Česká Tourist Trophy se jede už tento víkend

Hořice během tohoto víkendu zažijí oslavu dalších kulatých narozenin, protože po šedesátém ročníku 300 ZGH, který se konal v květnu, tamní pořadatelé nachystali třicátý ročník České Tourist Trophy. Její součástí bude opět prestižní seriál International Road Racing Championship a nejenom pohled do startovních listin, ale i nabídka doprovodných akcí ukazují, že budou k vidění velké věci! 
 

Ani se tomu nechce věřit, že Česká Tourist Trophy slaví třicetiny – vždyť mnozí z nás mají pocit, jako by to bylo včera, když klání veteránů v roce 1992 nahradilo 300 ZGH, jejichž potřebám neodpovídal stav tamějšího asfaltového koberce. Od roku 1994 se oba závody konaly současně a dělily jej zpravidla pouhé tři týdny, jenže mladší sourozenec se postupem času posunul do srpnového termínu a stal přinejmenším rovnocenným partnerem tradičním Zatáčkám. Mnoho diváků dokonce v poslední době preferuje právě této závod, protože skvěle kombinuje klání historických strojů s těmi současnými a to tím spíš, že se stal součástí neoficiálního mistrovství Evropy na přírodních okruzích International Road Racing Championship. Nejinak tomu bude i letos a diváci se samozřejmě mohou těšit i na velmi populární sajdkáry. Po vydařené premiéře přímého přenosu z květnových Zatáček bude možné i z ČTT sledovat livestream, který zajistí firma Sport Marketing System, okomentují jej moderátoři Václav Svoboda s Michalem Šemberou a bude k dispozici i na našem webu.

Nejlepší je však samozřejmě vychutnat si závody osobně a nasát neopakovatelnou atmosféru jedné z nejkrásnějších přírodních tratí. Opravdový fanoušek by se rozhodně neměl spokojit jen s nedělním závodem, protože tradičně budou připravené i velice zajímavé doprovodné akce. Stejně jako v předešlých letech, tak i letos pořadatelé ve spolupráci s Muzeem Czech Road Racingu uspořádali setkání diváků s bývalými i současnými hvězdami road racingu a jejich autogramiádou. Letos budou setkání dvě a to ve čtvrtek od 18 hodin v restauraci Staré časy a v pátek na nádvoří Muzea CRR. V muzeu si samozřejmě můžete prohlédnout i nově připravenou expozici motocyklů, ve které nechybí ani Honda RS 125 Jardy Huleše či KTM, kterou po tratích vodíval Kuba Gurecký. Velice zajímavé stroje budou vystaveny hned vedle budovy muzea v ulici Pod Borkem a půjde o autentické speciály Kennyho Robertse, Christiana Sarrona, Jacka Findlaye nebo Mavericka Viňalese - už jen kvůli tomu stojí za to do Hořic přijet! V pátek bude určitě nejlepší čas na prohlídku depa závodních strojů, kde budou probíhat administrativní a technické přejímky. Sobota bude vyhrazená měřeným tréninkům a na neděli je naplánováno osm závodních jízd. Vedle čtyř jízd šampionátu IRRC (2x SSP a 2x SBK), pojedou tři závody klasiků, jenž budou samozřejmě klasifikovány odděleně (175 ccm + 250 ccm, 350 ccm + 350B + 250B a 500 + 750 ccm) a program ukončí sidecary, o jejich pořadí rozhodně jízda pravidelnosti.

Časový harmonogram

Sobota 12.08.2023

08:30 – 08:45 15 Volný trénink IRRC SSP
08:55 – 09:10 15 Volný trénink IRRC SBK
09:30 – 09:50 20 I. měřený trénink Klasik 175 ccm + 250 ccm
10:10 – 10:35 25 I. měřený trénink IRRC SSP
10:55 – 11:15 20 I. měřený trénink Klasik 350 ccm + Klasik 350B + 250B
11:35 – 12:00 25 I. měřený trénink IRRC SBK
12:20 – 12:40 20 I. měřený trénink Klasik 500 ccm + 750 ccm
13:00 – 13:20 20 I. měřený trénink SIDE
13:20 – 14:00 50 Přestávka
14:00 – 14:20 20 II. měřený trénink Klasik 175 ccm + 250 ccm
14:40 – 15:05 25 II. měřený trénink IRRC SSP
15:25 – 15:45 20 II. měřený trénink Klasik 350 ccm + Klasik 350B + 250B
16:05 – 16:30 25 II. měřený trénink IRRC SBK
16:50 – 17:10 20 II. měřený trénink Klasik 500 ccm + 750 ccm
17:30 – 17:50 20 II. měřený trénink SIDE

Neděle 13.08.2023

08:45 Klasik 175 ccm + 250 ccm
09:50 IRRC SSP
10:55 IRRC SBK
12:30 Klasik 350 ccm + 350B + 250B
13:35 IRRC SSP
14:40 IRRC SBK
15:45 Klasik 500 + 750 ccm
16:50 17:00 17:05 20 minut SIDE

Pohled do startovních listin - kde hledat favority?

Hořický závod bude pátým (a předposledním) zastavením seriálu International Road Racing Championship a po závodech v Hengelu, Schleizu, Imatře a Chimay je v čele třídy Superbike Švýcar Lukas Maurer, který doposud sbíral pouze první a druhá místa. Tomuhle suverénu letošní sezóny bude chtít hořický víkend znepříjemnit hlavně Němec David Datzer, který sice letos v IRRC nestartuje, ale Hořice si nedá ujít a kromě vítězství se pokusí zlepšit i rekord trati, jehož je aktuálním držitelem. Podobně nebezpečný bude i jeho krajan Didier Grams, který patří již neodmyslitelně k pravidelným účastníkům a znalcům tamního okruhu. Chybět nebudou ani další jezdci v tabulce, kterými jsou Němci Patrick Hoff, Johannes Schwimmbeck a Nico Müller, Švéd Markus Karlsson či Ital Luca Gottardi. Na tragicky zesnulého Holanďana Joey den Bestena můžeme bohužel už jen vzpomínat... Z domácích jezdců budou mít největší ambice na souboje o stupně vítězů Karel Pešek, Kamil Holán a Aleš Nechvátal, palce budeme moct držet i Jiřímu Petrlovi, Marku Stiborovi, Janu Myslivečkovi a Martinovi Horkému.

Ve třídě Supersport se budou určitě odehrávat největší bitvy mezi domácí hvězdou Markem Červeným a Nizozemcem Jornem Hambergem, kteří se přetahují o vedoucí příčku šampionátu a pravidelně se střídají na prvních a druhých místech jednotlivých závodů. Jejich pronásledovatelé (Němci Sebastian Frotscher, Rico Vetter, Nizozemec Ilja Caljouw či Fin Anssi Koski) se budou snažit jim v Hořicích znepříjemnit život, ale jak už ukázaly květnové Zatáčky, snadné to mít rozhodně nebudou. V supersportech budeme mít možnost fandit více domácím zástupcům, nežli tomu bylo v silnější třídě, hlavně pak Petru Najmanovi, který se do seriálu vrací po nepříjemných zraněních, stejně jako dalším pravidelným účastníkům IRRC Lukáši Václavovičovi a Jakubu Šprojcarovi. Chybět nebudou ani zkušení piloti startující na divokou kartu - Michal „Indi“ Dokoupil, Kamil Holán, František Loučka a Karel Brandtner.

Ve společném závodě Klasik 175 + 250 bude k vidění pestré startovní pole a zatímco objemově slabší třída bude soubojem pouze dvoutaktních strojů, vedených například Karlem Kalinou (Kovrovec 175), Ingo Grämerem (MZ 125), Jaromírem Tázlerem (ČZ 125) nebo Milanem Šobáněm (Benelli), budou ve čtvrtlitrech k vidění souboje dvoutaktních speciálů (největšími favority budou určitě Yamahy Vítězslava Hatana, Martina Slance, či Moritze Nestlera), se čtyřtaktními motocykly Honda CB, nebo exkluzivními Ducati Monza Britů Andyho Hunta a Alana Smallbonese.

V dalším závodě pojede třída Klasik 350 společně s volným závodem novějších strojů Klasik 350B + 250B. Startovní pole motocyklů do roku výroby 1972 bude pestřejší a vedle tradičních dvoutaktů Yamaha čtyřtaktů Hondy (jež budou v různých modifikacích tvořit celé startovní pole novějších „béček“) budou k vidění i Moto Morini Strada, BSA Seeley Gold Star, Ducati Sebring, nebo AJS Seeley. Vedle domácích favoritů Vítězslava Hatana, Martina Slance nebo Ondřeje Mráze uvidíme také tradičního účastníka a vicemistra světa padesátek z roku 1979 (a vítěze 300 ZGH z téhož roku) Rolfa Blattera ze Švýcarska.

Pořádný fofr určitě předvedou nejsilnější veteráni, kterými budou třídy Klasik 500 + 750. V půllitrech se vedle tradičních čtyřválců Honda CB 500 (Volák, Vik, Thér, Novák…) postaví například Moto Guzzi Falcone Ladislava Málka, Norton Petty Manx Brita Davida Webbera, Paton BL3 Belgičana Crauwelse, ale i domácí stroje Jawa 500 Seeley Jiřího Turka a ESO 500 E50 Karla Šmolíka. Startovní pole sedmsetpadesátek nebude tak početné, ale o to pestřejší a těšit se můžeme na dvě desítky velmi zajímavých strojů a neméně zajímavých jezdců. Chybět nemůžou Hondy CB 750, ale k vidění budou i Yamaha XS-2, Moto Guzzi V7, Norton Commando, Seeley Weslake, Triumphy, Suzuki GT750, BMW R75… A jména? František Loučka, Robert Hůle, Johann Fürböck, Kenny Hinck, Pavel Jančík, v podstatě by se dala vyjmenovat celá startovní listina, protože piloti jsou rozhodně stejně kvalitní a zajímaví jako jejich stroje!

Závěr celého programu zajistí atraktivní sajdkáry, kterých se do Hořic sjede více než tři desítky. O tom jak atraktivní podívaná to je, se snad ani nemusím rozepisovat a musím přiznat, že prohlídka těchto strojů v depu je pro mne stejně zajímavá, jako ve chvíli, kdy se tihle motocykloví akrobaté prohání na trati. Přijďte se přesvědčit sami jak nebetyčný rozdíl je mezi předválečným motocyklem Rudge Ulster posádky Hlavsa – Prchal a tříkolovými speciály s litrovými čtyřválci, které se po tratích proháněly na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Takže v Hořicích o tomto víkendu nashledanou!

 

Aktuální informace a kompletní startovní listiny najdete na webech města Hořice a AMK Hořice.

Livestream Česká Tourist Trophy 12. 8. 2023

Livestream Česká Tourist Trophy 13. 8. 2023

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist