Elefantentreffen 2015: podle nových pravidel
Text: Petr Poduška | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 7.1.2015 | Zobrazeno: 32 168x
Vedle Dakaru je pro našince asi největší událostí ledna zimní sraz v Bavorském lese, jehož téměž šedesátiletá tradice pokračuje i v letošním roce. Ovšem za podstatně jiných podmínek než v předchozích letech. Původní ideu komorního setkání milovníků jízdy v jedné stopě totiž postupně vytlačily srazové manýry neukázněných návštěvníků, takže pořadatelský klub BVDM musel přistoupit k razantním změnám v pravidlech, aby byl schopen slavné "Elefanty" udržet při životě i do budoucna.
V roce 1958 se akce, konaná tentokrát ve městě Bad Durkheim, otevřela pro majitele motocyklů všech značek, a to se podepsalo na účasti dvou stovek strojů. Popularita zimního setkání rostla geometrickou řadou a místa konání se střídala každý rok. V roce 1959 hostil "Elefanty" Oldendorf, kam už dorazilo na 400 motorek. Zprávy o srazu se brzy rozšířily i do okolních zemí, a v dalším roce do Feldbergu přijelo 900 účastníků včetně motorkářů z Belgie, Holandska, Dánska a Švýcarska.
I když se Elefantentreffen rychle změnil z komorního setkání pár přátel v poměrně masovou akci, dlouho si zachovával svojí poklidnou atmosféru, jakou si na letních komerčních srazech snad ani nelze představit. V roce 1964, kdy byly zavedeny tradiční pochodně jako vzpomínka na zesnulé motorkáře, už pořadatelé zaznamenali 2683 účastníků.
Jak už to ale v podobných případech chodí, velká koncentrace motorek začala přitahovat pozornost obyvatel okolních měst a vesnic, kteří začali na sraz přijíždět v autech a autobusech. To byl jeden z důvodů, proč se Elefantentreffen v roce 1978 přestěhoval na Salzburgring. Tam sice pořadatelé museli čelit protestům ze strany ochránců životního prostředí, ale vydrželi to celých deset let. Kapacita okruhu ale přestala stačit návštěvnosti srazu, která se vyšplhala až k deseti tisícům účastníků, a tak se v roce 1989 zatím naposledy měnilo místo konání.
Čtyřicátý ročník pořadatelé oslavili velkým ohňostrojem, ale jinak se snažili udržet klidnou a uvolněnou atmosféru srazu, a také zachovat dobré vztahy s místním obyvatelstvem. Po špatných zkušenostech byl zakázán vjezd automobilům a později také čtyřkolkám, což se ukázalo být účinným opatřením. Padesátiny tak Elefantentreffen mohl oslavit důstojně - v mrazivém počasí na témeř třiceticentimetrové sněhové pokrývce a pod zářícím sluncem. Podle pořadatelů tenhle sraz ani po půl století - i když se složení účastníků a jejich strojů změnilo - neztratil nic ze své výjimečnosti a zvláštní atmosféry.
- Příjezd bude umožněn pouze dvou- a tříkolovým vozidlům (motorky, sajdkáry a tříkolky postavené z motorek), což neplatí jenom pro samotný areál srazu, ale týká se i parkoviště v Solla. To bude vyhrazeno pouze návštěvníkům z okolí, a žádné dodávky ani osobní auta s přívěsy patřící účastníkům srazu tu nebudou tolerovány.
- Veškerá vozidla v areálu musí mít platné doklady pro provoz na veřejných komunikacích včetně pojištění, a veškeré samodomo výtvory budou zabaveny.
- Na příjezdové silnici mezi Solla a areálem je omezena rychlost na 30 km/h a kontrolovat se zde bude i používání přilby. Uvnitř areálu se smí jezdit jenom krokem.
- O víkendu před termínem srazu (nejpozději 23. ledna) bude areál ohraničen stavebním oplocením, a vjezd bude umožněn pouze dvou- a tříkolovým vozidlům.
- Vykládání věcí z dodávek a aut nebude dovoleno ani na příjezdových cestách.
- Tolerováno nebude ani zabírání míst pro stany pomocí pásek nebo značek před uzavřením areálu (23. lednem)
- Ohňostroje, petardy, sirény a ostatní hlučné prostředky jsou zakázány a budou návštěvníkům odebrány u vstupu. Za používání takových věcí hrozí okamžité vyloučení z prostoru srazu.
Pro ty, kdo se rozhodnou nová pravidla akceptovat, přidáváme ještě pár praktických (i když asi zbytečných) informací:
Odkaz na google mapy
Vstupné: 25 EUR
Občerstvení, dřevo na oheň a sláma na podestlání jsou na místě zajištěny, ovšem za německé ceny se zimní přirážkou.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)