Při manipulaci s motorkou při výměně oleje (viz minulý zápis) jsem zjistil jednu šílenou skutečnost - celá zadní část motorky za sedlem je jakási "plandavá" . Je to ta část, která nese už "jen" plotnu kufru, osvětlení a SPZ, Když jsem to zjistil, myslel jsem, že mě z toho jebne . Nezbývalo nic jiného, než to rozdýchat a začít to řešit, protože naprasklé trubky držely už skutečně spíše silou vůle. Pokud by praskly, držel by "zadek" už jen na plastech a kabelech, což by určitě nedopadlo dobře . Ještě horší představa, kdyby to ulítlo v provozu s plně naloženým kufrem . Poslední jízdu jsem s kufrem jel, naštěstí byl skoro prázdný, ale kdyby byla trasa o několik kilometrů delší, asi by se to uklepalo stejně a mohl by být malér .
Jistě si každý, kdo to čte, řekne něco smyslu: "Ku*va, co to ti pitomci v Blansku svařili za šmejdskej rám?". Ano, tato část měla být udělána bytelněji, to je pravda. S únavou materiálu se musí vždycky počítat. Na druhou stranu je třeba přihlédnout k tomu, že:
Všechno jsem se snažil shrnout do tohoto videa:
Oprava proběhla tak, že jsem rozebral celou zadní část motorky a vymontoval podsedlový rám.
Pozitivní bylo, že podsedlák je demontovatelný a že je z oceli, tudíž jde snadno svařovat. Prioritou číslo 1 bylo hlavně zamezit tomu, aby se problém neopakoval. Po různých úvahách a zhodnocení možností jsme doma dospěli k závěru, že nejlepší bude do rámových trubek vsadit ještě vyztužující silnostěnné trubky. Výhodou bude, že váha konstrukce moc nenaroste, nikde nic nebude překážet plastům, vzhled zůstane zachován a snad i pevnost podstatně stoupne. Přivaření jiné výztuhy by bylo vzhledem k tvarování plastů dost problematické nebo málo účinné.
Při zarážení výztužných trubek se však vyskytly problémy. Sehnal jsem trubky s vnějším průměrem skoro přesně 18mm a sílou stěny 2mm. Jenže aby vlezly do rámových trubek, bylo je potřeba přesoustružit na průměr cca 17,8 mm. Navíc byly v místě původních svárů uvnitř rámových trubek nerovnosti a ty byly potřeba obrousit a opilovat. To vše dalo hodně práce a bez ručního "dolomení" rámu by to ani nešlo udělat. Teprve poté se podařilo zarazit výztuhy dovnitř. Pak přišlo na řadu broušení laku a praskliny kvůli svařování. Ještě jsem do rámu vyvrtal 8 děr, pro lepší spojení s výztuhou.
Samotné svaření a zabroušení svarů si vzal na starost jeden známý, kterému tímto velice děkuji. Myslím že se mu to povedlo (vzhledově určitě, pevnostně snad taky) . Nakonec jsem obroušená místa nalakoval. Nejprve základovou barvou, tu vybrousil a pak vrchní nitro stříbřenkou smíchanou s černou. Odstín je jiný, ale pod plasty a sedlem to nebude skoro poznat.
Pro představu zatížení jsem si zkoušel posadit nosič s kufrem na holý rám. Když si člověk představí tu zátěž na trubky, už se nedivím že to ruplo. Po vyztužení by se závada snad už neměla objevit, přesto už nebudu tak lehkomyslný, abych s nákladem vyváděl takový blbosti jako doposud . Stejně tak ostaním "kufříkářům" radím, aby jezdili s ohledem na zátěž kufrů .
-
fotka praskliny
-
fotka praskliny
-
fotka praskliny
-
fotka praskliny
-
fotka praskliny
-
demontovaný podsedlový rám
-
po svaření a základním nátěru
-
stav po zákroku
-
stav po zákroku
-
podsedlák připravený na svaření
Fidži_CZ: Jasný že by to měl vydržet. Nepopírám, že konsruktér to podělal . Sám bych při navrhování rozhodně volil pevnější konstrukci (bohužel na úkor suchý váhy 118kg ). Ale srovnávat podsedlák na Blatě s podsedlákem na V-Stromu mi příjde docela mimo . Stejnou konstrukci má možná při pohledu z 30ti metrů, ale jinak je to "uplně" něco jinýho. Nechci kecat, ale určitě tam není tak dlouhej přesah bez trojůhelníkový výztuhy a jsou tam obdelníkový profily, navíc celkově silnější . V-Strom je prostě dělanej v základu na tahání kufrů, kdežto tady je montáž kufru spíš taková "nouzovka". Pro nějaký plnohodnotný využití by tu musel být lepší nosič, aby nenamáhal jen ten konec podsedláku. Koneckonců, myslím že i ty origo nosiče na V-Stroma mají vzpěry i podél sedla, aby to celou konstrukci vyztužilo. A o bočních kufrech ani nemluvě - tam nosiče drží i za stupačky, což celkové tuhosti strašně pomůže .
Ačkoliv omlouváš Blatu jakkoliv, tak dobře konstruovaný podsedlák tohle musí vydržet. Třeba takovej V-Strom má stejnou konstrukci a vydrží víc než jeden kufr. V Rumunsku sem měl ve 3 kufrech cca. 40kg. A jsou lidi, kteří tam vozí ještě spolujezdce(+65kg). Další věc, co v Blatě posrali.
No já ti hele nevím jestli to můžeš čistě odvolávat na kufr .Určitě tam bude mít alespoň 50% účast,ale vem si,že jiné motorky co mají také přidělávané kufry ''podomácku'' se jim to nestalo.Bych to viděl spíš na nekvalitní materiál či (velkou únavu) ...Když si vezmu,že u Číny je toto opravdu běžné,tak tady mě to trošku zaráží...
Ale jak říkáš,měl si štěstí že se ti to neurvalo někde při cestě
tak snad už jen zase další tisíce bez závad