PROFIL MOTORKY

Yamaha YZF-R1 (2000)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník hnjupis
Vloženo 4.5.2009
Aktualizováno 16.4.2013
Zobrazeno 4 471x
HODNOCENÍ PROFILU OD 6 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 06.06.2012, Uskutečněno: 06.06.2012, Stav tachometru: 55600 km, Zhlédnuto: 6x


Tak jsem dokončil GO motoru. Na tachometru je po výměně budíků něco přes 55t a motorka začíná odznova svou pouť. Fotek mám stovky roztříděných na rozebírání, jednotlivé díly, skládání, materiál a vybavení, ale nemá cenu je sem dávat, jen kdyby někdo chtel tak je pošlu. Jen pro info co jsem dělal a nedělal a proč.
GO jsem dělal s kamarádem který má zkušenosti jak z dvoutaktů tak ze čtyřtaktů, ale v případě moto dělal jen jednovály. (dělá si sám i auta a to Octavii 1.8 20V, Fabii a Audi TT quatro, Audi All...) Takže pro něho zkušenost se čtyřválem, pro mě od skončení školy taky velká připomínačka, co kde je a jak to chodí uvnitř R1. K ruce jsem měl manuál, videa v podobě seriálu, kde nějakej mechanik ve značkové dílně dělá GO na R1 rok 00 a ochotně mi se vším radil Roman Valenta z Nemějic, který mi i objednal všechny díly. Tímto ještě jednou děkuji.
GO jsem dělal z důvodu prasklého bloku kdy mi ojnice na druhém válci doslova "podala ruku". Na vině byl jeden prasklý šroub na uchycení ojnice ke klikáči a druhý šroub se povoloval tak dlouho až se povolil úplně a ojka nad kterou vybouchla směs škrtla o klikáč a prolétla ven mezi svody. Štěstí v neštěstí. Kdyby letěla na druhou stranu šla by do převodovky a kolo by šlo smykem a bylo by to o poznání horší. Takhle se motor točil dál na tři válce, převodovka a vše krom klikáče, bloku a jedné sady ojnice+píst+šrouby bylo ok. Tím jak ojnice vyletěla ven se horká voda s horkým olejem smýchali a byli všude hlavně na obou kolech takže jsem byl rád, že jsem moto ukočíroval a v pohodě zastavil. To vše se stalo na konci roku 2010. Od té doby jsem šetřil, okukoval, sbíral info co je výhodnější, jestli opravit, nebo koupit jiný motor a i přes většinu negativ padla volba na dělání nového motoru. Sice větší dřina, dražší, spousta pastí a časově náročnější, ale určitě jistější. Po dalším přemýšlení jsem se rozhodl jít do toho sám, když jsem po spoustě rádoby mechaniků zjistil, že většina neví ani, že při výměně bloku a spárování s jiným klkáčem a jinými ojnicemi je třeba jinak ošálkovat! Nedej bože nějaký barvy šál?! Takže jsem si řekl, nebudu to pokoušet a zamažu si ruce.
Při GO jsem motor vyhodil z rámu a začal jsem rozebírat. Po prvních tragických chvilkách kdy se všechno zdálo namaděru a všechno na vyhození (olej dohromady s vodou udělali v motoru úžasnou emulzi a tahle "černá srajda" byla všude, držela, lepila a nešla dolu takže to vypadalo jak pláž po ropný katastrofě). Pak jsem našel tu většinu dílů v pořádku začaly se dávat dohromady jednotlivé prvočinitele od šroubků, začlo se sepisovat co se vyhazuje, aby se hned objednalo nové, co se bude používat a tudíž se může začít měřit zda je v normě a co mám několikrát a je třeba vybrat to nejlepší a to se namontuje. Nakoupil jsem rybářské krabičky s příhrádkama kam sem dával každý šroubek pěkně otřený a popsaný odkud je. Současně s tím jsem začal shánět motor na náhradní díly. Sehnal jsem něco prostřednictvím Poliho46 ze zdejšího fóra a i když jsem ovážel komplet motor a ještě nějaké díly k němu, nakonec jsem použil jen spojkový koš který jsem po zabroušení hranek od lamel vyhodnotil jako opticky lepší než můj starý a alternátor, protože můj jsem špatným přípravkem prodřel při povolování. Potom co jsem měl jakš takš díly pohromadě přišel na řadu Roman a jeho selekce co se použije a co se objedná. Kontroloval, rozebíral a skládal toto: převodovka včetně vidliček a labirintu, řetízky na vodní pumpu a čerpadlo oleje, písty na ovalitu a oděr, blok na dosedací plochy, ovalitu sladil s pístama (měl jsem celkem sedum různých pístů), kroužky atd atd. Během několika dní mi dal zpět dvě krabice. V jedné věci na vyhození do sběru a ve druhé co se použije. K tomu seznam co objednává a přibližný nástřel ceny. ( výčet některých hlavních dílů - šály na klikáč jak hlavní tak ojniční, pístní čepy, segrovky na písty, všechny těsnění a O-kroužky, šrouby a matky na ojnice, torxy na převodovku, rozvoďák, ložiska svíčky NGK IRIDIUM, ...). Čekalo se na ojnici která byla spolu s Poliho klikáčem poslána do Brna na udělání šál na míru (jedno oko bylo hodně pod rozměr a bylo potřeba na něj udělat několik vrstev tvrdochromu a vyrobit spec šály podle konkrátní ojnice), ale pak se od toho upustilo a sehnal jsem nový klikáč, ale ojka pro objednání šál musela dorazit zpět k Romanovi pro výběr barviček. Mezi tím já čistil měděným kartáčkem na zuby kartery, sháněl těsnění, všechny oleje, náplně, lepidla na závity, šrouby atd. Když jsem dělal tohle všechno a motorka byla ve formě rámu s kolama, koupil jsem novou elektriku, natahal a pozapojoval nové svazky, vyčistil všechny plasty, povyměňoval každej šroubek i na blbym stojánku, vyměnil se regulátor dobijení, baterka a sháněl jsem nářadí potřebné pro složení motoru, protože jedna věc je motor rozebrat zahnutým imbusem a jiná věc je šrou dotáhnout na momet když se na ráčnu má cvaknout ořech takže všechny imbusy a torxy se sháněly v profi verzy na golu a pro jistotu na 1/4" i na 1/2". Takže zůstal rám s kolama, tlumiče, plasty, světla mimo žárovek a část elektrického systému. Než dorazily díly, dělalo se na chladiči aby byl jako nový (chemicky vyčištěný a znovu v laku), všechna čidla se přezkoušela nebo dala nová, termostat rozebrán a vyčištěn, taktéž starter. Dělal jsem i na mechanických částech jako přepáčko, lanka promazat atd atd. Samostatnou a dost zajímavou kategorií byla hlava kde sem dělal ventily, který byly dost zasraný, rozhašený mimo tolerance a lehce podpálený. Všechny se čistily, dělaly se vůle na vrchní hranici (k tomu jsem objednával extra jemné měrky ze Somet-u, abych měl jistotu, že budou na každým válci stejný vůle protože rozdělení po 0.5 mi nevyhovovalo). Na makovici jsem každej šroub vytočil a vyměnil, dal nový měděný podložky a odkarbonoval. Pak se taky zabalila a čekala na namontovánírovnou se zataženým napínákem rozvodů.
Skládání probíhalo dva dny, protože jsem chtěl mít dost času a odvážet k rámu motor složený komplet. Při skládání sme každý i nejmenší kousek ofukovali kompresorem s filtrem a odlučovačem, řekl bych až zbytečně poctivě, ale dělal jsem motor s vidinou, že najede víc než vydržel prvně. Silikon se použil jen na originál místa jako zadělání čidla na rozvodech a vývodu altíku. Všude je original těsnění a kroužky. Při montáži jsem si dal záležet na dílech jako rozebrat a vyčistit i telefůnek (člověk by nevěřil co v na první pohled čístém sítku najde pod rantlem), taky olejové čerpadlo a vodní pumpa dostalo potřebný repas. Po kompletním složení při kterém se mazalo co se namazat mělo, lepilo co se lepit mělo a datahovalo se vše jedině momenťákem, přišlo lehké otáčení ještě bez svící aby sme se ujistili, že se motor točí a trochu sme se uklidnili. To sme ostatně dělali v průběhu celé montáže, vždy když sme něco nového nasadili-klikáč s písty a zatočit, složit převodovku a zatočit a zkusit zařadit i s ní, složit oba kartery a nasadit spojku a roztočit to celé, nasadit altík a znovu zatočit a tak pořád dál až po víko ventilů které bylo tím posledním co jsme dávali. Lehkým zádrhelem a zdržením byla spojka kdy nám vnější hliníkové kolečko nezapadlo do drážek ale zůstaly zuby na sobě a spojka vypadala jako když chybí jedna sada lamela+plech. Poradil mi s tím Roman po telefonu. Taková kravinka, ale člověka to zdrží a bádá nad vším možným, než aby s tím o dva milimetry pohnul a zacvaklo by to do sebe.
A pak už to byla jen práce před rámem s motorem a připravenýma, čistýma, zabalenýma dílama v průsvitné fólii a nebo novýma dílama (všechny části čekaly od vyčištění po namontování doma v pokojíčku :) ). Motor osadit karburátorama (plynové lanko jsem nechal na karbcích-je snažší povolit tři imbusy a rozebrat plynovou rukojeť, než rozebírat karbce), pak pomalu ve dvou lidech při velký dřině usadit srdíčko do rámu. A pak už to jde rychle, jeden nasazuje svody na měděnou pastu a druhej taky s pastou nandavá přívěru, převatovanej vejfuk, chladič, arbox s čistým napuštěným KN-kem, pod kterým sou už přišroubovaný cívky nasazená krycí gumovka. Tohle všechno už jde rychle a plasty se nechávají až když motor vrčí prozatím z petflašky :) První start byl strašně napínavej, jak to dopadne, ale dopadlo dobře a jsem rád!
Motor je složenej, ujeto je zatím dvacet kiláků, a čekám na seřízení podtlaků a přívěry který bude dělat Roman.
Takže tolik moje GO a snad se mnou bude R1 ještě dlouho a vynahradí mi to spoustou kiláků...

Edit 08.06.2012 včera ve 21:00 sem přivezl motorku od Romana kde jsme spolu seřídili přívěru aby dělala co dělat má (měla úplně mimo výchozí polohu) a udělali se podtlaky takže si krásně brumlá a chytá pěkně bez plynu :) Doseřídila se i spojka která občas proklouzla vinou neseřízenýho lanka. Takže se bude jezdit ještě chvíli do 7-8 tisíc ať si všechno posedá a uvidíme jestli se neobjeví nějaká děcká nemoc. Zatím si jen zvykám na klepání seřízených ventilů na horní hranici, ale moto Roman projížděl a prostě je to tak. Ventily na horní hranici klepou, než se trochu zas povytáhnou..

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
VlastíkPlamínek (0) napsal 06.06.2012 v 17:28

ale pár fotek pro nás mrchožrouty jsi sem dát mohl


Nejnovější záznamy v deníku
  • Kontrola hlavy a výměna oleje

    Sundání hlavy z důvodů bublání kapaliny v expanzní nádržce na boku chladiče (výměna výčka nepomohla). Hlava po sundání změřena na rovinnost a poté stažena na CNC frézce o 0.05mm. Po stáhnutí 0.02 mm se objevily škrábane

    Typ: Oprava
    Vloženo: 16.04.2013
    Uskutečněno: 28.10.2012
  • Výměna páček + odvzdušnění brzdy

    V sobotu dopoledne jsem si dojel na poštu vyzvednout krátké, stavitelné, černé páčky od NeznaméhoScotera a pustil jsem se do montáže (tedy až navečer poté co jsem dorazil z Passau z Louise). Spojková páčka šla vyměnit v

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 02.09.2010
    Uskutečněno: 28.08.2010
  • Výměna zadních destiček

    Daný desky Goldfren SC3 racing. Měli by to bejt od Goldu ty lepší. Mám je na předku a pohoda. Brzdí pěkně jen občas propísknou, ale to mi nevadí. Na pískání to nejezdí :D

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 16.08.2010
    Uskutečněno: 13.08.2010


TOPlist