Kawasaki ER5 - okruh s chladící kapalinou - princip kontroly

  • 0

    3.4.2016 od LordDaveCZ

    Ahoj,

    Potřebuji zkontrolovat, zda mám dostatečné množství chladící kapaliny. Normálně bych koukal na rysky na nádržce pod sedačkou, zda je kapalina mezi, ale když sleduji propojení hadiček, tak z toho nejsem zrovna moudrej (ta nádržka mi přijde spíš jen jako nějaká záchytná vana, nic víc).
    Pod nádrží (kam se mimochodem kvůli X hadičkám taky "skvěle" leze), je přetlakový ventil chladícího okruhu (tudy jsme dolévali kapalinu když se měnil motor) a hadička, co přivádí kapalinu (nebo alespoń žiji v domnění, že ji přivádí) do té kontrolní nádržky pod sedačkou, vede právě odsud, ale ústí mezi vnějším plechovým víčkem, které se dotahuje rukou a plechovo-gumovým uzávěrem, který uzavírá chladící okruh a na který tlačí pero, které je mezi a vše je to spojeno osičkou uprostřed, aby to celé drželo pohromadě) => do této hadičky se dostane kapalina zřejmě jen když je jí v chladícím okruhu moc, nebo je v okruhu přílišný tlak, tak nadzvedne tento gumový uzávěr a zbytkový vzduch / pára / kapalina (cokoliv navíc), jde přes tento nadzvednutý uzávěr, touto hadičkou do spodní části kontrolní nádržky pod sedačkou. No a druhá hadička, která je napojena v horní části této nádržky, je svedena k zadnímu kolu a ústí na zem => nechápu jak může mít tato vanička vliv na to, jestli je chladící kapaliny dostatečné množství, nebo ne a proč bych do ní měl vůbec něco mezi risky dolévat a být ujištěný, že je vše OK (kapalinu tam takto sice máme, ale vůbec tomu nevěříme). Z mého pohledu mohla vést hadička z toho přetlakového ventilu rovnou na zem a bylo by to podobné (když pomineme ochranu životního prostředí=>"záchytná vanička" pod sedačkou) a vyšlo by to nastejno, ještě by se ušetřilo místo na něco jiného. Může mi to prosím někdo laicky vysvětlit ? (nejsem mechanik=>vím o tom kulové, jen se tu a tam rád svižně svezu a hodně nerad bych dojezdil).

    Díky moc, David

    Odpovědět Doplnit dotaz

Odpovědí (5)
  • 2

    3.4.2016 od Merhaut

    Tady si počti. TADY

    Doplnit odpověď

  • 2

    3.4.2016 od mirek-v

    Ahoj. Počti si jak píše Merhaut. Nebo jen ve stručnosti: expanzní nádobka je důležitá, protože jak píšeš, kapalina do ní uniká přes víčko s pružinou při nárůstu tlaku. Při provozní teplotě nabyde chladící kapalina zahřátím na objemu a tím naroste i tlak v systému na třeba 1,3-1,5 baru. Jenže při větším ohřátí (např. popojíždění v koloně) se motor ohřeje víc a tím se zvětší i objem kapaliny a tím i tlak a přes víčko se přebytečný objem odpustí do expanzky. A když motor chladne a onjem kapaliny klesá,tak si právě z této nádoby nasaje kapalinu zpět, ve zmíněném víčku s pružinou je totiž i podtlakový ventil. Pokud by tu nádobka nebyla, po každém větším ohřátí motoru bys musel dolévat kapalinu, protože by přes víčko vyletěla ven, ale po vychladnutí (zmenšení objemu chladící kapaliny) by v systému chyběla, nasál by se jen vzduch.

    Doplnit odpověď

  • 0

    4.4.2016 od Pedl

    Je to taky popsané v servisním manuálu. http://www.motorkar...ki-er-5.html#manualy

    Doplnit odpověď

  • 0

    4.4.2016 od LordDaveCZ

    Ahoj,

    Moc všem díky za odpověď
    To že je tam také ještě podtlakový ventil - o tom jsem nevěděl (jak jsem již psal, nejsem mechanik - vím o tom prd) => tím se to vysvětluje - viděl jsem pouze gumovo/plechový špunt pod víčkem na perku - takže pro mě bylo jasný, že se nadzvedne a odpustí co je v oběhu "navíc", ale jak se dostane kapalina zpět - jak to hlídat, to mi bylo záhadou, ačkoliv je to tak triviální,.. (viděl jsem ho naposled někdy před půl rokem, když byla nádrž dole jen na chvilku a pochybnosti začaly někdy před týdnem, než se začalo zase jezdit), tak zda je vše OK.
    Mohl by mi prosím ještě někdo stručně napsat správný postup pro doplnění chladící kapaliny, když se měnil motor a tudíž byla vypuštěna? (už to máme dávno za sebou, najeto poměrně dost kilometrů, tak jen že jsme to provedli správně). Už si to pořádně ani nepamatuji, ale zhruba: nádrž dole, víčko od chl. okruhu odšroubované, nalévání chladící kapaliny do okruhu, dokud to šlo, pak startování motoru a jeho zahřátí, aby začal propouštět termostat a kapalina začínala obíhat a dostaly se ven případné bubliny, zašroubování okruhu, část kapaliny vytekla do expanzní nádobky, hlídání a dolévání stavu mezi min-max, aby se okruh plně zaplnil a pročistil. Už se na tom jezdí celkem dlouho, jak na pohodu (žena-dálky), tak i svižně Já-"co to dá" ... a že to dá,.. tudíž věřím, že zahřátá na max už byla X krát a zatím bez problému, tak věřím že snad bylo provedeno vše OK, akorát mi právě hlodal brouk v hlavě ze strachu, abych něco nepodcenil,..
    Ohledně toho množství - můžu tedy být v klidu, že pokud by se něco nedolilo při té výměně motoru (při otevřeném víčku a okamžiku, kdy už začíná termostat propouštět a muselo se víčko uzavřít, že si to podle potřeby vyrovnal již chladící okruh sám přes expanzní nádobku- i případné zbytkové bubliny, které tam mohly zůstat, ačkoliv jsme se je snažili "vypudit" a stačí mi jen sledovat hladinu v nádobce.

    Díky David

    Doplnit odpověď

  • 0

    5.4.2016 od Janek

    Ahoj, je to jen nádobka pro případ, že budeš vařit = roste tlak v okruhu, vyplivne ti to do nádobky. Jak motor chladně, tak zase vzniká podtlak v soustavě a kapalinu si to nasaje z nádobky zpět.
    Za std. funkce chlazení bez přehřátí motoru nádobka není vůbec potřeba. Takže dolít pod víčko chladiče a nestarat se.

    Doplnit odpověď


Pro vložení odpovědi se přihlaste.

TOPlist