motopoint_unor_shad




Viktorie 350 OHV rok výroby 1942

Někdo může namítat, že jsem bastlič a prznič veteránů, ale moje přestavba vznikala v roce 1980 -82 kdy jsem byl studentem strojnické průmyslovky a kdy po silnici v Čechách jezdily jen samé dvoutaktní Jawky a Čízy.Nic proti nim nemám, ale v té době zvuk čtyřtaktního motocyklu zastavoval chodce i ostatní pracující lid na ulicích.(zvláště když jelo více strojů pohromadě). Můj stroj měl vypadat tak jako japonské stroje ,které jsem si prohlížel v západoněmeckém katologu Motorrad 1982 (ještě ho mám schovaný 130 Kčs)

Vše začalo velice jednoduše, šla okolo možnost koupit motocykl nebo spíš hromado železa za slušný peníz. Tehdy konkrétně 2000 Kčs, tato suma zahrnovala motor SPZ KUS Viktorie 350 vpasované do komponentů Jawa Pérák. Nic lepšího jsem si nemohl přát, zbastleno již částečně bylo a papíry jsou tak universální, že žádný příslušník SNB nebude vědět co to vlastně jede, oproti ČZ a JAWA kdy nebyl problém dostat pokutu za jiná zrcátka či barevný blatník!

Heslo znělo "Neboj se, udělej vše co tě napadne,stejně nikdo neví jak to má vypadat“ co víc si přát.
První věc byla samozřejmě motor. Jedná se o klasický čtyřtaktní jenoválcový motor OHV Victoria 350ccm o výkonu asi 18-20HP s úctyhodným zdvihem 89 mm na 68 mm respektive později převrtáno na píst ze Škody 120 průměru 72,75 mm. Jeden ze setrvačníků byl prasklý a tak došlo k demontáži dalších torz motorů, které postupně přicházely. Ventily jsou již třetí neboť vývoj v mém motoru měl také jisté nedostatky. Ono když při roztočené 3 upadne výfukový ventil tak to vám projede žaludkem takový divný mrazení, že je zas rok ježdění v pr… a při rozmontování jen valíte bulvy co se může stát.Takže poslední verze jsou ventily z Renaultu Mastera pružiny z Moskviče 412 , zapalování z Jawa 250, karburátor předělaný taktéž za Jawy 350.
Něco jako geometrii či stopu předního kola jsem tehdy neřešil, ne že bych to neznal, ale komponenty nebyly v mých možnostech. Přední vidlice jsem koupil z partiové mototechny po 50 Kč kus bohužel obě levé, což nikterá nevadilo, pilník hodina práce a záchyt reakce přední brzdy byl fuč. Objímky na přední blatník jsem soustružil a frézoval doma na malém řemenem poháněném soustruhu asi dva dny. (moc se líbily a tak si je někteří spolužáci ve školních dílnách dělali taky). Přední blatník jsem použil z J634 a rasantně upravil nůžkami na plech.
Přední 18 palcový ráfek pochází z ČZ 250, myslím že to byl motocykl z autoškoly. Pneumatika byla též partiová za 60kč, vím že mi tehdy prodavačka kladla na srdce, že je to jen na káru, proto jsem vybral tu dražší, tý za 15kčs jsem nevěřil.(normální cena byla asi 250-300 Kčs)
Nádrž pochází z Jawa Bizon po v operování vnitřního tunelu šla požít.Zakoupeno na burze za 200Kčs.Výfuky, trn v oku všech příslušníků SNB, jsou skoro původní.Verze sport vypadala podobně, verze pro Německou armádu také, akorát za motorem spadly dolu, to proto, aby měl tandemista prostor pro nohy a brašny.

Řidítka jsou svařeny z nerezu průměr 22 mm ve stylu závodních strojů.Přístrojová deska byla zakoupena v mototechně v HK a představte si tu náhodu, přišel jsem tam koupil a odešel, zrovna měli dva kusy na skladě. Šťastněn jako blecha jsem upevnil přístrojovku tachometrem, který jsem předtím vykuchal a do obalu vložil manometr, který měřil podtlak za karburátorem, to proto, protože vývod tachometru byl asi na originál předním kole.Nic méně ručička se alespoň trochu někdy hýbala.
Sedlo je z J634 zkráceno o 7cm a nově pošito čalouníkem.Zadní pérování pohází z Jawa Pérák a bylo upraveno ještě předenou, zadní kolo bylo také z péráka 3,20-19, které jsem později nechal přeplést na 18“ abych mohl použít pneumatiku 4,00-18.Vzhledově to bylo lepší, ale jízdní vlastnosti se rapidně zhoršily, hlavně v zatáčkách.
Motocykl Viktorie 350 jsem nazval Horex v té době se mi to líbilo víc a hlavně ty motory byly příbuzné. Vzhled stroje vypadá pradivoce, teda tehdy určitě, maximální rychlost asi 125km/h, ale to se už dlouhozdvih trochu brání, jízdní vlastnosti jsou z dnešního hlediska sebevražedné, ale i tak jsem dokázal obrousit nohy spolujezdkyň i svoje. Myslím si, že dnešní testovací jezdci by byli asi bledý strachy. V zatáčkách se přední kolo hrne ven, vše se vlní, moc to nebrzdí ani nejede zato stopu to drží náramně. V 1983 roce jsem ujel bez drže řidítek 35km v kuse (červen 1983 v devět večer nic nejezdilo).
Pokud vzpomenu na veselé historky z natáčení tak jen na ty dobré, jak jsem již říkal, na dotaz Organa jsem vždy řekl ,,to je původní a co to to, no to je taky původní“…Nikdy jsem neplatil pokutu za stav stroje, ale jen za to že jsem neměl buď pumpičku nebo jednu povinnou zapalovací svíčku… Jo doba se mění.
Závěrem bych chtěl jen říct: "Ať se ti moje přestavba líbí nebo ne, zavři oči a poslouchej!“

Video


Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (20x):
Motokatalog.cz



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist