Mára #45 a 63. Grand Prix Macau

Zatímco v našich zeměpisných šířkách se po road racingových okruzích už pár týdnů prohání jen spadané listí a první sníh, tak v Číně, konkrétně v Macau, je všechno jinak.

Ve dnech 17. - 20. listopadu se tam jel už 63. ročník Macau Grand Prix a protože po letech absence jsme tam opět měli zástupce, trochu jsme si o tom s naším posledním akčním bojovníkem popovídali, ale napřed krátké info o okruhu.

Macau tvoří poloostrov + 2 malé ostrůvky kousek od Hongkongu. Na necelých 30km2 se k sobě tiskne skoro 600 tisíc obyvatel, to v přepočtu na čtvereční metr znamená, že nikde na světě není tak husto. Dalším extrémem je průměrná délka života, protože více než 84 let je také nejvíc... zřejmě je tam zdravo.
Historicky bylo Macau vždy součástí Číny, jenže úplatky na jedné a vstřícné úřednické kapsy na druhé straně otevřely na konci 16. století cestu k postupnému ovládnutí tohoto území Portugalci. Jejich smluvně ujednané vládnutí "na věky věků" skončilo v roce 1999, kdy tady Čína obnovila svoji suverenitu.

Guia Circuit Macau

délka trati 6.120 km    převýšení 30m    závod 12 kol, 73,4 km

Trocha závodního dějepisu 

Macau Grand Prix se poprvé jela v roce 1954 ještě bez motorek, které se premiérově představily ve skvělém roce 1967. Ač je to pro našince trochu za obzorem a mimo dosah plošnějších médií, ve světě je to jinak a pohled do síně slávy prozrazuje, že tyhle závody mají obrovské renomé.
V autech vítězili Ayrton Senna, Michael i Ralf Schumacherové, David Coulthard, svezli se tady namátkou Jenson Button, Rosberg, Hamilton, Vettel, Max Verstappen ...
Stejně působivé je to u motorek, vyhrávali tady Ron Haslam, Kevin Schwantz, Robert Dunlop, Foggy, Steve "Hizzy" Hislop, David Jefferies, John McGuinness a rekordně 8x Mr. Macau, Michael "Blade" Rutter.

Česká stopa se zatím v těch dlouhých černým šmouhách na čínském asfaltu hledá špatně. Nejvýraznější český zápis po sobě zanechal typický Američan, Vincent Haškovec.
Starty 2000 a 2001 se ještě moc nepovedly, ale ten poslední, v roce 2002, už určitě stojí za pár písmen. 
Ve volném tréninku začal 10. místem a časem 2,40 (+7 sec na 1. Ruttera),
v 1. kvalifikaci dojel 11. a 2,37 +5, ve 2. byl 8. a 2,34 +4 ... a závod? 

Vítězí Mr. Macau M. Rutter, best 2,30´8,  2. dojel McGuinness, 3. Jefferies ... a 7. Vincent s nejlepším časem 2,32´6 ... naprostá pecka.
​Pro zajímavost, na 18. místě dojel budoucí čtyřnásobný vítěz a stále ještě držitel už poměrně fousatého traťového rekordu, Stuart Easton (2,36´6).

Dalším naším fárou byl Michal Indi Dokoupil. V roce 2010 dostal nabídku od týmu East Coast Racing a je potřeba říct, že ji chytil za pačesy zodpovědně.
Na vymazlené superbikové R1 se prokousal tréninky na 23. místo na startu ... номер omen?
Z něj se do přerušení v sedmém kole stihl dostat na místo 17. a po přerušení závodu po restartu na 9 kol dojel 13.!, s best časem 2.30´4.
Ten rok vyhrál výše zmíněný Stuart Easton ve stále platném rekordu 2:23.616.

Indy se do Macaa vrátil ještě o rok později. Nemá smysl jeho výkon nějak zásadně hodnotit, protože zrovna tahle jeho sezóna byla poměrně dost ... řekněme hektická.
Na konci dubna si ještě zajel kousek čtyřiadvacetihodinovky s Penz13, jenže o dva týdny později předvedl hororový crash v Cookstownu a na motorku se dostal až v září v Těrlicku.
Přestože nabídku sedačky BMW týmu DMR měl na stole, jeho účast v Macau byla do poslední chvíle nejistá. Nakonec jel, ale nebylo to úplně ono. Sešlo se toho víc, báwo mu sedlo míň než loňská R1, taky trať nebyla úplně v pořádku. Nakonec dojel 20. s časem 2.37´.

Macau 2016 a Mára Červený​

Další českou pauzu ukončil až tento rok Mára Červený s týmem Heidger - Motosport by Wepol, Safemetal.
Po Macau pokukoval už dlouhou dobu a letos do sebe konečně všechno správně zapadlo a od pořadatelů přišel ten správný papír. Márova exkluzivně vydařená sezóna tak měla být zakončena exkluzivním výletem přes půl světa.

Máro, jak probíhala příprava? O tom, že pojedeme jsem se dozvěděl až po závodech ve Frohburgu, takže zase tak moc času nebylo. Hned jsem volal Zdendovi Plašilovi, abych mu oznámil co bude třetí týden v listopadu dělat. Pak už jen bylo potřeba připravit motorku, naložit ji a všechno, co by se mohlo v Číně hodit, do bedny o váze max. 600 kg, vyplnit asi tisíc papírů a všechno včas odvést do Lucemburska. A já jsem si samozřejmě trať projel snad stokrát na onboardech.

Zdendu jsem s tebou rád viděl. Proč on? Hlavně proto, že jsem u sebe chtěl někoho, kdo nebude v tom blázinci zbytečně stresovat a kdo by mě lehce usměrnil kdybych náhodou začal stresovat sám. A Zdenda toho za ty roky v Mistrovství světa zažil tolik, že jsem rád že do toho s námi šel.

Do Číny jste vyrazili poměrně s předstihem. Jo, letěli jsme o týden dříve, protože pořadatel měl nachystanou spoustu skvěle připravených akcí pro fanoušky i sponzory na kterých jsme jako jezdci neměli chybět.

Když jsme u pořadatelů, jak probíhaly technické přejímky, taky věnovali důkladnou péči barvě čísla nebo pěně v nádrži? Člověče tohle úplně opomněli. Šli fakt jenom po věcech důležitých pro bezpečnost a kontrolovali všechno hodně důkladně a to samé platí o výstroji. Chtěli vidět nejen přilbu ale i kombošku, boty, rukavice ... a kromě toho samozřejmě měřili i decibely.


Jak ses seznamoval s tratí a tvoje první dojmy? Prošel jsem si ji pěšky a proti on-board videím to není žádná placka a navíc je poměrně rozbitá. Fajn byla společná oficiální prohlídka busem. Vedle mě seděl Mark Miller a přesto, že nemusel, poradil a některé z těch věcí se jinak prostě nedovíš. Třeba: tady stojí přes noc auta, tak bacha, může tam po některých zůstat trochu oleje, nebo: bacha pod tímhle stromem, sedají tam hejna ptáků, ty na celý Macao serou a na tom guanu to taky klouže ...

Co pro tebe bylo nejsložitější? Celé to bylo složité. Je to prostě úplně jiné ježdění než tady. Do některých zatáček vůbec nevidíš, vletíš tam, koleno, musíš tomu začít dávat a jediné co vidíš jsou svodidla proti tobě. Jako kdybys tady u nás chodil do školy, dobře se učil, šlo ti to ... a pak přijdeš tam a zjistíš, že by se hodila ještě nějaká nástavba.


Takže dobře, že jste měli celkem dost času na rozkoukání...
Ve čtvrtek byl ráno hodinový volný trénink a odpoledne 45 minut 1. kvalifikace, v pátek další kvalda 45 minut a v sobotu před závodem 20 minut warmup. Bylo tam každé kolo dobré, ta trať není jednoduchá, je potřeba mít dobrý rytmus a jet plynule. Navíc povrch je dost poničený běžným provozem, někde jsou vymačkané podélné vlny, někde jsou rolety, taková čínská Dé jedna.

Povedlo se na to rychle nastavit motorku? Tím jak dnes od všeho vede nějaký kabel, je to o něco jednodušší. Přijedeš po pár kolech do depa, řekneš klukům co si myslíš, oni kouknou do kompu a když v těch datech umí číst je to všechno na pár minut a můžeš znova vyrazit na trať.
A Jirka Látr za ty roky spolupráce ví co mě vyhovuje, ví co potřebuje motorka, takže jo, tohle fungovalo dobře.

Jaké jste jeli gumy? Jezdím Pirelli a tam jsem začínal se směsí SC 1 a potom SC 0.

Jak se ti jelo? Povedlo se něco okoukat?  Postupně se dařilo jízdu zlepšovat a přidávat na plynulosti a s tím přicházelo i zrychlování. Celou dobu jsem ale jel s velikým respektem, protože by asi nebyl problém tahat jako blázen a pak se rozvěsit v další zatáčce. Jak jsem říkal, nejsložitější bylo najít tu hranici, kde už se dá pořádně vzít za heft, přestože proti tobě je pořád svodidlo a hned za ní zeď a ty vlastně nic jiného nevidíš. Totéž o brzdách, tam nemůžeš probrzdit...
Je jasný že koukáš po těch rychlejších, co, kde a jak. Bylo neskutečný sledovat jakým způsobem tomu dávali právě v těch slepých zatáčkách.

Jaký byl závod, resp. napřed start a s čím jsi do toho šel?  Start ... dlouho jsem nebyl tak nervózní. Fakt. Tady jak už to všechno znáš, tak se tohle trochu vytratilo, ale tam.... nemohl jsem se dočkat až nás vypustí. Ale na závod jsem se strašně těšil. Samotný start byl v pohodě, s nějakým tím stříháním ušima před třetí zatáčkou. V prvním kole tam bývá někdy docela těsno, ale všichni jsme projeli v pořádku ... možná na vztek vedlejší tribuně, kde to vypadalo, že se všichni vyloženě těší na nějaký ten karambol. Potom jsme jeli asi 3 - 4 víceméně pohromadě, až ke konci se to trochu protrhalo.
Musím přiznat že po kvalifikaci jsem chtěl maličko víc, ještě zrychlit ... nechci se vymlouvat, ale možná že s SC 1 v závodě by to šlo líp ... ale po bitvě ... ale to je teď už jedno.
No a po dojetí obrovská euforie a nakonec ti dojde že to vlastně nebylo tak špatné. Šlo o to, užít si závod, natáhnout do sebe všechno důležité ... ono se to třeba ještě bude hodit.

Chceš něco říct na závěr? Za celou touhle výpravou stojí veliká spousta lidí... Franky Heidger, firmy Wepol, Safmetal, Ort, Bulíček, AČR,  ... takže moje díky všem, bez kterých bych tam nikdy nemohl jet. ... .a za ušití kombinézy objednávané na poslední chvíli také Vencovi Jirušovi a 4SR.

___________________________________________________________________________
... pod čarou
1. Docela mě překvapilo, že ani letos, přes velmi kvalitní obsazení, nepadl Eastonův šest let starý rekord. Nepochybně to není ani technikou, ani pneumatikami, protože to všechno je lepší, a určitě to není ani rukama... Nabízí se tedy odpověď, že je to tratí samotnou.
Nejrychlejší bylo zeptat se Didiera Gramse, který tam letos jel po šesté a Didi opravdu potvrdil, že tehdy byla trať v mnohem lepším stavu a že dnes už není možné jel s takovým nasazením jako tehdy...
Pro přesnost, tady jsou Márovy časy: volný trénink 2.39´5, 1.kvalifikace 2.36´3, 2. kvalifikace 2.32´7 a závod 2.33´2.
2. ... Máro, klobouček !

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Červený​ Mára

Dotazy je možné vkládat do 11.12.2016 23:59
Červený​ Mára bude odpovídat mezi 08.12.2016 11:00 a 12.12.2016 23:59

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

petridas
Dotaz od petridas položen 08.12.2016 12:39

Zdar Máro , jsou pěkné holky v Maccau? držím pěsti Petridas91

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 19:32

Ahoj, některá děvčata byla skoro tak hezká jako naše v ČR :)

IvanDvoutakťák
Dotaz od IvanDvoutakťák položen 08.12.2016 13:22

Když se po jeho prvním závodě vrátil Indi Dokoupil, zmínil (m.j.) "škádlení některého
z britských Macao "regulars", když se ho po trénincích zeptal,
jestli "už si škrtnul", míněno přilbou o některé z těch vysokých svodidel či zdí,
lemujících trať .
Takže bych se chtěl, Marku, dodatečně zeptat : "Škrtnul" sis v Macau ??

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 19:36

Ahoj, několikrát to bylo opravdu těsně, ale "nešktrtnul".

IvanDvoutakťák
Dotaz od IvanDvoutakťák položen 08.12.2016 13:28

Kdyby se "jednou" (což je moje přání otcem myšlenky) jel motocyklový závod i na trati
F1 v Monte Carlu, lákala by Tě, Marku, i tato výzva ?? Samozřejmě při splnění všech
těch nutných "tuzemských" předpokladů ...

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 19:40

Ahoj, teď když mám za sebou zkušenost s Macau... výzva v podobě Monte Carla by mě lákala :)

tomasd.
Dotaz od tomasd. položen 08.12.2016 14:27

Máro, co ty na to? http://roadracingne...-no-3-marek-cerveny/

A k závodu - oblíbil sis nějakou pasáž trati?

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 19:55

Ahoj, jsem velice rád a potěší mě každý článek nebo jen zmínka o našem závodění a případných úspěších. Tato dráha mě nadchla úplně celá... je to velice technická dráha s mnoha úžasnými úseky.

PRESLY
Dotaz od PRESLY položen 08.12.2016 15:22

Zdravím,
chci se zeptat jestli Marek má "živnosťák" jako profesionální motocyklový závodník, nebo "normálně" chodí do práce ..... a je reálné oslovit těchto pár profíků a do budoucna shlédnout jejich umění za řídítky i u nás, třeba na na 300 ZGH ?!.....
S pozdravem Presly

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 20:02

Ahoj, bohužel "závodnický živnosťák" nevlastním a chodím do práce. Co se týká otázky oslovení velkých hvězd světového RR? Jistě záleží na termínech jejich domácích velkých závodů a také jak je pro ně případný start v ČR zajímavý.

martin1
Dotaz od martin1 položen 09.12.2016 07:40

Jaký je rozdíl mezi tvým a Hickyho Báwem?zdraví a plnej knedl.martin.

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 20:09

Ahoj , motocykl na kterém startuji, je velice dobře připravené BMW kategorie stock. Chlapci, kteří jezdí opravdu vepředu mají motocykl specifikace superbike.

technasia
Dotaz od technasia položen 09.12.2016 11:44

Máro chci se zeptat proč ve výsledcích a startovní listině Macau dominují motorky zn. BMW.jasný že odpověd zní "ta motorka je prostě skvělá". Mohl by jsi to ale nějak přiblížit.díky

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 20:16

Ahoj, dlouhodobě jsou motocykly BMW velice povedené a výkonné již ve standardním provedení. Opravdu skvěle fungují a jsou velice konkurenceschopné již ve stockové úpravě s minimálním rozsahem úprav.

Vladimirator
Dotaz od Vladimirator položen 10.12.2016 21:18

Zdarec Máro,
Velká gratulace k dokončení tohoto šíleného závodu v Macau.
Sledoval jsem tvůj velkej pokrok od prvního tréninku až po závod a nemělo to chybu.
Mám dotaz,když už takhle lítáš po světě co ostrov Man a TT,můžeš něco prozradit předem?
Díky a fandím dál!!

Odpověď od Červený​ Mára z 12.12.2016 20:22

Ahoj, ostrov Man a TT je velký závod a obrovská výzva. S tím samozřejmě souvisejí vysoké finanční náklady, díky kterým si alespoň prozatím nemohu tento start dovolit. Díky za podporu! :)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist