Motokrosové modely Yamahy 2019: Nová YZ 250F a juniorská YZ 85
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Yamaha | Foto: Press | Zveřejněno: 7.6.2018 | Zobrazeno: 13 040x
Yamaha pro nadcházející rok inovovala celou svou motokrosovou řadu, sahající od nejmenší dětské YZ 65 až po vrcholnou YZ 450F v kategorii MX1. V rámci modelové obnovy se objevují dva zcela přepracované motocykly, a dále nové grafiky polepů a drobnější změny.
Kapitoly článku
YZ 250F
Jednoznačně nejzásadnější motokrosovou Yamahou pro rok 2019 je zcela nová YZ 250F. Menší ze čtyřtaktů má totiž přepracovaný podvozek i motor, nabízí vyšší výkon, ale taky specialitu v podobě možnosti ladění palivových map skrz mobilní aplikaci. K motorce stačí bezdrátově připojit telefon, nahrát požadované mapy a ty pak případně přepínat přímo z řídítek. Stejnou cestou lze také sbírat telemetrická data a sledovat nejrůznější hodnoty z čidel na motorce.
Hliníkový rám je stále dvojité kolébkové konstrukce, ale předělán pro lepší centralizaci hmoty a vyšší tuhost. Šasi má nové držáky motoru, nový čep kyvné vidlice a nový podsedlový rám. Vpředu se objevuje nastavitelná vidlice KYB v nové konfiguraci a stejné změny se týkají i zadního tlumiče, disponujícího větší vyrovnávací nádržkou. Vpředu i vzadu jsou dále obuty lehčí ráfky značky Excel.
Rapidního přepracování se dočkal i motor. Jednoválec DOHC s dozadu skloněným válcem má nový vstřikovač Denso, ale i jiné profily vaček nebo nový píst s DLC povlakem. Ojnice je pevnější, válec lehčí a Yamaha slibuje vyšší výkon ve středních a vyšších otáčkách. Tak uvidíme až novinky zkusíme.
Převodovka využívá stejné převodové poměry jako dosud, ale kola jsou vyrobena z odolnější slitiny. Spojkové lamely by měly být zesíleny a v koši se jich nachází pouze osm místo devíti. Především kvůli centralizaci hmoty doznal úprav také výfukový systém a chladič. Motor uvádí do chodu nový a lehčí elektrický startér, krmený lehounkou li-ion baterií.
YZ 85
Obdobně rozsáhlých změn se dočkal juniorský model – dvoutaktní pětaosmdesátka. Motor je nově zkonstruovaný, disponuje jazýčkovým ventilem v sání a mechanickou výfukovou přívěrou.
Přepracování se týká hlavy, válce, klikové skříně, převodovky a samozřejmě pístu s ojnicí a klikou.
U ocelového rámu se měnila hliníková kyvná vidlice, nová jsou řídítka, ale i brzdový systém s vlnitými kotouči. O odpružení se stará nastavitelná vidlice KYB a nastavitelný zadní tlumič s upravenou charakteristikou.
Ostatní modely
Zatímco modely YZ 65, 125 a 250 si musí vystačit s novou grafikou, meziroční změny se dotkly ještě největší YZ 450F. Nejsilnější čtyřtakt má zesílený předek, vybavený robustnějšími držáky osy na vidlici a novými rozpěrkami u kola. Tímto způsobem chce Yamaha dosáhnout lepší čitelnosti při jízdě.
Všechny Yamahy modelového roku 2019 jsou k mání od června.