yamaha_demo_tour




Yamaha FZ8 den v Motocentru HK

Minulý týden se ve vybraných prodejnách Yamaha v ČR konala speciální akce, při které měli návštěvníci možnost zúčastnit se soutěže o zajímavé ceny a hlavně se seznámit s novými modely motocyklů Yamaha. Hlavními taháky byly modely FZ8, FZ8 Fazer a XJ6 Diversion F. Dále byl prezentován skútr X-MAX 250 a menší bratříček BW’s 125.

Tato akce se konala i v královéhradecké prodejně Motocentrum HK, ve které jsem měl možnost podívat se na všechny výše zmíněné modely a díky které jsem mohl vyzkoušet model Yamaha FZ8 Fazer v provozu. V prodejně mají jeden tmavě modrý testovací kousek, takže případní zájemci o tento motocykl by neměli váhat a vyrazit do malšovické Yamahy na zkušební jízdu.
Ještě než se dostanu ke zkušenostem z projížďky, musím se krátce zmínit o vzhledu motorky. Ten jen zjevně inspirován modely FZ6 a FZ1, přičemž si z obou svých soukmenovců vzal to nejlepší. Model FZ8 zdědil lehkost a eleganci po menším „Fazeříkovi“ a k tomu přidal pořádnou dávku agresivity, která je vlastní designu litrového Fazera.

A teď už k samotné jízdě na motorce. Motorka, kterou jsem měl možnost vyzkoušet, byla téměř čerstvě přivezená z továrny (měla najeto jen asi 80 km), což mělo kromě nutnosti šetrného zacházení s motorem dva praktické důsledky. Pneumatiky nebyly zrovna moc zajeté, z čehož plynula má maximální opatrnost v zatáčkách a snaha vyhýbat se přílišným náklonům. Proto nemohu příliš hodnotit, jak dobře si „efzetosmička“ vede v zatáčkách. V každé rychlejší zatáčce jsem se totiž snažil číst pneumatiky a na čtení ostatních součástí podvozku už nebyl čas.
Druhým důsledkem byl slabý nástup brzd. Pokud někdo měnil brzdové kotouče a desky za nové, určitě zná ten pocit, kdy člověk zmáčkne brzdovou páčku (ale i brzdový pedál v autě) a vozidlo jede dál, jako kdyby vám někdo namazal kotouče máslem. Nutno ale říci, že už po pár desítkách kilometrů a častém brzdění se brzdy začaly projevovat mnohem lépe. Koneckonců, brzdiče jsou převzaty z modelu R6, což je samo o sobě zárukou dostatečné brzdné síly. Na mé vlastní „eršestce“ jsou přední brzdy naprosto stejné a mohu potvrdit, že jsou takřka dokonalé – poskytují velmi silný brzdný účinek, jehož dávkování je tak snadné a přirozené, jak si jen dokážete představit.

Od brzd k motoru. Charakter motoru je přesně takový, jaký bych čekal u cestovního motocyklu – při otočení heftem svižně zrychlíte, ale přitom nemáte pocit, že vás prudší přidání plynu shodí ze sedla. To tedy platí do osmi nebo devíti tisíc otáček. Asi od devíti tisíc otáček začíná motor pěkně divočit. Zatímco mezi 4 a 8 tisíci otáčkami nabízí motor dostatek výkonu pro běžnou jízdu, přibližně od 9 tisíc nabízí výkon, který je pocitově srovnatelný s ostrou šestkou a který umožňuje opravdu slušnou akceleraci. Faktem je, že krouticím momentem tato osmistovka řádně převyšuje sportovní šestky, takže pocitu „divočiny“ ve vyšších otáčkách se nelze divit.
FZ8 lze určitě zařadit mezi univerzálnější typy motorek. Můžete s ní jezdit do práce, o víkendu se svižně projet směrem do hor a v létě s ní můžete vyrazit na několikadenní dovolenou. Několik dní jsem sice na otestování neměl, ale i po krátké jízdě je zjevné pohodlí, které motorka nabízí. Poloha na motorce je maximálně přirozená a opravdu nemám pochyb o tom, že bych v sedle pohodlně vydržel i celodenní jízdu. S cestováním souvisí i další pozitivní vlastnost osmičkového Fazera – tou je povedená polokapotáž. Přesto, že je plexi na pohled úzké, nabízí dobrou ochranu před větrem, a to asi až do 150 km/h. Větší nápor větru na tělo je cítit přibližně od rychlosti 160 km/h, při které se ale pořád můžete mírně pokrčit, schovat se za plexi a o větru nebudete vědět.
Celkově na mě osmičkový Fazer udělal velice dobrý dojem. Vzhledově podle mě patří mezi ty nejpovedenější motorky, které se aktuálně prodávají, a svými vlastnostmi dokáže uspokojit většinu požadavků motorkáře, který nechce jezdit do terénu a nechce motorku jen na okruh. Pokud bych si kupoval motorku, se kterou se budu moci projet jen tak pro radost, zajet k moři, případně výjimečně i vyzkoušet jízdu na okruhu, osmičkový Fazer by byl určitě mezi hlavními kandidáty.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist