Airbag na leasing: recenze univerzální airbagové vesty Furygan se systémem In&motion

Celou loňskou sezónu jsem jezdil s autonomní airbagovou vestou Furygan Fury, takže je na čase se podělit o nějaké dojmy a zkušenosti z téměř denního provozu. Tahle vesta nepotřebuje ke svému fungování lanko na spojení s motorkou, dá se použít pod téměř jakoukoli bundou a celkově vyniká svou univerzálností. Podobně na tom jsou ale také výrobky od značek Alpinestars a Dainese, takže vestu porovnám i s nimi.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Krátká historie

Co se jezdecké výbavy a oblečení týče, jsou airbagy bez debat největším přínosem pro bezpečnost za posledních několik let. Jako jedno z prvních nasazení do ostré akce pro běžnou populaci můžeme počítat počin Hondy, která v roce 2005 nafukovací vak implantovala do svého Gold Wingu. Už ale pět let před tím se začala italská značka Dainese věnovat vývoji airbagu určeného přímo pro motorkáře a motorkářky, o rok později tohle pole začala zkoumat také konkurence z Alpinestars. Uvedení do komerčního provozu samozřejmě předcházely roky vývoje, tisíce naježděných kilometrů a bezpočet pádů v MotoGP a WSBK, které platily a stále platí za dokonalou živoucí laboratoř. Mezitím si mezi lidi našly cestu technologicky jednodušší vesty s trhacím mechanizmem. Ty se oblečou přes jakékoli oblečení, lankem se jezdec spojí s motorkou, a když ji opustí, lanko vytrhne pojistku a bombička se stlačeným vzduchem vestu nafoukne. Tenhle systém se stal oblíbeným nejdříve díky tomu, že to byl vlastně první dostupný airbag pro běžného motorkáře, po příchodu bezdrátových elektronických systémů dokázal dál bodovat cenou a pro někoho může být i dnes nadále výhodou třeba kvůli jednoduchému mechanickému a tím i spolehlivému řešení.

Během růstu popularity „trhaček“ začala své komerční produkty na trh uvádět také velká italská dvojka Dainese a Alpinestars, nicméně šlo hlavně o produkty s airbagem integrovaným a cenovkou astronomickou. Podívejte se na video z výstavy Motosalon v roce 2019.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Pověstný chleba se začal lámat v roce 2019. Na jeho začátku jsme se prostřednictvím značky Ixon poprvé seznámili s francouzskou značkou In&motion. Ixon totiž jako první představil bezdrátovou univerzální airbagovou vestu pod téměř jakoukoli bundu vybavenou airbagovým systémem právě od In&motion. Kromě univerzálního použití vesta zaujala ještě výrazně nižší cenou oproti soudobé konkurenci od Alpinestars, která byla navíc určená výhradně do několika kompatibilních oděvů. O několik měsíců později zareagovala značka Dainese, které představila svou variantu univerzální autonomní vesty Smart Jacket. Opět nabídne možnost použití pod jakoukoli bundu, při dodržení určitých rozměrů a prostoru pod ní, krom toho je díky otěruvzdornému materiálu možné ji nosit i přes oděv, a protože v sobě nemá integrovaný páteřový chránič, je možné ji třeba srolovat do batohu nebo jednoduše nacpat do kufru či pod sedlo skútru. Avizovaná první cena kolem 16 000 korun byla o nějakých 6 000 víc než u Ixonu, u něj jste ale museli připočíst ještě nějaké další náklady, k tomu se ale dostaneme později. Zásadní je, že tahle cenovka byla a je naprosto konkurenceschopná v porovnání s trhačkami. Poslední do party přibyl na začátku roku 2020 Alpinestars, a to se svou vestou Tech-Air5. V principu úplně stejný produkt, akorát s pevným páteřákem, větší mírou ochrany a určený výhradně pod oblečení.

Proč jsem vybral Furygan respektive In&motion?

Já sám jsem v ohledu ochrany a bezpečí vzorný pionýr, vím, že riskuju, tak chci případné dopady nehody minimalizovat. Na druhou stranu chci na motorce nějak vypadat, proto jsem příchod elektronických vest pod oblečení přivítal všema deseti, tím spíš, že se nemusím starat o špagát. První sezónu, kdy se všechny vesty objevily vedle sebe v nabídce, jsem ještě nestihl, ale na sezónu 2021 bylo rozhodnuto. Ale jakou vybrat? Následovaly hodiny procházení parametrů, porovnávání poměru cena/výkon a vybírání toho nejvhodnějšího. Nakonec moje volba padla na airbag od Francouzů, tedy In&motion, v podání značky Furygan. Ono totiž pokud se rozhodnete pro stejnou volbu, musíte si ještě vybrat toho svého výrobce. In&motion svůj systém prodává třetím stranám, takže tu vedle prvního Ixonu máme zmiňovaný Furygan, dále Held, Klim nebo RST, které jde ale trošku odlišnou cestou. Zatímco všichni ostatní mají v nabídce vestu buď naprosto univerzální, nebo určenou k připnutí do jejich bund a produktů, RST má airbag integrovaný přímo v podšívce bund a kombinéz. Trochu odlišná je také poslední variace na vestu od Tucano Urbano. Tu můžete použít pod jakoukoli kompatibilní bundou, díky jejímu materiálu ji můžete ale použít také přes bundu a jako bonus má zipy pro připnutí rukávů, takže z ní dokonce můžete udělat bundu samotnou. Proč jsem tedy volil vestu? Je to jednoduché, při redakční práci měníme oblečení často, jednou je to cestovní textil, pak kožená stylovka, v létě „síťovka“, na okruh kombinéza, a ve všech těch situacích chci mít vestu na sobě. S univerzálností souvisí také jízdní režimy. Ano, jízdní režimy nevybíráte jenom na motorce, ale i u některých airbagů. Ono totiž jinak jedete na silnici, kde hrozí jiná nebezpečí a jiné je to zase na okruhu. Proto mají výrobci připravené rozdílné algoritmy. Silniční počítá například i se sražením automobilem a vlastně je celkově o něco citlivější, zato na okruhu jsou síly působící na jezdce běžně větší, takže je trošku tolerantnější, na druhou stranu se o to víc „soustředí“ na co nejrychlejší rozpoznání highsideru. Když nebudu počítat závodní variantu Alpinestars, která stojí 25 000,-, byl v době vybírání schopný nabídnout mi okruhový a silniční režim pouze In&motion. Samozřejmě, že asi dva měsíce po převzetí balíčku a zprovoznění vesty přišel Alpinestars s aktualizací konkurenční Tech-Air5, která dostala možnost přepínat mezi silnicí a okruhem. In&motion ale zase dokázali kontrovat. Odjela se první Rally Dakar s povinnost pro jezdce jet v airbagu a In&motion vypustil do světa aktualizaci s režimem Adventure. Jak už jeho název napovídá, jde o režim určený pro jízdu v terénu, které je zase přizpůsobený algoritmus vyhodnocující rizikové situace. Toleruje například pády ve velmi nízké a nulové rychlosti, stejně tak počítá s drncáním na nezpevněných cestách. Má ale svoje limity, rozhodně nejde o airbag pro ostré terénní použití s přejezdy klád a drápání se do kamenitých výjezdů, ani pro amatérské rally. Spíš je určený pro lehké enduro ježdění, typické použití najde na cestovním enduru při jízdě po polních a lesních cestách v rozumném tempu. Prvním rozhodujícím bodem pro In&motion tak byla univerzálnost.

Druhým plusem je cena. Běžně seženete vestu In&motion do 10 000,-, zatímco Dainese Smart Jacket i Alpinestars Tech-Air5 se prodávají v průměru kolem 16 000,-. Jenže! K nákupu vesty musíte připočíst pronájem řídící jednotky. Alpinestars i Dainese koupíte, vesta je vaše a funkční, In&motion musíte aktivovat a platit předplatné za provoz chytré krabičky nazvané In&box. Ta celý airbag řídí. Tedy nemusíte, můžete si ji i koupit, ale v tu chvíli ztrácíte hned několik výhod. První je samozřejmě cenová, protože za nákup si Francouzi účtují 399 euro, při dnešním kurzu tedy necelých 10 000,-. Tím se rázem vesta stává tou nejdražší s porovnávané trojice, navíc ztrácíte výhodu neomezené záruky s VIP servisem, kdy vám v případě nefunkční jednotky pošlou novou z Francie do 72 hodin. Pokud půjdete formou předplatného, máte navíc každé tři roky nárok na novou chytřejší krabičku, pokud bude dostupná, případně si po třech letech můžete tu svoji odkoupit za 99 euro (cca 2 400,-). Samotné předplatné je možné řešit dvěma způsoby. První využijí hlavně motorkáři, kde sezóna nekončí. Ti mohou jednou za rok zaplatit 120 euro (cca 2 900,-). V našich zeměpisných šířkách bude lepší forma měsíčního předplatného, které je stanovené na 12 euro (cca 290,-) a které můžete kdykoli přerušit. Respektive ho můžete kdykoli zrušit, v tom případě ale musíte In&box poslat zpět výrobci do Francie. Jednodušší a rozumnější variantou je předplatné přerušit, to můžete na dva až čtyři měsíce. Po tu dobu platíte 4 eura za měsíc (cca 97,-). K těmto cenám ještě musíte připočíst další peníze za aktivaci okruhového a terénního režimu. Každý opět můžete platit na roční bázi nebo měsíční, to znamená buď jednorázově 25 eur, nebo pravidelně 8 eur (cca 607,- nebo 194,-). Typicky když se jednou nebo dvakrát za rok jdete sklouznout na okruh, aktivujete si režim Track pouze na ten měsíc, kdy jedete jezdit, a pak dál neplatíte. Pokud si připlácíte za další režim, tak v případě zimního přerušení dál platíte pouze 4 eura, tuhle částku to nijak neovlivní.

Chápu, že to teď asi zní složitě, ale žádná velká věda to není. Jen musíte kamarádit s chytrým telefonem, který se spáruje s jednotkou In&box a prostřednictvím kterého přepínáte režimy a aktualizujete jednotku. Nastavení plateb a aktivace režimů může probíhat i prostřednictvím počítače, režimy ale vždy přepínáte přes mobilní telefon. To je vlastně stejné i u vesty Alpinestars. I tu si můžete spárovat s mobilem, jehož prostřednictvím přepínáte režimy, vestu Dainese připojujete k počítači, kde ji registrujete a aktivujete. Když už jsme se vrátili ke konkurenci, tak ani ta se neobejde bez dalších nákladů. Minimálně to bude pravidelný servis. Doporučení je prohlídka autorizovaného servisního střediska minimálně každé dva roky, v případě Alpinestars vás to vyjde na 1 290,-, Dainese si účtuje dokonce 2 590,-. Nedej bože, když dojde na pád s aktivací airbagu. V tom případě si připravte u Alpinestars za kompletní servis s reaktivací a novou bombičkou až 7 990,-, tahle částka ale přichází až při každé třetí aktivaci vesty. První a druhý servis je za 3 990,-, stejně tak čtvrtý a pátý, sedmý a osmý... U Dainese kompletní servis po pádu vychází vždy na 6 790,-. Oproti tomu u In&motion si objednáte bombičku, cena na oficiálním eshopu je 90 euro (cca 2 200,-), a vyměníte si ji v pohodlí domova. Vše má svoje plusy a mínusy, pokud dáte vestu do servisu, můžete si být jistí, že je zkontrolovaná a 100% připravená, což se při domácí výměně nedá zaručit, i když je to poměrně jednoduchá záležitost. Bez asistence servisu ale zase dokážete ušetřit. Jak ukazuje tabulka níže, po dvou letech provozu se sezónním přerušením základního předplatného na 4 měsíce jste v podstatě na ceně konkurenčních vest, které ale po dvou letech zase odskakují díky servisu. Pokud to máte s jedním pádem, ušetříte ještě víc. Navíc díky spolupráci můžeme ušetřit všichni. Kdo se rozhodne pro řešení In&motion, může při aktivaci svého nového In&box zadat kód PRHVLAJ a dostane tři měsíce provozu zdarma, stejně tak je dostanu já. Svůj kód pro další šíření a měsíce zdarma následně najde v mobilní aplikaci, ten může dát zase někomu jinému a zase za to obdrží 3 měsíce předplatného. K dispozici jsou dokonce hned 4 kódy pro každého, takže to ve finále může dát až rok provozu zdarma.

Náklady po dvou letech provozu

  Alpinestars Tech-Air 5 Dainese Smart Jacket Furygan Fury (In&motion)
Nákup 15 990,- akce 13 990,- akce 9 790,-
Provoz 1 290,- 2 590,- základní sezónní předplatné
5 480,-*
Celkem 17 280,- 16 580,- 15 270,-*
S pádem 21 270,- 23 370,- cca 17 470,-**
      * aktuální přepočet z eur
** cena bombičky z eshopu
    In&motion

Všechno ale není tak růžové, ušetřené peníze se prostě na finálním produktu projeví.
O samotný software, algoritmus vyhodnocující situace a celkově elektroniku starající se o aktivaci vesty bych strach neměl. Všechny tři značky jsou zastoupené v nejprestižnějších motocyklových sportech, všechny tři značky sbírají data z dosavadního provozu airbagů v provozu, Dainese a In&motion se navíc věnuje vývoji airbagu pro lyžování. Pusťte si sjezd světového poháru a představte si ty síly a rázy tam. Na tohle naprogramovat airbag asi nebude jen tak. Alpinestars udává, že ve vestě je celkem 6 senzorů, z toho jsou 3 gyroskopy a 3 akcelerometry, které se spolu s algoritmem starají o správné vyhodnocení situace. V případě potřeby se airbag nafoukne od 40 do 60 milisekund. Dainese uvádí dokonce 7 senzorů, ze kterých řídící jednotka vyhodnotí data 1000x za sekundu a k nafouknutí by mělo dojít do 45 milisekund. In&motion počet senzorů neudává, každopádně vyhodnocuje data také 1000x za sekundu a maximální možnou ochranu nabízí do 60 ms od nárazu. V tomhle jsou tedy vesty hodně podobné a je to podobné, i co se výdrže týče. Elektronika, baterie, nabíjení, to spoustu lidí může děsit. Alpinestars deklaruje 30 hodin provozu na jedno nabití, které trvá cca 6 hodin, Dainese udává až 26 hodin a In&motion až 30 hodin s dobou nabíjení do 3 hodin. Pokud si pod tím nedokážete představit denní používání, tak pokud budete jezdit v průměru 2 hodiny denně a zbytek dne bude In&box v režimu standby, vydrží baterie na celý týden.

Rozdíly musíme hledat v samotné konstrukci airbagu potažmo celé vesty. Když to zjednoduším, tak In&motion je v podstatě jenom takový balónek, kde se po aktivaci nafouknou dva pásy podél páteře spojené přes ramena s dalšími dvěma na přední straně, vše ještě spojené kolem krku. I tak by ale měl airbag poskytnout důležitou ochranu v oblasti zad, břicha, hrudníku a krku, k tomu navíc stlačením těla brání v poškození orgánů. V tomhle je to systém dost podobný trhacím vestám. Oproti tomu vestu Dainese tvoří patentovaná struktura z mikrovláken, která se nafoukne v oblasti hrudníku a zad, obě místa pokryje téměř kompletně. V úrovni ochrany je nejdál asi vesta Alpinestars, která má samotný „pytel“ oproti In&motion jednak o dost propracovanější, hlavně ale nabízí největší krytí. K zádům a hrudníku přidává ještě žebra a ramena s klíční kostí. Když jsme ještě u té ochrany, tak poměrně rádi se výrobci chlubí úrovní ochrany zad. Dainese má svou vestu v zadní části sice měkkou, ale nafouknutá vesta dle výrobce poskytuje stejnou ochranu jako sedm páteřových chráničů. Vesta Alpinestars už má pevná záda s certifikovaným páteřákem a dle výrobce nabízí dokonce stejnou ochranu jako 18 páteřáků certifikovaných na úrovni level 1. In&Motion se počtem páteřových chráničů nechlubí, v případě Furyganu se naopak chlubí tím, že má integrovaný chránič homologovalý dle úrovně level 1, v druhé generaci dokonce level 2. Takže i když selže, pořád máte certifikovaný chránič páteře. Další rozdíl je v samotném zpracování a komfortu nošení, který se ale v rámci In&motion systému liší ještě navíc výrobce od výrobce, každý má své materiály. Nic se ale nemění na tom, že abyste vestu zapnuli, musíte dvakrát zmáčknout tlačítko na jednotce In&box na zadní straně. Dainese i Alpinestars zapnutí vesty řeší magnetickou přezkou nebo knoflíkem v přední části zipu. V podstatě tedy oblékáte vestu, zapínáte zip a zároveň zapínáte elektroniku. U In&motion potřebujete mít vestu sundanou nebo být ohybný a dokázat namačkat tlačítko na zádech.

Ještě než se dostanu k samotným zkušenostem s ročním používáním, pojďme se podívat na to univerzální použití. Všechny tři výrobky můžete používat v podstatě pod jakoukoli bundou, jen musíte splňovat určité rozměrové požadavky, které se zase až tolik neliší. Alpinestars udává, že musíte mít kolem celého hrudníku prostor minimálně 4 centimetry. Dainese uvádí dokonce jenom 2 centimetry a ani si u ní nemusíte tolik lámat hlavu s výběrem správné velikosti v případě, že nevíte, jestli vestu budete vozit přes, nebo pod oblečením. Má totiž nastavitelný obvod podobně jako páteřový chránič. V případě In&motion si musíte změřit obvod hrudi a břicha, sečíst tyto hodnoty a vydělit dvěma. Potom ve stejných místech změříte šířku bundy při maximálním roztažení a dvě hodnoty sečtete. Nakonec odečtete výsledek vašeho těla od výsledku z bundy, a pokud je rozdíl větší než 13 centimetrů, jste kompatibilní. Pozor ale v případě jednodílného oblečení, a platí to jak pro jednodílné kombinézy, tak také pro dvojdílné a dokonce i pro spojené kalhoty s bundou, třeba textilní cestovní komplety. In&motion je kompatibilní se samostatnou bundou, protože potřebuje po nafouknutí prostor i směrem vzhůru. V tu chvíli se obyčejná nepřipojená bunda zvedne a je po problému. Když ji máte připnutou ke kalhotám, logicky není kam dál jít. Jediným řešením je v tomhle případě mít oblečení speciálně přizpůsobené pro potřeby této vesty a tím se dostáváme zase k okruhovému ježdění, kde zkrátka potřebujete kompatibilní kombinézu. V opačném případě není zaručená 100% funkčnost, spíš naopak by to mohlo být nepěkné překvapení pro váš rozkrok. Leckoho teď možná napadne, jak to je s batohem? Dainese se k tomu nijak nevyjadřuje, Alpinestars udává maxmálně 10litrový batoh, In&motion použití batohu limituje maximálně 8 kilogramy nákladu, prostorem 10 centimetrů přes ramena pro nafouknutí a nesmíte přitom mít zapnuté přezky na hrudi a na břiše.

Život s vestou

Teď už snad o vestách víte všechno a teoreticky jste schopní si vybrat, já to ale samozřejmě ještě doplním o reálné zkušenosti z ročního provozu vesty Furygan. V první řadě bych vám doporučil se rozmyslet, jestli máte tolik druhů oblečení, že využijete univerzální vestu. Tohle vám dost možná ulehčí potřeba místa pod bundou, protože zkrátka někdo bude potřebovat rovnou novou bundu. V tu chvíli bych se rovnou zaměřil na to, kolik bych bund a oblečení chtěl mít a podle toho vybíral, jestli mít vestu nebo nějaké úplně či částečně integrované řešení. Ono upřímně, mít vestu zvlášť je celkem opruz. Spousta lidí jezdí s integrovaným páteřákem v bundě, což z bezpečnostního hlediska není optimální, ale je to nejpohodlnější. S vestou místo toho bude oblékat vestu, potom bundu, to samé zase při svlékání, a když někam půjde, budete tahat dvě věci. Navíc samotná vesta něco váží (necelé 2 kilogramy platí pro všechny), hlavně v zadní části a jak to tahá vestu dolů, může to být nepříjemné na nošení. Kdo vozí samostatný páteřák, ten bude na určitou vrstvu navíc při oblékání a svlékání zvyklý, na druhou stranu je páteřák pořád menší, prodyšnější, v některých případech i skladnější. Takže kdo má šatník kompletní a má dost místa pod bundou, pro toho je vesta ideální. Kdo bude měnit, ať si řekne, jestli chce víc sezónních obleků nebo jeden na vše, podle toho bych volil úplně integrovanou variantu nebo nějakou, kde jde vesta připnout do bundy, protože je to prostě pohodlnější.

Co se samotné vesty Furygan Fury týče, jsem v zásadě spokojený. Občas mě štve tím sesouváním zadní části, zejména mimo motorku. Pak mě taky štve svým zapínáním. Původně tahle první generace byla určená jen do bund Furygan, proto má vpředu dva zipy. Aby byla univerzální, vymysleli k tomu prostřední pás, který z ní udělá vestu. Rozepínat jde samozřejmě i jen jedním zipem, jak jsou ale dva, jsou na tom nejhorším místě pro používání s batohem. Často jsou pod jeho popruhy a tlačí mě do klíčních kostí. Druhá generace už je naštěstí se zipem centrálním, stejně tak vesty jiných výrobců. Vlastně i samotné téma batoh mě štve. Při natáčení vozíme dost techniky, a to zejména na sportovních strojích znamená batoh. No a to docela těžký batoh. I když do těch 8 kilogramů se vlezu, pořád to není bez hrudních a břišních popruhů to pravé ořechové. Tohle bude ale asi dost specifický problém, kdo cestuje, má brašny, a když jednou za čas vyrazí nějak dál, může mít airbag vypnutý a pořád mít plnohodnotný páteřák.

Samotné zapínání airbagu na zádech je taky mínus. Vlastně hlavně kvůli tomu taky došlo k bouchnutí airbagu uprostřed polí. Už chvíli jsme stáli, takže měl být airbag neaktivní, uspaný, pak jsme se rozhodli pro focení a já vestu sundal jako batoh tak, že jsem ho nechal sklouznout z ramena na loket. Ten to v tu chvíli chybně vyhodnotil, bouchnul a nafouknul se. Kdybych měl vestu konkurenční s patentkem u hlavního zipu, byla by vesta už vypnutá úplně. Tuhle chybnou aktivaci jsem samozřejmě řešil reklamací, nejprve s Bonmotem jako prodejcem a dovozcem, který mě odkázal přímo na In&motion. Logicky, protože oni by udělali to samé, jen by to prodloužilo čas. Odpověď na email byla rychlá s omluvou. Následně mi výměnou za data, aby se mohli podívat proč se tak stalo, z Francie zaslali náhradní bombičku zdarma. Nutno říct, že v prvním roce prodeje docházelo k „chybným výstřelům“ i u konkurence a co vím, tak i tam se v případě potvrzení chyby k reaktivaci postavil výrobce jak měl a vzal to nějakým způsobem na sebe. Nicméně nepříjemnost to je a i když se to s větším počtem dat a dalšími aktualizacemi děje méně a méně, pořád bych kamaráda s airbagovkou přátelsky po zádech radši nebouchal.

Krom toho jsem ještě sondoval nějaké další zkušenosti s In&motion a kromě několika chybných aktivací se párkrát stalo, že naopak systém nezafungoval. Bylo to při okruhovém ježdění a pádu na předek, kdy se padá z malé výšky. Jakmile ale jezdce „kopnul“ obrubník, tráva nebo kačírek, airbag se nafouknul, takže byl při tom nejhorším funkční. Zaznamenal jsem ale také několik prasknutí samotného airbagu, a tady možná narážíme na „samoservis“ a celkově jednodušší provedení. Na výměně a reaktivaci není žádná věda. V podstatě vycvaknete konektor, vyšroubujete bombičku, pumpičkou na kolo nebo kompresorem vyzkoušíte celistvost airbagu a po vyfouknutí našroubujete novou, zacvaknete konektor, hotovo. Jenže přitom můžete airbag třeba nechtěně povytáhnout nebo se třeba po splasknutí špatně poskládá, tady už teda spíš odhaduju a vařím z vody, no a při další aktivaci už nemá kam jít vzduch a někde to praskne. Jsou to ale všechno věci, co se ke mně donesly, stejně jako informace o tom, že In&motion chystá druhou generaci airbagu právě s lepším „pytlem“.

Ještě jednou se vrátím ke komfortu a pohodlí. Všichni výrobci mluví o tom, jak jsou jejich airbagy prodyšné, ale upřímně a logicky, jestli se něco má nafouknout pod tlakem, vzduch skrz to nemůže. V tomhle ohledu na tom možná bude jednodušší In&motion ještě dobře, protože „pytel“ ve vestě má nějaké 2 centimetry na šířku. V ostatních vestách jsem ale nejel, takže nebudu hodnotit. Kdo ale upřednostňuje bezpečnost, ten je na nějaké omezení komfortu zvyklý a musím říct, že když je teplo, tak jsem necítil moc rozdíl. Když je vedlo, tak je vedro.

Co se mi na vestě naopak líbí? Je to poměr cena/výkon, ten je myslím na hodně dobré úrovni, je to volba režimů podle stylu a druhu ježdění. Líbí se mi, že vestu nemusím nabíjet každý den, víkend v sedle vydrží bez problémů a ještě něco zbyde, líbí se mi, že když se vybije, pořád mám na sobě funkční páteřák a pozitivně hodnotím také mobilní aplikaci a množství aktualizací. Je vidět, že se na tom pořád pracuje. Naštěstí jsem vestu nemusel zkoušet úplně, myslím tím během pádu, ale myslím si, že svou funkci splní. Kdo hledá airbagovou vestu za dobré peníze, asi může v klidu jít do In&motion. Kdo hledá maximální bezpečnost a nevadí mu sáhnout hlouběji do kapsy, tomu bych asi doporučil Tech-Air 5 od Alpinestars. Dainese zase boduje možností nosit jejich Smart Jacket i přes oblečení a oproti konkurenci má dobrou skladnost, takže bych ji doporučil dojíždějícím a cestovatelům, kteří ji v cíli mohou teoreticky snadno sbalit, to samé platí pro skútristy. Ti si ji zase můžou vzít přes sako a vyrazit do práce, i když to bych moc nedoporučoval, sedřené lokty na kost nejsou taky žádná výhra. Ve finále je to o tom, říct si co jezdím, jak jezdím, kde jezdím a kolik do toho chci investovat. Podle toho pak vyberu tu správnou airbagovou vestu.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 65 Kč od 13 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist