Testujeme KTM 1290 Super Duke R
Text: Petr Poduška | Foto: Press | Zveřejněno: 16.10.2013 | Zobrazeno: 18 510x
Nejvíc diskutovaným tématem letošního podzimu budou bezpochyby nadupané super-nakedy. KTM už ukázala světu nový 1290 Super Duke R téměř v celé kráse, Kawasaki trochu poodhalila litrového Zeda, a na výstavě EICMA se očekávají minimálně další dvě novinky z tohoto segmentu - odstrojené BMW S1000RR a nové Tuono. Až ale za tři týdny povezeme z Milána tiskové zprávy o konkurenčních modelech, budeme už dávno vědět, jak nový Super Duke R jezdí!
Jeho dojmy z jízdy najdete samozřejmě na tomto místě v nejbližší době, ale pokud vás zajímá něco konkrétního - ať už se to týká techniky nebo jízdních vlastností - napište svůj dotaz do formuláře pod článkem. Na testování budou i lidé od KTM, takže vaše dotazy můžete směřovat také na konstruktéry a vývojáře.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Press - (Odebírat články autora)
Otázky a odpovědi
Zdravím, rád bych se zeptal jak funguje kontrola trakce a abs oproti jiným motorkám? Pocity, jak hodně "sahá" do řízení v nejostřejším jízdním režimu?
Díky
Ahoj,
Odpověď najdeš v článku, nicméně se jedná zatím o nejpovedenější technologii ABS a TC, kterou jsem měl šanci vyzkoušet. Takže zasahuje tak, že o ní ani nevíš…:o) No, koukal jsem jak z jara…
Ahoj,
jak si stojí v porovnání se Streetfighterem od Ducati?
Díky.
Ahoj,
Já to vezmu asi takhle:
Okruh - KTM nabídne více sportovního zážitku a nabídne mnohem dokonalejší systémy ABS a TC a o výkonu nemluvě. Zkrátka má závodního ducha.
Cesta – bude se to zdát neuvěřitelné, ale i ergonomicky je lépe stavěná třeba na delší cestování a motor, který například s výfukem Akrapovic dosahuje 192 koní je ve skrytu duše a nízkých otáčkách krotký jako kotě. Takže příjemné cestování.
A to jsem v loňském testu Ducati Streetfighter chválil do nebes… :o)
Tiez ma zaujima aka bude v porovnani s premna etalonom tejto triedy.. tj. Ducati Streetfighter..
Ahoj,
odpověď tady dole…
Zdravím jak to vypadá s tím stabilizačním systémem od Bosche MSC? Opravdu je již montován na tuhle bestii? Popřípadě jak funguje a jestli to má svůj smysl kór u stroje takového typu. Díky
Ano, je montován už i na tuto bestii :o)
V praxi funguje velmi, ale opravdu velmi dobře. Už mi pod rukama prošlo hodně motocyklů s různými druhy ABS a trakcí zadního kola a pokud jsem tehdy psal u BMW S1000RR při testu v Portimau, že například kontrola trakce zasáhne a plynule uvede zadní kolo opět do tahu, u SuperDuka to platí dvojnásob, zde ani necítíte, že je systém aktivovaný a přitom se zadní kolo jemně protáčí. A o dokonalém systému ABS jsem psal v článku.
Myslím si, že to je první systém ABS, kterému říkám ANO! Z mého pohledu a za těchto podmínek to smysl rozhodně má.
Pro koho a kam je ta motorka vlastně určená ? zvládne ji běžný jezdec ? Nebo je to pro psychopaty na uzavřený tratě ? Taky by mě zajímalo srovnání s předchozím modelem 990. díky
Ahoj,
K mému překvapení dokáže být SuperDuke i hodný chlapec a s trochou soudnosti ji zvládne i běžný jezdec a o to víc, když jsou k dispozici ještě dva vlídné módy průběhu motoru. Nicméně, psychopat bude taky spokojen a ne málo :D
Srovnání – nepamatuji si vůbec žádný motocykl tohoto typu s podobně kvalitními jízdními vlastnostmi, takže ani na předchůdce, na kterém jsem jezdil naposled před cca 5lety. Je to nová dimenze naked biků a opravdu zatopí i kapotám.
Je tenhle Duke nahradou za 990 SMR, ktery se podle mych informaci prestava vyrabet? To bych byl teda mega smutnej.
Dle mých informací by měla být zastavena výroba.
Zajímalo by mě, co všechno lze pořídit z doplňků power parts - například výfuk stylem jako měl prototyp ?
Už toho mají docela hodně, kompletní výfuk je k dispozici od společnosti Akrapovič, pak tam jsou páčky, chrániče páček, brýle, padáky, uzávěr nádrže, karbonové doplňky, kufry, sedačka, stupačky a další věci.
Co ovladatelnost, zrychleni, maximalka, pruběh výkonu a jak pohodlně se natom sedi.
Navic by mě celkem zajimalo jak by motorka obstala v porovnani s např. supersportem :)
Ahoj,
maximálku nevíme, nebyla možnost ji nikde vyzkoušet, takže by to byla jen spekulace…
Průběh výkonu je obrovský a od 6500 lineárně brutální, určitě něco, co tu ještě nebylo.
Sedí se na tom fakt dobře, info v článku a tady v komentářích.
Jsem přesvědčen, že po dvou dnech testování s dobrými pneumatikami by zatočil, zejména na technickém okruhu, i s některými SBK motocykly. Má obrovský závodní potenciál.
Mě by zajímalo zda už mají nástřel ceny? A pak hlavně kam všude se podívá ten motor? Hlavně zda neplánují na tomto motoru postavit nástupce SMR? Přijde mi to logické když duke a sm měli stejné motory i dříve. Případně kdy plánují představení dalších moto s tímto motorem.
Osobně naháče nechci, ale v případě SM s tímto motorem by to byl vážný kandidát na další moto.
Díky
Ahoj,
Nástřel ceny je 15.400 EUR.
Jinak tvá otázka pobavila Hannese a Ericha a s uculenými obličeji mi nebyli schopni odpovědět nebo spíše nemohli. Takže z toho plyne, že by se tento motor mohl objevit v nějakém novém modelu, ale opravdu jsem z nich nedostal informaci v jakém, škoda :D
Taky zdravím, mě by zajímaly servisní intervaly, velikost nádrže a možnost dokoupit alespoň malý větrný štítek. Také jak radikální je posez. Půjde vypnout elektronické pomocníky? Dalo by se se strojem žít jakožto s univerzální volbou? Má v repertoáru svých schopností "kochačku"? Samozřejmě s možností "chytnout to pod krkem" a na dobré silnici zmizet všem R1pičovole
Je přímým konkurentem Tuona V4R?
Ahoj,
Servisní intervaly jsou:
1.000km olej, olejový, filtr
15.000 kontrola ventilových vůlí, poté každých 30.000 tj v 45.000
Ohledně životnosti jsem již psal, mají SDčko, které má namotáno 90.000km bez tech. potíží, akorát došlo na nové spojkové lamely.
Větrný štítek prý teprve chystají, ale musím říct, že světlomet a jeho lícnice krásně odrážení poryvy větru a i když jsme jeli třeba 160km/h dalo se to snést v naprosté pohodě. Jsou motocykly, kdy ve 120 nevíš co s hlavou, ale přestože Duke nemá viditelná žádný štít, je snad zázrakem, že ten vítr na mě neútočil. :o)
Posed je nenásilný a spíš ergonomicky pohodlný, něco jako když si necháš změřit správný posed na silniční kolo, potom tě taky nebude bolet za krkem :o)
O pomocnících už jsem zde i v článku psal.
Dle mého názoru to může být svým způsobem univerzální volba, snese to závodní zacházení a když chceš jet kochačku, budeš překvapen jak se s tím dá jet v klidu a příjemně.
Konkurenci to nemá :D
kdy se to objevi u nas na trhu? Predbezna cena?
Ahoj,
po výstavě EICMA by měla být k vidění i u nás a cena jen předběžné ze zákulisí je 15.400 EUR.
Zdravím, zajímalo by mně jak je na tom ta bestie s pohodlým, jako jestli to je spíš okruhovka nebo jestli se na tom dá i někam vycestova :)
Ahoj,
píšu o tom v komentářích i článku, ale osobně bych s tím i vycestoval. Nalítali jsme za dva dny cca 550km a ani jednou jsem si nestěžoval na únavu zad nebo otlačený zadek akorát ty mozoly :o). Jinak mají v příslušenství moc pěkné kufry a také originál navigaci. Takže i v očích továrny je svým způsobem SuperDuke cestovní :o)
Kdy bude k vidění a vyzkoušení u některého z naších dealerů??
Ahoj,
motocykl by měl být k vidění u dealerů po výstavě EICMA, ale to je informace od personálu KTM. Těžko říct jak to bude tady v ČR.
Jde kontrola trakce a ABS vypnout za jízdy? Tj. chci normálně jezdit se zapnutejma hlídačema (asi v režimu "sport"), ale když dostanu náladu na stopie nebo wheelie, tak chci jenom zmáčknout jeden čudlík na řídítku.
Tohle mi hodně vadí na SM-T (musím zastavit, abych vypnul ABS).
Ahoj,
bohužel, ale nelze. To asi vadilo všem zúčastněným, včetně mě. Jinak ABS s módem supermoto popisuju v článku, to by vyřešilo tvé stoppie. Bohužel, na wheelie je třeba vypnout TC a to člověk už musí zastavit. Má to být kvůli bezpečnosti, aby sis to náhodou nepřepnul omylem během jízdy a tak. Je to ale k zamyšlení, protože to pokud mi bezpečnostní asistent má pomoci, pak nechápu obrácený gard. Když jedu s vypnutými asistenty, tak ani v tomto případě je nelze pro mou větší bezpečnost za jízdy zapnout, ale musím rovněž zastavit. A nezmění se to ani při změně módu na Rain.
Je to fakt taková bestie?
A jakej je celkovej dojem?
Bestie je slabé slovo, ale dokáže být na požádání velmi krotká. A celkový dojem? Beru, hned, ted i bez papírů :D
čao Tome, tak jaký to je? je to vůbec schopný jezdit po normální silnici? :D jaký to je ve srovnání s litrovym supersportem? co podvozek a elektronika?
Ahoj chlape,
všem to vyrazilo dech, jak to umí být hodňoučký a když chceš, tak ti to ujede pod zadkem. Určitě to pro normální jezdění na silnici je, v tom je ten vtip. Jen velmi těžko se to dá srovnávat s litrovým sportem, ale kdybych měl možnost výběru, s největší pravděpodobností sáhnu po SDčku. Je na tom mega srandy, sedíš pohodlně, nebolí tě ruce (kromě mozolů), záda, zadek, nic. Můžeš tomu dávat fakt slušnou čočku a vždy budeš vědět, že máš pod zadkem něco, na co se můžeš spolehnout (brzdy, TC, ABS-supermoto :D) tvl, to vypadá jako by éra kapot končila, co? :D
Podvozek a elektronika – to jsou jatka, ostatní v článku… Jediné co bylo na škodu je to přepnutí do defaultního nastavení po vyndání klíčku a že není k dispozici Quickshifter.
Ahoj, mě by zajímala celková životnost motoru, kolik fabrika odhaduje, že je motor schopnej natočit kiláků, aby to nebylo "K"aždý "T"ýden "M"otor.
Ahoj,
Hannes říkal, že mají ve fabrice SuperDuka, který má natočeno 90.000km a kromě výměny spojkových lamel neměl žádný technický problém. Samozřejmě při pravidelných servisních kontrolách.
sakra nějaká chyba, tak KTM, Každý Týden Motor
Zdar, zajímá co bude s 990kou? Jestli úplně skončí, nebo jestli ho časem nahradí nějakým novým modelem? Tahle 1290 je sice super, ale chtělo by to nějaký dostupnější a využitelnějši bajk, tak jako je stará 990. Dík
Ahoj,
ptal jsem se na tvou otázku personálu a bylo mi sděleno, že výroba SD 990 je skončena, bohužel.
čau, mne by zajímala celková velikost stroje. Mám rád kompakty. Tohle má bombastický parametry, ale vypadá na fotkách taky hooodně velká.
Ahoj,
velká opravdu jen vypadá, jedná se o kompaktní motocykl s parádním ergonomickým řešením.
Ahoj, zjímalo by mě vyvážení předek-zadek, Pro jak velkou postavu je vhodná, dávkování brzd a funkčnost jízdních režimů. Jinak přeju hodně zábavy a neroztrhni si helmu nadměrným úsměvem :D
Ahoj,
Vyvážení dle mého názoru dokonalé, motocykl drží stopu v zatáčce perfektně i při dodatečném brzdění v zatáčce si motocykl drží stopu a nenarovnává se. Myslím, že geometricky je to opravdu povedený stroj.
Je jako stvořená pro mě (174cm), ale v sedle jsem viděl i vyšší jezdce a nestěžovali si. Jinak těžko odhadovat, jak se na tom poskládá dvoumetrový chlap. V PowerParts jsou i stupačky a trojúhelníky, které se dají pozičně nastavovat. To by mohlo pomoci někomu, kdo by se na tom cítil velký.
Dávkování brzd je velmi jemné a funkčnost opět dokonalá. Nic lepšího v sérii není :o)
Díky, užili jsme si to dost…
Ahoj, zajímalo by mě, kolik to žere béňa... :D
Ahoj,
Zaznamenané data:
Okruh: 9,9L
Jízda po silnici (agresivní jízdní styl): 8,4L
Jízda po silnici (svižný jízdní styl:) 6,0L
Jízda po silnici (předpisová jízda): 5-5,5L (můj odhad)
Ahoj, chtel bych se zeptat na tohle - radeji to napisu anglicky aby se to neztratilo v prekladu :).
-on such type of motorbike with low weight and big swept volume (only two cylinders) it is difficult to find compromise between top power and throttle response in low revs and part load - stabile combustion.
-Which way have you been working on to improve it?
-Have you used similar system like BMW - Turbulence system, where the amount of air is by-passed before the throttle body to the front of the valve seat
-Have you developed Intake port with more tumble effect?
-Some changes on combustion chamber or something else?
Diky
Crank
Ahoj Cranku,
Problematiku jsem tak trochu rozebral v článku, dle slov Hannese Seimanna, což je šéf oddělení vývoje motoru. Říkal, že museli udělat celkový package, který zlepšil odezvu plynu v těch nižších otáčkách a měl pomoci zlepšit spalování motoru.
Nepoužívají podobný systém jako BMW.
Předělané sání i spalovací prostor.
Je vážně neuvěřitelné, jak se motor chová pod zadkem při otáčení plynu v kterémkoliv režimu, ať už to je při Sport, Street nebo Rain módu.
Ahoj,
všichni známe to základní, výkon, váha, krouťák, ale to co rozhoduje je taky cena. Kolik teda ten skvost bude koštovat?
Díky a ať se tahá za heft ;)
Ahoj,
Cena dle zákulisních informací by se měla pohybovat kolem 15.400 EUR.
Díky tahalo se, až nás to vytahalo… :o)
1: chcel by som vediet ci sa jedna o odpoved na hodenu rukavicu: DUCATI DIAVEL(1198CC,162PS,127NM,210kg,240/45ZR17)
2: pokial si bajk nekupi pozer tak pri realnej spotrebe 10-12L a nadrzi 18L bude jazdec len obchadzat pumpy, inak bude tlacit... bude v doplnkovej vybave aj nejaky plastikovy ruksak na doplnkovy benal aspon 20L?
3: takisto by ma zaujimalo ci to nebude kostovat za dva DIAVELy...
len prosim nie vyhybavu odpoved
Ahoj,
1. Určitě ne. SuperDuke je naprosto odlišný motocykl jako celek a s Diavelem toho nemá moc společného.
2. Jak již píši v článku, při jízdě na okruhu byla po vynulování průměrná spotřeba 9,9L/100km a při hodně svižné jízdě na silnici max 8,4L. V pátek jsme pospíchali z okruhu na hotel, abychom stihli letadlo a jeli jsme opět docela svižně a ukazatel vyplivnul hodnotu 6,0L, což je u takto silného motoru neuvěřitelné, proto v článku píši, že se dá je v pohodě za 5L. Bohužel, při testování nebyl čas jezdit pomalu :o)
3. Cena dle zákulisních informací by se měla pohybovat kolem 15.400 EUR.