ktm_zari




Redakční Honda CB500X: Nazbrojeno na cesty

Motocykly kategorie Adventure, někdy nazývané celkem nepřesně cestovní endura, mají dlouhé jízdy kamkoli za jakéhokoli počasí v popisu práce. Ale zpravidla je na to musíte ještě trochu vybavit. Naše dlouhodobě testovaná Hondička, láskyplně pojmenovaná Mařena, proto dostala plnou nálož originálního příslušenství! Jaké je?

Kapitoly článku

Pokud pozorně sledujete naše deníky, dobře víte, že už máme zajeto a po garančce v 1000 km. V servisu K2 moto v pražské Vrbovce, kde se nám o Mařenku starají, zůstala ale poté ještě trochu déle, protože jsme si na ni navymýšleli strašnou spoustu doplňků z katalogu originálního příslušenství a do ká-dvojky tak několik týdnů (jelikož je CB500X letošní novinka, teprve na jaře nabíhala výroba doplňků) chodily různé bedny a bedýnky… Teď už je ale ve stavu, v jakém jsme ji chtěli mít, včetně pár milých zbytečností.

Co všechno se dá na CB500X pořídit? Na stránkách Hondy najdete pěkný konfigurátor, v kterém si můžete naklikat vše, co je na tenhle model dostupné, a máte vše rovnou s cenami. Tedy samozřejmě s cenami pouze za příslušenství, pokud si ho budete chtít nechat montovat u dealera, připočítejte si ještě cenu práce (jestli se nedohodnete jinak). Každý díl má svůj předepsaný montážní čas a pro představu, hodinová sazba servisu v K2 moto je 890 Kč. Anebo si můžete vše namontovat sami, na téhle parádní stránce jsou dostupné veškeré montážní návody rozepsané do detailů včetně utahovacích momentů, a pokud nejste vyloženě talenti, kteří po kontaktu s vercajkem pravidelně končí v péči chirurgů, určitě to zvládnete a ještě se váš vztah se strojem prohloubí do intimnějších sfér.

Začneme tím, co jsme na Mařenku nedávali. Mlhová LED světla jsou dnes děsná móda, ale většinou s nimi vidíme akorát majitele naleštěných zánovních motocyklů nejmenované německé značky lejzrovat oči protijedoucím řidičům za slunných dní. Nějak jsme usoudili, že je nepotřebujeme, stejně jako tašku do kufru, protože je sice fajn na odnesení věcí, ale zmenšuje využitelný objem kufru. Síťku na zavazadla máme každý svou a místo chrániče nádrže šla fólie pod tankbag. No a to je vše, dál už si na cébo můžete dát snad akorát proužky na ráfky, s nimiž bezesporu získá na dramatičnosti, ale bez toho dokážeme žít. A po čem jsme tedy sáhli?

Komfort sada

Ta nejdůležitější položka v celém seznamu. Obsahuje centrální stojan, vyhřívané rukojeti, 12V zásuvku a kryty rukojetí, tedy přesně ty prvky, které na adventuře chcete a nejlépe už ve standardu. Jenže to by potom taky cébo nestálo 170 tisíc, takhle to holt u velkých značek je. Do téhle sady patří ještě malé deflektory kapotáže, které se lepí na kryty chladičů a mají za úkol odklánět hlavně vodu od kolen jezdce, když prší, ale ty jsme zatím nemontovali. Jelikož jsme přidávali i ochranný rám, skoro bychom řekli, že nebudou mít význam. Všechny položky se samozřejmě dají koupit samostatně, ale součet jejich cen potom bude výrazně převyšovat cenu celé sady, která je 15 989 Kč. Doba montáže podle Hondy: 2,9 h.

Boční stojan sice využíváte mnohem častěji, ale ten centrální sakra přijde vhod, když potřebujete uprostřed dovolené s nabalenou motorkou namazat řetěz. Anebo vůbec tu motorku nabalit, což se dělá mnohem lépe, když je stroj vertikálně a ne nahnutý. A i mazání řetězu v klidu domova je mnohem jednodušší. Cébo není kdovíjak vysoké, tudíž ani stojan nevypadá jak dlouhý žebřík. Je pěkně bytelný, jeho trn nepřekáží vašim podrážkám, nahmátnete ho akorát trochu při jízdě ve stupačkách. Sílu potřebnou na zvednutí motorky na něj bych označil za střední, moc se nenadřete, ale zabrat musíte.
Zásuvka se montuje doleva pod přístrojovku, v plastu je tam připravená záslepka, která se jen vydloubne. Zásuvka je klasická 12V/3A automobilového typu, tedy ta tlustší, a je funkční se zapnutým klíčkem.

Vyhřívané rukojeti jsou samozřejmě znakem změkčilosti, ale to nic nemění na tom, že jsem se na ně těšil ze všech doplňků nejvíc. Toužil jsem po nich na začátku jara, když teploty nedosahovaly zdaleka dvouciferných hodnot, a oceňuji je i teď. I za hezkých dní dokáže být večer chladno a konec letošního května jsme si navíc mohli splést s únorem… Nejsou vyhřívané hefty jako vyhřívané hefty a u Hondy je mám tradičně rád, protože jsou hubené jako standardní. Ovládají se tlačítkem na levé rukojeti, vždycky musíte tak vteřinku podržet, aby bylo jasné, že je to záměrná akce a ne přehmat. Mají tři stupně intenzity, zapínají se na nejsilnější trojku a dalším mačkáním jdete na střední úroveň a potom nejnižší. Signalizace je optická, čudlík je totiž zeleně podsvícený a vždycky na začátku třikrát/dvakrát/jednou blikne, abyste věděli, co máte navoleno, a potom zůstane svítit. Náběh účinku je velmi rychlý, po pár vteřinách už cítíte, že topí. Pokud si chcete jen tak trochu ovlažit ruce, nezačínejte přes trojku, aby se hefty rychleji vytopily, dejte rovnou jedničku, i na ni to topí docela dost.

Kryty rukojetí mají zdánlivě podivný tvar, jsou hodně nahoru a dolu skoro vůbec, ovšem musím je jenom pochválit. Jsou to takové malé plácačky, ale svou funkci plní moc dobře. Když je zima a prší, tak vás kolikrát ani vyhřívání nezachrání, protože máte ruce promrzlé z vnější strany, tady jste v pohodě. Samozřejmě že na zimní Elefanty to bude chtít něco rozměrnějšího, ale pro běžné sezónní využití jsou fajn.

Přední trubkový rám

Adventura bez trubkáče je prd adventura! Tenhle má v sobě připravené i díry se závity, kam se montují již zmiňované LED mlhovky, ale my ho máme kvůli ochraně při neplánovaném „odložení“. Chrání hlavně chladič z boku, není to žádné hovádko, ale takový elegantní rám z 25mm trubek. Je uchycen vpředu přes delší mezikus k držáku masky a na bocích ke šroubům držícím hlavu motoru, ovšem též přes zohýbaný mezikus a ještě v gumě. Záměr je jasný, náraz musí rám zmírnit a ne ho přenést dál na rám a motor, jak to často je vidět u sportovních motorek vybavených „hříbky“. Za rám dáte 6290 Kč, montáž má servisu trvat rovnou hodinu.

Horní kufr 35 l – sada Wave

Přiznám se, že nemám rád horní kufry, protože mají silný negativní vliv na aerodynamiku (a tím spotřebu) i ovladatelnost stroje, jenže bohužel na cébo Honda nenabízí boční, takže na Mařenu musel přijít tenhle 35litrový zaoblený fešák. Pořád lepší horní kufr než žádný kufr. Jelikož v základu má CB500X velká madla pro spolujezdce a žádný zadní nosič, mění se tady kdeco (přesto by celá montáž měla trvat půl hodiny), sada kromě kufru obsahuje nosič, desku nosiče, na kterou kufr nacvaknete, a zámek Wave, jehož vložka se musí poskládat podle klíče od motorky. To je fajn, že nemusíte mít žádný další klíč speciálně ke kufru. Všechny tyhle srandy samozřejmě něco stojí, celá sada nakonec vychází na nemalých 12 499 Kč, samotný kufr stojí půlku. Madla pro spolujezdce jsou teď kratší, ale zato vpředu přibyly tyčky pro uchycení síťky. Kufr samotný je taková plastová klasika s intuitivním ovládáním, snímání z plotny jde bezproblémově, samotné zavírání kufru vyžaduje trochu pečlivosti, aby víko i zavírání dosedaly správně.

Tankbag sada

Všechny tankbagy, které jsem dosud měl, byly velké nádrž-bágly, do kterých jsem se dokázal zabalit na celý víkend (a většinou pak tankbag radši přivázal na sedlo spolujezdce). Jenže vysoká „endurová“ nádrž vyžaduje něco jiného. Na cébéčko tak Honda dodává takového malého třílitrového kocourka podobného tomu, který se montuje na Africu Twin. Na to, jaký je to prcek, je to docela praktická věcička, má vevnitř v zadní části síťku, zvnějšku potom samostatnou kapsičku a ve víku slídu, pod kterou zevnitř dáte v pohodě velký smartphone. A v přední části je vstup na napájecí kabel. Zipy jsou překryté, takže lehkou přepršku báglík zvládne, kdyby vyloženě lilo, využijete nepromokavý potah, opět s horní slídou. Uchycení je kombinované, v zadní části na 2x2 kulaté magnety, vpředu se zacvakává do pásku nataženého mezi šrouby přední kapoty. Nechybí ouško na nošení, to je v zadní části. Pod ni také lepíte průhlednou fólii, kterou Honda dodává proti poškrábání. Tu jsem zrovna lepil já a moc se mi to teda na ten 3D tvar nepovedlo… Podle Hondy má celá montáž trvat 0,1 h, tedy šest minut, za tankbag dáte 2889 Kč.

Kouřové plexi

Tohle je vyloženě taková srandička, protože tvar tohoto kouřového a standardního čirého plexi je stejný. Ale Mařence vyloženě sluší a občas člověk může investovat i jenom do parády. Ale za určitých okolností dokáže na palubu hodit trochu stínu, a když máte třeba na hrazdičce namontovanou navigaci… Montáž je jednoduchá (i když si nejsem jistý, jestli ji dám celou za těch 0,1 h alias 6 min) a děláte ji pokaždé, když si chcete změnit polohu pléga. Cena plexi je 1390 Kč.

Dost věcí na tak malou motorku, že? Efektů mají hned několik. Nejprve je pocítí vaše peněženka, protože v téhle podobě se cena našeho CB500X vyšplhala ze 169 900 na 208 957 Kč. To už je za malou pětistovku docela dost peněz, na druhou stranu tolik doplňků za necelých 40 tisíc vlastně není tak zlé – kdo si někdy konfiguroval nové BMW, ten se nad touhle částkou jenom zasměje. A nemusíme ani chodit k jiné značce, za výbavu na Africu Twin není problém připlatit dalších 100+. Dalším efektem je zákonité zvýšení jízdních odporů, to máte rám, kryty páček a především ten zadní kufr, ten dělá neplechu vždycky. Jestli jsem si v deníku liboval, že se při rozumné jízdě po okreskách dokážu dostat na průměr rovné tři litry, tak při dálniční stotřicítce a lehkém protivětru jsem měl po sto kilometrech průměr 4,3 l/100 km, přičemž jsem nejednou jasně cítil reakci kufru odzadu. Ovšem pak je tady ještě jeden efekt, ten velmi pozitivní, kvůli kterému tohle celé člověk dělá – a sice že se z naší Mařenky teď stal když ne krutopřísný, tak minimálně přísný cesťáček!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 12 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist