Loni mi začala rachtat spojka. Pojal jsem podezření, že už bude vymačkaný drážkový spoj mezi spojkovou lamelou a vstupní hřídelí převodovky. A protože bych nerad zůstal zase někde stát s nepojízdnou motorkou, pustil jsem se přes zimu do kontroly.
Po rozebrání jsem zjistil, že moje diagnostika byla správná. Spojková lamela byla už pořádně vymačkaná. Bohužel byla trochu vymačkaná i vstupní hřídel převodovky. Vyměnil jsem tedy jak spojkovou lamelu včetně membránové pružiny, ale i vstupní hřídel převodovky včetně ložisek a gufer. Když už jsem to měl rozhozené, tak jsem vyměnil i gufero na výstupní hřídeli převodovky.
Ten drážkový spoj designéři podle mého názoru podcenili. Stará lamela spojky má totiž pořád tloušťku min. 5,8 mm zatímco servis limit je 4,8 mm. Na nové lamele jsem naměřil 6,75 mm. Takže stará lamela je z hlediska opotřebení tak v polovině životnosti. Celkový stav převodovky je také dobrý. Na ozubení nejsou žádné známky opotřebení. Jediná viditelná známka opotřebení je na bočních zubech jedničky, kde jsou náběžné hrany nepatrně sražené. Řadící váleček je také lehce vymačkaný. Nicméně řazení a celé převodovka funguje bez problémů. Takže si myslím, že kdyby designéři ten drážkový spoj nadimezovali lépe, mohlo by to najet bez problémů i dvojnásobek.
Překvapila mě celková robustnost převodovky. Pro porovnání přikládám obrázek s převodovkou ze Subaru Legacy 1.8 GL...
-
Spojkové lamely
-
Drážkování staré lamely
-
Drážkování nové lamely
-
Drážkování hřídelí
-
Sestavená nová vstupní hřídel
-
BMW R1100S vs. Subaru Legacy 1.8 GL
-
Skládání předovodovky 1
-
Skládání předovodovky 2
-
Skládání předovodovky 3
-
Skládání předovodovky - hotovo