Yamaha připravila agresivnější WR250F

Jeden rok motokros a ten další z něj odvozené enduro. Tenhle systém modelových inovací je běžný u spousty značek a Yamaha není výjimkou. Proto když jsme se loni dočkali nové YZ250F, očekávali jsme, že také WR250F 2022 bude také významně inovovaná. A nemýlili jsme se.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Yamaha i v ostrých endurech drží dvouletý inovační cyklus, naposledy byla menší čtyřdobá WR250F upravena v modelovém ročníku 2020. A rozhodně to nebylo jen o tom, že dostala možnost ladění přes WiFi. „Dvacítku“, na níž se připravoval herec Honza Révai na další motovandrácké dobrodružství, jsme důkladně proklepli, pochválili ji za její ovladatelnost a pérování a trochu jí vyčinili za to, že výkon mohl být šťavnatější. V Japonsku si náš test vzali k srdci a nové wéerko by mělo být silnější, když mu jako základ posloužilo letošní YZ250F, které se mimořádně povedlo. O tom svědčí vítězství v AMA superkrosech v západní i východní oblasti nebo třeba fakt, že na v průběžném pořadí na čtyřech prvních místech ve světovém šampionátu MX2 najdete tři Yamahy.

Charakteristickým technickým prvkem wéerek i ýzetek je již pěkných pár pátků motor s válcem skloněným dozadu, sáním vpředu a výfukem vzadu. Ať potkáte motorku v jakýchkoli polepech, podle tohohle vždycky poznáte, že jde o Yamahu (ještě by to teda mohl být Fantic se stejným agregátem). To se samozřejmě nemění ani u WR250F 2022, akorát že tenhle má být mnohem silnější. Žádné údaje o koních nebo newtonmetrech bohužel očekávat nemůžeme, to se v tomto segmentu nenosí, ale prohlášení, že je motor silnější v celém otáčkovém rozsahu, je celkem všeříkající. Jak toho v Yamaze dosáhli?

Wéerko dostalo novou hlavu válce z YZ250F, odtud prý pramení spousta přidané síly ve středních a vysokých otáčkách. Do jejích větších sacích kanálů nyní proudí vzduch novým sacím potrubím, což má přidávat výkon všude, a výfuková fáze je řízena jinou vačkovou hřídelí, jež má pro změnu vliv na spodek a střed. Výfuk by až na jiný tepelný kryt svodu a pevnější držák koncovky měl být stejný. Klasikou je jiné naladění řídicí jednotky motoru, to by však kromě síly mělo přinést také lepší použitelnost agregátu, přeci jenom se pořád bavíme o enduru a ne motokrosu, takže ta uživatelská vstřícnost je tady důležitá – při dlouhých jízdách oceníte i přepracovaný vyvažovák nebo novou řadicí vačku pro hladší řazení. Každopádně když budete chtít ostřejší chování zakloněného jednoválce, žádný problém, wéerko disponuje bezdrátovým připojením k chytrým telefonům a prostřednictvím aplikace Power Tuner si můžete naladění motoru upravit. Přepínačem na řídítkách potom jednoduše zvolíte jednu ze dvou nahraných map.

Pojďme na podvozek. Rám je klasicky hliníkový dvojitý kolébkáč, ovšem stejně jako u loňského ýzeta má díky moderní technologii odlévání různě silné stěny, což umožňuje pracovat s tuhostí v jednotlivých pasážích a tím zlepšovat jízdní vlastnosti podle toho, jestli v daném místě chcete betonovou pevnost, nebo naopak mírnou pružnost. Díky tomu a jiným držákům motoru je prý nový podvozek výjimečně pevný, ale zároveň poskytuje vynikající zpětnou vazbu. Tuhosti nového rámu bylo přizpůsobeno i nastavení odpružení, jež i nadále nese značku KYB, které si Yamaha náramně chválí a o přední vidlici dokonce prohlašuje, že má nejcitlivější reakce na rychlost ve své třídě. K předku se váží i jiné horní brýle, osa kola nebo upínky řídítek. A také přední brzda, lehčí a výkonnější a pocházející jak jinak než z YZ250F – brzdový třmen je o 30 % tužší, má větší 25,4mm pístky a ohryzává nový 270mm kotouč pomocí destiček s činnou plochou zvětšenou o 25 %. Že vám z těch čísel jde hlava kolem? Nevadí. Prostě si pamatujte, že wéerko bude brzdit mnohem lépe než dřív.

Tohle všechno jsou ovšem hlavně technické změny, které nejsou vidět – jak tedy poznat wéerko modelového ročníku 2022? Detailisté si možná všimnou jiných stupaček, daleko jistější je ale podívat se před řídítka, kde se usídlil nový displej s dvojím způsobem zobrazení. V tom standardním ukazuje rychlost, hodiny, časomíru a dva tripy, v závodním potom průměrnou rychlost, časomíru a vše spojené s tripy. K dispozici je také ukazatel spotřeby paliva. Tou úplně nejsnadnější cestou, jak poznat „dvaadvacítku“, je ale samozřejmě grafické provedení, které kombinuje různé odstíny modré s bílými obrysovými nápisy.

Stejný design, samozřejmě s jinými nápisy, dostane i větší WR450F. Ta do roku 2022 přichází bez technických úprav, aby ne, když byla nová letos. To prodělala vlastně hodně podobnou kúru jako nová dvěpade, když dostala novou hlavu, píst, sací potrubí, jiné umístění vačkových hřídelí, lehčí rám a stejné brzdy a displej jako výše probíraný čtvrtlitr. Nové modely by se u prodejců Yamahy měly objevit již příští měsíc.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist