, a tak mu v celkové klasifikaci po výpadku z Fontany patří až 21. pozice. Nejstarší z bratrů Haydenů (prostřední Nicky jezdí MotoGP), tedy Tommy, je sice pravidelným účastníkem Top Ten, nicméně prozatím lépe jak pátý neskončil. Nutno však poznamenat, že pro továrnu Kawasaki je letošní rok premiérovým po jejich návratu do nejvyšší kategorie amerického závodění. V předchozích letech své jezdce Kawasaki nasazovala pouze v sériích tříd Superstock a Supersport.
Italská továrna Ducati i v letošním roce nasadila v Americe svůj tovární tým opět s plnou podporou. Vedle Neila Hodgsona by měl úspěch přinést nově angažovaný Ben Bostrom, který u „červených“ nahradil svého bratra Erica. Zatím se ovšem Hodgsonovi a Bostromovi nedaří dle předsezónních cílů. Hodgson sice dojel čtyřikrát mezi nejlepší pěticí, Bostrom se však může prozatím pochlubit pouze jedním šestým a třemi sedmými místy.
Celkové pořadí po pěti závodech
(v závorce je uvedené umístění v dosavadních pěti závodech
  1.- Ben Spies – 182 bodů (2; 1; 1; 1; 1)
  2.- Mat Mladin – 163 (1; 2; 3; 2; 2)
  3.- Miguel DuHamel – 140 (3; 4; 2; 6; 4)
  4.- Neil Hodgson – 130 (4; 6; 5; 5; 5)
  5.- Aaron Yates – 126 (6; 7; 4; 4; 8)
  6.- Tommy Hayden – 124 (5; 5; 7; 8; 6)
  7.- Ben Bostrom – 119 (7; 9; 6; 7; 7)
  8.- Jake Zemke – 110 (8; 3; 30; 3; 3)
  9.- Jason Pridmore – 108 (9; 10; 10; 9; 9)
10.- Larry Pegram – 93 (21; 12; 9; 10; 10)
AMA Supersport
Jedna z nejzajímavějších tříd v USA. V prvních dvou závodech kraloval Roger Lee Hayden s Kawasaki ZX-6RR, bohužel pád a zranění ve Fontaně ho o prozatímní vedení připravilo. Lídrem po třech závodech tak je Brit Jamie Hacking, jenž tovární stroj Yamaha YZF R6 přivedl do cíle třikrát na pódiové pozici. Za Hackingem je Danny Eslick, loňský objev této série, který si ve Fontaně připsal třetím místem i své premiérové pódium. Z pódia se letos radoval i celkově třetí Geof May, jenž dojel v Barberu na třetí pozici.
Za zmínku stojí ještě především tři jezdci. Tím prvním je Ben Spies. On a tovární Suzuki GSX-R600 patří rozhodně do špičky, nicméně až 19. místo v celkové klasifikaci patří Spiesovi poté, co bodoval pouze v Daytoně, kde dojel čtvrtý. Jak v Barberu, tak ve Fontáně Spies závod nedokončil. Dalším jezdcem k připomenutí je Tommy Hayden, který letos v této třídě startoval sice pouze v Daytoně, nicméně jeho třetí místo ukazuje, jak skvěle si on a zelená Kawasaki rozumějí. V neposlední řadě je potřeba si také vzpomenou jméno Michael Barnes. Již velmi zkušený jezdec, který v sedle stroje Suzuki vystřídal našeho Vincenta Haskovce, který vloni skončil po těžké havárii ochrnutý na více jak polovinu těla. Barnes ještě závod v Daytoně nedokončil, jeho vzestupnou formu však dokládá sedmé místo v Barberu a především druhé ve Fontaně.
Celkové pořadí po třech závodech
  1.- Jakie Hacking – 104 bodů (2; 2; 1)
  2.- Danny Eslick – 80 (5; 6; 3)
  3.- Geof May – 79 (7; 3; 5)
  4.- Ben Attard – 75 (10; 4; 4)
  5.- Roger Lee Hayden – 74 (1; 1; DNS)
  6.- Brian Young – 64 (13; 9; 7)
  7.- Michael Barnes – 56 (0; 7; 2)
  8.- Mick Beck – 54 (21; 12; 6)
  9.- Toni Meiring – 53 (19; 13; 8)
10.- Damon Buckmaster – 51 (6; 5; DNF)
AMA Superstock
Patrně nejvyrovnanější třída v úvodu letošního ročníku AMA U. S. Superbike. Tři závody, tři stejní lidé na pódiu, ale pokaždé jiné pořadí. V Daytoně zvítězil Jamie Hacking, v Birminghamu se radoval Aaron Yates, no a konečně ve Fontaně Jason DiSalvo, kterého pamětníci jistě pamatují jako třináctiletého jezdit náš republikový šampionát. Tato trojice si rozebrala pódium ve všech letošních závodech. Přerušit jejich hegemonii jistě bude chtít Geof May, který v dosavadním průběhu sezóny byl třikrát čtvrtý. Zapomenout bychom neměli ani na mladšího z rodu Bostromů, Erica. Tento lasvegaský jezdec ukončil po loňské sezóně svou nepříliš úspěšnou anabázi u továrního týmu Ducati Austin a naopak se nechal zaregistrovat jako tovární jezdec Yamahy. Zde v týmu Graves Motorsports (tovární tým Yamahy pro americký šampionát) zatím kouká na záda svým úspěšnějším kolegům Hackingovi a DiSalvovi, nicméně zcela jistě chce zaútočit na nejvyšší posty, na které byl zvyklý především ze svého působení u továrny Kawasaki.
Jen pro doplnění uvedu, že v USA dostávají bod i ti jezdci, kteří zvítězí v kvalifikaci, a kteří v závodě absolvují největší počet kol na vedoucí pozici. Právě tyto body prozatím v této třídě přisuzují vedoucí pozici pro mladšího z dvojice továrny Yamaha. Dále je nutno poznamenat, že v této třídě se ve Fontaně poprvé představil v aktuální sezóně nyní jediný Čech v americkém profesionálním mistrovství. Přemek Glinz z kalifornského Torrance nedaleko Los Angeles dokončil závod na dvacáté pozici.
Celkové pořadí po třech závodech
  1.- Jason DiSalvo – 101 bodů (2; 3; 1)
  2.- Jamie Hacking – 101 (1; 2; 2)
  3.- Aaron Yates – 101 (3; 1; 3)
  4.- Geof May – 101 (4; 4; 4)
  5.- Joshua Kurt Hayes – 101 (5; 5; 8)
  6.- Jason Pridmore – 101 (9; 10; 7)
  7.- Jacob Holden – 101 (11; 8; 9)
  8.- Aaron Gobert – 101 (8; 9; 11)
  9.- Chris Ulrich – 101 (14; 11; 12)
10.- Ben Attard – 53 (12; 15; 13)
11.- Eric Bostrom – 51 (DNF; 6; 5)
AMA Formula Xtreme
Poslední třídou v americké profesionální sérii je třídy Formula Xtreme, která by se dala s jistou nadsázkou porovnávat s evropskými Superstocky 600. V této třídě, ve které si velmi úspěšně ještě vloni počínal náš Vincent Haskovec, je na vedoucí pozici stejně jako v silnějších litrových stockách Jason DiSalvo. Mladíček ze Staffordu ve státě New York letos jednou zvítězil, jednou byl druhý a jednou třetí, a protože druhý Josh Hayes letos dojel dvakrát druhý a jednou třetí, má na něj DiSalvo náskok sedmy bodů. Třetí je Aaron Gobert, který letos sice ještě na pódiu nebyl, nicméně stabilními výsledky si drží za svými zády například i vítěze prozatím posledního závodu této třídy Erica Bostroma.
Zatímco Yamaha bere tuto kategorii velmi vážně, vládce posledních dvou let – Honda, do letošní sezóny nasadila svou tovární dvojici pouze do úvodní Daytony. Zde zvítězil Jake Zemke, ovšem Miguel DuHamel dlouho vládl závodu, až ho o vítězství připravila chyba a následný pád. Zda ovšem Honda nasadí své piloty do dalších závodů není zcela jasné, spíše se spekuluje o tom, že se ztrátou své nadvlády přestala mít továrny Honda o šestistovkové kategorie v USA zájem.
Nějaký výsledek by se také dal čekat od Kurtise Robertse, nejmladšího syna legendárního Kinga Kennyho. Kurtis nesehnal angažmá u Hondy a tak se poohlédl jinde. Daytonu ještě nestihl, ovšem již v Barberu startoval v týmu M4 EMGO Suzuki, tedy opět nám známém týmu, kde v posledních letech startoval Vincent Haskovec. První seznámí se strojem Suzuki GSX-R600 znamenalo pro Robertse hned třetí místo, a tak lze očekávat postupný vzestup.
Celkové pořadí po třech závodech
  1.- Jason DiSalvo – 100 bodů (3; 1; 2)
  2.- Joshua Kurt Hayes – 93 (2; 2; 3)
  3.- Aaron Yates – 79 (6; 4; 4)
  4.- Eric Bostrom – 73 (4; 22; 1)
  5.- Blake Young – 67 (9; 9; 8)
  6.- Ryan Elleby – 60 (11; 10; 12)
  7.- Toni Meiring – 55 (12; 15; 11)
  8.- Danny Eslick – 52 (DNF; 5; 5)
  9.- Kurtis Roberts – 50 (DNS; 3; 10)
10.- Ryan Andrews – 49 (DNF; 7; 6)

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist