Zero překvapuje malými motocykly
Text: Jan Rameš | Foto: Zero Motorcycles | Zveřejněno: 6.11.2024 | Zobrazeno: 5 943x
Že termín downsizing platí jenom ve spalovacích motorech? Když si čtete tiskovou zprávu americké značky Zero, je to první slovo, které vás napadne. Doposud byl tenhle výrobce elektrik specialistou na velké stroje a ty malé tuctové nechával jiným, nyní obrací kartu a prezentuje dva motocykly, které připomínají spíše horská kola.
Kapitoly článku
Na začátku tiskové zprávy se dočtete, že značka Zero Motorcycles představuje strategický plán „All Access“ s cílem udělat zábavu na elektrických motocyklech dostupnější než kdy dříve, když v následujících dvou letech chce představit šest nových modelů s cenou pod 10 000 eur. Ty jo, Zero za půlku toho, na co jsme u téhle značky zvyklí? Zapomeňte na zázraky, za cenu Fabie dostanete vždycky Fabii a nikdy Superba. U Zera to tedy budou malé motocykly, kterým se tato značka doposud vyhýbala.
V první fázi tohoto plánu přichází řada X Line, konkrétně dvojice modelů XE a XB. Jsou to takové ty terénní stroje na pomezí velice lehkých motocyklů a elektrických kol, akorát samozřejmě bez šlapek. Oba stroje disponují vyjímatelnými bateriemi, ovšem každý jinak velkou, a to jednoduše proto, že oba modely, ač na první pohled vypadají hodně podobně, jsou ve finále technicky dosti jiné. XB je z dvojice ten menší, lehčí a levnější. Na váze prý ukáže pouhých 63 kg, ovšem čert ví, jestli s baterkou nebo bez ní. Ale jelikož ta má kapacitu 2,4 kWh, nebude to žádná hmotnostní tragédie. Tahle baterka krmí elektromotor s maximálním výkonem 7,5 kW (v přepočtu 10 koní, za což mě elektro-nazis zase ukamenují), Zero udává i maximální točivý moment na zadním kole, který činí šokujících 373 Nm, ale naši čtenáři jistě dobře vědí, jak se to s tím krouťákem na zadním kole má a že to v jedné stopě není kdovíjak šokující hodnota. Každopádně lehoučký stroj dokáže upalovat až 80 km/h, ale to už si musí člověk asi dávat dost pozor, protože brzdy mají průměr kotoučů pouze 220 a 203 mm. Odpružení je plně nastavitelné se zdvihy 195 a 176 mm, kola mají shodný průměr 19 palců. Jo, s tímhle by mohla být sranda. V Americe bude XB akorát pro jízdu mimo komunikace, do Evropy dostane silniční homologaci, pak ovšem samozřejmě bude otázkou, co to udělá s parametry. Za tenhle stroj byste měli zaplatit někde mezi 4300 až 4500 eur čili někde mezi 110-120 tisíci korun.
Ač model XE vypadá na první pohled podobně, na ten druhý už začnete vnímat, že tohle už je mnohem víc dospělá terénní motorka. Taky je o dost dražší, zaplatíte za ni cca 6300-6600 eur (asi 160-170 tisíc kaček), jenomže taky dostanete motorku postavenou na kolech 21“/18“ a s motorem, který dává dvojnásobný výkon – 15,5 kW alias 21 koní. Krouťák na zadním kole 635 Nm je taky z úplně jiného světa, ono když je maximálka skoro stejná (85 km/h), tak je jasné, jak to bude s převodem. Taky tady máte o dost větší baterku s kapacitou 4,3 kWh, která by měla vystačit na 100 km, menší XB má psaný dojezd 65 km. Silnější brácha má i lepší podvozek se zdvihy 215 a dokonce 248 mm, taky se musíte vyškrábat do sedla s výškou rovných 900 mm, tedy téměř o 7 cm výš než u XB. Výrazně vyšší je taky hmotnost, se 101 kg nebude XE takový „papírák“. Je docela zábavné, jak ty údaje o hmotnosti odpovídají hodnotám dojezdu. Taky XE bude doma v USA jenom do terénu, v Evropě jej ale pustí také na silnici. To ale určitě nebude vypadat tak jako na těchto obrázcích…
Jako takovou upoutávku na věci příští ještě na stánku stojí koncept nazvaný Neutrino, ovšem k němu Zero neříká vůbec nic. Akorát že půjde o motorku pro začátečníky.