ktm_srpen




Zkušenosti s Cardo Packtalk Edge: Kapitán Picard

Co všechno přináší vlajkový model značky Cardo Packtalk Edge? Nové magnetické uchycení, automatické připojení DMC druhé generace a zvuk od JBL.

Kapitoly článku

Značka Cardo působí ve světě interkomů a komunikace pro motocykly od roku 2004, kdy vytvořila vůbec první motocyklový bluetooth headset. Od té doby pokračuje ve zdokonalování nabídky produktů pro komunikaci v jedné stopě.
První věci, které si všimnete na interkomu Cardo Packtalk Edge je design. Má až vesmírné tvary. Oproti svým kolegům z portfolia výrobce výrazně shodil na objemu. Model Edge je o něco více tvarován a působí elegantněji. Již při první obhlídce jsou postřehnutelné hranaté linie. Druhým rozdílem je jeho systém montáže a uchycení. Ten je uživatelsky velmi příjemný a o styčnou plochu s mezikusem helmy se stará silný magnet. Zařízení se tak velmi jednoduše zacvakne na své místo a zvládnete to hravě i v rukavicích. Po samotném přichycení se interkom vycentruje na svém místě a síla magnetu je dostatečná k tomu, aby odolala i silnějším otřesům. Pro jeho odstranění je třeba vycvaknout zajišťovací jazýček v přední části, který posune celou elektronickou jednotku vpřed.

Porovnání s modelem Cardo Packtalk Bold

Mezikus pro zacvaknutí interkomu

Obsah balení a jednotlivé komponenty

Když rozbalíte krabici, uvidíte ve vrchní části samotný Cardo Edge (testováno balení „Single“ obsahující pouze jednu jednotku), dále zkrácený instalační průvodce, kompletní kapesní manuál přinášející návod o tom, jak používat všechny funkce. Ve spodním patře se již nachází velká sada příslušenství, zabalená v malé černé krabičce. Když se podíváte do jejích útrob uvidíte, že obsahuje: kolébkový držák (mezikus pro přichycení interkomu), sluchátka, 2x mikrofon, nezbytnou kabeláž, čistící tampony a dostatečný montážní materiál.

Sluchátka jsou od značky JBL, jejich průměr je 40 milimetrů a pro poslech jsou k dispozici celkem tři profily – „Bass boost, High Volume a Vocal“. Magnetickou kolébku, sloužící jako protikus k interkomu lze uchytit buď držákem na 3M pásce nebo šikovnou sponu, která se vloží přímo do přilby (na její skořepinu). Sponu lze použít pro přilby s hranou skořepiny menší než 5 mm. Pro širší skořepiny přileb je potřeba použít nalepovací držák. Flexibilní mikrofon nebo menší nalepovací mikron dává dvě možnosti, jak přistoupit k hlasovému komunikačnímu kanálu. Obsahem je také USB-C kabel, pro nabíjení.

Zvukovou technologii JBL lze přehrávat přes tři profily

Funkcionalita

Edge můžete nabíjet pomalu, ale i rychlonabíjením přes USB-C, kde za 20 minut nabíjení vám umožní uživatelskou výdrž na dvě hodiny. K plnému nabití bude zapotřebí připojení na dvě hodiny (13h hovorového času, standby až 10 dní).
Pro propojení s ostatními motorkáři využívá technologii DMC (Dynamic Mesh Communication – v překladu dynamická síťová komunikace), ve své druhé generaci. Ta poskytuje automatické párování i když se vaše skupina přeskládá nebo rozdělí. Všichni tak zůstanou v kontaktu. Je připravena pro propojení s dalšími patnácti jezdci do vzdálenosti 1.6 km. V případě vytvoření několika skupin ve větší vzdálenosti, uživatelé zůstanou propojeni ve svých malých skupinkách a následně po dosažení vzdálenosti na propojení se automaticky jednotky propojí zpět. Kromě toho využívá propojení přes systém Bluetooth 5.2.
Systém lze průběžně aktualizovat přes Wi-Fi, a to přes aplikaci Cardo Connect. Interkom tak již není nutné připojovat k počítači nebo notebooku, díky čemuž je uživatelsky přívětivější. Disponuje také možností ovládání hlasem.

Propojení je možné až s dalšími patnácti zařízeními

Instalace

Začněte s montáží sluchátek. Určitě je lepší, pokud vaše helma již má zabudované vybrání pro jejich umístění. Usnadňuje to práci. Pro instalaci je potřeba použít 3M nášivky na suchý zip, na který se budou sluchátka následně upevňovat. Připevnění není dáno, a můžete je umístit kdekoli budete následně sluchátka využívat. Potom, v závislosti na vzdálenosti mezi vaším uchem a výplní přilby je možné využít zesilovací nástavbu, aby se sluchátka dostala trochu blíže k uším. Kabel sluchátek není stejně dlouhý. To by vás nemělo zaskočit, nakolik ten kratší patří na levou stranu, resp. na tu, kde bude interkom připevněn na vaší přilbě. V zásadě se dává po ruce, kde se ovládá spojka. Nebývá zvykem ho dávat na druhou stranu (plyn a brzda). Kratší vývod sluchátek tedy patří k připevnění vlevo.
Pro uchycení kolébky jsem osobně volil sponu do spodní části přilby, připevněnou o skořepinu. K dispozici je ještě zmiňovaná lepící podložka přímo na přilbu. Zvolte tedy vámi preferovanou metodu montáže kolébky. Do mnou použité spony se zacvakne protikus pro interkom a celá spona se zatlačí do spodní části přilby. Výsledná funkčnost je ve srovnání s nalepovacím systémem držáku shodná.

Pokračujte s mikrofonem. Připojení mikrofonu a jeho samotná instalace probíhá v bradové části helmy, aby byl v co nejlepší poloze k vašim ústům. Pro otevřené a zavírací přilby je určitě lepší použít flexibilní mikrofon, jelikož máte dostatek prostoru k pohybu pro nalezení nejvhodnější cílové polohy i po montáži. Pozor je třeba dávat určitě na drobný žlutý trojúhelníček, který označuje nejefektivnější místo pro zvuk (po montáži se ujistěte, že žlutý trojúhelníček směřuje k vašim ústům). Standardní mikrofon (bez aretační schopnosti) lze přirozeně také použít, určen je ale hlavně do integrálních přileb. Také je třeba dbát na to, abyste všeobecně montáží mikrofonu případně nezaslepili ventilační otvory. I přes novou funkcionalitu helmy v podobě komunikačního systému by přilba neměla fungovat hůře. Upevnění je možné přes lepící podložky na suchý zip, na které se mikrofon umístí dovnitř přilby. Na závěr zbývá už jen připojit mikrofon ke komunikační kolébce a také zbývající kabely pro sluchátka (přes 3,5 mm jack konektor).

Příslušenství a instalační materiál

Produktové video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Každodenní život

Pro první použití je potřeba projít několika kroky jako je registrace uživatele a instalace mobilní aplikace. Všechny kroky jsou však intuitivní a celý proces netrvá víc než pár minut. Stáhněte si aplikaci a postupujte podle kroků, abyste ji mohli používat. Po nastavení můžete poslouchat vaši oblíbenou hudbu, telefonovat nebo komunikovat s dalšími zařízeními. Poskytuje denní a noční režim zobrazení. Ovládání je intuitivní a k jejímu používání nepotřebujete vlastně skoro žádné znalosti z informatiky ani nic podobného. A jaké byly moje pocity z používání?

Interkom systém se zapne stisknutím a podržením tlačítka šipky v levé části a zároveň spodního tlačítka s ikonkou telefonu po dobu dvou vteřin. Když to uděláte, indikační kontrolka se rozsvítí zeleně. Pokud chcete systém vypnout, znovu stiskněte dvě stejná tlačítka současně na dvě sekundy. Rozsvítí se červené světlo, které znamená, že se zařízení vypíná.
Když je systém zapnutý, podržte spodní tlačítko telefonu na 5 sekund, zatímco je na vašem mobilním telefonu zapnuta funkce Bluetooth. Edge se tak propojí s vaším telefonem. Pokud se tak nestane, stačí ve vašem telefonu zajít do listu dostupných zařízení a najít „PT EDGE“. Snadné a v pohodě. Vyzkoušel jsem propojení z držáku na řídítkách a také z kapsy bundy. Obojí fungovalo a konektivita vydržela.

Mobilní aplikace

Pro poslech hudby zde je mobilní aplikace. Z nabídky volitelných profilů pro poslech mi nejvíce vyhovoval „Bass boost“, který mě osobně přišel ze tří nabízených nejlepší. Každý má jiné preference a je dobré, že i zvuk lze takto doladit pro každého individuálně. Úrovni kvality přehrávání se nedá nic moc vytknout. Hlasitost soustavy je dostatečná i při vyšších rychlostech. Osobně jsem si od kvality poslechu nic moc nesliboval, o to víc mě to příjemně překvapilo.
Pokud se přehrává hudba, můžete libovolně přecházet mezi skladbami. Hlasitost lze zvýšit nebo snížit jednoduchým otáčením kolečka. Otáčení směrem dozadu dělá poslech hlasitější, otáčení směrem dopředu snižuje hlasitost. Ovládání samotných tlačítek pro posun skladeb nebo vrácení mi přišlo v pohodě. Jsou vystouplé, s jasnou hranou a jsou dobře nahmatatelné. Horší to už bylo s otočným ovládačem hlasitosti. Ten se mi teda hledal v rukavicích hůře.

Poslech hudby

Používání rádia mi přišlo dobrý. Uvítal jsem možnost uložení stanic do paměti. Signál je slušný a celkově se tato funkcionalita může hodit na delší cestování. Stanice jsem si naladil ručně, bez automatického ladění a rádio tak ovládal přímo z telefonu.

Funkce FM rádio

Telefonování lze ovládat přes spodní tlačítko. Chcete-li hovor přijmout, je třeba stisknout spodní tlačítko (s telefonem). Pokud chcete hovor ignorovat, otočte kolečkem doprava a zavěste. Pokud jste zmeškali hovor, můžete zavolat zpět stisknutím a podržením spodního tlačítka na dvě sekundy. Pro vytáčení konkrétního čísla je zde aplikace a přímé propojení s kontakty z telefonu. Telefonování samotné funguje bez problémů.

U ovládání hlasem a hlasových příkazech jsem ale trochu narazil. Systém tohoto ovládání mi z nějakého důvodu nesedl. Prví komplikací může být, že není možno nastavit český jazyk. To by, v mém konkrétním případě se znalostmi angličtiny, až tak moc nevadilo. Ovšem, ani po několika pokusech, s rozdílnou intenzitou hlasu se mi nepodařilo funkcionalitu rozjet. Je to škoda, protože hlavně zde jsem čekal trošku více. Sada dostupných příkazů se dá najít celkem rychle, v nastavení aplikace.
Zařízení se často používá pro komunikaci při jízdě ve skupině. Zde jsem neměl možnost funkcionalitu otestovat, ale budete-li se chtít spojit s ostatními jezdci, je třeba podržet horní tlačítko (znak Wi-Fi) na 5 sekund. Během vyhledávání bude indikační ikonka blikat červenou a zelenou barvou. Po úspěšném spojení s ostatními motorkáři se změní na fialovou. Pokud vás po nějaké době omrzí komunikace ve skupině, můžete ji celou ztišit a zvuk znova po nějakém čase zapnout stejným způsobem. Možné je i ztlumení pouze vlastního mikrofonu. Sice jsem spárování přístrojů sám nezkoušel, není ale důvod výrobci nevěřit.

Závěrečné hodnocení

Zpracování testovaného Cardo Packtalk Edge je velice slušné a interkom je i na pohled celkem šik. Co můžu z praxe potvrdit je, že na samotné používaní interkomu jsem si celkem rychle zvykl, a také i na mobilní aplikaci. Oproti konkurenci má méně tlačítek na ovládání a na občasnou kombinaci dvojhmatů je třeba si nechat čas na navnímání. Hlasové příkazy jsou dobrá cesta k efektivitě používání a zde asi dokážou hodně pomoct. Tedy samozřejmě pokud ovládáte dobře aspoň jeden nabízený cizí jazyk a interkom vaše povely rozpozná.

V praxi je třeba určitě počítat i s typem přilby, do které zařízení budete montovat. Já jsem zařízení testoval v mé starší racingové helmě (Shark RSR2) a je třeba počítat s menším kompromisem vystouplých reproduktorů co se týče komfortu.
Interkomy jsou všeobecně zajímavou alternativou, jak zefektivnit komunikaci mezi skupinami motorkářů během dlouhého cestování nebo klidně i krátkého výjezdu. Také jsou fajn pro všechny jezdce, který během jízdy na motorce potřebují občas vybavit telefonát, nebo si chtějí poslechnou oblíbenou skladbu. Mě se jeho používání líbilo hlavně kvůli kvalitnímu poslechu a pěknému vzhledu. Vychytat by chtěla komunikace hlasovými příkazy.

Náš tip

Dainese Smart Jacket - Recenze airbagové vesty

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist