globalmoto_duben_nolan




Vybíráme boty na motorku

Na skútru v žabkách, na naháči v adidaskách, na cesťáku v kanadách po dědovi, i takové obrázky na silnicích vidíme. Inu, kdo chce kam… Pokud berete motorkaření zodpovědně a chcete mít nohy v pohodě a především v bezpečí, nezbude vám než investovat minimálně do jednoho páru speciální motocyklové obuvi. Ovšem stejně jako v dalších oblastech motorkářovy výbavy, i bot je spousta druhů. Jaké budou pro vás ty nejlepší?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ať už si kupujete mohutné přezkáče na cestovní enduro, anebo jenom lehké motokecky, vždycky dostanete neporovnatelně lepší obuv, než když na motorku skočíte jen tak ve svých civilních botách. Nejde jenom o bezpečnost, kde to je bez diskusí, ale k tomu se ještě dostaneme. Je to i záležitost komfortu, v keckách máte po chvíli protivně otlačený kloub na levém palci od řazení (a boty špinavé), příliš měkká podrážka na úzkých sportovních stupačkách a páce brzdy znamená nepříjemný bodový tlak a podivné kroucení chodidla, které z motobot neznáte. Zkrátka civilní boty jsou dělané na chození, zatímco motocyklové pro jízdu na motorce. Tak to nezaměňujte. A rozhodně to není tak, že motocyklová obuv se hodí hlavně na dlouhé cesty, zatímco ve městě si vystačíte s keckami, v nichž chodíte do školy nebo do práce. Vlastně v tom městě na vás číhá, v poměru na kilometr, víc nebezpečí, než když jedete dálky po dálnici. Co chvíli zastavujete na křižovatkách, kde sundáváte nohy na zem, neustále řadíte a brzdíte a co si budeme povídat, v hustém provozu je karambol blíž, než když se poflakujete někde po venkově.

Léto a skútry lákají k lajdačení, ale buďte na sebe přísní, zdraví za to stojí

Motocyklová obuv patří mezi osobní ochranné prostředky (OOP), v angličtině se to označuje jako Personal Protective Equipment/PPE, a to kategorie 2, což jsou produkty pro středně rizikové činnosti. A jako takové musí plnit evropské normy, v tomto případě EN 13634:2017. Tahle norma říká, co motocyklová obuv musí vydržet, a provádí se řada laboratorních testů, kde se zkoumá, jak se při nárazu bota prodře nebo propíchne, jak je tuhá v příčném směru, jestli se jí rozlepí podrážka, jak je odolná vnitřní podšívka a další. Ve zkušebně se také bota rozebere doslova na prvočinitele a dělají se zkoušky jednotlivých materiálů a komponentů. Zkrátka když už si kupujete motocyklovou botu, tak víte, že nějaká její kámoška zemřela pomalou a velmi bolestivou smrtí proto, aby se potvrdilo, že se to samé nestane i vaší noze. Ta nášivka s ikonkou panáčka na motorce a písmena CE zkrátka nejsou v botě pro srandu králíkům a pod nimi najdete ještě čtyři čísla. Tedy měla by tam být čtyři, ale občas jsou tam jenom tři. To první je vícemístné a označuje výšku boty, na dalších třech pozicích najdete pouze čísla 1 nebo 2, která znamenají úroveň bezpečnosti – jednička menší ochrana, dvojka větší ochrana. První se týká odolnosti proti prodření na asfaltu, kde je bota smýkána po smirkovém papíru hrubosti 60 rychlostí 8 m/s – jednička musí vydržet 5 vteřin, dvojka 12 vteřin. Další číslo v řadě se týká odolnosti proti propíchnutí, kdy se rychlostí 2,8 m/s zapíchne do boty nůž, a když se čepel nedostane hlouběji než 25 mm, je to na jedničku, a když je to do 15 mm, tak na dvojku. Poslední číslo se týká příčné tuhosti, kdy se bota dá podélně do lisu a zkoumá se míra odolnosti podrážky proti zmáčknutí. U každé boty se posuzují všechny tyto oblasti zvlášť, takže většinou mívají něco na 1 a něco na 2. Tady je dobré si říct, že ty nejvyšší závodní boty kolikrát mají třeba odolnost proti oděru a propíchnutí jenom na jedničku, jenomže to je proto, že se testuje ta vnější část boty a vy máte vevnitř ještě vyjímatelnou, často karbonovou botičku, která vám teprve dělá tu vlastní ochranu. Takže se nevyděste.

Každopádně čísla znamenající úroveň bezpečnosti jsou jedna věc a druhá je to, jak vám bota sedne. Motocyklová obuv se vybírá trochu jinak než ta civilní, nováčka může překvapit, jak jsou motoboty tvrdé, hlavně co se podrážky týče. Inu, když mají ochránit nohu při nehodě, musí to být tak trošku jako rytířská zbroj. Taky proto nemůžete moc počítat s tím, že by se vám boty vyšláply – jestli vám jsou při zkoušení úzké ve špičce, kde se na pevnou podrážku napojují plastové boky, tak takové zůstanou navždy. To samé platí pro chrániče, pokud hned cítíte, že vás třeba z boku tlačí něco do kotníku, těžko se to po čase změní. A když potom jedete dvě, tři hodiny, tak už z toho šílíte. Velkou pozornost vyžaduje také volba vysokých bot u lidí, kteří mají silnější lýtka. Každý by si měl motoboty zkoušet spolu s kalhotami, které na motorku používá, ale u lidí s nadstandardním obvodem bérce je to vysloveně bezpodmínečné. Protože se klidně může stát, že si obléknete kombinézu a zjistíte, že už boty nahoře nedopnete – a jezdit s rozepnutými botami, to je, jak nedovřít si dveře v autě. Anebo naopak můžete zjistit, že mají boty tak mohutné chrániče holeně, že přes ně nepřevléknete džíny/motokalhoty, jak jste původně měli v plánu. A rozhodně si je kupujte o fous větší, než běžné civilní boty, měli byste mít v chodidle malý prostor, jako na tlustou ponožku. Zaprvé se to nezdá, ale při dlouhé jízdě, zejména sportovní a za teplého počasí, vám dokáží nohy pěkně natéct, a zadruhé když se nezadaří, vy letíte z motorky, kopnete si špičkou do asfaltu a máte boty natěsno s prsty div ne pokrčenými, přijdete ke zbytečné zlomenině velice rychle. Zkrátka je to úplně stejné jako u rukavic, motoboty musejí sednout. Budou tuhé, na to se připravte, ale neměly by vás nikde vyloženě tlačit.

Kalhoty do bot, nebo přes boty? Ne každý si může vybírat

Jaké si tedy vybrat? Kategorií motobot je spousta a jako u všech dalších prvků motorkářovy výbavy i tady platí, že vybíráte podle účelu použití, ne na krásu. Na GS nemusíte nutně jezdit v mohutných cendurových přezkáčích, když jste silniční cestovatelé, stejně jako u naháče používaného především na dopravu po městě a krátké výlety za slunečných dní využijete spíš motokecky než vysokou sportovní obuv. My jsme si boty pracovně rozdělili do několika kategorií a opět si vzali na pomoc vzorové kousky od dvou značek, na nichž demonstrujeme, co zhruba od jaké boty očekávat.

Motokecky a městské motoboty

Prostě nízká motocyklová obuv v designu buď blízkém civilním kotníkovým keckám, nebo spíše obuvi z formule 1, jak se komu líbí. Důležité je si říct, že tyhle kotníkovky jsou to nejnižší, co na motorku seženete, nic nižšího, tedy bez ochrany kotníku, se na motocykly nedělá, a je to logické. V těchto botách dokážete zpravidla slušně fungovat i v okamžiku, kdy potřebujete chodit, ať už po městě, nebo někde na výletě. Pořád to ale nejsou civilní boty, takže musíte počítat s hodně pevnou podrážkou a logicky i vyšší hmotností než u nějakých plátěných kecek, na druhou stranu díky volnosti v kotníku a chybějící bércové části tady prostě je větší volnost pohybu. My jsme si na ukázku vybrali nízké sportovní boty Dainese Energyca Air v perforované verzi za 3850 Kč a k nim motokecky Dainese York ve variantě D-WP, tedy nepromokavé, za úplně stejné peníze. S tím se setkáte i u ostatních značek, že nabízejí jak odvětranou verzi, tak nepromokavou, u Dainese je finanční rozdíl necelá pětistovka, a také že tyhle boty bývají i v pánské a dámské variantě, kdy kromě barev a velikostí je odlišný i střih (dámské bývají užší). U všech tkaničkových bot platí pravidlo: pozor na tkaničky! Zachycená za stupačku nebo zamotaná do řetězu, to je vždycky velký průšvih.

Na každý pád počítat můžete s koženou botou s chrániči kotníků a více či méně viditelnými výztuhami na patě, špičce a nártu, tam kvůli řazení (na pravé noze proto, aby to nevypadalo blbě asymetricky). Co se té vzdušnosti či naopak nepromokavosti týče, je to u nízkých bot vždycky velká otázka. Já osobně mám kožené s nepromokavou membránou a vím, že další motokecky už budou vzdušné. Ve velkém lijáku vám záhy nateče dovnitř vrchem, takže potom máte v botách pěkně utěsněný bazének, za teplých dní se v nich logicky hodně potíte (a to si berete kecky, abyste se nemuseli pařit ve vysokých botách) a za chladného počasí vám zase nepříjemně fouká studené na spodek bérce. Nicméně pokud si někdo pořizuje jenom nízké boty, asi bude nepromokavá varianta dobré univerzální řešení, naopak pro toho, kdo je má jako doplňkové na léto a/nebo městské cesty, bude větší smysl dávat ta odvětraná.

Stylovky

Na cruiser či café racer si určitě nebudete kupovat sportovní oplastované boty, naštěstí i na tuhle kategorii výrobci myslí a „čopráci“ nebo vůbec stylaři nejsou odkázání jenom na nízké motokecky. Kdo dává přednost nenápadnosti a použitelnosti i pro běžné chození, pro toho jsou boty Held Nashville II za 3740 Kč, dostupné v černé nebo hnědé variantě. Vypadají jako jednoduché nazouvací kožené boty, ovšem uvnitř mají lehkou podšívku a z vnitřní strany dlouhý zip, abyste do nich dobře zapluli a zároveň vám boty dobře držely na noze – jediné další doladění je sponou přes kotník. Hrubou traktorovou podrážku oceníte při náročnějších výšlapech.

V téhle kategorii samozřejmě nesmějí chybět nepostradatelné „koně“. Těch se samozřejmě vyrábí nepřeberné množství a je část motorkářů, která na svého cruisera v ničem jiném nesedne už desítky let. Nicméně je dobré vědět, že vedle nazouváků z tržnice, jejichž jediná ochrana spočívá v naleštěné kůži, existují i vyloženě motocyklové produkty, jako třeba tyhle Heldy Nevada II. Za ty zaplatíte 4990 Kč, ale taky dostanete pořádnou výbavu. Uvnitř je totiž nepromokavá membrána Hydroguard, je tady pevný chránič holeně i chrániče kotníků a i do těchto bot se leze komfortně po rozepnutí bočního dlouhého zipu. Velmi příjemnou vychytávkou je zadní vrchní část na suchý zip, kdy si dokážete obvod boty přizpůsobit obvodu bérce.

A do třetice boty, které vypadají velmi civilně díky tkaničkám a své uplatnění najdou především na kafáčích, scramblerech a jim podobných stylovkách, nicméně oblíbené jsou i u cestovatelů vyrážejících na opravdové dobrodružství po světě. Za Heldy Saxton zaplatíte nemalých 6990 Kč, ale zase uvnitř najdete membránu Gore-Tex. O komfort se stará měkká textilní podšívka, o dobrý kontakt se stupačkami i povrchem při výšlapech podrážka Vibram a nazouvání opět usnadňuje boční zip, abyste nemuseli pořád šněrovat.

Cestovní silniční

Je vaším koníčkem neagresivní jízda, nejlépe v řádu vyšších stovek kilometrů každý den, a poznávání světa po zpevněných cestách? Pak se podívejte po čistě turistických botách, které na misce vah dávají přednost komfortnímu nošení i při chůzi před ukrutným oplášťováním. A je úplně jedno, jestli jezdíte na Gold Wingu nebo nahaté CB500F, opět záleží jen a pouze na vašem stylu jízdy. Takovou úplnou klasikou jsou boty Dainese Blizzard D-WP za 4990 Kč, které už v názvu prozrazují, že jsou vybaveny nepromokavou membránou vyvinutou u tohoto italského výrobce motocyklové výbavy. Tohle jsou opravdu pohodlné měkké bačkůrky s ohybem v kotníku zajišťovaným velkými elastickými pásy vpředu a vzadu, takže se v nich bude obstojně chodit, avšak pořád se můžete spolehnout na solidní ochranu v podobě chráničů kotníků či holeně. Zapínání je klasicky na dlouhý zip zevnitř.

Cestovní bota může ukrývat ale i poměrně pokročilá řešení, jako to ukazují boty Held Annone GTX. Vypadají podobně jako předchozí dainesky, v čistě cestovní obuvi frčí nenápadný design a černá barva, nicméně cena 7990 Kč naznačí, že uvnitř je spousta věcí jinak. Třeba membrána, jak už podle názvu víte, tu dodal Gore-Tex, a podrážku pro změnu zase Vibram. A pozor, tahle bota má vnitřní botičku! Vlastně co vidíte, je jenom vnější obal. Ne že by ta vnitřní botička byla vyjímatelná, ona je všitá, ale zkrátka sem se leze tak, že otevřete dlouhé zipy z obou stran, pohodlně „nastoupíte“ a zase uzavřete. Fajn i na větrání bot po celodenním nošení. Lepší usazení na noze zajišťuje nastavitelná zadní část na suchý zip, opět pro doladění obvodu lýtka.

Cestovní enduro

Doby, kdy si dobrodruzi na géesech a starých Africách museli vystačit buď s měkkými cestovními botami, nebo naopak s tuhými nepohodlnými motokrosovými přezkáči, je dávno pryč a kategorie Adventure už je i v motocyklových botách. V zásadě se jedná o takové obrněnější cestovní boty, v nichž byste měli být v pohodě i na dlouhých cestách, ale zároveň vám tyhle boty nabídnou hodně dobrou ochranu i pro případ, že se pustíte do offroadu. Takovým klasickým případem adventure bot jsou Held Brickland za 7990 Kč. Vysoké kožené boty v hnědém nebo černém provedení mají membránu Gore-Tex a plastové chrániče na vnějším kotníku plus na holeni. Zapínání je na tři kovové přezky, z vnitřní části nad kotníkem máte velké kožené panely, abyste mohli motorku dobře chytit, to jsou ty tradiční prvky z motokrosových bot, stejně jako plastové panely přes špičku kvůli řazení, naopak ta klimamembrána, výrazné elastické panely zepředu a zezadu na kotnících kvůli pohybu a podrážka Vibram jsou zase cestovní náležitosti. U té podrážky vidíte, že je dělaná i na to, abyste dokázali někde svoje přeložené géeso vytlačit z bláta.

Zajímavou alternativou k velkým cendurovým botám jsou boty nízké a kupříkladu Held nabízí obě varianty, ta druhá se ukrývá pod označením Brickland LC. To jsou boty na jednu přezku, sahající tak zhruba do třetiny bérce a logicky tedy postrádající plastový holenní chránič, ale jinak s kompletní výbavou jako jejich vyšší verze. Proč si vzít tyhle nízké? Ušetřená tisícikoruna (6990 Kč) asi nebude ten hlavní důvod, tady je to opět o vašem způsobu používání. Nižší boty jsou lehčí, z čehož budete nadšení hlavně při nějakém turistickém výšlapu třeba na hrad, kde vysoké těžké cendurové boty pořádně prověří vaši fyzičku, a pro člověka, který potřebuje relativně tvrdou motocyklovou obuv kvůli tuhé převodovce svého stroje a neplánuje žádné brodění nebo ostrou jízdu po polních a lesních cestách, to vlastně může být vítaná lehká a levnější změna.

Sportovně-cestovní

Cestování může mít ale i velmi dynamickou silniční podobu, ať už se jedná o Multistradu V4 nebo Hayabusu. Prostě někdy potřebujete skloubit pohodlí s co největší bezpečností, a to řeší sportovně-cestovní boty, jako jsou třeba tyhle Dainese Sport Master Gore-Tex. Za ty dáte 7260 Kč, což není úplně málo, ale zase na druhou stranu jsou to boty s „goráčem“ a hlavně s velmi dobrou bezpečnostní výbavou. Na první pohled vidíte výrazné oplastování paty i špičky, kde nechybějí výměnné slidery, a hlavně se jedná o boty kloubové. To jsme ještě neprobrali, kloubové mechanismy u motocyklových bot slouží jako ochrana kotníku proti zkroucení a zároveň vám usnadňují řazení, většinou to v nich jde lépe než u tuhých bot bez kloubového mechanismu. U Dainese se ten systém jmenuje Axial Distortion Control Systém a jeho součástí je i chránič holeně, který od pohledu není kdovíjak masivní. A to proto, že tyhle boty jsou určeny dospodu pod kalhoty. Tohle řešení propagované značkou Dainese má své nesporné výhody, začněme třeba tím, že za deště vám do bot nestéká voda po oblečení. Ale jsou tady i aerodynamické benefity nebo fakt, že v případě pádu se vám bota nezachytne třeba za stupačku motorky nebo naopak za nějaký hrbolek v asfaltu. Tyhle botky mají zajímavou konstrukci také tím, že kombinují nepromokavou membránu s perforací kůže, která se používá u letních modelů kvůli odvětrání. Luftovat by tedy mohly navzdory membráně slušně a zároveň v nich nebude mokro.

Sportovní silniční

A jsme u nejvyšší ligy, co se týče ochrany. Tyhle boty dokáží být i pohodlné, ale jejich hlavní úlohou je co nejlépe ochránit nohu jezdce, který jezdí tvrdě. Supersporty, naháče, klidně i rychlá cendura, tyhle boty jsou velmi oblíbené a zpravidla každý výrobce nabízí několik řad. Značka Dainese není výjimkou a dokonce to u ní je tak, že v každé té řadě máte standardní verzi a perforovanou letní verzi a v té základní a nejvyšší řadě i verzi s klimamembránou (vlastní nebo Gore-Tex). Ta základní řada nese jméno Nexus 2 a jde o poměrně výrazně oplastované boty s velkým chráničem holeně přecházejícím do kloubu, také tady je totiž Axial Distortion Control Systém, byť nepříliš masivní. Že se jedná o boty pro spíše rekreační sportovní vyžití, naznačují plastové vyměnitelné slidery na špičkách. Zajímavostí je možnost doladit si obvod bérce pomocí suchých zipů na vrchní části boty nebo fakt, že kromě běžných barevných provedení se Nexusy dělají také ve španělské, americké nebo vyobrazené italské barevné kombinaci.

Takovou zlatou střední cestu u Dainese tvoří boty nazvané Torque 3 Out (předchozí generace bývaly i ve variantě In, tedy pod kalhoty), které mohu doporučit i z vlastní zkušenosti, používám je již několik sezón. Po chvilce soustředění uvidíte o dost propracovanější konstrukci než u Nexusů, kloub a chránič holeně jsou stejné, ale liší se třeba přední část kotníku nebo patní chrániče, když tam Torque mají zvenčí ještě hořčíkové kousky, aby to lépe klouzalo po povrchu. Magnesiové jsou také vyměnitelné slidery na špičkách. Úplně jiné potom jsou „torky“ uvnitř, když se jedná o boty s vloženou botičkou. Ta sice nejde vyjmout a nechat vyvětrat, ale můžete si ji stáhnout šněrováním a nohu tak v botě dokonale usadit. Navíc je tu ještě plastový chránič Achillovy paty. Také tady si můžete nastavit obvod bérce.

A teď to nej. Boty, které u Dainese nesou označení Axial D1 a které kromě standardních barev a provedení můžete mít i odvětrané, ve verzi s Gore-Texem (závodní boty!) a především ve variantě Replica VR46, tedy takové, jaké nosil Valentino. Nejvyšší třídě odpovídá také cenovka, „obyčejné“ Axialy jsou za necelých 12 tisíc, za „goráčové“ dáte 13 290 Kč a „valentinovky“ vašemu účtu odlehčí o 13 990 Kč. Ovšem víte, že za své peníze dostanete top botu, jejíž největší předností je vnitřní karbonová konstrukce s kloubem (opět Axial Distortion Control Systém). Když ji vidíte rozřezanou, je to fakt zážitek, tohle je úplně jiný level konstrukce motocyklové obuvi. Hořčíkové slidery i panely na patě jsou samozřejmostí a tyhle boty už mají rovnou i suché zipy na své vrchní části, abyste si je mohli dobře spojit se závodní kombinézou od stejné značky a jako celek to pak je nejen velmi elegantní, ale také velmi efektivní řešení z pohledu aerodynamiky i bezpečnosti.

Sportovní offroad

Když už jsme si pověděli o sportovních silničních botách, musíme se aspoň lehce otřít o boty offroadové. Tam je opět výběr nepřeberný, nicméně ani Dainese, ani Held v této oblasti žádný produkt nenabízejí, tak jsme si vzali boty od značky Alpinestars, konkrétně model Tech 7S, což je dětská/dámská varianta za 3990 Kč. To aby bylo jasno, že ani bláto není výhradně chlapskou záležitostí. Na těchto tech-sedmičkách je krásně vidět, že dnešní motokrosová bota už dávno není vybavena okovanou špičkou, naopak vládnou plasty a kloubové mechanismy. Tyhle dětské/dámské boty mají tři přezky, chlapské čtyři, a nejvyšší modely mají i vyjímatelné vnitřní botičky, které si po rozjížďce můžete nechat vyschnout. Specialitou motokrosových bot jsou vyměnitelné prostřední části podrážek, které bývají dostupné jako náhradní díl, neboť se velice rychle ničí od ostrých motokrosových stupaček. Ze své podstaty se jedná o hodně nepoddajnou obuv, silně nevhodnou k chůzi, která vám ale poskytuje maximální ochranu. A o tu jde při sportu především.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 90 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
jandaxx přispěl 30 Kč
ZdenalH přispěl 30 Kč
Durand přispěl 30 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist