bmw_r1300gs_cartec




Střílí, kouří, hladina v plovákovkách, všechno špatně

  • 0

    20.7.2023 od Motac

    Ahoj motorkáři, připravil jsem si tady pro vás slohovku s projektem, se kterým jsem se zapikal :)

    Moto Yamaha FJ1100 1984:
    4in1 Laser výfuk
    Osazení karburátorů neznámé (trysky jsem nevyndával, jehly nešteloval) karbce nebyly zarostlé, až na bordel v plovákovkách čisté

    Aktuální stav - testování bez airboxu (z důvodu nastavování hladiny plovákovek dle manuálu, tzn. S použitím běžícího motoru, a to udělat s air boxem nešlo):
    • Spolehlivě startuje za studena na sytič, po ohřátí i bez sytiče.
    • Drží volnoběh.
    • Při prudkém přidání plynu je úplná výkonová díra a s dalším krátce po sobě jdoucím přidání plynu se zvětšuje (tzn. Na poprvé je vynechání, než to jde do otáček, nejkratší, při 2. až dalším je větší a už tak nějak stejná)
    • A zároveň jde z karburátorů směrem k chybějícímu airboxu jakoby flusanec mlhy (ze všech stejně) a s každým dalším je méně viditelný.
    • Při plynulém přidávání plynu se výše zmíněné neděje.
    • Motor jde vytočit, zkoušel jsem krátce k 9tis.
    • Po puštění plynu, při ponechání přechodu k volnoběžným otáčkám, nejprve otáčky klesnou pod volnoběh (cca 800-900ot/min), a postupně se sbírají k volnoběhu – trvá to pár vteřin. (šrouby bohatosti volnoběhu 4/3.5/3.5/4 (na tuhle konfiguraci se to chovalo tak nějak nejlíp, moc jsem tomu nevěnoval).
    • Pod plynem střílí (prská, plive, nejsou to vyloženě výbuchy co si představíme pod pojmem střílí do výfuku, jako když najednou vzplane neshořelá směs ve výfuku), je to pravidelné, jakoby spíše bylo špatné časování, je to jakoby vynechávání zapalování, ovšem je to právě hlasité, a připomíná to kulomet, ale ne výbuchy právě zapálené směsi ve výfuku, které mohou někdy připomínat výbuch petardy Nejvíce je to patrné při držení plynu, člověk má pocit že netěsní nějaký výfukový ventil a šlehá to do výfuku. Plameny z výfuku nešlehají těsnění mezi svody a hlavou jsou nové
    • Kouří z výfuku bíle do modra. Když se nechá běžet nějakou dobu na volnoběh, tak již kouř není ani vidět, už to prakticky nekouří. Až když se začne brát za plyn, a když sem to vytočil až k 9tis, a tůroval, tak s každým vytočením plynu lítala z výfuku už znatelná oblaka (ale ne jako z temelína, spíš jakoby pára za studena, ale s nádechem do modra). Po tom tůrování, když jsem to ponechal ve volnoběžných otáčkách moto znatelně kouřila a trvalo asi i nějakou minutu než se to zklidnilo a zneviditelnilo. Bylo to už s ohřátou moto a v cca 18°C venku.
    • Při prvním startovacím odpoledni to nekouřilo, až druhý den. Nezkoušel jsem mastnotu výfukových plynů, ale pochybuju, že to je kondenzát.

