PROFIL MOTORKY

Ogar Elán (1939)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Jira.ogar
Vloženo 26.10.2012
Aktualizováno 26.10.2012
Zobrazeno 4 837x
HODNOCENÍ PROFILU OD 12 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Takovej můj velkej sen. Dovolím si parafrázovat: "Na začátku bylo slovo boží a pár orezlejch trubek" v tomto případě jeklových :))

Více fotografii

Motorka koupena od Těch bylo

První dojmy - No, první dojem z toho mám, že todlecto v životě nedám do kupy, zoufale moc dílů mi ještě chybí, fůru z toho už ani v originále nemám nárok sehnat.

Motorku bych doporučil pro - Pro všechny

Recenze

Znalci vědí o čem se tu rozepíšu, pro všechny historie chtivé co to zajímá tedy: Ogar, resp. fa Autfit, Praha Strašnice koupil v roce 1933 licenci na Belgický stroj FN 200, trochu doladili a v roce 1934 vrhli na trh první Československou seriově vyráběnou 250ku, Ogar typ 2, později překřtěn na Standard. Motocykl byl dvourychlostní, suchá spojka, jednou z lahůdek bylo, že při nakopávaní, jsi musel mít zařazenou jedničku, držet spojku a nakopávat, druhou bylo, že převodovka neměla olejovou náplň, ale byla mazána jen směsí oleje z benzínem. Čili, pokud jste zapoměli, jaká je stavba motoru, při jízdě z kopce vám to chcíplo, nebo jste motor zhasli, tak při táhlém klesání se vám motor přidřel, nebo zadřel na převodovce, než jste dojeli z kopce dolů, neboť ložiska převodovky nebyla promazávána. I přes určitý svéráz téhle koncepce se ogarů dvourychlostních vyrobilo od roku 1934-1937 něco přes 1800kusů. Ale v roce 1938 si inženýři u Aufitu sedli a naznali, že dozrál čas k modernizaci oblíbeného modelu Standard (jinak od roku 1936 vyráběl Ogar úspěšný a vymakaný typ 4, a Ogar Standard byl ve výrobním programu jako nižší cenový model) a světlo světa spatřil Ogar 250 model Elán. Revoluční novinkou tohoto motocyklu bylo, cituji s dobového letáku : "Pozoruhodná novinka: automatické tlakové mazání ložiseku dvoutaktu, zvláštní olejovou tlakovou pumpou, která vtlačuje olej čtyřmi kanálky do všech kolečk, ložisek a pouzder, jakož i vrtaným klikovým hřídelem na ojniční ložisko. Tím se dociluje naprosto dokonalého mazání motoru, což má velký vliv na jeho životnost."
Tímto zlepšovákem Ogar předběh své československé konkurenty v seriových motocyklech nejméně o 30let.
Další pozoruhodností bylo, že v letáku nabízejí odpérování zadního kola za příplatek, poud tedy fabriku opustil Elán se zadními kluzáky, tak to Ogaři nandali i megaslavnému Péráku o pár let.
Ogar Elán byl 3 rychlostní, zůstala suchá spojka a jak už jsem nastínil, rám byl šroubovaný z jeklů. Elán zaujal místo levnějšího doplňkového modelu ku Ogaru typu 4.
No a jako shrnutí a osvětlení, proč vůbec se snažím z této hromady vytvoři motocykl uvedu, že Elánů se vyrobilo něco kolem 250 kusů, z čehož se do dnešních časů mohlo dochovati kolem 20 kusů( velký voči) odhadem a proto vzhledem k vzácnosti si to myslím zaslouží. Vidím to sice spíše na léta schánění, ale jak se zadaří něco nového sehnat, tak dám info do deníku.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
yetti_cz
yetti_cz napsal 31.10.12 v 12:42 10b.

To je hodně velká krása. Jestli budeš otevírat motor, tak sem dej nějaký fotky pořádnýho veteránskýho porna... Podle popisu to bude stát za to .

skinsharp
skinsharp napsal 30.10.12 v 21:32 10b.

zajímavej stroj čeká tě pořádnej kus práce určitě bude stát za to tak ad se dílo podaří 10b

Bicman
Bicman napsal 29.10.12 v 23:32

...a nevím , kam se poděly. (nevím co se stalo, že je koment na dva... asi matrix.

Bicman
Bicman napsal 29.10.12 v 23:30

10b za úvod do historie a za odhodlání. Držím palce. Pamatuju si jak se motor z Ogara nválel dědovi ve sklepě se spoustou dalších, a

slawa.cap
slawa.cap napsal 29.10.12 v 11:21

Hodně štěstí s kompletací

Více komentářů



TOPlist