Dnes jsem vyměnil chladící kapalinu. Výměnu jsem udělal podle servisního manuálu. Mám pár poznámek: je třeba odmontovat kryt spodku, vypuštění kapaliny z nádržky je v pohodě, protože stačí jen otevřít víčko nádobky na kapalinu a na ní uvolnit hadičku. Z nádobky mi vytekla krásná nepoužitá chladící kapalina. Podle manuálu je třeba vypusti kapalinu z motoru a chladiče. Je to tak, že odšroubuji víčko napouštěcího hrdla (v prostoru u baterie), aby okruh chytil vzduch a pak uvolnit šroubek na bloku motoru (M10), aby vytekl zbytek kapaliny z motoru (a podle manuálu i z chladiče). V praxi to vypádá tak, že z nádobky to vyteče hned, ale z bloku motoru po uvolnění šroubu odkáplo jen pár kapek. První úvaha byla - je tam té vody opravdu tak málo nebo je někde problém. Zkusil jsem do otvoru strčit malý šroubovák, jestli tam není "špunt" z nějakého bince, ale trochu vody vyteklo, takže v tom asi háček nebyl. Takže aby voda vytekla, je třeba ji pomoct. Postup je takový - zašroubovat víčko napoštěcího hrdla (u baterky) a pomalu foukat do uvolněné hadičky od nádobky na kapalinu tak dlouho, až vyteče všechna voda. Doporučuju dát pod motorku plochou nádobku a taky nějaké hadry, protože to docela stříká. Podle manuálu by z nádobky mělo vytéct cca 3 dl kapaliny a z motoru a chladiče cca 7 dl kapapliny. Podle toho, co vyteklo množství nesedělo a zjistil jsem, že vypouštěcí šroub na motoru, je o hodně výš než chladič, takže jsem ještě uvolnil pásky na spojce mezi chladičem a potrubím, které vede od chladiče k motoru (pod pravou stupačkou), tím vytekla voda z chladiče. A už mi množství plus-mínus sedělo. Z motoru a hladiče vytekla pěkná rezavá břečka. X-maxe jsem koupil jetého s 20 000 nalítanými kilometry a kdoví, jestli někdo kapalinu měnil.
Stará kapalina je pryč a plnění novou jsem provedl tímto způsobem: upevnit všechny uvolněné spoje (hadička na nádobce + pásky na potrubí k motoru). Pak je nutné odmontovat odvzdušňovací šroub na vobí pumpě u motoru (M8) a pomalu nalévat novou kapalinu do plnícího hrdla (u batrie). Až z odvzdušňovacího ventilu poteče kapalina, zašroubovat šroub zpět a dolít zbytek kapaliny. Zašroubovat víčko plního hrdla a dolít zbytek kapaliny do nádobky pod pravou stupačkou. Celkově jsen použil cca 8,5 dl kapaliny (podle manuálu to mělo být 9,6 dl - asi nešlo všechno ven, ale s tím jsem počítal.
Vlastník | Luke11 | |
---|---|---|
Vloženo | 14.9.2013 | |
Aktualizováno | 13.8.2017 | |
Zobrazeno | 1 868x |
HODNOCENÍ PROFILU OD 3 UŽIVATELŮ
AHOJ.NEMÁŠ TEN SERVISNÍ MANUÁL?
Ahoj,
rád bych pomohl, ale maxe už 3 roky nemám a moc si nevzpomínám, kde přesně je ten šroub, ale v manuálu je to dobře vidět (strana 3-28 a 3-29) - musí být povolený vypoštěcí šroub dole na bloku motoru a pak ten nahoře u vodní pumpy (nad hadicí, která vede k pumpě). pokud nemáš manuál, pošli mi adresu, pošlu ti ho..
Lukáš
Mám problém mám x max 125 r. V. 2007 včera sem vipustit vodu jeen vodu z chladiče a motoru sem ji profoukl chladič sem proplachl trochu řez a dal vše splátky a nalel vodu pod baterkou ale nevím kde obzdusnit tet se prehriva je tam vzduch jak ho dostat ven obzdusnovak sem nenašel poraďte mi prosím i foto třeba na Meesenzer Květoslav Kratina dík