    Co tomu předcházelo
    • Kup století - moto jsem koupil s tím, že bylo odstavené v německu pár let (gumy staré 10let), jelikož majitel měl prý nehodu v autě a na motu už nejezdil. Koupil to pán z chebu, takový sběratel, co měl ještě 2xFZR750 a pár aut, a sám se v tom vrtal. Na Fjčku prý po čechách najel asi 1000km, a nic s tím nedělal (jen prý vyměnil olej a filtry – olej možná, filtry určitě ne). Neoriginál kapotáž GIMBEL. Později jsem zjistil, že to má přiohnutý držáky na blinkry, takže důvodem bylo že to lehlo. Ohřátější to nechtělo chytit, nedrželo to volnoběh a od volnoběhu se tomu moc nechtělo (pár otáček, pak už to šlo), ale jinak to fungovalo. Ujel jsem s tím 300km, a až na výkonovou díru někde v cca půlce plynu (kde se to na chvíli zastavilo, než to zrychlovalo dál), to jelo celkem pěkně, slušný zátah a nijak sem si nevšim že by to kouřilo z výfuku. Dalo se bez problémů jet i kolem 1500/ot na 5ku, bez škubání, a opět zrychlovat. Na místě stačilo malinko přidržet plyn na „volnoběhu“. Cestou se zlepšila udržitelnost volnoběhu, takže trvalo delší dobu, než se to bez pomoci plynu zdusilo.
    • Vyměnil jsem svíčky a zkoušel to nastartovat, kupodivu to fungovalo hůř než když sem to vezl, a nešlo to vytočit do otáček, jakoby to jelo na 3 válce, znělo to jak traktor.
    • Začal jsem odstrojovat, a hle zjistil jsem, že pod napínákem řetězu chybí v bloku šroub č.13 https://partsdepot....984/FJ+1100L/290951/ podložka a pružinka, a že z bloku jen tak vykukuje kolík č.14, pokrytej prachem a i v tej díře byl bordel, a celý to bylo takový zasraný a kolík pevně zašprajcnutej a čuměla skoro půlka té tenké části ven z bloku.
    • Sundal jsem víko ventilů a koukám, že zadní vodící lišta rozvoďáku (tedy ta, již na správném místě měl právě fixovat kolík č.14 a šroub č.13) byla na šikmo cca o 30°, tak jak ji to prostor v bloku válců dovolil, a opírala se o rozvoďák a dopínal ji napínák. Rozvoďák byl teda dopnutý a vše vypadalo ok (až na to, že se to muselo opravit, do čehož jsem se bohužel pustil).
    • Změril jsem ventil vůle, nastavil kliku na TDC prvního válce a jazyky vačky na prvním válci byly od sebe, jako pro nastavení rozvodů.
    • Z hlavy jsem teda demontoval vačky, vyndal ventil. podložky a misky a podle umístění uložil pro pozdější montáž.
    • Sundal jsem hlavu.
    • Sundal jsem válce, a bohužel, jelikož byl motor celej zasranej od písku! (Asi se nikomu nechtělo sundávat tu celou GIMBEL kapotáž, a přední kolo atd.,) napadal nějakej bordel na písty a do klik. prostoru. Ikdyž jsem motor před tím opravdu pečlivě omyl a snažil se tomuto zabránit, písek zůstal na šroubech co ten celej vrch motoru držej pohromadě, hlavně na spodku toho prostoru v žebrování válců právě kolem těch šroubů. Napadala tam i sloupnutá barva z těchto šroubů.
    • Tak jsem si hrál s myšlenkou, celej motor nechat rozebrat, omýt, udělat převodovku, udělat ho teda komplet. No pak jsem sundal vanu a koukal jestli by se to dalo jen nějak omýt, a řek sem si, že to raději risknu, než nechat dělat celý motor.
    • Naftou jsem teda pečlivě omyl každý píst, a od něj vše dolu, včetně komplet klikovky a všeho prostoru kam jsem se dostal až to bylo všechno nádherně čistý, všechny kouty kolem kliky atd. A vždy jsem to pak ještě omýval olejem.
    • Válce jsem omyl, vypadaly pěkně, nevím jestli je správné aby tam bylo jen honování, tady bylo pár rýh, ale byly tak jemné, že jsem si říkal, že to se asi stává

    Montáž
    • Výměna papírového těsnění pod válci, výměna o-kroužků pod každým válcem (tady teda mě nepotěšili z Centaura, kdy v jejich motorové sadě těsnění byly tyto kroužky tak tlusté, že je nebylo možné použít, navíc černé. Naštěstí sem v dílech pro čerpadla sehnal bílé o-kroužky, které tam vlezly, a mírně koukali nad povrch. Nechápu funkci těchto kroužků, navíc ty původní byly tak zalezlé v té spáře, že fakt nevím jaký tam mají vliv Navíc od tohoto je tam to papírové těsnění ne?
    • Koupená bazarová ale nová originál rozvodová zadní vodící lišta. A second hand přední vodící lišta.
    • Montáž válců včetně kontroly, aby ty kroužky na tom mazacím vlnovci na pístech byly pootočené vůči sobě (hlavně ne na stejném místě).
    • Montáž hlavy (chyba že sem ji nedal někomu na repas, když to bylo dole, vyměnit gufera, který navíc byly v tý Centauro sadě (no ale kdo ví, jestli by fungovaly), a udělat ventily, sedla. Vzhledem k tomu, že to před tím problémy nedělalo, jsem to takto namontoval.
    • Zde velmi zvláštní věc při dotahování hlavy – sekvence dle manuálu, po stejných krocích, na určitý moment všechny, a pak na finální moment všechny, některé matky již v každém kole vykazovaly dotažení na správný moment, ale některé lze stále dotahovat. Sice třeba o 1°-5° než cvakne momenťák. Říkal jsem si, že v každém kolečku si to postupně sedá, a je pak jasný, že když to cvaklo v předchozím kole, že teď po dotažení ostatních to půjde ještě dotáhnout. No jo, jenže ono to je třeba i u matek, které jsou obklopený matkama co už jsou stabilně na momentu a momenťák na nich cvaká aniž by se s nima hnulo. A stále ty stejné matky, jdou stále utahovat, na stále stejný moment, tak že pokaždý cvaknou, ale když to zkusím znova, tak se zase malinko hnou, než cvakne. No raději jsem to nechal tak nějak s citem.
    • Montáž rozvodů, TDC , jak poznám, který TDC je správně? Zapalování nějak dokáže vyhodnotit, kdy má pálit? Jelikož první válec má 2 TDC, jednou mají být ventily všechny zavřené a jednou ne. Mám za to, že jsem to dal stejně jako když sem demontoval, navíc kdyby to pálilo o jednu otočku mimo, tak by to asi neběželo vůbec?
    • Přední vačka s napnutým řetízkem vpředu ke klikovce, usazena aby v kontrolním okénku byla značka, zadní s dopnutým řetízkem k přední vačce, a značkou taktéž v okénku. Dopnuto napínakem, protočeno, kontrolováno, TDC a značky v okénkách. Vše sedí. Rozvoďák napnutý, vše vypadá ok. Značky sice nejsou vprostřed těch okének, ale vždy o kousíček k sobě, k druhé vačce, ale jsou stejně. Kdybych dal vačku jakkoli o zub jinak, bylo by to horší.
    • Navíc po kontrolním vyndání napínáku byl asi v půlce rozsahu, takže by měl mít ještě prostor na napnutí řetězu.
    • Ventil vůle změřeny - všechny v intervalech.
    • Zbývají karbce – membrány již měly prošoupání na některých místech, opraveno Gorilla Glue, který je polyuretanový a který odolá benzínu. Nanesena prsty co nejmenší vrstva tak nějak stejně a na nutná místa a jen zezadu (což asi nehraje roli), a když vemu za šoupátka prstem tak kladou zhruba stejný odpor (jedno se mi zdálo trošku jinak).
    ? (TADY bych chápal tu výkonovou díru po prudkém přidání plynu, kdy membrány jsou tužší, a nestíhají zvedat šoupátka)
    • Hladina v plovákovkách, opravdu PEKLO! Takovej voser to nastavit! V manuálu i na netu se píše, že 2-4mm hladina benzínu pod hranou těla karburátoru, a že v případě namontovaných karbců na moto. Vždy nechat chvíli běžet s otevřeným odkalovacím šroubem. Dal jsem moto tak, aby byly karbce úplně vodorovně ve všech směrech, a ty hladiny dost neodpovídaly tomu, když jsem je měřil na stole s přídavnou nádržkou benzínu. Docílit toho, aby byly hladiny stejně cca 3mm pod tělem karbce, se mi nepodařilo, a to jsem někde šel s jazýčkem do mínusu, a výška plováku byla i 19mm, a ne v rozmezí 21-24mm jak píše manuál, a stejně byly víc jak 4mm pod hranou plovákovky.
    • Seřízeny podtlaky karbců s budíkama celkem přesně (ovšem před nastavením hladiny v plovákovkách).
    • Svíčky nové, kabely k fajfkám nově namontované.
    • Ruzné spoje elektrokabeláže zkontrolovány a případně prostříknuty. Baterka asi v poho, dobíjení neměřeno, ale asi přebíjí, jak to tyhle mota dělají (alternátor, chtěl jsem v budoucnu vyměnit za XJR 1300)

    Dotazy
    • Ještě takovej poznatek, když jsem pak ještě znova sundával rozvody a doupravoval ventilový vůle podložkama, pod sací ventil miskou úplně v pravo (tzn. 4. válec, sací ventil v pravo) byl nějaký bordel, byl i na pružině ventilu, a hle, on to písek, nebo něco tomu podobného, pár kousků. Pod žádnou další miskou už nic. Že by se sem mazáním dostal? Mohl poškodit gufero ventilu a teď propouští olej?
    • Že to kouří, je jasný že olej, proč to nekouřilo první den, ale až druhý? Mohlo to způsobit to odpoledne bez vzduch. filtru? Nějak větrno nebylo, v otevřený garáži, nijak znatelně prašno, neběželo to hodiny v kuse, a dělalo to vlastně od začátku druhého dne.
    • „Střílení“ od prvního dne.
    • Nastavuje se nějak předstih, zapalování?
    • Na ozubených kolech na vačkách jsou značky, které mají být dle manuálu zároveň s hlavou. To nejsou, jsou o cca 5mm nad hranou, ve směru pootočení vaček jako je znát na značkách v kontrolních okénkách.

    • CO S TÍM???

    Že to kouří - je to tím, že se nějaký zmetek písek dostal k pístu a kroužkem porýpal válec, nebo že nebyl air box a za tu chvíli prach ve vzduchu s benzínem způsobil poničení válců? To je snad blbost ne? Komprese jsem neměřil. Válec s pístama sehnat není takový problém.

    Že to střílí do výfuku – že by opravdu nějaký sedlo ventilu? Nebo rozvody? Nebo nastavení zapalování? Nebo někde netěsnost ve výfukové soustavě? Což jsem vyčetl, že by mohlo způsobovat střílení. Těsnění v hlavě nové, po nastartování chvíli něco prskalo pod motorkou z jedné dírky ve svodech.

    Hodit ze skály, koupit jinej motor, nebo s tímhle něco udělat?

    Budu vám vděčný za vyjádření se k tomuto elaborátu toho nesmyslu.

    Můžu natočit nějaké video, jestli to teda může běžet bez toho filtr boxu, montovat tam karbce s filtrboxem je zapeklitý kvůli omačkaným přírubám mezi boxem a karbcy. Jinak příruby k motoru děravé nejsou. Přikládám video úplně prvního startu po složení s otevřeným kontrolním šroubem mazání (v oleji to černé sem identifikoval jako Mo2S, které jsem dával všude na rozvodech kde se mělo).
    https://uloz.to/tamh...ARSzI1MfIz5XDGZ1AN==

    Pak už jsem video netočil. Ze začátku to mělo hodně hrubej chod, na konci videa se to celkem zklidnilo.

    Odpovědět Doplnit dotaz

Odpovědí (4)
  • 2

    21.7.2023 od Slávek-TDM

    Pár věcí:
    1. šrouby hlavy - pokud se ti nedaří dotáhnout matky na moment, buď se ti natahujou šrouby hlavy (lepší varianta) nebo se protáčí závit v bloku.(horší). Jestli to vydrží nebo ne ti nikdo neřekne.
    2. mazání zteřelých membrán lepidlem je nahouby. Nikdy to nebude pořádně fungovat, budeš muset koupit nové.
    3. poškrábané válce jsou problém (otázka jak velký rýhy na nich jsou). Motor nemá dobrou kompresi a může konzumovat olej (což starý FJ stejně žraly)
    4. předstih zapalování se nenastavuje
    5. máš asi špatně nastavené rozvody, značky na ozubených kolech mají být zároveň s okrajem hlavy

    A to doufej, že motorka na dvojku znatelně necuká, protože tyhle motory měly problém na vidličkách řazení (nebo kulise a kamenech ozubených kol) a pak je to na rozborku a výměnu.
    Good luck... Já bych to rozebral na díly, pokud o ně ještě někdo stojí...

    Doplněno:

    ha, motor je vzduchac, takze to s to vodou je mimo :D

    21.7.2023 od robfor

    necetl jsem to cele , ale pise borec neco o bile mlze, takze bych tipl, ze jde voda do valcu, otazka je, jak moc, jestli to je na vymenu tesneni pod hlavou. Kazdopadne to by se muselo videt. A to kulometeni by se muselo slyset, jestli je to chybou casovani rozvodu anebo nedejboze tam ma pridrene ventily, ktere zustavaji viset v otevrene poloze, coz by vysvetlovalo ten olej, pokud jsou ventily ohle/pridrete, coz asi budou, kdyz tam nasel pisek. To fak takhle na dalku nejde, ja teda pri podobnych akcich vzdy prvne merim kompresi a i kdyz je komprese good, tak sundavam minimalne hlavu, bo ventily byvaji tak jako tak zatlucene, popraskane, opalene, s unavenyma pruzinama a kdyz uz se to rozebira, tak mi prijde jako dobry napad vymenit ventily voditka tesneni a pruziny preventivne, pokud to ma nejakych par desitek tisic kiometru najet bez dalsiho rozebirani.

    21.7.2023 od robfor

    Doplnit odpověď

  • 0

    20.7.2023 od robfor

    ahoj, vubec se mi nelibi to o modre mlze z vyfuku a mlze ze sani , ktera casem mizi. To totiz vypada na olej ve spalovacim prostoru, ktery se tam dostvava tim, ze mas patrne opotrebene pistni krouzky, pripadne vybehany pist a valec. U motorky s neznamym puvodem by asi bylo vhodne zmerit kompresi, nez zacnes vubec laborovat pripadne zkontrolovat, jak moc to fouka z odvetrani klikove skrine, pripadne za behu motoru vysroubovat vicko oleje.. pro jistotu se priprav se na metrovy gejzir

    Neco mi rika, ze te generalka motoru nemine.

    Doplněno:

    ha, motor je vzduchac, takze to s to vodou je mimo :D

    21.7.2023 od robfor

    ted jsem si cet dalsi kus te slohovky, ne, za tu chvilku bez airboxu se pisty olpravdu neopotrebujou, jestli se ti dostal pisek do vlozky valce zjistis zmerenim te komprese a olej tam muze jit i skrz voditka ventilu, nikde jsem v te slohovce nevidel, ze by jsi menil cokoliv kolem ventilu, teda priprav se , ze tam bude neco rozhozene, , muzopu byt preskocene rozvody, pokud tam neco chybelo kolem napinaku, fakt jsem to necetl cele.

    20.7.2023 od robfor

    Doplnit odpověď

  • 0

    20.7.2023 od yozo444

    Urcite by som pozrel sviecky, vedia veľa napovedať

    Doplnit odpověď

  • 0

    25.7.2023 od Pabol

    No, vzhledem k tomu co vše jsi rozebral a složil zpět je tam dost prostoru na to udělat chybu. Začal bych ale precizním nastavením hladin karburátorů a prověřením, zda se nepřeplavují. tj. vyndat, dát do svěráku do vodorovné polohy, na hadičku třeba trychtýř nebo flašku s palivem a sledovat delší dobu zda to nežačne chcát nebo vzlínat benzín zepředu na difusoru. Pokud je to o.k nastavit šrouby volnověhu na tuším 2 otočky od lehce dotažených a dát karbeci do motorky včetně airboxu. Trysky rovněž dle manuálu a standartní vzduchový filtr. Bez toho airboxu to nikdy normálně nepoběží pokud to není přetryskovaný. Jinak karburátory určitě před tím perfektně vyčistit.

    Doplnit odpověď


Pro vložení odpovědi se přihlaste.


TOPlist