Šestidenní, den 1: Češi začali v šíleném horku 7. místem

Nejlepší start do 97. ročníku Šestidenní (ISDE) měli v argentinském San Juanu Američané, kteří po první dnu vedou soutěž Trophy týmů před Velkou Británií. Mezi juniory se prosadili vyrovnaní Švédové, český tým se uvedl sedmou pozicí.

Ještě než jezdci vyrazili na tratě motocyklové olympiády, čekal je v sobotu zahajovací ceremoniál. „Začalo to v sedm večer v centru San Juanu, u budovy zdejšího divadla. Do dlouhého průvodu se sešikovaly stovky lidí z nejrůznějších koutů světa, průvod to byl vskutku impozantní. Naše výprava se sice neztratila, ale nikdo nedokázal překonat průvod domácího týmu Argentiny, kteří celé to defilé uzavírali – bylo to monstrózní. Škoda jen, že mnohé z nás přemáhala silná únava. Prudké sluníčko, společně s teplotami přesahující 30°C, v kombinaci s neustálým pohybem, stresem a také časovým posunem, si vybralo svoji daň,“ popisuje akci Czech Enduro Team. Celé nedělní dopoledne pak bylo ve znamení přejímek. “Nutno říci, že celková organizace je na vysoké úrovni. Vše klape jako na drátkách od možnosti focení závodníků na závodní rampě přes systém administrativních přejímek, které zajišťuje necelá desítka pořadatelů, konče přípravou a zabezpečením parc fermé na cílové rovince závodního okruhu. Navíc všichni organizátoři jsou velice ochotní a příjemní. Hned se tu člověk cítí lépe,“ soudí čeští enduráci. Naši tři borci absolvovali přejímky bez sebemenších problémů a hned po nich vyrazili ještě na prohlídku posledního testu, který je plánován na pátek. Dva enduro testy se odehrávají v těsné blízkosti přehrady v horách, na první pohled se zdají být pěkné, ale kluci z nich nadšení nejsou. Naopak se jim líbí testy prvního a druhého dne, které ale zase na první pohled nejsou nějak vábné,“ zakončil Czech Enduro Team.

V pondělí, během prvního dne Šestidenní, na trati od začátku vládly dvě endurové hvězdy. První test ve velkém horku vyhrál v celkovém hodnocení všech tříd Ital Andrea Verona na GasGasu (E2),  ale pak nekompromisně převzal otěže Španěl Josep Garcia (KTM E1) a byl už nejrychlejší postupně v dalších pěti testech. V cíli měl na Veronu náskok 13 sekund. Ale jde o soutěž týmů, takže nakonec ani Španělsko, ani Itálíe první den nevyhrály. Problémy na tratri totiž měli Sergio Navarro a Samuele Bernadini, a tak se soutěž World Trophy týmů stala kořistí neskutrečně vyrovnaných Američanů, kteří v celkovém hodnocení obsadili třetí až páté místo, "nejhorší" - osmý - byl Johnny Girroir (KTM E2). Do druhého dne jdou Američané s náskokem necelých dvou minut na druhé Brity. Třetí skončila Francie, až čtvrté Španělsko a pátá Itálie.

Po prvním dnu soutěže World Junior Trophy, kdysi zvané Stříbrná váza, se v čele usadili Švédové vedení mistrem světa Albinem Norrbinsem. Skandinávci mají náskok dvou minut a 28 sekund na druhou tálii. Z Čechů byl v absolutním hodnocení všech jezdců nejrychlejší na 48. místě Jaroslav Kalný (Sherco - E3) výsledným časem 52'05,73, Robert Friedrich (GASGAS E3) přdal čas 54'16.09 a Zdeněk Pitel (HUSQVARNA E2) se prezentoval výkonem 54'19.69. To stačilo českým juniorům na prozatímní sedmé místo.        

"Naši závodníci Zdeněk Pitel, Jaroslav Kalný a Robert Friedrich si z park ferme vyzvedávali motorky krátce před osmou a na startovní rampu se postavili v 8:11, respektive v 8:12 hodin. Tím pro ně, stejně jako pro pár set dalších závodníků začalo peklo – doslova. První „runda“, v délce přes 110 km obsahovala první Cross test, a dva enduro testy za sebou. Charakterizovalo je jediné – poušť, prach a horko. Kluci se rozjížděli s rozvahou, protože Šestidenní se nevyhrává první den, tedy nebylo kam úplně spěchat spěchat," píše z Argentiny Czech Enduro Team.

Podle našich jezdců nebyla trať nějak náročná. Nástrahy číhaly jinde – v obrovském horku, prakticky žádném stínu a nízké vlhkosti. Tato kombinace znamenala, že na rozpálené poušti na jezdce sálalo teplo z povrchu, pražilo slunce z vrchu a ani jízda na motorce nijak neosvěžovala, protože vítr fungoval jako výkonný fén na vlasy. Spousta jezdců tak mělo problém to vůbec fyzicky vydržet. Mnoho jich kolabovalo, což se projevilo i ve výsledkové listině. O možnost boje o nejprestižnější Světovou trofej tak vypadly týmy z Brazílie, Bolívie a Kolumbie. O juniorskou Stříbrnou vázu už jsou mimo hlavní souboje také jezdci z Chille. Německá závodnice Maria Franke zadřela motor u své KTM a mimo jsou už také závodnice z Velké Británie a Kanady.

"Naši kluci ale drželi. I když se potýkali také s problémy. Zdeněk Pitel byl před koncem závodu na pokraji kolapsu a Robert Friedrich propíchl chladič a to už na začátku druhého kola, takže za sto kilometrů dolil snad deset litrů chladiva. Do závěrečného servisu naštěstí dojel, a chladič vyměnil, ale bohužel nebyl po ruce ten pro modelový rok Gas Gase 2023, ale novější, takže ráno po vyzvednutí z park ferme bude muset chladič opět vyměnit. Naneštěstí mu na zadním kole zůstává zničená zadní guma, která je nebývale oštípaná. Tu nevymění a bude muset tomu přizpůsobit svoji jízdu," zakončili svůj report český tým.

Výsledky po prvním dni

WORLD TROPHY

1 USA 3:09,18 

ROBERT Talyor (KTM E2) 47'18.15, GIRROIR Johnny (KTM E2) 47'42.20, OLIVEIRA Dante (KTM E2) 47'00.47, MARTINEZ Cole (HONDA E2) 47'17.43 

2 VELKÁ BRITÁNIE 3:11,13

10 MCCANNEY Jamie (HUSQVARNA E2) 47'31.34, ETCHELLS Jed (FANTIC E1) 47'42.67,   WATSON Nathan (HONDA E2) 47'31.51, SNOW Alex (GASGAS E2) 48' 27.93

3 FRANCIE 3:12,01

ESPINASSE Theophile (BETA E1) 47'46.53,  LE QUERE Leo (KTM E2) 47'58.89,  LARRIEU Loic (KTM E3) 47'53.58, ROUSSALY Julien (SHERCO E3) 48'22.19, 

4 ŠPANĚLSKO 3:14,44 

NAVARRO Sergio (HUSQVARNA E1) 52'50.13,  BETRIU Jaume (KTM E3) 47'57,40,  NAVARRO Alejandro (HUSQVARNA E2) 48'09.30,  GARCIA Josep (KTM E1) 45' 47. 63 

5 ITÁLIE 3:16',23 

VERONA Andrea (GASGAS E2) 46'00.59  CRISTINO Kevin (FANTIC E1) 48'03.60,  LESIARDO Morgan (SHERCO E3) 48'36.59,  BERNARDINI Samuele (HONDA E1) 53'42.62  

WORLD JUNIOR TROPHY

1 ŠVÉDSKO 2:24'29 

NORRBIN Albin (FANTIC E3) 48'00.12,  SEMB Axel (HUSQVARNA E2) 48'10.13,  AHLIN Max (KTM E2) 48'19.00, 

2 ITÁLIE 2:26'57 

CORSI Valentino (FANTIC E1) 49'49.44, MORETTINI Manolo (HONDA E1) 48' 37.35,  RINALDI Enrico (GASGAS E2) 48'30.82)

3 FRANCIE 2:27'18

GIRAUDON Thibaut (SHERCO E1) 49'22.62, ALIX Antoine (BETA E1) 48' 57.60,  JOYON Leo (BETA E1) 48'58.14, 

4 USA 2:27' 35

OLIVEIRA Mateo (KTM E2) 48'27.32,  AIELLO Kai (HUSQVARNA E2) 49'20.50,  DAVIS Grant (KTM E1) 49'47.29¨

5 VELKÁ BRITÁNIE 2:32'57

CHATER Charlie (YAMAHA E1) 52'13.52,  INGHAM Max (YAMAHA E2) 50'03.24, EDMONDSON Harry (FANTIC E1) 50'40.85

7 ČESKÁ REPUBLIKA 2:40'41

PITEL Zdenek (HUSQVARNA E2) 54'19. 69,  KALNÝ Jaroslav (SHERCO E3) 52'05,73, FRIEDRICHRobert (GASGAS E3) 54'16.09  

 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)
Marek Vincík - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
cechradovan přispěl 20 Kč
kuraprox přispěl 10 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist