yamaha_unor




Silvestrovský test: Ducati Panigale V4 R Lego

Panigale V4 R je těžko dostupným snem a že by jí někdo našel pod stromečkem, to je s její cenovkou 1 milion korun a počtem vyrobených kousků hodně nepravděpodobné. Já jsem byl ale celý rok moc hodný a Ježíšek to viděl, takže se stal malý zázrak. Jen ta Panigalka úplně nedorostla…

Kapitoly článku

Tahle kráska je sice oproti své předloze celá z plastu a asi se na ní nikdo nikdy nesveze, ale její funkční detaily nemají ke své skutečné předloze daleko. A že je na tipy pod stromeček už trošku pozdě? To vůbec nevadí, každé hravé duši udělá radost kdykoli a dokáže jí zabavit minimálně na několik hodin, u odrostlejších majitelů jako bonus přinese možná i slušnou dávku nostalgie. Tím spíš, když dotyčný už jako malý kluk (nebo holka) strávil hodiny a hodiny s plastovými kostičkami s legendárním nápisem Lego. S dánským fenoménem se před nějakým časem spojila italská továrna Ducati a na jaře letošního roku se pochlubili výsledkem své práce. V sérii Lego Technic, což jsou složitější funkční stavebnice s realistickými detaily a funkčními mechanickými prvky, které Lego prodává už od roku 1977, představili Ducati Panigale V4 R – stavebnici s 646 kostkami, ze kterých vznikne 32 centimetrů dlouhý, 16 centimetrů vysoký a 8 centimetrů široký model italského superbiku. Model je to hezký, ale hlavně funkční. Přední odpružení, zadní odpružení, řízení, dokonce tu běhají písty uvnitř motoru a dle tiskové zprávy je to v historii Lega poprvé, kdy tu máme stavebnici motorky s funkční převodovkou. Tohle vypadá lákavě, a to ani nemusíte být fanoušky italských strojů. Tak pojďme otevřít krabici.

Na ní najdete označení 10+, já osobně to mám čerstvě odbyté potřetí, z toho je to řekněme více než patnáct let, co jsem krabici plnou plastových pytlíků otevřel naposledy. Jenže jak se ozval charakteristický zvuk, jako by to bylo včera. Sáčky, ve kterých jsou kostičky, jsou úplně stejné, šustí úplně stejně, o kostičkách ani nemluvě. Závan nostalgie ale okamžitě střídá překvapení nad množstvím plastových výrobků vypadávajících z krabice, které doplňuje ještě sada samolepek s nezbytnou grafikou a vtipně řešené plexi z tlustší fólie. No a samozřejmě taky návod. 119 stránek naznačuje, že sestavení nebude úplná brnkačka a vlastně nevím, jestli je lepší být ve věku 10+, nebo mít stavitelskou éru už nějaký pátek za sebou. Už při prohlížení pytlíků a listování návodem se ale bavím. Tady vidím žlutý píst, vedle kouká malá ojnice, nechybí brzdový kotouč a samozřejmě ani kola s pneumatikami. Ty navíc našeptávají, že výsledek vážně nebude kapesních rozměrů a že se na skřínce bude muset dělat místo. Jo a ještě jedna specialitka tu je - funkční řetěz složený z 36 článků.

Překvápka čekají na člověka taky během stavby a nechybí ani chvíle napětí a nervozity, hlavně jestli to všechno dobře dopadne a motorka ožije. Pokud se vám stavebnice už teď líbí, nečtěte dál, ať něco neprozradím. Nad čím jsem ale chvíli fakt nevěřícně kroutil hlavou, to jsou dva samurajské meče. To se asi v Legu spletli a z jiné linky jim to odpadlo do téhle stavebnice ne!? Kdepak, mají tu své místo. Jejich čas přijde až téměř těsně před koncem, jsou to totiž držáky plexi. Tohle nemá ani originál, i když pro nás obyčejné smrtelníky by se to v případě odložení do kačírku hodilo. Napínavá je zase stavba motoru a převodovky, kdy chvíli dáváte k sobě pár kostiček, pak vám to začíná docvakávat, že to je asi klikovka, že tohle bude kulisa řazení, že tohle budou rozvody. Jenže ono to pořád roste, ale pořád to jako celek nefunguje. Až když nasadíte jednu gumičku, začnete řadit, pak nasadíte tu rozvodovou a už se motor po zařazení točí! Rozdíl mezi rychlostmi jsem teda nenašel, ale to vůbec nevadí. I tak mě bavilo zkoumat a prohlížet si, jak to ti dánští kluci vymysleli. Tohle mě ostatně celé hodně fascinuje, jak to vymyslí a dají dohromady. Odpružení je oproti motoru hračka, to jsou obyčejné trubičky s pérky, ale vidlice má aspoň vzorně masivní brýle a zadní kyvka je jednoramenná, nechybí ani blatníček od zadního kola a pak ten zmiňovaný řetěz. Stačí nasednout a vyrazit. Žádná Barbie v okolí nezůstane chladná.

Já toho teda moc nenajezdím, takže většinu času stráví motorka na věrném stojanu do zadní kyvné vidlice. Zcela upřímně je to právě ta mechanika a funkční motor s převodovkou, řetěz, odpružení, co mě na celé té stavebnici baví nejvíc. Ať se totiž snažili v Legu sebevíc, vzhledově tam sice ta Panigale je, ale dokonalé to není. Třeba přední blatník tu není vůbec a vzhled je trochu kostrbatý. Je tu zkrátka znát, že ze stejných kostiček se staví Ducati Panigale, Bugatti Chiron, Lamborghini Sián nebo míchačka na beton s katamaránem. Ale to vůbec nevadí. Čtyři dny jsem si našel hodinku, dvě, kdy jsem zavzpomínal na dětské časy, relaxoval a těšil se, jak se práce posune. A ten výsledek, kdy si zatočím zadním kolem a vidím běhat písty v motoru, to mě prostě baví. Podle sociálních sítí to letos bavilo i hodně dalších motorkářů, zřejmě letošní oblíbený dárek. Nedivím se.

A teď prosím tu opravdovou a ani to nemusí být R. Hlavně ale ne po dílech v pytlících a s návodem. I tady mi zbylo pár kostek, tak nechci ani přemýšlet, jak by to dopadlo s tou skutečnou…

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist