efb_duben




Indian Scout – 100 let americké legendy

Motocykl, o kterém se mluvilo a dodnes mluví jako o nejpovedenějším, nejuniverzálnějším a díky tomu také nejvyhledávanějším stroji meziválečného období 20. století. Motocykl, který má za sebou velké množství rychlostních rekordů, vítězství v závodech a který se stal pro spoustu kluků synonymem pro „motorku“. To je Indian model Scout, který letos slaví výročí 100 let od první produkční série, která opustila výrobní linky v roce 1920. Velké oslavy tohoto výročí a unikátní výstava historických strojů Indian proběhnou už tento víkend, tedy 29. – 30.8.2020

A můžeme pokračovat… Protože když se zamyslíte, uvědomíte si, že historicky najdete Scouty opravdu „všude“… Sloužily u policejních sborů v mnoha zemích světa. Historicky první policejní motocykl v Praze byl Indian Scout se sidecarem (1926). Scouty vlastnila celní i finanční stráž. Stejně tak byly Scouty ve výzbroji mnoha armád a v čistě vojenských verzích 741 a 640-B se desítky tisíc Indianů zúčastnily druhé světové války. Scouty ve všech možných verzích a úpravách vyhrávaly motocyklové závody nejen v severní Americe, ale také v Evropě a na špici se velmi dlouho držely i u nás. 95% provozovatelů atrakce zvané stěna smrti ve všech koutech světa používalo ke svým artistickým vystoupením právě Indiany Scout, protože dobře věděli, že tenhle motocykl se nikdy nezastaví!

Scouty jsou většinou hlavními aktéry divokých honiček ve starých amerických groteskách, ale uvidíte je v „akčních scénách“ i v českých filmech jako „Chyťte ho!“ Karla Lamače, nebo „Tři vejce do skla“ s Vlastou Burianem v hlavní roli… Starého Scouta si v seriálu M.A.S.H. našel a opravil B.J. Hunnicutt, v písni Elektrický valčík na něm jezdí italský zmrzlinář Amadeo Cosi a v jednom díle oblíbených večerníčků od Josefa Lady dokonce Kocour Mikeš… Ale hlavně! Právě na Scoutu z roku 1920 jezdil Burt Munro, o jehož životním příběhu spjatém se značkou Indian vypovídá jeden z nejhezčích filmů s motocyklovou tématikou, V zajetí rychlosti resp. Nejrychlejší Indian.

Firma Indian Motorcycles v roce 2017 ohlásila návrat na solné jezero, kde repliku slavného motocyklu řídil Burtův synovec Ted Munro.

Scout – univerzální motocykl střední třídy

První Indian Scout (přeloženo do češtiny „zvěd“) byl dílem vývojářů ze Springfieldu v čele s americkým závodníkem Charlesem B. Franklinem. Cílem bylo postavit lehký a především velmi dobře ovladatelný motocykl střední třídy („mid size“; objem 500 – 750 cm3), který bude jednoduchý, spolehlivý a nenáročný na údržbu. To se inženýrům Indianu povedlo na 100%, protože se model Scout následně vyráběl až do roku 1937 pouze s dílčími konstrukčními změnami. Ovšem původní Scout měl po roce 1937 další, modernější pokračovatele a s motorem s postranními ventily a následně s paralelním dvouválcem se vyráběl prakticky až do roku 1950, kdy už to začalo jít s továrnou Indian z kopce.

První model Scoutu přinesl do vývoje nejen Indianů, ale amerických motocyklů všeobecně, hodně nových konstrukčních prvků, které se pak staly na řadu let standardem. Třeba dvojitý uzavřený rám z bezešvých ocelových trubek, nebo pohonný agregát, který byl na svou dobu vyřešen velmi moderně. Úplnou novinkou totiž bylo pevné sešroubování motoru s převodovkou (tzv. „semiblokové uspořádání“), což umožnilo přenos síly z motoru na tehdy třístupňovou převodovku prostřednictvím nezničitelného ozubeného soukolí běžícího v olejové lázni!

Indian Scout 1920 – první zástupci modelové řady Scout přinesly do vývoje spoustu inovací. Především dvojitý rám a motor s převodovkou v semiblokovém uspořádání

První Scout disponoval objemem motoru 600 cm3 a výkonem cca 18 koní při 2 800 ot./min. Motocykl vážil ve standardu 160 kg a dosahoval rychlosti 110 km/h. K zásadnímu konstrukčnímu zlepšení došlo v roce 1925, kdy dostaly motory Scout odnímatelné hlavy válců (před tím hlavy a válce v jednom odlitku). Hlavy měly nové, lepší spalovací prostory typu Ricardo , zvýšil se kompresní poměr, průměr ventilů a vyšší výkon tak posunul dosažitelnou maximálku až na hranici 120 km/h. Nejvíce přelomovým rokem pro meziválečné Scouty se pak stal rok 1927, kdy byl představen model Scout 45, resp. Scout 45 The Police Special, dnes nazývaný v žargonu znalců prostě „Scout Police“. Z téhle povedené sedmsetpadesátky se mezi těmi, kteří chtějí na historickém Indianu i jezdit, stal zřejmě nejvyhledávanější model v celé historii firmy. S výkonem okolo dvaceti koní dosahoval tento stroj běžně rychlosti přes 120 km/h.

Indian Scout 600 z roku 1925 můžete vidět i na českých závodech TT. Franta Loučka #52 a tým Fast Arrows

Model Scout procházel v průběhu let mnoha inovacemi. Co se týče první série, tak rozhodně nesmíme zapomenout na roky 1935 a 1936. Celková silueta a velmi elegantní tvary nádrže i blatníků z těchto let se staly předlohou pro novodobý Scout; poslední model představený v roce 2015.

Scouty z let 1935 a 1936 se staly celkovou siluetou a tvarem blatníků a nádrže vzorem pro vznik novodobého Scoutu, představeného v roce 2015

V době II. světové války byla většina továrny přeorientována na válečné zakázky a vyráběla pro spojenecké vojsko sedmsetpadesátky 640B, ale v podstatně větších počtech model 741 obsahu motoru pouze 500 cm3. Motory v těchto modelech kompletně vycházely z civilních modelů Indian 45, zvaných též „Sport Scout“. Civilní Sport Scouty byly v té době vzhledově velmi podobné „dospělým“ Chiefům. Nové motory Sport Scout působily větší díky většímu žebrování a kulatým hlavám válců. Sport Scouty dostaly navíc ikonické hluboké blatníky jako modely Chief a v roce 1941 dokonce zadní teleskopy.

Vlevo: Indian model 640-B; sedmsetpadesátka Scout na vojenský způsob. Vpravo: Indian Scout 45 – nejvyhledávanější model Indianu s motorem o objemu 750 cm3

Konec zlaté éry klasických Scoutů přišel po válce s novým ředitelem, majitelem a později i „hrobníkem“ rudé legendy, R.B.Rogersem. Podle něj potřeboval Indian konkurenta velmi lehkým a sportovním strojům Triumph, Norton, BSA a Royal-Enfield importovaným v těch letech do Ameriky z Velké Británie ve velkých počtech. Výsledkem byl kromě jiného první indiánský paralelní dvouválec Scout s objemem 440 cm3, disponující výkonem 22 koní, který dokázal vyvinout rychlost skoro 150 km/h. Hlavní devizou těchto „posledních starých Scoutů“ byla jejich nízká hmotnost; necelých 140 kg, která byla dána rozsáhlým použitím lehkých slitin. Tyto Scouty se však podobně, jako jejich „bratři“ Arrow (jednoválec; 220 cm3) a Warrior 500, resp. Warrior TT500 vyráběly pouze pár let. Jeden z nich dokonce skončil u nás v Týnecké Jawě, která ho koupila jako jeden ze „studijních materiálů“ pro vývoj Jawy 500 OHC...

Poválečný Indian Scout poháněný paralelním dvouválcem o objemu 440 cm3 byl reakcí na masivní import lehkých sportovních motocyklů z Velké Británie

Není bez zajímavosti, že tovární závodní tým Indian Motorcycle, který v poválečných letech vyhrál všechny závody, na kterých se objevil a díky tomu si vysloužil přezdívku „demoliční četa“, nechaly nové stroje Scout a Warrior úplně chladným… Závodníci se ještě řadu let po krachu fabriky držely osvědčených a neporazitelných modelů Sport Scout 750 s postranními ventily.

Neporazitelní Original Wrecking Crew; resp. jejich nejrychlejší dvojka; Bobby Hill (71) a Bill Tuman (51) na flattrackových Indianech Sport Scout

Indiany Sport Scout vs. Harley-Davidson WR byli na plochodrážních oválech 40. a 50. let nejčastějšími soupeři v boji o první místa

Scout 1130

O návrat značky Indian na trh se pokusilo hodně dobrodruhů, ale první, komu se to opravdu povedlo, byla až v roce 1999 Indian Motorcycle Company of America (IMCOA), která disponovala velkými výrobními prostorami ve městě Gilroy v Kalifornii. IMCOA přišla s motocykly s pohledu lajka velmi podobnými, jako byly konkurenční Harley-Davidsony a vedle nosného modelu Chief s hlubokými blatníky ála 40. léta vyráběla i „lehčí“ modely Scout a Spirit. Pokud jste však Harleye a Indiana postavili vedle sebe, rozdíl jste poznali hned. Hlavně ve chvíli, kdy jste se mohli na obou motocyklech svézt. Indian měl výrazně výkonnější brzdy, lépe fungující podvozek a tlumiče, lepší převodovku a hlavně – výkonnější motor z produkce další legendární americké značky S&S. Modely Scout ve finále o objemu 1 540 cm3 se vyráběly v Gilroy až do roku 2003. Celkem jich bylo vyrobeno skoro 9 000 kusů!

Vlevo: Indian Scout z produkce IMCOA se vyráběl v letech 1999 -2003 a byl poháněn motorem S&S. Vpravo: Produkční Scout Two-Ten z roku 2004 měl objem motoru 1 550 cm3

Další velký zlom (…možná jeden z největších…) v historii modelových řad Scout přišel koncem roku 2014, kdy totálně reinkarnovaný Indian Motorcycle představil zbrusu nového Scouta s kapalinou chlazeným motorem. Několik let usilovné spolupráce inženýrů Victory Motorcycle, Indianu a závodní divize Polarisu vtěsnáno do jednoduchého a elegantního motocyklu. Těžko říci, jestli v té době vývojáři tušili, že se jim podařilo stvořit kult. V případě Scoutu navázal Indian Motorcycle ve všech ohledech na tradice a základy vystavěné Scouty z 20. a 30. let minulého století. Velmi dobrá ovladatelnost, jednoduchost, spolehlivost, ale k tomu navrch motor o objemu 1 130 cm3 s výkonem 100 koní a brzdový systém Brembo. Indian Scout, nebo jeho drsnější brácha Scout Bobber, se stal  nejžádanějším modelem značky Indian na světě. Teď stejně jako před sto lety.

Indian Scout model 2015 – historicky první Indian s kapalinou chlazeným motorem, limitovaná edice Scout 100th Anniversary k letošnímu výročí.

Náš tip

Test Indian Scout Bobber Twenty: Ve stopách starýho Burta

Oslavte výročí už tento víkend v Pardubicích

Takové jubileum se samozřejmě nemůže nechat jen tak. Proto už tento víkend, tedy v sobotu 29. a v neděli 30. srpna míří všichni milovníci legendárních amerických motocyklů Indian do Pardubic. Konkrétně do areálu v městské části Rosice na adrese Salavcova 80 a přilehlého okolí, kde se už teď připravuje indiánská top akce letošního roku, Garage Party 2020 – Indian Scout 100th Anniversary. Společný projekt dovozce Indian Motorcycle CR, dealerství Indian 1901 Pardubice, Indian Motocycle Clubu CZ a Indian Motorcycle Riders Group Pardubice. Akce je pro všechny milovníky krásných motocyklů bez rozdílu a vstupné je dobrovolné.

Hlavním bodem programu bude velká expozice historických motocyklů Indian, v rámci které by se měly představit veřejnosti všechny důležité modely řady Scout. A to počínaje rokem 1921. Většinu motocyklů budete moci vidět i v akci v rámci Jízdy Legend, která je plánována v sobotu i v neděli na 14 hodin. Součástí Garage Party budou samozřejmě i testovací jízdy na nových modelech motocyklů Indian. Demo jízdy jsou zdarma a pořadatelé potvrdili i možnost zapůjčení největších indianských pecek letošního roku – FTR 1200S Race Replica a Challenger! Takže pokud máte rádi americké stroje a historii, je plán na tento víkend jasný! Naše redakce u toho rozhodně nebude chybět!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):


TOPlist